2473
Sök

Ska sänka bilen! En checklista bara!

www.x40nordic.com
59 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjena!
Har idag inhandlat en sänkningsasts, 60/40 till min S40. Har helt klart för mig hur jag ska göra när jag sänker framdelen av bilen, har hittat det i en annan tråd här på forumet smile. Men tydligen är det lite annorlunda när man ska ge sig på bakdelen? Är jag helt fel ute eller vad?

Tack på förhand!

; Kommer lägga upp bilder när arbetet kör igång!


268 Inlägg
21 oktober 2007
#2
det är väl inte så annorlunda o sänka i bak, bara det att du får ta bort lite inredning för att komma åt bultarna som håller dom bakre dämparna wink.. ett tips är att vara 2 när man bytter dom bakre, för o få bort dämparen, fick vi vara på min v40 i alla fall.. du förstår nog när du kommit så långt smile..

Lycka till smile


www.x40nordic.com
59 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#3
Marcus_Turbo skrev:
det är väl inte så annorlunda o sänka i bak, bara det att du får ta bort lite inredning för att komma åt bultarna som håller dom bakre dämparna wink.. ett tips är att vara 2 när man bytter dom bakre, för o få bort dämparen, fick vi vara på min v40 i alla fall.. du förstår nog när du kommit så långt smile..

Lycka till smile

Ja okej! Men vad är det man ska ta bort? Lika bra att veta direkt så behöver man inte leta wink


268 Inlägg
21 oktober 2007
#4
vet inte riktigt hur det ser ut på s40, men på min fick vi fälla sätena, ta bort "kuddarna" på sidorna. sen ta bort inredningen där bakom så du kommer åt fjäderbenshuset där bak, eller vad man nu ska kalla det. så ser du infästningen där smile.. svårt som fan o förklara såhär. och som sagt vet ja inte riktigt hur det ser ut på en s40.. men kan inte vara helt olikt en v40 smile..


268 Inlägg
21 oktober 2007
#5
Tänkte också på det. ska du bara bytta fjädrar så får du räkna med att dämparna kommer ha gjort sitt efter ett tag, lite på hur du kör vill säga.. men bara så att du är medveten om det wink..


www.x40nordic.com
59 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#6
Marcus_Turbo skrev:
Tänkte också på det. ska du bara bytta fjädrar så får du räkna med att dämparna kommer ha gjort sitt efter ett tag, lite på hur du kör vill säga.. men bara så att du är medveten om det wink..

Jo har också hört det, men vad innebär ett tag, en månad, ett år? bilen har bara gått 4000 mil så dem borde vara i rätt bra skick


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 oktober 2007
#7
pekka_ skrev:
Marcus_Turbo skrev:
Tänkte också på det. ska du bara bytta fjädrar så får du räkna med att dämparna kommer ha gjort sitt efter ett tag, lite på hur du kör vill säga.. men bara så att du är medveten om det wink..

Jo har också hört det, men vad innebär ett tag, en månad, ett år? bilen har bara gått 4000 mil så dem borde vara i rätt bra skick

en jävla massa år..sånt e bara skitsnack..sänkte min gamla bil..hade den i typ
fyra år innan jag sålde den..inga problem..och den hade gått 16-17000 mil när jag sänkte den


www.x40nordic.com
59 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#8
maximus skrev:
pekka_ skrev:
Marcus_Turbo skrev:
Tänkte också på det. ska du bara bytta fjädrar så får du räkna med att dämparna kommer ha gjort sitt efter ett tag, lite på hur du kör vill säga.. men bara så att du är medveten om det wink..

Jo har också hört det, men vad innebär ett tag, en månad, ett år? bilen har bara gått 4000 mil så dem borde vara i rätt bra skick

en jävla massa år..sånt e bara skitsnack..sänkte min gamla bil..hade den i typ
fyra år innan jag sålde den..inga problem..och den hade gått 16-17000 mil när jag sänkte den

Nice big_smile Då är det ju lugnt! Men blir väl ett gäng nya dämpare också när ekonomin tillåter, men just nu känns det inte nödvändigt att lägga pengar på.. 18" först smile


www.x40nordic.com
59 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#9
Fick en liten fundering.. Mina vinterdäck som ska sitta på är 205/50 R16, tror ni det kan vara nåt problem med utrymme? Borde väl inte ta mer plats än ett par 18" med 35 profil


71 Inlägg
22 oktober 2007
#10
De ska inte va några problem me den profilen.

Va ska du köra me för profil på 18"arna? 215/35-18 eller 225/35-18?
Senast redigerat av TheKG (22 oktober 2007)


www.x40nordic.com
59 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#11
TheKG skrev:
De ska inte va några problem me den profilen.

Va ska du köra me för profil på 18"arna? 215/35-18 eller 225/35-18?

Hoppsan råkade skriva fel dimension! Det är 205/60 R16, inte /50.
Hmm har jag inte funderat på.. Fälgarna är ASA Racing GT Black iaf, har
inte bestämt mig för däck ännu.. vad rekommenderar du?


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
22 oktober 2007
#12
du har ju fortfarande samma rullomkrets på hjulet.. ja kanske inte exakt men däromkring.. så utrymmet ska det inte vara några problem med.. jag har sänkt min bil 50/50 och har gått om utrymme bak fortfarande om man ska lasta något tyngre

sätter sig 3 pers bak så sänks den en del då skärmkanten går ner precis över hjulkanten hehe tongue en så kallad Zigenarsänkning:P
(inget on om Romerna (Zigenare))

Team Insane Racing

www.x40nordic.com
59 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#13
Malm3n skrev:
du har ju fortfarande samma rullomkrets på hjulet.. ja kanske inte exakt men däromkring.. så utrymmet ska det inte vara några problem med.. jag har sänkt min bil 50/50 och har gått om utrymme bak fortfarande om man ska lasta något tyngre

sätter sig 3 pers bak så sänks den en del då skärmkanten går ner precis över hjulkanten hehe tongue en så kallad Zigenarsänkning:P
(inget on om Romerna (Zigenare))

Hehe okeej, tur att jag inte brukar köra passagerare då wink. Men tack för tipset! Hoppas det kommer funka bra! Köpte fjäderspännare idag! Så ikväll blir det att montera


www.x40nordic.com
59 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#14
Upptäckte nyss en sak som fick mig att svettas rejält! Vänster sidan av bilen är 1 cm lägre än vad högersidan är, både fram och bak. Någon som vet vad detta kan bero på? Och om det är nåt som kanske kommer åtgärdas med dem nya fjädrarna?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
22 oktober 2007
#15
stog den helt plant. lika mycket packning på båda sidorna och så vidare?. sådant spelar in mycket..


Lycka till

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

741 Inlägg
22 oktober 2007
#16
pekka_ skrev:
Upptäckte nyss en sak som fick mig att svettas rejält! Vänster sidan av bilen är 1 cm lägre än vad högersidan är, både fram och bak. Någon som vet vad detta kan bero på? Och om det är nåt som kanske kommer åtgärdas med dem nya fjädrarna?

Det är helt ofarligt,

när jag sänkte min 9000 så blev höger sida vid bakre däcket 1 cm lägre än resten av bilen, snackade med en verkstad och dom sa att det är ofarligt.. men när jag kört några mil så rättade felet till sig utav sig självt..

www.x40nordic.com
59 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#17
Joo skrev:
pekka_ skrev:
Upptäckte nyss en sak som fick mig att svettas rejält! Vänster sidan av bilen är 1 cm lägre än vad högersidan är, både fram och bak. Någon som vet vad detta kan bero på? Och om det är nåt som kanske kommer åtgärdas med dem nya fjädrarna?

Det är helt ofarligt,

när jag sänkte min 9000 så blev höger sida vid bakre däcket 1 cm lägre än resten av bilen, snackade med en verkstad och dom sa att det är ofarligt.. men när jag kört några mil så rättade felet till sig utav sig självt..

Nej alltså, har inte sänkt bilen ännu, det är med orginal fjädringen som jag upptäckte problemet.. Men dem kanske har satt sig eller nåt.. En sista fråga bara ;p.
När bilen är så pass låg, antar att den kommer bli lägst där bak, finns det någon risk
att hjulen slår i skärmkanterna? När man t.e.x kör på en vägbula eller dyligt?
Ds, däckkanten är parallel med skärmkanten


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
23 oktober 2007
#18
jag tror inte detta ska vara någon större risk eftersom hjulupphängningen inte rör sig enbart vertikaltutan också horisontellt.. alltså det blir en rörelse som sker snett uppåt. mina säck tar inte i skärmkanternanär jag kör över en vägbula.. men det kan även bero på att jag har gula Koni dämpar runtom som är rätt styva:P

Team Insane Racing

71 Inlägg
23 oktober 2007
#19
pekka_ skrev:
TheKG skrev:
De ska inte va några problem me den profilen.

Va ska du köra me för profil på 18"arna? 215/35-18 eller 225/35-18?

Hoppsan råkade skriva fel dimension! Det är 205/60 R16, inte /50.
Hmm har jag inte funderat på.. Fälgarna är ASA Racing GT Black iaf, har
inte bestämt mig för däck ännu.. vad rekommenderar du?

Dessa två är la vanligast 215/35-18 eller 225/35-18


671 Inlägg
23 oktober 2007
#20
pekka_ skrev:
En sista fråga bara ;p.När bilen är så pass låg, antar att den kommer bli lägst där bak, finns det någon riskatt hjulen slår i skärmkanterna? När man t.e.x kör på en vägbula eller dyligt? Ds, däckkanten är parallel med skärmkanten

japp den risken finns... har undertäcknad fått erfara... inte alls skoj med däckbyte å fjäderbyte som följd (inte för att de gick sönder men för att det skulle gå å köra). men jag har ju en helt annan bil så det e säkert inga problem med din... coh du märker ganska tydligt om d slår i .. ett högt skrikande ljud (gummi mot plast) ett tips kan ju va att efter sänkningen fylla bilen med polare och åka runt sakta å pröva smile

good luck

Second is the first loser


Sök