2392
Sök

Diffad igenom bes?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#1
Går en bil med diffad bakaxel igenom en besiktning? Eller måte man sätta på en annan bakaxel innan bes?

Ha det!

I do it my way

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2007
#2
det går igenom smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#3
Göttans! Då var det bekymmret ur världen smile

Tack för svaret smile

I do it my way

1 703 Inlägg
23 oktober 2007
#4
Varför skulle en bil med diffadbakaxel INTE gå igenom?! Då ungefär 99%av alla serieproducerade bilar diffar mellan hjulen.

Okej, badflickan har ju fått svar på sin fråga, men jag undrar fortfarande big_smile


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
23 oktober 2007
#5
henkebenke skrev:
Varför skulle en bil med diffadbakaxel INTE gå igenom?! Då ungefär 99%av alla serieproducerade bilar diffar mellan hjulen.

Okej, badflickan har ju fått svar på sin fråga, men jag undrar fortfarande big_smile

Tänker du så sopm jag tänker? att när man svetsar diffen så spärrar du den? för egentligen är de ju diffat på istortsett allt

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

1 703 Inlägg
23 oktober 2007
#6
speedfreak racing skrev:
henkebenke skrev:
Varför skulle en bil med diffadbakaxel INTE gå igenom?! Då ungefär 99%av alla serieproducerade bilar diffar mellan hjulen.

Okej, badflickan har ju fått svar på sin fråga, men jag undrar fortfarande big_smile

Tänker du så sopm jag tänker? att när man svetsar diffen så spärrar du den? för egentligen är de ju diffat på istortsett allt

Exakt så jag menar, man förstår ju att när folk säger diffad bakaxel så menar dom igentligen diffbromsad eller svetsad diff... Men det är kul att retas big_smile


2 924 Inlägg
23 oktober 2007
#7
Dom kan vara gnälliga och underkänna svetsad diff eftersom det kan vara en trafikfara... vet av erfarenhet
Senast redigerat av peegee (23 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#8
henkebenke skrev:
speedfreak racing skrev:
henkebenke skrev:
Varför skulle en bil med diffadbakaxel INTE gå igenom?! Då ungefär 99%av alla serieproducerade bilar diffar mellan hjulen.

Okej, badflickan har ju fått svar på sin fråga, men jag undrar fortfarande big_smile

Tänker du så sopm jag tänker? att när man svetsar diffen så spärrar du den? för egentligen är de ju diffat på istortsett allt

Exakt så jag menar, man förstår ju att när folk säger diffad bakaxel så menar dom igentligen diffbromsad eller svetsad diff... Men det är kul att retas big_smile

Precis vad jag menade svetsdiffad =P

Tänkte att det är ju inte orginal diff på den... Uräskta att man frågade då wink


He he, man skulle kunna tro att det var du som kom i en bil en gång och hojtade "är det du som är badtjejen?!" ;P


Ha det gött.

I do it my way

1 703 Inlägg
23 oktober 2007
#9
BadGirl_854T5 skrev:
He he, man skulle kunna tro att det var du som kom i en bil en gång och hojtade "är det du som är badtjejen?!" ;P


Ha det gött.

Haha, ja, men det var det nog inte jag, tror jag big_smile


Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#10
peegee skrev:
Dom kan vara gnälliga och underkänna svetsad diff eftersom det kan vara en trafikfara... vet av erfarenhet

Jaha, där ser man. Det kan gå åt fanders också.


Det är så att den bilen jag ska köpa är diffad och obes, ska byta bakaxel till en odiffad men tänkte att det vore bra och skoj om man kunde besiktiga den innan man byter bakaxel.

Jag får väl helt enkelt åka in och göra en bes eller ringa dem och höra vad dem säger.

Thanks.

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#11
henkebenke skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
He he, man skulle kunna tro att det var du som kom i en bil en gång och hojtade "är det du som är badtjejen?!" ;P


Ha det gött.

Haha, ja, men det var det nog inte jag, tror jag big_smile

Det var någon i ett jänkeåk som måste tyckt att han var väldigt fyndig ;P

Det var inte denna bilen jag hade då iofs.

I do it my way

1 703 Inlägg
23 oktober 2007
#12
BadGirl_854T5 skrev:
Det var någon i ett jänkeåk som måste tyckt att han var väldigt fyndig ;P

Då var det garanterat inte jag big_smile För då hade du förmodligen svimmat av min charm cool

Hur som helst, nu blev det snurrigt.
Du ska skaffa en bil med en diffad bakaxel, men du är rädd för att den inte går igenom besiktingen, därför tänkte du skaffa en odiffad bakaxel.

Jag läser mellan raderna och antar att; du skall köpa en bil med svetsad diff, och planerar därför att skaffa en orginalaxel, en diffad bakaxel så att säga, den tillåter en viss differans av hastighet vid rotation på däcken.

En låst diff, typ agadiff, alltså svetsad diff kan, som redan nämnts, vara lite lurigt att åka runt med, framförallt i städer där kommungubbarna har fått en släng av krumelursjukan och bygger rondeller överallt. En bil med helt låst diff har lite svårt att skutta igenom tvära böjar utan att påfresta materialet.
Nu spekulerar jag visseligen en aning.

Angående bilprovningen, ja, de kanske dömer ut din bakaxel... kanske.


8 Inlägg
23 oktober 2007
#13
Du kan ju iaf skratta om det blir ojämn bromsverkan bak smile

[img]http://www.dekaltrim.nu/produkter/bilder/2144.gif[/img] =D

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#14
henkebenke skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Det var någon i ett jänkeåk som måste tyckt att han var väldigt fyndig ;P

Då var det garanterat inte jag big_smile För då hade du förmodligen svimmat av min charm cool

Hur som helst, nu blev det snurrigt.
Du ska skaffa en bil med en diffad bakaxel, men du är rädd för att den inte går igenom besiktingen, därför tänkte du skaffa en odiffad bakaxel.

Jag läser mellan raderna och antar att; du skall köpa en bil med svetsad diff, och planerar därför att skaffa en orginalaxel, en diffad bakaxel så att säga, den tillåter en viss differans av hastighet vid rotation på däcken.

En låst diff, typ agadiff, alltså svetsad diff kan, som redan nämnts, vara lite lurigt att åka runt med, framförallt i städer där kommungubbarna har fått en släng av krumelursjukan och bygger rondeller överallt. En bil med helt låst diff har lite svårt att skutta igenom tvära böjar utan att påfresta materialet.
Nu spekulerar jag visseligen en aning.

Angående bilprovningen, ja, de kanske dömer ut din bakaxel... kanske.

He he, okej ;P


Ja, jag vet jag är så förbannat dålig på att förklara...

Det är så att den är diffad nu och obes.
Ska fixa en odiffad bakaxel pga det du skrev plus att det blir klurigt i snön osv. Så även fast den går igenom bes med diff så ska jag ha en odiffad bakaxel.

Men vill besiktiga den med diff om det går för att fortast möjligt få köra den. Och byta bakaxel gör man ju inte på en kvart sådär. (Vet inte hur fort min kille gör det, ha ha!) ;P



Såå... Kanske förklarat lite bättre nu.. (?)


Ha det fint.

I do it my way

286 Inlägg
23 oktober 2007
#15
PowderX skrev:
Du kan ju iaf skratta om det blir ojämn bromsverkan bak smile

Det var det en som jag känner som fick med svetsad diff, bra att bilprovningen hade bra kalibrerade mätrullar hmm

948 Inlägg
23 oktober 2007
#16
vet min bror fick igenom sin 240 med svetsdiff..dom tyckte bara det var lite konstigt att bägge bakhjulen snurra åt samma hål när dom snurra på en hjulet wink sen i somras så bes. jag min 940 med en nyspänd lamelldiffad axel och dom sa inget om det heller.. vad är det för bil?? sen om du ska ha den under vintern så blir det ju bara kul att köra wink sen kommer du ju lite lättare fram när det driver lika bak och inte höger bak som på 240,740,940 wink

2 924 Inlägg
23 oktober 2007
#17
BadGirl_854T5 skrev:
henkebenke skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Det var någon i ett jänkeåk som måste tyckt att han var väldigt fyndig ;P

Då var det garanterat inte jag big_smile För då hade du förmodligen svimmat av min charm cool

Hur som helst, nu blev det snurrigt.
Du ska skaffa en bil med en diffad bakaxel, men du är rädd för att den inte går igenom besiktingen, därför tänkte du skaffa en odiffad bakaxel.

Jag läser mellan raderna och antar att; du skall köpa en bil med svetsad diff, och planerar därför att skaffa en orginalaxel, en diffad bakaxel så att säga, den tillåter en viss differans av hastighet vid rotation på däcken.

En låst diff, typ agadiff, alltså svetsad diff kan, som redan nämnts, vara lite lurigt att åka runt med, framförallt i städer där kommungubbarna har fått en släng av krumelursjukan och bygger rondeller överallt. En bil med helt låst diff har lite svårt att skutta igenom tvära böjar utan att påfresta materialet.
Nu spekulerar jag visseligen en aning.

Angående bilprovningen, ja, de kanske dömer ut din bakaxel... kanske.

He he, okej ;P


Ja, jag vet jag är så förbannat dålig på att förklara...

Det är så att den är diffad nu och obes.
Ska fixa en odiffad bakaxel pga det du skrev plus att det blir klurigt i snön osv. Så även fast den går igenom bes med diff så ska jag ha en odiffad bakaxel.

Men vill besiktiga den med diff om det går för att fortast möjligt få köra den. Och byta bakaxel gör man ju inte på en kvart sådär. (Vet inte hur fort min kille gör det, ha ha!) ;P



Såå... Kanske förklarat lite bättre nu.. (?)


Ha det fint.

Hmm ge dig hehe...

En "odiffad bakaxel" är samma som "svetsdiffad bakaxel" eller "agadiffad bakaxel" > som jag tror du menar när du säger "diffad bakaxel" (och många andra dumt nog) och som är den som är svårkörd i rondeller etc och kan bli underkänd.

En "diffad bakaxel" är en "original bakaxel" på de flesta bilar, en del bilar har diffbroms/diffspärr original. En diffad bakaxel är inga problem att besiktiga med eftersom det är helt original..

- Vad är det för bil du pratar om?

~ Life is short, have FUN! ~

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2007
#18
en aga diffad axel är ju inte svårkörd men det krävs lite mer uppmärksamhet när man kör 
det är lättare att gå på häng men åsså lättare att parera hängen
såg att nån skrev att det kunde va en trafik fara å skulle gärna vilja veta på vilket sätt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
23 oktober 2007
#19
turboforssen skrev:
en aga diffad axel är ju inte svårkörd men det krävs lite mer uppmärksamhet när man kör 
det är lättare att gå på häng men åsså lättare att parera hängen
såg att nån skrev att det kunde va en trafik fara å skulle gärna vilja veta på vilket sätt smile

Det kan jag förklara!
Är det så att man inte är med på att det släpper med en Aga-diff så går ju bilen upp på ställ för det mesta då bägge bakdäcken spinner och inget som styr bilen(på vintern för det mesta) Med original så spinner ju i regel bara höger bak loss om man skall rätt fram och då har man ju vänster bak som styr bakdelen fortfarande!

-Mike-

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2007
#20
sant men som jag sa man får va lite mer uppmärksam

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök