2447
Sök

Skolarbete: Starta ett företagande (import av Vw delar)

TVT Member
377 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Hallå alla Gorgare!

Jag går sista året på tekniklinjen på Eberstienska gymnasiet i norrköping. Nu läser vi en kurs som heter småföretagande. Den går ut på att ta fram en affärsplan, med allt det innebär Dvs. affärsidé, marknadsundersökning/-föring, budgetering osv.
Detta för att sedan räkna på om det går att driva runt "företaget".

Först o främst skulle det vara trevligt med lite feedback och tips om vad man ska tänka på mm. kanske av nån som har ett eget företag.

Min affärsidé ser ut så här:
"Min affärsidé är att kunna ta hem eftermarknadsdelar till privatkunder. Delarna är till de flesta av Volkswagens modeller och innefattar exteriör/ interiör komponenter & prestanda inriktade motordelar. Jag är främst inriktad på delar till VW´s vattenkylda modeller och mot Corrado G60/Vr6. Vi ska kunna leverera delar med kort varsel & till konkurrenskraftiga priser."

Tanken är att ta hem delarna från Tyskland eller England.

Jag tänkte också använda den här tråden som en marknadsundersökning för att se om det överhuvudtaget finns nått intresse för min idé.

Så nu ge mej lite intressanta tips o trix om hur man ska få ett företag att gå runt och ge mej lite reflektering över affärsidén!

// Mvh Joakim

10 Inlägg
22 oktober 2007
Går samma kurs som dej.
De vi fick ta ställning till var hur mycket pengar vi ville satsa
och om vi var beredda att gå med förlust om vi nu inte lyckades.
Bra grej av dej att kolla intresset av en sådan buisness...

Vårt företag inriktar sig på att fråscha upp bilar på alla möjliga sätt
från tvätt å vaxning till däckbyten och hitta plats för vinterförvaring.
Vi tjänar ju inte direkt mkt pengar på de om man ser till tid spenderad.
Men vi har heller inte så mkt utgifter då allt de är utträknat i priset vi ger till kunden.
Allt e ju på hemmaplan med och vi behöver ju knappt köpa in något i förväg.

Leta runt lite bland dem som kör Corrado's å de andra bilarna och fråga vad dem behöver till sina bilar, vad dem är intresserade att betala osv. Prata med de företag du tänker köpa in i från...du kanske kan få sponsring av något slag...Gå igenom ditt egna kontaktnät, vilka känner du och vilka känner dina vänner sen. Kontaktnätet är större än du tror.

Tänk också på att bästa marknadsföringen är en nöjd kund. För då kommer kunden handla vidare av dig och rekommenderar dig gärna til vänner då. Allt detta är ju gratis reklam.
På så sätt kan du bygga upp ett kontaktnät genom kund nummer ett.

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
Du kommer att få tävla mot Dalhems, vwcustomspeed, csp-browser och säkert några till.
Men det finns nog plats för en till wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

191 Inlägg
22 oktober 2007
vem vill handla av dalhems, maken till rutten hemsida roll

Den största konkurenten du kommer ha är förmodligen tyska ebay, allt är billigare där än vad ett svenskt företag kan prestera, dock är det inte alla som kan eller orkar handla på ebay.

Jag personligen tycker inte det finns så stort utbud i sverige, iaf inte till min passat, jag handlar på ebay och i polen.

...
227 Inlägg
23 oktober 2007
RouziMotorsport skrev:
Wanna have fake stuff - Go eBay

Så man litar mer på en studerande kille som har ett företag i "småföretagande"?
Det är ju precis samma sak... Privatfolk/mindre företag som säljer alltså vet man inte vad man får men man kan få det jävligt billigt tongue

edit: sen att låsa sig till enbart vw corrado tror jag inte är någon vidare hit då...
Hyffsat ovanlig bil vilket kommer resultera i att ni inte kommer kunna ha ett lager, detta i sig kommer resultera i längre leveranstider, samt ett högre pris.

Vilket är just det man vill åt när man söker sig till mindre företag som inte är lika kända och kanske kan ha samma kvalite till lägre pris, men ska man få vänta längre och betala mer så kan man lika gärna använda sig av dom kända som redan finns.

ENDA grejen som skulle funka är om ni har hittat ett ställe som bara företag kan köpa ifrån som är superbilligt så ni kan sälja det lite dyrare... Detta kommer resultera i att dom kanske får vänta lite längre men få grejorna billigare.

men som Jay-Oh säger så tjänar man knappt några pengar på sådana kurser utan det är mest tid man lägger ner för att lära sig hur det fungerar.

Själv hade jag ett UF-företag som projektarbete, vi tjänade inget och la ut hur mycket tid som hellst...

Så ska man inte driva det vidare och fortsätta med företaget samt expandera så är det ingen idé att börja med något större. Då man troligen kommer tjäna mer pengar på att sälja snygga vykort eller bullar. tongue
Senast redigerat av klinder (23 oktober 2007)

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

TVT Member
377 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Jay-Oh skrev:
Går samma kurs som dej.
De vi fick ta ställning till var hur mycket pengar vi ville satsa
och om vi var beredda att gå med förlust om vi nu inte lyckades.
Bra grej av dej att kolla intresset av en sådan buisness...

Vårt företag inriktar sig på att fråscha upp bilar på alla möjliga sätt
från tvätt å vaxning till däckbyten och hitta plats för vinterförvaring.
Vi tjänar ju inte direkt mkt pengar på de om man ser till tid spenderad.
Men vi har heller inte så mkt utgifter då allt de är utträknat i priset vi ger till kunden.
Allt e ju på hemmaplan med och vi behöver ju knappt köpa in något i förväg.

Leta runt lite bland dem som kör Corrado's å de andra bilarna och fråga vad dem behöver till sina bilar, vad dem är intresserade att betala osv. Prata med de företag du tänker köpa in i från...du kanske kan få sponsring av något slag...Gå igenom ditt egna kontaktnät, vilka känner du och vilka känner dina vänner sen. Kontaktnätet är större än du tror.

Tänk också på att bästa marknadsföringen är en nöjd kund. För då kommer kunden handla vidare av dig och rekommenderar dig gärna til vänner då. Allt detta är ju gratis reklam.
På så sätt kan du bygga upp ett kontaktnät genom kund nummer ett.

Jaa okey... det är ju en rätt smart branch som ni valt där, med få utgifter och så!

Ja ska nog dra iväg ett mail till företagen och se lite av vad dom kan ordna för pris sen när man vet vad man har behov av att hämta hem! tackar tackar!

Du kommer att få tävla mot Dalhems, vwcustomspeed, csp-browser och säkert några till.
Men det finns nog plats för en till

Inte tänkt riktigt på att alla dom gör samma sak som mig, men de ska nog funka... Det är ju det som är problemet att de redan är etablerade företag, men de ska nog gå o slå sig in på marknaden.
vem vill handla av dalhems, maken till rutten hemsida

Den största konkurenten du kommer ha är förmodligen tyska ebay, allt är billigare där än vad ett svenskt företag kan prestera, dock är det inte alla som kan eller orkar handla på ebay.

Jag personligen tycker inte det finns så stort utbud i sverige, iaf inte till min passat, jag handlar på ebay och i polen.

Det är ju lite det som är problemet här hemma att det är att man måste söka sig till ebay osv.

Om det nu skulle finnas ett företag som kan ta hem saker åt dej då, förhoppningsvis till reducerade priser. Skulle det inte vara ett alternativ för dej då?

Så man litar mer på en studerande kille som har ett företag i "småföretagande"?
Det är ju precis samma sak... Privatfolk/mindre företag som säljer alltså vet man inte vad man får men man kan få det jävligt billigt

edit: sen att låsa sig till enbart vw corrado tror jag inte är någon vidare hit då...
Hyffsat ovanlig bil vilket kommer resultera i att ni inte kommer kunna ha ett lager, detta i sig kommer resultera i längre leveranstider, samt ett högre pris.

Vilket är just det man vill åt när man söker sig till mindre företag som inte är lika kända och kanske kan ha samma kvalite till lägre pris, men ska man få vänta längre och betala mer så kan man lika gärna använda sig av dom kända som redan finns.

ENDA grejen som skulle funka är om ni har hittat ett ställe som bara företag kan köpa ifrån som är superbilligt så ni kan sälja det lite dyrare... Detta kommer resultera i att dom kanske får vänta lite längre men få grejorna billigare.

men som Jay-Oh säger så tjänar man knappt några pengar på sådana kurser utan det är mest tid man lägger ner för att lära sig hur det fungerar.

Själv hade jag ett UF-företag som projektarbete, vi tjänade inget och la ut hur mycket tid som hellst...

Så ska man inte driva det vidare och fortsätta med företaget samt expandera så är det ingen idé att börja med något större. Då man troligen kommer tjäna mer pengar på att sälja snygga vykort eller bullar.

Joo det finns ju andra verksamheter som man kan tjäna mer pengar i, men den här kursen är inte som ett projekt arbete utan mer som en introduktion där man då får veta mer om hur det är att starta upp ett företag i teorin. Desutom så kommer de flesta av våra företag aldrig komma att bli etablerade företag.

Men till min tanke: Det är inte meningen att ja ska låsa mig enbart på corrado då, utan ta hem delar till alla möjliga av Volkswagens vattenkylda modeller. Så på så sätt får ja ju ett något bredare utbud och kundkrets. Visserligen så finns det ju fortfarande andra företag som har ett ännu bredare utbud. Men ja har tänkt att ta hem delar som är svårar att få tag på här i sverige, och på så sätt bli intressantare.

Att folk som vanligtvis beställer hem delar själva, kan ha ett alternativ i form av ett företag som kanske kan ta hem delarna till ett bättre pris.

Men som sagt detta är inte i praktiken utan endast teorin så att vi ska få en insikt och förstå hur det är att starta upp ett företag. För att sedan se om det skulle vara lönsamt att driva runt företaget och om man kan tjäna pengar på det.

191 Inlägg
23 oktober 2007
RouziMotorsport skrev:
Wanna have fake stuff - Go eBay

Tror det finns originalgrejer där också............kanske fake till honda då, men tyska ebay är en guldgruva för VW ägare.

"the real jerk"
301 Inlägg
23 oktober 2007
går samma kurs som dig och är också med i ett företag. vad gäller din ide såo finns det ju redan ett stort utbud så marknaden finns  men frågan är om efterfrågan är så stor. lycka till!

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

...
227 Inlägg
23 oktober 2007
_JoCCeV skrev:
Joo det finns ju andra verksamheter som man kan tjäna mer pengar i, men den här kursen är inte som ett projekt arbete utan mer som en introduktion där man då får veta mer om hur det är att starta upp ett företag i teorin. Desutom så kommer de flesta av våra företag aldrig komma att bli etablerade företag.

Men till min tanke: Det är inte meningen att ja ska låsa mig enbart på corrado då, utan ta hem delar till alla möjliga av Volkswagens vattenkylda modeller. Så på så sätt får ja ju ett något bredare utbud och kundkrets. Visserligen så finns det ju fortfarande andra företag som har ett ännu bredare utbud. Men ja har tänkt att ta hem delar som är svårar att få tag på här i sverige, och på så sätt bli intressantare.

Att folk som vanligtvis beställer hem delar själva, kan ha ett alternativ i form av ett företag som kanske kan ta hem delarna till ett bättre pris.

Men som sagt detta är inte i praktiken utan endast teorin så att vi ska få en insikt och förstå hur det är att starta upp ett företag. För att sedan se om det skulle vara lönsamt att driva runt företaget och om man kan tjäna pengar på det.

Verkar dumt att ha ett företag i teorin roll Lär man sig verkligen hur jobbigt allt är då? hmm Aja det är en kurs iaf och man blir betygsat i det... Så kör på! smile Om inte annat har ni ju lektionstid att leta reda på billiga ställen där ni kan köpa era vw delar ifrån big_smile

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

TVT Member
377 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
klinder skrev:
_JoCCeV skrev:

Verkar dumt att ha ett företag i teorin roll Lär man sig verkligen hur jobbigt allt är då? hmm Aja det är en kurs iaf och man blir betygsat i det... Så kör på! smile Om inte annat har ni ju lektionstid att leta reda på billiga ställen där ni kan köpa era vw delar ifrån big_smile

haha joo jag vet de e lite sådär jag med tänkt... men det är ju bara att göra som läraren säger och se vad som händer. Huvudsaken med kursen är ju att man ska få till en bra slutsats och se om idén var hållbar eller inte... betyget man får är ju inte baserat på hur det går för företaget utan att man själv inser att affärsplanen skulle fungera i verkligheten eller att idén inte är hållbar. tongue

TVT Member
377 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
RouziMotorsport skrev:
Du vill alltså starta i teorin.. men du får endå inte samma inblick i det hela jämför med att driva en på riktigt.
Det är enkelt, ska du få det att funka måste du erbjuda tjänster som ingen annan redan erbjuder, eller titta på hur dem andra gör och förbättra deras affärsplaner. Då lyckas du, 99%

Vill och vill... men det är sant, men det är tanken att man ska få en liten inblick i vad det handlar om när man startar ett eget företag.

Det var ett bra förslag med att tittta på deras affärsplaner och  förbättra! tackar tackar smile

Sök