4776
Sök

bygga baslåda... bästa material??

2 911 Inlägg
2 november 2007
Egenresonansen på 400hz gäller en MDF skiva som är uppmätt på en speciell längd.
Ju längre skivan är, ju mer förändras resonansfrekvensen, ju kortare den är så ändras de där också.

Att säga att en rörligt material defacto är 400hz oavsett längd, tjocklek och stagning är samma sak som att trotsa naturlagarna, trust me, det går inte.

Men ja, vill man åka runt med en skiva på 1,2 gånger 2,4 meter i skuffen så är det helt rätt att den resonerar vid cirka 400hz
Senast redigerat av Decibel (2 november 2007)

238 Inlägg
2 november 2007
Decibel skrev:
Egenresonansen på 400hz gäller en MDF skiva som är uppmätt på en speciell längd.
Ju längre skivan är, ju mer förändras resonansfrekvensen, ju kortare den är så ändras de där också.

Att säga att en rörligt material defacto är 400hz oavsett längd, tjocklek och stagning är samma sak som att trotsa naturlagarna, trust me, det går inte.

Men ja, vill man åka runt med en skiva på 1,2 gånger 2,4 meter i skuffen så är det helt rätt att den resonerar vid cirka 400hz

den låter forfarande sämre än spån skiva ! har byggt en massa high end byggen hemma bruk med theil o partner och eton ribbon..
gjorde faktisk 2 test lådor i spån lät helt okej.. tänkte gör en seriös låda i mdf lät inte alls lika bra speciellt på röster ..neutral fick dämpa mera med mdf med ett sämre sound big_smile vs spånskivan..
Senast redigerat av 101CRX (2 november 2007)

2 911 Inlägg
2 november 2007
101CRX skrev:
Decibel skrev:

den låter forfarande sämre än spån skiva ! har byggt en massa high end byggen hemma bruk med theil o partner och eton ribbon..
gjorde faktisk 3 test låd i spån lät helt okej.. tänkte gör en seriös låda i mdf lät inte alls lika bra speciellt på röster ..neutral fick dämpa mera med mdf med ett sämre resotat vs spånskivan..

Du glömmer det absolut viktigaste.

DU tycker det låter sämre med MDF, bara för att du har en sådan åsikt är det inte en världslig uppfattning eller fakta i ämnet wink

MDF och spån beteér sig väldigt olika i olika lådor, det är rätt vanligt förekommande att spån och MDF blandas i lådorna, t.ex. baffel av MDF men resten i spån för att få till rätt klang vilket fungerar väldigt bra.

Själv gillar jag inte heller MDF, dels p.g.a. vikten och dels p.g.a. konstiga peakar som blir ibland. Men att säga att MDF är dåligt i alla väder är lite att ta i.

238 Inlägg
2 november 2007
det vet jag också med olika matrial i en låda..
men jag föredrar spån speciellt när lådorna är 1.30 höga. så behöver man inte staga lika mycke med spån som med mdf.

visst mdf är jätte bra om du skall lacka och göra en fin finish.. men som sagt flexstone som lack och flockad front duger gott för mig samt att det låter bättre..

smile

1 661 Inlägg
2 november 2007
Japp, spån is the shit! smile

238 Inlägg
2 november 2007
Hardjim skrev:

ja vroom lär du knappast ha i din riskokare iallefall:D

6 851 Inlägg
2 november 2007
Men jag ror att denna tråd har spårat ur för ett tag sedan.. Vi har väl alla olika favorit material att bygga i?
Själv hade jag hälst byggt i nått massivt trä, typ Ek, Ask, Hickory m.m..

238 Inlägg
2 november 2007
101CRX skrev:
Hardjim skrev:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp … hichpage=1

här kan ni lära er hur man stagar mdf  hahahahaahahah big_smile

16 197 Inlägg
2 november 2007
101CRX skrev:
men jag föredrar spån speciellt när lådorna är 1.30 höga. så behöver man inte staga lika mycke med spån som med mdf.

visst mdf är jätte bra om du skall lacka och göra en fin finish.. men som sagt flexstone som lack och flockad front duger gott för mig samt att det låter bättre..

smile

å hur j-la ofta bygger man BASlådor som e 130 lång/höga??     tråden handlar ju om baslådor.. inte hemhögtalare..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

238 Inlägg
2 november 2007
evilaudio skrev:
101CRX skrev:

smile

å hur j-la ofta bygger man BASlådor som e 130 lång/höga??     tråden handlar ju om baslådor.. inte hemhögtalare..

tog det som ett exemple bara..
mdf är sämre ljud mässigt punkt slut.

ek låter helt ok men behöver stagas rejält..
och så länge du stagar så låter mdf ok men inte mer..

6 851 Inlägg
2 november 2007
evilaudio skrev:
101CRX skrev:

smile

Men kanske 130cm långa..?

16 197 Inlägg
2 november 2007
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:
101CRX skrev:

smile

Men kanske 130cm långa..?

de va ju de ja skrev... tongue

16 197 Inlägg
2 november 2007
101CRX skrev:
evilaudio skrev:
101CRX skrev:

smile

tog det som ett exemple bara..
mdf är sämre ljud mässigt punkt slut.

ek låter helt ok men behöver stagas rejält..
och så länge du stagar så låter mdf ok men inte mer..

hänger ju på hur tjock mdf du bygger me oxå.. vi har byggt lådan i vår cheva i 30mm mdf.

tror typ 60-70% av de som bygger "svensson ljud" inte hör nån skillnad.. de flesta bilar ja ju iaf en massa vägbrus å skit.

1 171 Inlägg
2 november 2007
Prova att bända 6mm MDF och 6mm spån och se vilken som krasar först...

Det är väl roligt för dig att du tror att spånskiva alltid låter bäst 101CRX. Själv tänker jag mera att det är olika material med olika egenskaper och jag gillar egenskaperna hos MDF för att bygga lådor, trots att den är tyngre just för att man kan använda tunnare material och staga och få lägre vikt på en lika resonansfri och hållbar låda.

Men som sagt, stomresonanser och interna stående vågor är aldrig något probem i en rimligt liten baslåda (så att den får plats i bilen) eftersom den jobbar med så låga frekvenser. Det som är intressant är att få den tät, hållbar och att den inte bågnar av trycket i lådan (tänk typ tätt inplastad wellpappkartong, det är ju inte det man vill ha i en bilbas).

238 Inlägg
3 november 2007
tror du att det är bara fördelar att staga i en låda ?

hur räknar du för stagen och en massa krims krams.?. aa du kanske ha en speciellt program tror knappast det ..
hur som helt så är spån en tystare låda . mdf jätte bra att få fin yta på.

det är mera arbete att få en mdf låda lika tyst som en spån låda.. spelar ingen roll på storleken på lådan pga egenresonasen är mycke lägra i spånskiva.. endast 14hz egenresonas medans mdf på 400 hz egenresonas.

238 Inlägg
3 november 2007
javisst håller med att mdf är styvare men inte tystare..
och en annan sak vissa basar mår inte bra av för stum låda för den delan heller.. endel basar vill att det skall lira med lite grann..

1 661 Inlägg
3 november 2007
101CRX skrev:
Hardjim skrev:

??? jag bygger i spån ifall det va det du ville veta. Sen ifall du inte gillar min bil hör väl knappast till tråden?

238 Inlägg
3 november 2007
okej du får jag be om en ursäkt !!smile

2 Inlägg
22 maj 2008
Jag använder kartongen som baselementet kom i smile sen fyllde jag det med fogskum.. stumt som fan.. låter typ ingenting om man inte maxar volymen å då låter det skit...  Vet inte om jag är nöjd sad basen kostade typ 4 papp

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
Man kan ju göra som MDS annars... Bygga en låda i spån med endast baffeln i mdf och sedan marknadsföra den som "slagtålig låda helt byggd i mdf-board" lol

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök