4198
Sök

remskiva på bubbla motor

429 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Hej
Jag och min bror köpte för ett tag sen en vw bubbla som är ombyggd till BAJA BUG.
Han som sålde den sa att det satt på en 146mm remskiva istället för orginal 170mm. min fråga är då blir de något skillnad på effekten om man har mindre ?

MVH Pontus
Senast redigerat av racerwagon (28 oktober 2007)

Samlare
82 Inlägg
28 oktober 2007
Remskivan driver bara generatorn och kylfläkten till motorn. Med andra ord snurrar de lite saktare med en mindre remskiva.

429 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
betyder de att den får mindre effekt då och varför?

16 Inlägg
28 oktober 2007
Betyder egentligen att den laddar sämre och kyler sämre än orginal..
Har en VW Beach Buggy där vi testade lite med mindre remskiva för att få på ett snyggare remskive-skydd med motiv-lack, men det märktes faktiskt att den laddade sämre med den likströmsgenerator jag hade på på den motorn. Gick inte att pumpa lika bra med stereon med lilla remskivan.. smile

429 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
asså men varför tror ni att han som hade den innan hade satt på den då?

16 Inlägg
28 oktober 2007
Fanns ett "styling-kit" att köpa för några år sen med en kortare rem och en mindre remskiva..
Märks framför allt på att den nedre remskivan hade en snygg blå, röd, gul, grön, vit, silver eller guldfärgad graderig..
Finns säkert att köpa fortfarande.
Köptes och monterades enbart för "syns" skull.. :-)

761 Inlägg
29 oktober 2007
Jo, det ger effekt att ha en mindre remskiva. Vid höga varv så ger det upp till 5-10%. Och sen att det kyler sämre är en sanning med modifikation, på lägre varv ja, men på höga varvtal så kommer luften i kaviation med org. remskiva vilket ger ett minskat flöde jämfört med en mindre remskiva där kaviation inte uppkommer.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

761 Inlägg
29 oktober 2007
Jo, det ger effekt att ha en mindre remskiva. Vid höga varv så ger det upp till 5-10%. Och sen att det kyler sämre är en sanning med modifikation, på lägre varv ja, men på höga varvtal så kommer luften i kaviation med org. remskiva vilket ger ett minskat flöde jämfört med en mindre remskiva där kaviation inte uppkommer.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

429 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
ok bra då vet ja.

Tack för alla svar// Pontus

Sök