2681
Sök

Blåa framljus, inte blåa

21 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#1
Köpte ett par blåa framljus idag, satte i den ena för att se hur det såg ut men inte fan lös det blått ett dugg, såg ut som orginal fast lös kanske lite starkare.
Lamporna är H1 55w, och min bil är en Audi A6 -95, kan det vara lyktorna som ger samma ljus eller vad kan det bero på? Vill ju ha mitt blåa ljus sad

324 Inlägg
23 oktober 2007
#2
Kanske är glöd lamporna som inte är särkilt blåa? Du får väl antagligen leta efter andra.. smile

Eh? Jaha! Okej!

6 851 Inlägg
23 oktober 2007
#3
varför ha blåa? du kommer inte se ett skit på natten om ditt ljus är blått..varför man har en viss procent blått i glaset är ju för att lampan skall lysa mera "vitt" (ja det låter skumt).
Men det blåa ljuset gör att vi uppfattar ljuset vitare..
Skall du ha blått/lila så är det nog xenon lampor du ska..?


21 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#4
TT-Avant skrev:
varför ha blåa? du kommer inte se ett skit på natten om ditt ljus är blått..varför man har en viss procent blått i glaset är ju för att lampan skall lysa mera "vitt" (ja det låter skumt).
Men det blåa ljuset gör att vi uppfattar ljuset vitare..
Skall du ha blått/lila så är det nog xenon lampor du ska..?

Dom har blå nyans på glaset så det borde ju lysa blått, och sen så borde ju inte förpackningen ljuga sådär tongue
Jo, det må lysa mindre men snyggt blir det.
Xenon kan man väl bara ha om man har xenon grejer? Eller? För jag har sett såna konverteringsgrejer så man får xenon, eller finns det H1 xenon lampor?

Det kan alltså inte vara lampglaset eller något där inne?
Senast redigerat av jidevag (23 oktober 2007)

510 Inlägg
23 oktober 2007
#5
TT-Avant skrev:
varför ha blåa? du kommer inte se ett skit på natten om ditt ljus är blått..varför man har en viss procent blått i glaset är ju för att lampan skall lysa mera "vitt" (ja det låter skumt).
Men det blåa ljuset gör att vi uppfattar ljuset vitare..
Skall du ha blått/lila så är det nog xenon lampor du ska..?

Blå lampor kanske han menar som biltemas Megablue lampor .. Helt vanliga lampor, bara det att det ser ut som xenon lampor .. Dom lyser blått på avstånd, och lyser vitt nära .. Väldigt bra för dom som kör bilen, då dom ligger på 90/100w .. Negativt är att bilarna som möter denna bil blir grymt bländade =/ ... Och vad är inte värre än en bil som bländar fast dom inte har helljuset igång? Mvh Johan


Smurfen
103 Inlägg
23 oktober 2007
#6
Har du läst noga på förpackningen.
Läser man på många så står det ju super blue.
Ger ett vitare sken.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN

98 Inlägg
23 oktober 2007
#7
köper du blå lampor på xenonkungen.se får du blå lampor kan ja lova men ljuset blir sämre ä på en cykel...riktigt kassa men dom lyser blått iaf=P


21 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#8
wimhed skrev:
TT-Avant skrev:
varför ha blåa? du kommer inte se ett skit på natten om ditt ljus är blått..varför man har en viss procent blått i glaset är ju för att lampan skall lysa mera "vitt" (ja det låter skumt).
Men det blåa ljuset gör att vi uppfattar ljuset vitare..
Skall du ha blått/lila så är det nog xenon lampor du ska..?

Blå lampor kanske han menar som biltemas Megablue lampor .. Helt vanliga lampor, bara det att det ser ut som xenon lampor .. Dom lyser blått på avstånd, och lyser vitt nära .. Väldigt bra för dom som kör bilen, då dom ligger på 90/100w .. Negativt är att bilarna som möter denna bil blir grymt bländade =/ ... Och vad är inte värre än en bil som bländar fast dom inte har helljuset igång? Mvh Johan

Ja, impulsköpte på biltema, stog något med "Megablue -Xenon look", detta var dock 55w varianten.

Har någon något bra tips på några bra lampor jag kan köpa? Antar jag får nöja mig med vitt ljus med eftersom blått inte verkar så bra, sålänge dom inte lyser gult som dom gör nu

1 653 Inlägg
23 oktober 2007
#9
köper du xenon så lyser det mer än orginal oavsett om du så drar dit 12.000 kelvin eller 6000 kelvin...
blir blåare ton ju högre kelvin och lite svagare, men fortfarande starkare än halogen.
Köper du blåfärgade halogenlampor så får du betydligt sämre ljus då det är ett filter på en vanlig halogen.

ska du ha "blått" ljus så ska du köpa riktigt xenon, annat är ju bara helt bortkastat...(12.000 kelvin är himmelsblå, inte blå som polisens saftblandare som vissa verkar inbilla sig)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

98 Inlägg
23 oktober 2007
#10
nej blå halogen ä ren skit verkligen..1 gång aldrig mer..


Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 oktober 2007
#11
Varför vill man ha blått ljus som lyser lika bra som ett värmeljus? Jag hade dock H4 de kallade  blåa men som gav ett starkt vitt ljus som jag trivdes mycket bra med.

Och de där ombyggnadssatserna till xenon är väl fortfarande inte lagliga utan automatisk nivåjustering?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

2 600 Inlägg
23 oktober 2007
#12
köpte h4 mega blue lampor på biltema me blev lite besviken men va fan dom lyser ju bättre än dom orginala smile om man ska ha blått sken så får man nog koventera om till xenon.

gör som jag kör gubba racer=)

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#13
Korrekt. Är bilen inte reggad med xenon som halvljus så blir det ombesiktning (om inte besiktningsmannen är blind). Montera dit egen nivåjustering spelar ingen roll, besiktningsmannen tittar bara på vad som står i regbeviset.

Jag frågade detta explicit när jag besiktade min bil i förra veckan.

/Göran

MrTurbo skrev:
Och de där ombyggnadssatserna till xenon är väl fortfarande inte lagliga utan automatisk nivåjustering?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hmm.
23 oktober 2007
#14
vad ska du med blått till? Endast vitt och gult är lagligt i sverige. men du gör som du vill wink

8 156 Inlägg
23 oktober 2007
#15
Sharky skrev:
Korrekt. Är bilen inte reggad med xenon som halvljus så blir det ombesiktning (om inte besiktningsmannen är blind). Montera dit egen nivåjustering spelar ingen roll, besiktningsmannen tittar bara på vad som står i regbeviset.

Man kan väl göra en reg. besiktning?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#16
Jag har inte undersökt det men jag tror det blir svårt. Detta kräver ytterst sannolikt ett godkännnade från biltillverkaren att installationen är fullt spårbar mot dom certifieringspapper tillverkaren har gjort mot xenon på den modellen.

Jag tror inte man kan montera ett paket från firman "Blå Dunster HB" och peka på bilen och säga "titta det funkar". I paragrafsverige krävs mera än så.

Skulle vara kul om någon som har lyckats med detta på det formellt riktiga sättet kunde dyka upp och kommentera.

/Göran

Phaetoon skrev:
Man kan väl göra en reg. besiktning?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Maskinförare
1 163 Inlägg
23 oktober 2007
#17
Är ju egentligen inte jobbigt att bara byta mellan halogen/xenon vid besiktning.. har då kört förbi poliser m.m med mitt xenon som inte är inställt.. dom har aldrig sagt nått.. så jag tutar och kör smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#18
På vissa moderna bilar måste du riva kofångare och halva jävla motorutrymmet för att byta lampor. På gamla hederliga fordon där man får ner näven så är det , precis som du skriver, inga problam att byta varje år.

/Göran

_Spawned_ skrev:
Är ju egentligen inte jobbigt att bara byta mellan halogen/xenon vid besiktning.. har då kört förbi poliser m.m med mitt xenon som inte är inställt.. dom har aldrig sagt nått.. så jag tutar och kör smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
23 oktober 2007
#19
Sharky skrev:
Jag har inte undersökt det men jag tror det blir svårt. Detta kräver ytterst sannolikt ett godkännnade från biltillverkaren att installationen är fullt spårbar mot dom certifieringspapper tillverkaren har gjort mot xenon på den modellen.

Jag tror inte man kan montera ett paket från firman "Blå Dunster HB" och peka på bilen och säga "titta det funkar". I paragrafsverige krävs mera än så.

Skulle vara kul om någon som har lyckats med detta på det formellt riktiga sättet kunde dyka upp och kommentera.

/Göran

Phaetoon skrev:
Man kan väl göra en reg. besiktning?


Jag tänkte på min lite äldre, icke helbilsgodkända bil...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Väghyvel
252 Inlägg
24 oktober 2007
#20
jag byter till mina vanliga lampor när jag ska besikta nilen på en kvart kar man plockat dort drivdonen o allt..


Sök