2778
Sök

Kondingens vara eller inte vara.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Vet att frågan har varit uppe många ggr men tror att min är unik för mitt fall.
Jag har länge gått och funderat på om jag skulle montera kondensator eller inte i bilen.
Jag har en kicker L512" och ett mutant 800.1 som lastar 1ohm.
dvs 800wrms till basen med 800wrms max.
Tycker det är en klockren kombo som spelar rent och högt med bra kontroll.
Och jag är väldigt nöjd.
Kör den i liten sluten låda enligt kickers rekommendation.

Nu till frågan skulle jag käna nått på att montera en kondensator till detta.

Jag kör 35m2 kabel till steget ca 2,5m lång kanske 3m inte mer då steget sitter under sätet.
Sen 2 meter 4m2 högtalarkabel bak till basen.
Batteriet är friskt och orginal eftersom bilen endast är 10månader gammal.

Det ligger ju i planering att även montera ett 4 kanaligt steg att driva 4 kicker 6,5" ks kit oxå.
Där vet jag att jag kommer käna på att sätta in ett steg till.

Men som sagt skulle det vara bättre med en konding eller 2 eller kanske grövre kabel eller en till 35m2 kabel till nästa steg.
Och eller ett annat kraftigare batteri.

Jag vet att det finns flera här som jobbar med detta och även dom som tävlar kan ju svara lite på mina funderingar.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
28 oktober 2007
Som det är nu så räcker din 35mm2 kabel till att försörja Mutantsteget utan några problem. Räknat på 800W vid 14,4V och 80% verkningsgrad så drar steget runt 70A, då blir spänningsfallet ca 0,11V och det är absolut inga problem.

Om du kopplar in ett till steg så kan du ha ett som drar i princip lika mycket och ändå blir det totala spänningsfallet inte stort, det man får tänka på är att 35mm2 kabel får ha upp till 150A säkring vilket gör att det andra steget inte bör dra mer än ungefär 70A som mest.

Vill du så är det förstås aldrig en nackdel med att dra en grövre kabel, men det verkar även kunna fungera med din nuvarande 35mm2 kabel om det andra steget inte drar mer än monoblocket.

Att välja mellan konding och extra batteri, då skulle jag välja batteriet. Men en del vill ha konding istället, smaken är olika. Som jag har skrivit i flera trådar så är det i slutändan generatorns strömkapacitet som avgör ifall spänningen ska orka hållas på en stabil nivå när man spelar högt.

Om anläggningen drar mer ström än vad generatorn orkar ge ut, så sjunker spänningen mer eller mindre oavsett om det finns extra batteri eller konding. Spelar man då under långa stunder eller ofta på hög volym, så kommer batteriet att långsamt dras ur även om det sitter 10 kondingar.
Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
28 oktober 2007
Min ellärare sa en gång att ett batteri motsvarar 20 000 kondensatorer, och man behöver inte vara raketingenjör för att räkna ut vad som är billigast. Att du sparar kabelarea med ett batteri bak är också en fördel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 009 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Tack för svaret ett extra batteri är inte aktuellt eftersom det inte finns någon plats jag vill saka till ett sånt.
Däremot kanske byte det som redan sitter där.

Steg nr 2 kommer inte vara lika kraftigt men det känns som det får bli en separat kabel till det känns lite dumt att grena den jag har till bas steget.

Men enligt dig skulle jag alltså inte käna något på att koppla in en konding till bas steget som det ser ut nu då.

En fråga till kan det löna sig att ha 2 35m2 kablar och köra dom in i ett fördelningsblock och dela kraften till stegen efter blocket.
Då borde stömmen bli stabilare eller tänker jag fel nu smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 009 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Min ellärare sa en gång att ett batteri motsvarar 20 000 kondensatorer, och man behöver inte vara raketingenjör för att räkna ut vad som är billigast. Att du sparar kabelarea med ett batteri bak är också en fördel.

Detta är inte aktuellt i denna bilen.
ett batteri ska jag ha och det sitter på orginal plats.
Räcker inte det till så köper jag helt enkelt mindre krävande grejer.
Bilen ska kunna nyttjas som det är tänkt när den lämnade fabriken.
Och om du läser hela mitt inlägg så har jag endast 2,5 meter kabel till steget eftersom det inte är monterat bak.
Det är en lösning som redan är gjord för bättre strömtillförsel och för att spara in plats och gömma anläggningen.
Jag är inte i behov att hävda mitt ljud visuellt.
Det ska vara så dolt som möjligt.
Däremot vill jag ha högt och klart ljud.
Vilket jag har.
Men mycke vill ha mer wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
28 oktober 2007
BMTech skrev:
Steg nr 2 kommer inte vara lika kraftigt men det känns som det får bli en separat kabel till det känns lite dumt att grena den jag har till bas steget.

En fråga till kan det löna sig att ha 2 35m2 kablar och köra dom in i ett fördelningsblock och dela kraften till stegen efter blocket.
Då borde stömmen bli stabilare eller tänker jag fel nu smile

Ok, jag tycker att det ska fungera bra om du har bestämt dig för att det andra steget ska ha aningen mindre effekt. Att sätta två 35mm2 kablar kommer iof att minska spänningsfallet, men det är egentligen försumbart eftersom spänningsfallet med monoblocket bara blir 0,11V teoretiskt.

Med ett till steg som ger lite mindre effekt, så skulle spänningsfallet i så fall bli kanske 0,2V eller några hundradelar till. Den skillnaden är mycket liten och kommer inte att märkas när du spelar. Det som däremot kan ställa till det är att strömförbrukningen med två steg blir för stor så att generator och batteri inte orkar hålla spänningen stabil.

Den spänningsskillnaden är märkbar i så fall, den eventuella skillnaden i 35mm2 kabeln är som sagt försumbar. Jag tror inte att det lönar sig att sätta dubbla 35mm2 kablar bara för att minska spänningsfallet i själva kablarna, inte alls. Men vill du sätta en till kabel så är det naturligtvis upp till dig smile.

2 009 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
tja kabel finns ju hemma smile
det jag var mest nyfiken på var konding för jag har 2 såna oxå men gör dom lika mycka nytta där dom ligger bråkar jag inte med att montera dom.
Jag ser ju en risk i förluster vid kabelskorna oxå och dom kommer att bli många fler om jag sätter dit konding.
det var lite tänket när jag drog enkel kabel rakt in i steget från batteriet med så kort väg som gick att montera dolt.

Du som gillade räkna.....
Skulle det löna sig att dra en till 4m2 kabel till basen kanske den kablen jag har nu är ju till båda spolarna och är 2,5m lång.
Drar jag dubbla blir givetvis förlusten mindre men är det lönande..?

Jag är på inget vis missnöjd med hur det låter.
Mer att jag är paranoid och vill ha det så bra det går att få.
Annars hade jag inte nedlåtit mig att fråga smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
28 oktober 2007
BMTech skrev:
4m2 kabel till basen

Ja, med den arean så blir det ju garanterat ingen förlust wink

Som det är nu, med en 4mm2 kabel till båda spolarna, så går det 800W genom kabeln. Spänningen blir 28,28V och strömmen är 28,28A, spänningsförlusten blir 0,3V och effektförlusten är 8,48W.

Med 4mm2 kabel till varje talspole så halveras spänningsförlusten till 0,15V och effektförlusten blir 4,24W.

Är inte helt säker på uträkningarna, har kanske slagit knut någonstans. Men enligt det där så borde det inte röra sig om speciellt stora förluster med din nuvarande 4mm2 kabel tror jag, då är det nog inte märkbar skillnad att sätta dubbla 4mm2.
Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2007)

42 Inlägg
29 oktober 2007
Läst er dialog och undar hur ni ställer er till laddare förhållandevis till antal batterier, jag har 4 stycken Ctek som jag använder och på detta kör jag två kondare!

2 009 Inlägg
29 oktober 2007
Trådstartare
Vad jag vet så finns det ingen laddare som kan ge den ström ett batteri kan.
En laddare är ju bara till för att ge spänning till batteriet. Samma uppgift som generatorn.
Och en konding är ju bara en ström stabilisator.
dock gäller det ju att laddarna orkar ge den ström som sugs ut ur batteriet och det har jag svårt att se ett dom skulle klara.
Snart kommer räknemästarna och fyller in skulle jag tro wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
29 oktober 2007
SBR skrev:
Läst er dialog och undar hur ni ställer er till laddare förhållandevis till antal batterier, jag har 4 stycken Ctek som jag använder och på detta kör jag två kondare!

Förstår inte riktigt vad du är ute efter hmm.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 oktober 2007
BMTech skrev:
En laddare är ju bara till för att ge spänning till batteriet. Samma uppgift som generatorn.
dock gäller det ju att laddarna orkar ge den ström som sugs ut ur batteriet och det har jag svårt att se ett dom skulle klara.

Ingen räknemästare men lite kunnig iaf.

En laddare har man för att fylla upp batteriet med mer ström. När man kör så laddar generatorn, fyller på ström. Generatorn driver ju mer eller mindre anläggningen på egen hand. För att det ska funka bra (en generator levererar sällan 150A) så behövs en spänningsstabilisator. En STOOR kondesator i form av ett batteri.

Däremot när man står på mässa och spelar så driver man ju anläggningen på 230V via en laddare/nätagg. Den lämnar kanske 75 A kontinuerligt. Anläggningen vill ha 150A på topparna och då används batteriet som kondensator/spänningsutjämnare.

42 Inlägg
30 oktober 2007
bumpe skrev:
BMTech skrev:

Ingen räknemästare men lite kunnig iaf.

En laddare har man för att fylla upp batteriet med mer ström. När man kör så laddar generatorn, fyller på ström. Generatorn driver ju mer eller mindre anläggningen på egen hand. För att det ska funka bra (en generator levererar sällan 150A) så behövs en spänningsstabilisator. En STOOR kondesator i form av ett batteri.

Däremot när man står på mässa och spelar så driver man ju anläggningen på 230V via en laddare/nätagg. Den lämnar kanske 75 A kontinuerligt. Anläggningen vill ha 150A på topparna och då används batteriet som kondensator/spänningsutjämnare.

Tackar för skolan (ler) !!

1 631 Inlägg
30 oktober 2007
bumpe skrev:

En laddare på 75A?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök