2126
Sök

Blinka med helljuset mot ett rödljus..??

Mest i vägen.
205 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Såg en buss igår kväll som började blinka med sina helljus strax innan ett rödljus, först förstod jag ingenting men då förklarade min kompis att man kan göra så för att få rödljuset att slå om fortare. Stämmer verkligen detta? Har aldrig hört talas om det. roll

Har ni några fler tips man kan använda sig av i trafiken så kan ni väl även dela med er av detta. big_smile

Svindåre
1 433 Inlägg
24 oktober 2007
nej. det är inte så, eller på vissa rödljus kanske? men iallafall... det ligger kabel nergrävd i vägen som känner av om det kommer bilar.

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

><((((º>
115 Inlägg
24 oktober 2007
Låter väldigt osannolikt tongue

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.

Bilmekaniker
199 Inlägg
24 oktober 2007
Stämmer. Finns sensorer som känner av ljuse på tider på dygnet när det inte är mycket trafik. på de viset slipper du stå och vänta i ett trafikljus mitt i natten när du är helt ensam i korsningen

249 Inlägg
24 oktober 2007
jag har också hört att det är nåt sånt, men kör man mot ett rödljus på kvällen och det inte är några andra bilar i närheten så slår det ju om till grönt, så det borde ju ha nånting med ljuset eller nåt att göra:P

// genetorp

Markolainen
24 oktober 2007
Vad jag vet så är röd-ljusen i Stockholm iaf ljuskänsliga på kvällarna, på dagarna är det ngt visst system endast.

654 Inlägg
24 oktober 2007
Haha, å så om man tutar vid sergels torg i Stockholm så blir det grönt, men det fick de sluta med på grund av duvorna....

Nej, det är helt falskt.
Jag läste en intervju med en trafikingenjör som sade att det bara var skrönor.
Ska försöka leta upp den...

Mest i vägen.
205 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Kompisen hävdade att i vissa rödljus så sitter det ljussensorer som ska känna av om det kommer bilar (speciellt då nattetid) så att det kan slå över till grönt fortare..?? (och att blinka med helljuset förstärker då den effekten)

Bussen jag såg igår är inte heller den första jag har sett göra så här, men jag tycker det verkar lite osannolikt att det skulle funka??!

Miklen
24 oktober 2007
stämmer bra om ljuset i fråga hade en sån sensor..

Mest i vägen.
205 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
danhild skrev:
Haha, å så om man tutar vid sergels torg i Stockholm så blir det grönt, men det fick de sluta med på grund av duvorna....

Nej, det är helt falskt.

Det vore guld om du hittade denna, min kompis är helt övertygad om att han har rätt. wink

><((((º>
115 Inlägg
24 oktober 2007
Ni säger att ljuset spelar roll på nattetid? Jag har fått för mig att det sitter spolar nergrävda i marken som reagerar när man kör över dom (induktans då alltså). Det går nämligen med cykel utan lyse också tongue

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.

294 Inlägg
24 oktober 2007
När dom byggde om trafiklyserna här i stan för typ 1 år sedan var det en artikel i våran lokala blaska. och har för mig att det stog att det va ljuskänsligt.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

654 Inlägg
24 oktober 2007
TessGTI skrev:
danhild skrev:

Nej, det är helt falskt.

Det vore guld om du hittade denna, min kompis är helt övertygad om att han har rätt. wink

Found it!:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=650437

God läsning!

4 554 Inlägg
24 oktober 2007
jag har hört att det är för att ambulanser ska få lättare att ta sig fram.. när deras ljus blinkar så ska rödljusen slå om..

Whitetrash
589 Inlägg
24 oktober 2007
Jag blir upprörd över att ni överhuvudtaget överväger att tro att det ska bli grönt pga en sån simpel sak som att blinka med helljusen..Snälla någon..

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Mest i vägen.
205 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
danhild skrev:
TessGTI skrev:
danhild skrev:

Nej, det är helt falskt.

Found it!:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=650437

God läsning!

Precis vad jag behöver! Tackar tackar smile

1 534 Inlägg
24 oktober 2007
__Marcus skrev:
Jag blir upprörd över att ni överhuvudtaget överväger att tro att det ska bli grönt pga en sån simpel sak som att blinka med helljusen..Snälla någon..

Hahaha, det har hänt mig alltför ofta att jag blinkat med helljusen och det då i samma ögonblick slog om(på kvällar), då jag medvetet gör det, ibland med olika avstånd, så jag tror inte på de som säger att det är en skröna...

2 182 Inlägg
24 oktober 2007
Det slår om fortare om man moonar wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

165 Inlägg
24 oktober 2007
Hahahaha.. prova moona... Nej det går inte att blinka med ljusen för att det ska slå om. Som någon tidigare i inlägget har sagt så finns det sensorer nergrävda i asfalten som känner av när en bil kommer. Kolla själv så får du se, Blinka på!

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
24 oktober 2007
Men när ja å folk prövat å jämfört så blev de faktiskt fortare grönt på natten med helljus blinkningar!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Sök