Overmann skrev:
Jag tog bara formel 1 bilen som exempel eftersom du redan nämnt det. Formel 1-bilen tog jag som exempel eftersom den har drygt 800hk men bara ca 380Nm vilket skiljer sig mkt från hur det ser ut hos gatbilar (i synnerhet turbobilar) som ofta har mer Nm än hk. Självklart är det många andra faktorer som spelar in i hur snabb en bil är. Läs tråden jag länkade till. Såvitt jag vet gäller fysikens regler även på bilar och motorer.
Javisst självklart gäller fysikens lagar även för motorer och bilar, gud vad välden skulle vara enkel annars. Formel 1 bilen har ett relatvit lågt vridmoment för att den har en liten motor som ej är överladdad.
För det första ska jag klargöra vissa saker:
Effekt. Hästkrafter eller kW är en enhet för att mäta ett energiflöde
Vridmoment är en enhet för att mäta kraft, denna kan även vara statisk.
För att uppnå ett visst energiflöde vid ett visst varvtal krävs att man tillför kraft. Tillför man mer kraft blir energiflödet större, enkelt va?
Detta är grunden vid all motortillverkning och trimning av motorer. Det som händer sedan är att man anpassar växellådan efter motorns karaktär.
Vill man ha en stark, accelerationsvillig bil, skall man ha låg utväxling t.e.x 1:4
Detta innebär att om motorn gör fyra varv kommer drivhjulet att göra ett varv.
Det här innebär rent matematiskt, eftersom energin inte kan öka utan måste vara konstant, måste vi ha ändrat på något annat i den matematiska formeln för att detta skall stämma.
alltså:
eneriflödet=konstant
Vridmomentet multiplicerat med utväxlingen
Vavtalet dividerat med utväxlingen.
Enkelt, vid samma effekt och halverar varvtalet, dubblar jag vridmomentet.
Eller, om jag dubblerar vridmomentet, men behåller samma varvtal, dubblerar jag effekten
Eller, om jag behåller vridmomentet, men dubblerar varvtalet, dubblerar jag effekten
Allt handlar till sist om anpassningar.
Det jag menade på är att om du skall åka på bana med en standardbil ska du välja en standardbil med högt vridmoment (
och därmed hög effekt på låga varvtal) för att slippa växla ner när du skall dra dig ur en kurva och därmed spara en sekund, där du fortfarande har drivande kraft i gatan jämfört med att koppla ur och växla då du inte har drivande kraft i gatan.
Naturligtvis är bankörning mycket mer än bara motor och växellåda, bromspunkter, växlingar och spårval kan påverka mycket mer en än vad motor och växellåda kan.