2598
Sök

hjälp bilen startar inte.(200sx s13)

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
hej har ett stort problem nu i min 200sx s13 .  bilen startar inte när jag vrider på tändningen inge el alls i cupen.  inte enns ett litet klick när ja vrider på tändningen inte enns ett litet klick tvär dött. har kollat styrboxen och inget ser ut att vara bränt. och alla säkringar är hela. detta hände när jag drog 2 strömkablar under mattan till ett slutsteg.
vad kan det vara?
Senast redigerat av 200sx_bengan (28 oktober 2007)

15 Inlägg
28 oktober 2007
Så hände med min 850 för några dagar sen. Batteriet hade helt laddat ur sig av någon anledning :S Kolla så batteriet är laddat tongue

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
batteriet är spritt nytt och det har ström. har även prövat att starta med startkablar men inget hände. tvär dött.

21 761 Inlägg
28 oktober 2007
Kolla batterikablarna vid batteriet och se om någon kabel har dålig kontakt.

Har bilen någon sorts huvudsäkring?

1 661 Inlägg
28 oktober 2007
Du kanske har en kass startmotor som gör att du får kortslutning, kan bli sådär då. prova putta igång den?

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
men jag har inge el alls i bilen vad har det med startmotorn att göra? om startmotorn funka skit bra innan detta hände.

1 661 Inlägg
28 oktober 2007
När min startmotor la av så dog all el i min bil pga av att det blir kortslutning i den. Prova bara att putta igång den, går det inte så kan du ju räkna bort min teori smile

1 741 Inlägg
28 oktober 2007
säker på att alla säkringar är hela? jag tycker det låter som att huvudsäkringen i motorrummet har blivit bränd.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 661 Inlägg
28 oktober 2007
Funkar slutsteget som det ska då?

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
okej vart sitter huvudsäkringen då?

557 Inlägg
28 oktober 2007
Vad har du för årsmodell?

//Jerry

1 741 Inlägg
28 oktober 2007
200sx_bengan skrev:
okej vart sitter huvudsäkringen då?

den sitter i motorrummet i den lådan som sitter brevid expantionskärlet.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

557 Inlägg
28 oktober 2007
Finns många orsaker till att en bil inte startar. Kolla alla så är du säker på att du inte missat nått.

*Startspärr
*Startmotor/Batteri/Kretsar
*Inloppssystem/Vakuumsystem - Läckor
*Tändsystem
*Elektrisk anslutningar - Motor/Batteri
*Bränsletank/Bränslenivå
*Bränslepump/Bränslepumprelä/Motorkontrollrelä
*Bränsletryck/Bränslemängd/Bränsletrycksregulator
*Kompression
*Vevaxelpositionsgivare/Varvtalsgivare
*Luftmassemätare
*Motortempraturgivare
*Injektorer
*Motorstyrdon - Anslutning/Kablar
*Avgassystem/Kattalysator
*Motorstyrdon
Senast redigerat av Fimpha (28 oktober 2007)

//Jerry

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
okej men det är inge el överhuve taget i bilen mätarna lyser inte ens .
det är en 92:a

557 Inlägg
28 oktober 2007
Har du provat att koppla ur dom kablarna du har dragit innan bilen dog?

//Jerry

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
kollade huvudsäkringen och den var hel. vad kan det vara?

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
någon som kan hjälpa mig?

2 117 Inlägg
28 oktober 2007
När du drog bak kablar till steget så hade du antagligen av någon sladd eller slarvade vid tillbakamonteringen. Från batteriet måste det gå en pluskabel ned till startmotorn/generatorn och en jordkabel till chassiet och motorn.

Eftersom du inte har någon ström alls i bilen har du lyckats bryta den på något sätt.
Kolla upp alla kablar igen och även huvudsäkringen (är du säker på att det verkligen var huvudsäkringen du kollade). Kommer inte strömmen fram finns det bara två orsaker.

1. Batteriet trasigt (mät över polerna eller testa med en 12V elfläkt eller annan förbrukare).
2. Strömkretsen är bruten (huvudsäkringen trasig eller kabelbrott).

219 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
ja ja kollade huvudsäkringen och den är hel. batteriet funkar perfa fullt med kräm.
och jag vet inte vad det kan vara.

2 117 Inlägg
28 oktober 2007
shogun skrev:
När du drog bak kablar till steget så hade du antagligen av någon sladd eller slarvade vid tillbakamonteringen. Från batteriet måste det gå en pluskabel ned till startmotorn/generatorn och en jordkabel till chassiet och motorn.

Eftersom du inte har någon ström alls i bilen har du lyckats bryta den på något sätt.
Kolla upp alla kablar igen och även huvudsäkringen (är du säker på att det verkligen var huvudsäkringen du kollade). Kommer inte strömmen fram finns det bara två orsaker.

1. Batteriet trasigt (mät över polerna eller testa med en 12V elfläkt eller annan förbrukare).
2. Strömkretsen är bruten (huvudsäkringen trasig eller kabelbrott).

Jaha...och du har alltså kollat så att strömmen kommer fram i alla ledningar och du har absolut ingen lös ledning någonstans för det har du kollat?....

Ja...då kan det bara vara Ica-kassen med ölen som vält i bagaget och vätskan som kortslutit hela systemet big_smile

Tycker du ska palla dig ut i garaget igen och kolla upp så att alla ledningar sitter som dom ska. Det finns inget magiskt i det hela. Ingen ström...någon har dragit ur kontakten, klippt av kabeln med gräsklipparen eller elaka grannen som skruvat ur proppen. Proppen hel?...ok...då få du skarva ihop den trasiga kabeln.  wink
Senast redigerat av shogun (28 oktober 2007)

Sök