2790
Sök

jag har vänt 2 av 3 st 12" basar utåt, kan detta ge missljud?

42 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Har byggt in en baslåda i min magnum med två av basarna utåtvända, tyckte det blev skitcoolt. Men får för mig att jag hör något som låter som,,ja typ som tjuvluft !

Är det dom felvända basarna tro? Titta gärna på konstruktionen och hjälp mig med lösningen på detta så vore jag tacksam kära ljudbyggarbröder.

1 631 Inlägg
25 oktober 2007
Basarna fungerar lika dant oavsett vilket håll du vänt dem.

"Tjuvluft" låter mer som att din låda inte är riktigt tät överallt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

424 Inlägg
25 oktober 2007
Vänd på basarna och kolla om de låter lika dant. En dum fråga bara har du fas vänt basarna? kunde inte se på bilden hur du hade gjort .

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

1 631 Inlägg
25 oktober 2007
Är någon bas felfasad så lär det märkas betydligt mer än "tjuvluft". Men visst, kolla ändå!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

424 Inlägg
26 oktober 2007
bara en tanke big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 oktober 2007
SBR skrev:
Har byggt in en baslåda i min magnum med två av basarna utåtvända, tyckte det blev skitcoolt. Men får för mig att jag hör något som låter som,,ja typ som tjuvluft !

Är det dom felvända basarna tro? Titta gärna på konstruktionen och hjälp mig med lösningen på detta så vore jag tacksam kära ljudbyggarbröder.

Du måste fasvända antingen den "ensamma" basen, eller båda de andra. Annars så försöker den ensamma basen röra sig inåt när de andra drar utåt, och i rpincip så får du bara ut ljudet utav en bas i det läget...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

42 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Har nu kollat att det är riktigt tätt!!

Dom sitter skruvade uppifrån i sina hål med typ fönsterlist som tätning, NU ny igen efter koll:-)

Skall precis kolla fashistorien efter maten men undrar då Jonash om det är bäst att den enasmma basen följer ändras om nu så är behovet?

1 631 Inlägg
29 oktober 2007
Alla basar ska spela i fas. Om den sen ska vändas eller inte får du lyssna dig till. Det handlar om hur väl basen spelar ihop med framsystemet. Skillnaden hörs tydligt så det är bara att välja det du tycker funkar bäst. Känns det som att basen "släpar efter" resten av musiken så provar du ändra.

// Gurra

42 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Alla basar ska spela i fas. Om den sen ska vändas eller inte får du lyssna dig till. Det handlar om hur väl basen spelar ihop med framsystemet. Skillnaden hörs tydligt så det är bara att välja det du tycker funkar bäst. Känns det som att basen "släpar efter" resten av musiken så provar du ändra.

JAAAAAAAAA!! Jag tackar dig mannen för igårkväll så lyckades jag följa dina råd och är nu en mycket nöjdare kille!!

Thanks som satan

1 631 Inlägg
30 oktober 2007
SBR skrev:
gurenius skrev:

JAAAAAAAAA!! Jag tackar dig mannen för igårkväll så lyckades jag följa dina råd och är nu en mycket nöjdare kille!!

Thanks som satan

big_smile

// Gurra

Sök