3528
Sök

Fotosession med MickeTuncer, Izual och Hinkas

SOS-Racing
514 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
eleganten skrev:
Jag tycker faktiskt du har rätt angående blixt. Ofta hjälper det inte med långa slutartider om man inte har nån annan ljuskälla som lyser upp bilen. Då är det bra att lätta upp lite med blixt/blixtar. Förutom att dem är mörka så tycker jag att det är trevliga bilder.

Ja, med en slutartid på 25sekunder så lättar en blixt upp bilderna ganska bra, speciellt om man har en schysst blixt. Jag kikar på 430EX, tror det vore en lagom för mitt användningsområde, men vem vet, när jag väl börjat använt redig blixt kanske jag känner att jag vill ha en 580EX istället...
Dyrt är det IAF att vilja ha nya leksaker.

RE-雨宮
481 Inlägg
11 november 2007
Glömde tillägga en sak i denna larvigt gamla tråd.
Hinkas skrev:
Körde med stativ, långa slutartider, fjärrutlösare för att inte röra kameran för mycket, försökte få den att mäta ljuset på bilarna, måste kompromissa mellan ljusa bilar och överexponerat ljus, denna gången funkade det inte helt wink
Blixten jag vill ha kan man ställa in att den blinkar till i första eller andra ridån, alltså, du kan fortfarande ha 30sek slutartid men du får en liten blinkning i slutet som lättar upp ljuset lite och man får mer ljus på bilarna.

Det spelar ingen som helst roll om blixten slår i början eller i slutet om du tar bilder på stillastående prylar.
Och slutartider har inget som helst med blixt att göra smile
Senast redigerat av chrno (11 november 2007)

RE-Amemiya Kitted FD3S

820 Inlägg
11 november 2007
chrno skrev:
Hinkas skrev:
Körde med stativ, långa slutartider, fjärrutlösare för att inte röra kameran för mycket, försökte få den att mäta ljuset på bilarna, måste kompromissa mellan ljusa bilar och överexponerat ljus, denna gången funkade det inte helt wink
Blixten jag vill ha kan man ställa in att den blinkar till i första eller andra ridån, alltså, du kan fortfarande ha 30sek slutartid men du får en liten blinkning i slutet som lättar upp ljuset lite och man får mer ljus på bilarna.

Det spelar ingen som helst roll om blixten slår i början eller i slutet om du tar bilder på stillastående prylar.

Spelar ju ingen roll om blixten är i början eller slutet på stillastående prylar nä.
Blixt i slutet är ju bara användbart om man vill få bilens lampor att göra "fartlinjer" fram till blixten slår emot bilen. Eller hur man nu ska kalla det. smile
Senast redigerat av wh0re (11 november 2007)

SOS-Racing
514 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
chrno skrev:
Hinkas skrev:

Ja jo, det vet jag, men eftersom jag MAX kan ha 30sek slutartid och det ibland behövs mer än så, då kan det var bra med en blixt.

RE-雨宮
481 Inlägg
11 november 2007
Bulp?  tongue

RE-Amemiya Kitted FD3S

51 Inlägg
11 november 2007
Ordentiligt snygga bilder allihop.!
Sista var riktigt fin:)

Nogs.se

671 Inlägg
11 november 2007
Nice ! grymma bilar, grymma bilder. kan man tänka sig att bilderna är tagna vid ett pappersbruk? smile

Second is the first loser

schtek
478 Inlägg
11 november 2007
Har du inget stativ?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
11 november 2007
Vilken kamera kör du med?
"Bulb" funktionen borde kunna ge dig längre slutartider än 30 sek.
Ang. blixt som upplättning är jag lite skeptisk just till bilar så lampor och regskylt gärna vill reflektera mycket av ljuset vilket stjäl uppmärksamhet. Skulle vara om ni kunde stjäla el nånstans där ni fotar och ha med bygglampor. Kan göra susen. Annars kan man ju så vid befintligt ljus, (gatbelysning etc.) vet att du nämnde att det inte fanns så många bra ställen att fota på, men det betyder ju inte att bilder på just bilarna skall bli dåliga. Visst kan miljön spela stor roll, men det är ju på bilarna du/ni fotar. smile
Garagemiljö kan vara nog så grym, då finns ju ofta belysning. wink

//Edge

SOS-Racing
514 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
kohler skrev:
Nice ! grymma bilar, grymma bilder. kan man tänka sig att bilderna är tagna vid ett pappersbruk? smile

Inget pappersbruk, det är en torvfabrik

Alister skrev:
Har du inget stativ?

Klart jag har stativ smile

Edge83 skrev:
Vilken kamera kör du med?
"Bulb" funktionen borde kunna ge dig längre slutartider än 30 sek.
Ang. blixt som upplättning är jag lite skeptisk just till bilar så lampor och regskylt gärna vill reflektera mycket av ljuset vilket stjäl uppmärksamhet. Skulle vara om ni kunde stjäla el nånstans där ni fotar och ha med bygglampor. Kan göra susen. Annars kan man ju så vid befintligt ljus, (gatbelysning etc.) vet att du nämnde att det inte fanns så många bra ställen att fota på, men det betyder ju inte att bilder på just bilarna skall bli dåliga. Visst kan miljön spela stor roll, men det är ju på bilarna du/ni fotar.
Garagemiljö kan vara nog så grym, då finns ju ofta belysning.

Ska testa det nästa gång, aldrig provat den funktionen, tack för tipset.
Tyvärr så finns det inte så mycket häftiga miljöer här ute i skogen hmm

4 571 Inlägg
12 november 2007
Hinkas skrev:

Klart de finns, ska parkera prezan halvvägs uppför ett träd så ska du få fota sen du wink

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
12 november 2007
För mörka bilder ja. Du glömde färgkorrigera vissa bilder (dom är bara orangea) och så överdriver du hdr-effekten på tok för mycket. Men annars var det bra. wink

Whine whine!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
12 november 2007
Izual skrev:
Hinkas skrev:

Klart de finns, ska parkera prezan halvvägs uppför ett träd så ska du få fota sen du wink

Haha! Där har du en bra bild om inte annat! big_smile

I bulb funktionen får du hålla nere knappen så länge du kan/orkar istället, så länge du håller nere knappen, så länge är kameran "öppen" så att säga. Bra då om du har fjärrutlösare, så du slipper hålla i kameran. tongue

//Edge

SOS-Racing
514 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Edge83 skrev:
Izual skrev:
Hinkas skrev:

Haha! Där har du en bra bild om inte annat! big_smile

I bulb funktionen får du hålla nere knappen så länge du kan/orkar istället, så länge du håller nere knappen, så länge är kameran "öppen" så att säga. Bra då om du har fjärrutlösare, så du slipper hålla i kameran. tongue

Fjärrutlösare finnes tongue

Kalas, detta ska testas vid tillfälle. Ska väl försöka knäppa lite på prezan åt Izual i vinter när vi kör lite iskörning och sådant där, få lite grymma bilder på ställ, panoreringar är bra att öva på så wink

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
14 november 2007
Ja det kan nog bli riktigt fräck! Se till att få en bild när bilen klättrar upp för ett träd också, det blir en prisvinnare alla kategorier... hehe tongue

//Edge

SOS-Racing
514 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Edge83 skrev:
Ja det kan nog bli riktigt fräck! Se till att få en bild när bilen klättrar upp för ett träd också, det blir en prisvinnare alla kategorier... hehe tongue

Kan ju alltid försöka tongue

3 113 Inlägg
14 november 2007
sjuktsnyggt big_smile du verkar ju vara en riktigt bra fotograf du Hinkas!

Semper Fi

SOS-Racing
514 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
cebT skrev:
sjuktsnyggt big_smile du verkar ju vara en riktigt bra fotograf du Hinkas!

Nehmen oj! Tack så hemskt mycket, en sådan kommentar värmer otroligt.
Kanske blir några foton imorgon också, men troligtvis ska vi koncentrera oss på att filma lite.

Fotograf
966 Inlägg
16 november 2007
Hinkas! Har du några vinterdäck liggandes till min M3a?=p Är lite sugen på att ta med den imorrn..=p

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

Sök