2820
Sök

högpassfilter

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Hej!

Jag funderar på bästa billigaste lösningen för ett högpassfilter på fronthögtalarna, har hört att dom passiva delningsfiltrena låter dåligt, stämmer detta?

Isåfall, hur högpassar man 4 fronthögtalare vid runt 80-100 hz på bästa/billigaste sätt?

Tack för svar!

1 171 Inlägg
24 oktober 2007
Ja, passiva filter funkar inte helt enkelt. Du har en för komplex impedans i basområdet för att filtrena ska fungera, de ställer abra till med problem istället.

Det billigaste sättet att filtrera framhögtalarna är att driva dem med ett billigt slutsteg med inbyggda aktiva filter. Tex istället för att använda ett 2-kanalssteg till basen och låta huvudenheten driva framhögtalarna så köper man ett 4-kanalssteg och driver alla högtalare med det.
Senast redigerat av zoopåse (24 oktober 2007)

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Ja, passiva filter funkar inte helt enkelt. Du har en för komplex impedans i basområdet för att filtrena ska fungera, de ställer abra till med problem istället.

Det billigaste sättet att filtrera framhögtalarna är att driva dem med ett billigt slutsteg med inbyggda aktiva filter. Tex istället för att använda ett 2-kanalssteg till basen och låta huvudenheten driva framhögtalarna så köper man ett 4-kanalssteg och driver alla högtalare med det.

Ahh, som jag trodde då.

finns det några billiga välljudande lågeffektiva 4 kanaliga steg? Jag menar, frontsystem som är skurna vid 80 hz drar väl inte speciellt mycket energi och kräver inte speciellt kraftiga steg?
Senast redigerat av Osse_87 (24 oktober 2007)

1 171 Inlägg
24 oktober 2007
Jag tjatar om mitt borschmann 4-kanalssteg inköpt på clasohlson för 900kr som funkar helt klanderfritt. Har inget att klaga på.

4 fronthögtalare ger ju 2x2ohm på de resterande 2 kanalerna om man dessutom driver någon form av bas med samma slutsteg, så man bör nog undvika de klenaste stegen i så fall.

20 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag tjatar om mitt borschmann 4-kanalssteg inköpt på clasohlson för 900kr som funkar helt klanderfritt. Har inget att klaga på.

4 fronthögtalare ger ju 2x2ohm på de resterande 2 kanalerna om man dessutom driver någon form av bas med samma slutsteg, så man bör nog undvika de klenaste stegen i så fall.

Tänker du att man ska köra systemen i mono då? blir ju det om man delar upp 1 kanal på 2 system.

1 171 Inlägg
24 oktober 2007
Nej, stereo. Fast med framhögtalarna parvis parallellkopplade, alltså vänstra högtalarna på en kanal och högra högtalarna på den andra. Sedan 2 kanaler till basen, antingen bryggat eller i stereo.

Sök