2258
Sök

Bilolycka, vem får skulden?

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
23 oktober 2007
Markolainen skrev:
maximus skrev:
street skrev:
den som svänger vänster bär skulden. även om han blinkat.

japp..det är alltid den som svänger vänster fel..

Så om jag skulle göra en vänstersväng och någon kommer och kör om mig och krocker in i sidan på mig. Är det då mitt fel?

Edit: Om jag blinkar nänster och ligger på vänster sida av körfältet alltså.

JA om det inte är innom ett "spärrområde" som på många 90-vägar.

/Street

47 Inlägg
23 oktober 2007
Markolainen skrev:
maximus skrev:
street skrev:

Så om jag skulle göra en vänstersväng och någon kommer och kör om mig och krocker in i sidan på mig. Är det då mitt fel?

hemskt lessen men även om du gör allt rätt å nån kör på dej vid vänstersväng så äre du som åker på det om du inte har en egen fil som du ska svänga i en sån där målad refug då är du i skyddad zoon

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Jag tackar så jätte mycket för svaren. Känner mig lite klokare nu. Får se vad försäkringsbolaget säger imorgon.

Ha de fint alla! Ska nu iväg till Sjukhuset.

Mvh/ Nicklas

Allt för den där jävla hatten!

Markolainen
23 oktober 2007
Hmm. skrev:
Markolainen skrev:
maximus skrev:

Det är inte alltid den som svänger som bär skulden. speciellt inte på en 50-väg. men i detta fallet blinkade han ej, och hade fel placering.

Jo jag vet hur det här fallet är:P
Men tänkte bara allmänt.
Jag hade för mig att det var han som körde om som bar skulden om den som svängde blinkade och la sig på vänster sida.

Hmm.
23 oktober 2007
Markolainen skrev:
Jo jag vet hur det här fallet är:P
Men tänkte bara allmänt.
Jag hade för mig att det var han som körde om som bar skulden om den som svängde blinkade och la sig på vänster sida.

Om den som svänger vänster blinkar och har rätt placering och det är 50-väg, är det nog den som kör om som bär skulden.

644 Inlägg
23 oktober 2007
street skrev:
maximus skrev:
street skrev:

vad trevligt. en till som inte sov på teorilektionerna  big_smile

Ni måste sovit djupt iallafall.... kör du om någon som blinkar vänster är det helt och hållet ditt fel om det händer något,men om någon svänger vänster utan att blinka som i detta fallet är det troligen den som svänger som räknas som vållande,sen gäller det att bevisa att den som svängde INTE blinkade,det kan bli ord mot ord och då är det stor risk att den som körde på åker dit iallafall,hände en bekant för inte så länge sedan..

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
23 oktober 2007
Om någon påbörjar en omkörning så får man inte köra ut varken för att köra om eller göra vänstersväng. Och som dom flesta här säger så är det han som gör vänstersvängen som kommer åka på det.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

1 Inlägg
23 oktober 2007
Han åker på det gjorde likadant för två år sen o polisen sa att det e ingen snack om vems fel de va.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
Jag tackar så mycket för alla svaren jag har fått!
Får hoppas att det är som ni säger. Ska som jag sa ringa försäkringsbolaget imorgon och se vad dom säger om saken.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
23 oktober 2007
Är väl ändå jämt den som kör om som bär skulden. För det jag har lärt mig är att man inte får köra om i korsningar.

Whine whine!

study
772 Inlägg
23 oktober 2007
en sån där sak råkade jag nästan ut för en jävla idiot som ligger framför blinkar vänster blinkar höger och svänger på en gång det var väldigt nära.
jävlar vad han hade fått betala i fall de hade hänt något.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 oktober 2007
ett kör fält, 50 väg, korsning, du får inte köra om, tyvär åker du på det hella.
om polisen hade vart med för att skriva en rapport, kunde du åka på vårslöshet i trafiken och blir av en viss tid med körkort.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 436 Inlägg
24 oktober 2007
Det är en knepig situation! Det du skall göra är att INTE lyssna på folket i den här tråden då alla säger emot varandra. Det beror på att båda _kan_ ha gjort fel.

1. Man FÅR INTE svänga vänster om det finns risk för olycka. Det talar för att han är vållande.
2. Man FÅR INTE köra om när det finns risk för att orsaka en olycka, t ex vid en korsning. Det talar för att du är vållande.

Alltså finns det tre alternativ, antingen blir du eller han vållande eller så säger försäkringsbolagen att ni båda är vållande och vägrar er båda ersättning.

Se till att få dig själv uppkollad för skador och ring försäkringsbolaget. Sedan är det bara att avvakta.

/Caffe
Senast redigerat av Caffe (24 oktober 2007)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 924 Inlägg
24 oktober 2007
Caffe skrev:
eller så säger försäkringsbolagen att ni båda är vållande och vägrar er båda ersättning.

Va? Ditt alternativ nr 3 var väl inte så riktigt? Ett försäkringsbolag kan ju inte vägra ersättning för att båda är vållande!
Det är polisens sak först och främst att avgöra vem som är vållande...

~ Life is short, have FUN! ~

1 436 Inlägg
24 oktober 2007
peegee skrev:
Caffe skrev:
eller så säger försäkringsbolagen att ni båda är vållande och vägrar er båda ersättning.

Va? Ditt alternativ nr 3 var väl inte så riktigt? Ett försäkringsbolag kan ju inte vägra ersättning för att båda är vållande!

Det var den information jag fick under kursen "Trafikantutbildning 50p" på gymnasiet, skall försöka hitta en källa.

Edit: Hittar ingen källa, backar på den punkten.
Senast redigerat av Caffe (24 oktober 2007)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 164 Inlägg
24 oktober 2007
Finns 2 saker som talar för att han INTE kommer att åka på de.
1: Han stod till höger innan han skulle svänga vänster.
2: Han blinkade inte vänster.

Visar man inte var man ska så att andra kan ta hänsyn är de lite svårt hur man ska köra.
Sen stod han in till vägen på höger sida så han va tvungen att köra om så de är bilen som svänger vänster som åker på de.
Men de är tillåtet att köra om på 50 väg så länge de inte finns spärr linjer.

MVH

F

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 oktober 2007
ett körfält genom korsningen

VÄGVERKET SÄGER!!!:
DET ÄR FÖRBJUDET!!! att köra om strax före och i vägkorsning därför att man då inte kan ser trafiken från höger och därför att det finns risk för att den man kör om svänger till vänster.
det är presis det som hände i ditt fall, när det gäller blinkers, det är ord mot ord.
vad säger din försäkring?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

8 883 Inlägg
24 oktober 2007
peegee skrev:
Caffe skrev:

Båda kan få bära sina egna kostnader, sedan så är det försäkringsbolagen som avgör vem som är vållande till olyckan och inte Polisen.
Polisen utreder bara om ett brott begåtts och inget annat.

Fotograf på tierpidag.se

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Har ringt och pratat med försäkringen idag. Fick lämna en rapport till dom sen skulle dom höra av sig om vad som ska göras.

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 oktober 2007
Inte kul det här.

Som bakomvarande bil så blir det svårt att förklara varför man inte kunde stanna i tid.

Om bilen framför (som solklart orsakat olyckan) _säger_ att den legat ute mot vänster och blinkat helt rätt och att du bara kom körandes rakt in i honom så kommer du ligga riktigt illa till om du inte har vittnen på din sida eller har foto med bilspår och placeringar innan fordonen flyttades.

Blir det ord mot ord så hoppas jag att du är 40-50 år med skadefria år sedan 18årsdagen och inte en ungdom som nyss tagit körkort sad

Hoppas att du klarar dig undan skiten men som sagt så tror jag att du kan få problem om den andre står på sig och hävdar att han kört som jag skrev om innan...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök