2704
Sök

Motor byte V40 från 2,0 16v till T4

33 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om det är nån som har gjort ett liknande byte?
Motorbyte från 2,0 16v till T4
Skulle behöva lite information om det!
Om det finns nån som är villig att diskutera det?

Bilen är en -97 motorn är en T4 98-99
Om nån månad påbörjar jag ett byte i min bil och då vill jag ha allt klart, vad som ska bytas!

Volvo V40 Fas I Greenline

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#2
Du kanske redan vet det och endera skiter i det eller tänker köra på avlyst bana, men du inser väl att du inte kan besikta (legalt) eller regga om bilen efter motorbytet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Du kanske redan vet det och endera skiter i det eller tänker köra på avlyst bana, men du inser väl att du inte kan besikta (legalt) eller regga om bilen efter motorbytet.

/Göran

Det är väl det första man planerar om man byter motor! vi får se vad som händer den är besiktad nu till Januari 2009! antigen åker jag in och provar och isåfall byter jag tillbaka om jag får nerslag!

Vet folk som har besiktat med 500hk utan problem! med det ena och det andra! som igentligen inte ska finnas där på bilen!


Minsta problemet i detta fall!
Frågan är EJ besiktning! utan den som finns i tråden

Volvo V40 Fas I Greenline

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#4
Hetsa inte upp dig Danne, det var bara en fråga därför att många lever på en tro att det går därför att det finns folk som påstår att dom har lyckats när dom i själva verket endera har blåljugit, haft tur, känt besiktningsmannen, mutat honom etc. Naturvårdsverket sätter tyvärr stopp för sådant här i Sverige. Att tro på att det finns folk som har besiktat med 500Hkr ( i typ en S40) utan problem är bara oerhört blåögt.
Om det är det första du har planerat så hoppas jag att du redan har ett intyg om jämförande undersökning enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40).

Anledningen till tipset är att jag genom åren har sett flera personer som har plöjt ner massor med pengar och tid på sina bilar och sedan åkt till besiktningen och hävdat "jamen bilen finns ju med denna motor, vart är problemet?" och åkt ut med förläggande om ombesiktning och totalt tappad sug.

Till din fråga då: det jag vet är att det finns olika generationer av sprut till T4 med en eller två boxar. Så det gäller nog att bestämma om man skall gå på äldre lösningen med två boxar eller nyare med en box. Detta bestämmer vilka kabelhärvor du behöver.

Transmissionen på dessa bilar är ej mitt gebit men eftersom det är en kassettbil så torde det väl vara enklast att skaffa en komplett drivlinekassett inkl motor från en T4:a så har man allt klart.

/Göran


Lill Danne skrev:
Vet folk som har besiktat med 500hk utan problem!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#5
Nej jag hetsar inte upp mej jag bara skrev ett svar det kanske lät så på svaret men så var ej fallet.big_smile

Jag ska sätta i gamla modellen som sitter i en T4 -98 eller -99
hur är det med kabel härvan mm måste man byta den?
jag vill ju självklart byta motor men behåller ju min motor utifall det skulle bli några problem!
Jag vet att jag måste Byta:
Motor
Växellåda
Drivaxlar
Boxar
Bensinpump
Och lite andra saker som sitter i samma paket men sedan allt annat kablar styrningar mm?
Har tyvärr ingen aning!

Volvo V40 Fas I Greenline

486 Inlägg
24 oktober 2007
#6
E 99% säker på att dom bytte sprut på FAS 2:orna alltså -01:orna. Tror dom bytte från nått Siemens till nått som kallas Fenix. Borde alltså vara ett Siemens på en -99. Fast det hjälper väl dig inte:/.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök