Fantastiskt genomtänkt inlägg!
Tyvärr är vi många som delar din upplevelse av utanförskap och mobbing, men det kanske har den poängen med sig att vi blivit mer omtänksamma och ödmjuka eftersom vi vet hur ont det kan göra?
Kom att tänka på en grej jag läste för ett tag sedan, läser mycket om personlig utveckling, och där finns en författare som heter Sanna Ehdin som skrivit flera bra böcker.
Häromdagen hittade jag en artikel med en intervju med henne.
I slutet av helsidan såg jag att hon delade in människor i tre grupper, Offer, Överlevare och Levare.
Offer: De har inte förstått att de skapar sina egna liv. De är otillfredsställda, skyller på andra och tror inte de kan påverka sin situation.
Överlevare: De har förstått att de är medskapare i sina liv och valt att ta tag i problemen. De söker lösningar aktivit och reflekterar över sin egen roll i skeendena. Denna grupp har ökat snabbt under 2000-talet. Egenvård är också den starkast växande sektorn inom frisk- och hälsovården.
Levare: De är än så länge få, men skaran växer. Här har fokus flyttats från egna behov, utan att för den skull glömma att ta hand om sig själv, till vad man kan ge och bidra med till andra.
Jag hoppas att jag kan tillhöra gruppen Levare för det mesta. Och jag är säker på att du, Walllis gör det också, och det gör mig glad! Än gladare blir jag när jag ser att det verkar finnas fler Levare på den här sidan!
Kram // Ellen