4303
Sök

repor och sprickor i skinnsätet!

509 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
Tja! Har lite repor och sprickor i mitt skinnsäte!
Vad brukar ni smörja in med så det blir helt och fint??

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 oktober 2007
Brukar använda en flaska som heter "Leather Care".
Brukar finnas bland bilvårdsprylar och den masseras in med en trasa. Blir en mjuk och väldoftande yta.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
26 oktober 2007
Suck..Vissa människor tror att nya skinnsäten inte behöver smörjas, därför spricker många eller blir missfärgade. Nu vet jag ju inte om du är en sån, men jag kör med sadelinsmorning, fungerar mycket bra som skydd till skinn. Brukar smörja in den en gång i månaden, och det räcker för att de ska se fräsha och blanka ut.

Sprickor i skinn kan inte repareras med hjälp utav läderolja/fett. Då skinnet redan är dött sen en tid tillbacka så kan det inte "växa" ihop. Utan du  får dras med sprickorna. Dom går dock att dölja med skokräm, men då blir ytan lite sträv.

Hoppas det var till någon hjälp.

509 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
sån är jag inte men tyvärr den förra ägaren!! vad kan jag hitta sadelinsmorning har aldrig hört talas om det inna!!

422 Inlägg
26 oktober 2007
Reichte86 skrev:
sån är jag inte men tyvärr den förra ägaren!! vad kan jag hitta sadelinsmorning har aldrig hört talas om det inna!!

Typ hästbutiker och sånt borde ha. Jag fick tag på det genom chefen som håller på med hästar på fritiden. Luktar rätt neutralt, som lepsyl ungefär. Tror jag gav 200:- för en burk.
Senast redigerat av Owzer (26 oktober 2007)

509 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
okey så dom har det till att smörja in typ sadlar och sånt??

422 Inlägg
26 oktober 2007
Reichte86 skrev:
okey så dom har det till att smörja in typ sadlar och sånt??

Stämmer bra det. Och sadlar sitts det osh slits på varje dag, men de blir inte missfärgade eller spricker i första taget.

Dieselgypsy
538 Inlägg
26 oktober 2007
Owzer, använd ej Sadelbalsam. Det är ej gjord för Skinninredningar!

Kolla hellre guiden jag skrev för ett bra tag sen!

Själv rekommenderar jag dessa två företag :
1)Leatherique
2)Colourlock

http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t … eatherique

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

422 Inlägg
27 oktober 2007
TheDeadDorkster skrev:
Owzer, använd ej Sadelbalsam. Det är ej gjord för Skinninredningar!

Kolla hellre guiden jag skrev för ett bra tag sen!

Själv rekommenderar jag dessa två företag :
1)Leatherique
2)Colourlock

http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t … eatherique

Då kan du vara så snäll och tala om för mig varför man inte ska använda sadelbalsam?
Vet många som använder det, fick tipset av en kille som använder det i sin Alpina B12, och den inredningen var mint.

sadelbalsam rengör också skinnet samtidigt som det bevarar det.

Dieselgypsy
538 Inlägg
29 oktober 2007
Owzer skrev:
Då kan du vara så snäll och tala om för mig varför man inte ska använda sadelbalsam?
Vet många som använder det, fick tipset av en kille som använder det i sin Alpina B12, och den inredningen var mint.

Varför använda drivknutsfett till drivknutarna?
Varför använda kopplingsfett till kopplingen?
Varför använda Korrosionsskyddsfett i dörrarna andra delar som har tendensen att vela rosta?

Alla skinnvårdsprodukter är framtagna för ett speciellt syfte. Sadelbalsam är framtagen för de förutsättningar en sadel har. Bilsäten leder ett helt annorlunda liv, och kräver därför helt andra produkter.

Använd riktiga produkter, så får du också riktigt bra resultat!
Senast redigerat av TheDeadDorkster (29 oktober 2007)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

406 Inlägg
29 oktober 2007
TheDeadDorkster skrev:
Owzer skrev:

Varför använda Korrosionsskyddsfett i dörrarna andra delar som har tendensen att vela rosta?

Alla skinnvårdsprodukter är framtagna för ett speciellt syfte. Sadelbalsam är framtagen för de förutsättningar en sadel har. Bilsäten leder ett helt annorlunda liv, och kräver därför helt andra produkter.

De "rids" väl en heldel i bilarna med? winkwink

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

422 Inlägg
29 oktober 2007
TheDeadDorkster skrev:
Owzer skrev:

Bah! Bara försäljningsknep, vet många som använder skokräm på bleka plastdetaljer t.ex. Finns produkter för detta men varför använder folk skokräm? jag tycker det fungerar bättre med skokräm, plasten håller sig svart längre än med bumper shine.

Finns mycke sånna här exempel på saker som används till annat än de är ämnade för.

Tinner gör däck svarta.
Bensin späder ut underredsmassa.
Yes diskmedel gör rent lacken.
Tandkräm polerar cd skivor
Våtslipa rutor för att få bort sprutstänk.

Nu säger jag inte att lädermedlen gör ett sämmre jobb, men jag vet att läderbalsam inte gör  sämmre jobb/förstör något.

//Mike

424 Inlägg
29 oktober 2007
Volvo har egna lädervårdsprodukter annars.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
29 oktober 2007
TheDeadDorkster skrev:
Owzer skrev:

sadelfett/olja/balsam fungerar precis lika bra i bilen som på sadeln...
bara för att de heter nått annat behöver inte de betyda att de innehåller nått annat..

Sump Runk Rätt O Slätt!

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
11 mars 2008
Ledsen för att jag drar upp en gammal tråd, men men...

Om ett skinnsäte redan har lite väck och så går det då att ta väck på nåt sätt? eller få det att synas mindre?

...tror jag, är dock inte helt 100...

Mitnik
22 augusti 2011
Hur ofta smörjer Ni Era skinnsäten? Är en gång i månaden lagom? Jag funderade och tänkte att man kanske bör smörja mer under dom varma sommarmånaderna när skinnet utsätts för solen på ett annat vis än under vintern.

Cupra_
22 augusti 2011
Bara en fråga här: Färgar det inte av sig en hel del om man använder skokräm?

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2011
1-2ggr per år. Med lite medel. Inte drypa och låta "dra in", då torkar skinnet fortare och spricker.

Personligen använder jag endast Gliptone, som Rolls, Bentley, Aston Martin och Jaguar använder. Det passar i min aristokratiska lyxvagn med Connollyläder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök