3005
Sök

Någon som är kristen?

blacken
21 december 2007
Lanjin skrev:
Just bibeln berättelser kanske sträcker sig 8000 bak i tiden. dock är inte kristendommen mer än ca 1900 år dock är judendomen en av dom äldre och den kristna tron kommer ju från judendomen

Sen att satan finns i kristendomen måhända men namnet satan är betydligt äldre, finns teorier om att de skulle komma från den egyptiska guden Set bla vart fulla namn på antik egyptiska löd "Seth-Han"

Bibelns berättelser sträcker sig mer än 8000 år tillbaka. "Judendom" och kristendom är samma tro. "Judendomen" är Gamla Testamentet och Gamla Testamentet uppenbarar och bekräftar nya Testamentet dvs "kristendomen". Och det Egyptiska riket som sådant dök inte upp för c:a 3000-4000 år sedan.

DFFL
9 020 Inlägg
21 december 2007
Religion är en psykisk sjukdom som drabbar svagsinnade och diverse mentalt labila.
Att tro på "ett högre väsen" p.g.a. att någon skrev en fiktiv berättelse för tusentals år sedan eller tro på ett mytomaniskt miffo som tror att han är guds son är ju fan det dummaste en människa kan göra.
Senast redigerat av FireTraXX (21 december 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
21 december 2007
FireTraXX skrev:
Religion är en psykisk sjukdom som drabbar svagsinnade och diverse mentalt labila.
Att tro på "ett högre väsen" p.g.a. att någon skrev en fiktiv berättelse för tusentals år sedan eller tro på ett mytomaniskt miffo som tror att han är guds son är ju fan det dummaste en människa kan göra.

Shit! jag stiger i graderna. Nu så har jag avancerat till en svagsint typ som har en psykisk sjukdom och är mentalt labil. smile
man tackar, man tackar.
Senast redigerat av blacken (21 december 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
21 december 2007
blacken skrev:
FireTraXX skrev:

Shit! jag stiger i graderna. Nu så har jag avancerat till en svagsint typ som har en psykisk sjukdom och är mentalt labil. smile
man tackar, man tackar.

Min åsikt bara, dock så blev det ett påstående tongue

Men det är bara min åsikt, jag skiter i religion, sexualitet o.s.v. när jag träffar nya människor.
Men JAG tycker så om just religion.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Master
179 Inlägg
22 december 2007
FireTraXX skrev:

You took the words outta my mouth!

Master
179 Inlägg
22 december 2007
Var han bara där en dag å skapade allt? Tycker det låter lite konstigt. Men det finns säkert en jättebra förklaring till detta big_smile

Tyvärr kan ju ingen kristen svara på den frågan. Då kan dom ju framstå som idioter. Vilket dom ABSOLUT inte redan gör... Verkligen..

90 Inlägg
22 december 2007
Deathcore skrev:
Var han bara där en dag å skapade allt? Tycker det låter lite konstigt. Men det finns säkert en jättebra förklaring till detta big_smile

Tyvärr kan ju ingen kristen svara på den frågan. Då kan dom ju framstå som idioter. Vilket dom ABSOLUT inte redan gör... Verkligen..

Men de är väl klart att de va deras Låtsaskompis som skapada allt, de låter ju hur rimligt som hellst... hahaha

Master
179 Inlägg
22 december 2007
Deathcore skrev:
Att skapa Jorden på 6 dagar kallar jag kaos med tanke på att det genom evolutionens lära tog flera MILJARDER ÅR för Jorden att skapas tillvad den både är idag och för 2008 år sedan.

Du ska inte förkasta våra eller vad du kallar "vetenskapen"'s teorier heller med tanke på vilket absurt och sjukt sätt du tror att Jorden kom till på.
Oftast när man frågar en kristen med hur de andra planeterna i vårt solsystem (om du nu ens valt att tro på att dom finns) kommit till så brukar dom svara, genom att en gång fått höra av en bekant kristen eller präst att man kan ha sina egna skildringar om sånt som inte står i bibeln, att antingen Gud skapade dom eller drar dom en annan lögn. Hur som helst så visste man inte ens om att dom fanns för 1800-2100 år sedan så det var ju svårt att skriva om dom. Så där brister ju biblen lite igen. Som alltid.

Bara säg till om ni vill höra fler saker som brister i bibeln, jag har ett helt lager fullt.

Du kan svänga dig hur du vill.  Fakta är, att liv är för komplext för att kunna uppstå ur "ingenting".  Fakta är, att ur kaos kommer ingenting annat än kaos.  Fakta är, att "evolutions teorin är ännu inte vetenskapligt bevisad eller fullt styrkt.  Fakta är att Yoga är religion ( Hinduism). Och fakta är det som vetenskap och forskning  stöder sig på och ingenting annat.

Plugga kemi så kanske du förstår att möjligheterna finns men att chansen är sjukt liten.
Och precis som jag skrev; kaos sysslade Gud med, evolutionen tog sin tid.
Evolutionen ser jag täcken på när man gräver upp miljontals år gamla dinosaurieben t.ex. Eller var det Gud som la dom där eller hur var det ?
Och till sist: alla som håller på med yoga är inte hinduer.

Master
179 Inlägg
22 december 2007
TurboAnders skrev:
Deathcore skrev:

Men de är väl klart att de va deras Låtsaskompis som skapada allt, de låter ju hur rimligt som hellst... hahaha

ah jag mear det, man märker verkligen på situationen idag med i Världen att han existerar.. Krig (främst i de troende länderna med), växthuseffekten, stormakter, terrorism m.m.m.m.

1 754 Inlägg
22 december 2007
Om jag måste tro så är:

Jesus någon från framtiden som reste i tiden. (Denna idé är i alla fall mer realistisk än den andra)

Jag kan inget om allt.

2 014 Inlägg
22 december 2007
Har inte brytt mig om den här tråden ett tag nu, men börjar bli lite småsugen på att ge mig in i debatten igen.

blacken skrev:
Alecci skrev:
"Tro" och "övertygelse" i det här fallet är nog väldigt lika varandra.

Tro är obestämd, övertygelse är bestämd.

Till syvende och sist är de ändå, i detta fall, väldigt lika om man särskiljer allt som är vetande och allt som inte är det. I den sistnämnda kategorin ingår såväl "tro" som "övertygelse", med samma innebörd och samma ändamål. Bägge delarna är i detta sammanhang motsats till "vetande" och de begreppen står i motsatt ringhörna gentemot varandra.

Enligt min personliga åsikt så ligger religionerns största paradoxer i gudsbegreppet självt, eftersom en gud, åtminstone i monoteistiska religioner, beskrivs med en rad superlativer (om ens det begreppet räcker till) såsom fullkomlig, allvetande, allsmäktig, god, alltings skapare och barmhärtig.

En av de mest intressanta paradoxerna är följande:

Om Gud är alltings skapare, så måste detta innebära att Gud även har skapat ondska. Har Gud skapat ondska, så är inte Gud god. Därmed faller gudsbegreppet.

En annan paradox:

Troende/religiösa hänvisar ofta till människans fria vilja då kritiker påpekar den ondska som finns i världen, i synnerhet om ondskan som avses är ett resultat av mänskliga krafter. Om Gud är allsmäktig, skulle Gud även vara mäktig att styra människorna och deras vilja utan att inkräkta på den fria viljan. För om Gud som är allsmäktig så är ingenting, bokstavligen ingenting omöjligt. Även detta. Därmed faller gudsbegreppet.

Ytterligare en paradox ligger just i kombinationen av alla dessa "superlativer":

Antingen så känner Gud till lidandet och kan förhindra det, men bryr sig inte, och Gud är i så fall inte barmhärtig.

Eller så känner Gud till lidandet och bryr sig, men kan inte förhindra det, och Gud är i så fall inte allsmäktig.

Eller så kan Gud förhindra lidandet och bryr sig, men känner inte till det, och Gud är i så fall inte allvetande.

Lidandet i denna paradox åsyftar ondskan i världen som drabbar alla människor och/eller varelser, såväl de som gjort sig förtjänta av det som de som inte har det. I vilket fall är Gud inte fullkomlig. Därmed faller gudsbegreppet.

En annan, mer välkänd paradox, ligger i Guds egen skapelse:

Om Gud är alltings skapare, vem skapade då Gud? Lite grand samma fenomen som frågan om universums oändlighet, vilken kan debatteras till domedagen (för att använda ett religiöst uttryck).

Lite slutsatser:

Vissa av dessa paradoxer kan förklara varandra, men ingen av dem kan samtidigt förklara allihop. Någonstans i ekvationen så blir det alltid ohållbart.

Jag ska själv påpeka några av bristerna i paradoxerna (mest för att klargöra att inte heller mitt tänkande är ofelbart).

Om Gud är allsmäktig så behöver inte Guds skapande av ondska nödvändigtvis betyda att Gud är ond, utan ondskan kan mer förknippas med dem som utövar den. Motpunkten torde vara att Gud i så fall inte borde skapat ondskan, vilket Gud om Gud var allsmäktig hade kunnat undvika utan att inverka på den fria viljan.

Angående paradoxen om lidandet/ondskan i relation till Guds fullkomlighet, så kan man möjligtvis påstå att Gud ser ett värde i lidande/ondska som det mänskliga psyket inte kan förstå eller ta till sig. Lidande/ondska blir dessutom enbart något negativt om man ser det som sådant, medan det många gånger i mänskligheten har visat sig människans karaktär växer som mest i lidanets värsta stunder och därför även kan etikeras som någonting positivt.

Angående paradoxen om Guds egen skapelse får man hålla i minnet att Gud måste ha skapat sig själv först, för att därefter skapa Tiden. Det innebär alltså att Gud skapades samtidigt som Tiden, eftersom Tiden inte kunde ha skapats före Gud, och Gud kan inte heller ha skapat Tiden före sig själv eftersom Gud då inte existerade. Att ens använda ordet "då" i den meningen blir även det ohållbart eftersom det inte kan ha funnits någon dåtid innan Tiden fanns. Samtidigt kan ingenting ha skapats före Tiden, eftersom definitionen på Tid är förändring, och utan Tid kan alltså ingenting förändras (skapas, förgöras, omvandlas, etc). Återigen ett hinder som är oöverstigligt för det mänskliga psyket att förstå.

I sista änden är det mer eller mindre omöjligt att binda gudsbegreppet vid mänskliga termer, eftersom Gud inte behöver ha det minsta med logik eller förnuft att göra. Det finns alltid en utväg för tro. Det är väl troligtvis däri dess charm och styrka ligger...

Denna diskussion om religionens/trons och Guds vara eller icke-vara kan och kommer troligtvis att pågå i all oändlighet, eftersom alla parter argumenterar från en grund som inte innehåller något av vetande. Alltihop handlar om tro, övertygelse, gissningar och filosofier, och sådana argument kan inte vinna en diskussion åt någondera parten i debatten.

Det får räcka för ikväll tror jag...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

294 Inlägg
22 december 2007
Xtravagant skrev:
fan va onödig tråd!

onödigt inlägg av dig också....

Vuxendöpt och troende.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

CarCass
627 Inlägg
22 december 2007
blacken skrev:
CarCass skrev:
blacken skrev:
Lite faktafel där. satan var en ljusängel som Gud kastade ner på jorden när han satte sig upp emot Gud.

Nej, det är kristendomens verision(hjärnsläpp, stavning?) av det hela. Påhittad några 100 år efter ursprunget. Mitt projektarbete i skolan handlade till stor del om satanism.. MVG

100 år av vilket ursprung?. Bibelns berättelser sträcker sig mer än 8000 år tillbaka i tiden.

Nu känns det som om du är lite insnöad.. Okej om bibelns berättelser sträcker sig 8000 år bakåt i tiden, men säg var någonstans satan nämns i de äldsta texterna..

Sen skrev jag några 100 år, inte 100 år. Och om du läst vad jag skrev så hade det blivit: Myten om satan, år 1200. kristendomens införande av satan, år 1800. Är du med?

Bara för att jag är så jävla grinig:

Själva bilden av satan som en röd snubbe med horn och klövar mm, kommer från en grekisk gud som jag inte kommer ihåg namnet på nu så här efter 12 timmars passet på jobbet.

Jesus kommer troligen från en pagansk myt. Eller figuren Jesus "råkar" bara ha några slående likheter.

Kineserna? (eller nåt folk i öster) planterade ut dinosaurieskeletten, eller hur är det? För världen som gud skapade fanns inte då, osis, jävla kineser(?)!

Listan kan fortsätta.. kristendomen har lånat från praktiskt taget varje, mer känd religion.

Join the Evolution

1 311 Inlägg
22 december 2007
Jag tror inte på Gud men jag gick på en kristen skola för att jag inte ville gå på den andra för den va mycket sämre.

Men jag tror på min egna gud - MiG SJÄLV smile

Alecci's fästmö
708 Inlägg
22 december 2007
få å blä aldrig i livet att jag e urk ska gå ur nästa år de e ett nyårslöfte!!!!!!!

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 december 2007
Jag vill tro på Gud.
Tanken att allt ont som händer har en mening är lockande.
Livet hade blivit så mycket bättre om man hade någon att skylla på, och även att ha någon att tacka om något gott hände utan en till synes god anledning.

Men jag har svårt att tro.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

blacken
22 december 2007
Alecci skrev:
Har inte brytt mig om den här tråden ett tag nu, men börjar bli lite småsugen på att ge mig in i debatten igen.

blacken skrev:
Alecci skrev:
"Tro" och "övertygelse" i det här fallet är nog väldigt lika varandra.

Tro är obestämd, övertygelse är bestämd.

Till syvende och sist är de ändå, i detta fall, väldigt lika om man särskiljer allt som är vetande och allt som inte är det. I den sistnämnda kategorin ingår såväl "tro" som "övertygelse", med samma innebörd och samma ändamål. Bägge delarna är i detta sammanhang motsats till "vetande" och de begreppen står i motsatt ringhörna gentemot varandra.

Enligt min personliga åsikt så ligger religionerns största paradoxer i gudsbegreppet självt, eftersom en gud, åtminstone i monoteistiska religioner, beskrivs med en rad superlativer (om ens det begreppet räcker till) såsom fullkomlig, allvetande, allsmäktig, god, alltings skapare och barmhärtig.

En av de mest intressanta paradoxerna är följande:

Om Gud är alltings skapare, så måste detta innebära att Gud även har skapat ondska. Har Gud skapat ondska, så är inte Gud god. Därmed faller gudsbegreppet.

En annan paradox:

Troende/religiösa hänvisar ofta till människans fria vilja då kritiker påpekar den ondska som finns i världen, i synnerhet om ondskan som avses är ett resultat av mänskliga krafter. Om Gud är allsmäktig, skulle Gud även vara mäktig att styra människorna och deras vilja utan att inkräkta på den fria viljan. För om Gud som är allsmäktig så är ingenting, bokstavligen ingenting omöjligt. Även detta. Därmed faller gudsbegreppet.

Ytterligare en paradox ligger just i kombinationen av alla dessa "superlativer":

Antingen så känner Gud till lidandet och kan förhindra det, men bryr sig inte, och Gud är i så fall inte barmhärtig.

Eller så känner Gud till lidandet och bryr sig, men kan inte förhindra det, och Gud är i så fall inte allsmäktig.

Eller så kan Gud förhindra lidandet och bryr sig, men känner inte till det, och Gud är i så fall inte allvetande.

Lidandet i denna paradox åsyftar ondskan i världen som drabbar alla människor och/eller varelser, såväl de som gjort sig förtjänta av det som de som inte har det. I vilket fall är Gud inte fullkomlig. Därmed faller gudsbegreppet.

En annan, mer välkänd paradox, ligger i Guds egen skapelse:

Om Gud är alltings skapare, vem skapade då Gud? Lite grand samma fenomen som frågan om universums oändlighet, vilken kan debatteras till domedagen (för att använda ett religiöst uttryck).

Lite slutsatser:

Vissa av dessa paradoxer kan förklara varandra, men ingen av dem kan samtidigt förklara allihop. Någonstans i ekvationen så blir det alltid ohållbart.

Jag ska själv påpeka några av bristerna i paradoxerna (mest för att klargöra att inte heller mitt tänkande är ofelbart).

Om Gud är allsmäktig så behöver inte Guds skapande av ondska nödvändigtvis betyda att Gud är ond, utan ondskan kan mer förknippas med dem som utövar den. Motpunkten torde vara att Gud i så fall inte borde skapat ondskan, vilket Gud om Gud var allsmäktig hade kunnat undvika utan att inverka på den fria viljan.

Angående paradoxen om lidandet/ondskan i relation till Guds fullkomlighet, så kan man möjligtvis påstå att Gud ser ett värde i lidande/ondska som det mänskliga psyket inte kan förstå eller ta till sig. Lidande/ondska blir dessutom enbart något negativt om man ser det som sådant, medan det många gånger i mänskligheten har visat sig människans karaktär växer som mest i lidanets värsta stunder och därför även kan etikeras som någonting positivt.

Angående paradoxen om Guds egen skapelse får man hålla i minnet att Gud måste ha skapat sig själv först, för att därefter skapa Tiden. Det innebär alltså att Gud skapades samtidigt som Tiden, eftersom Tiden inte kunde ha skapats före Gud, och Gud kan inte heller ha skapat Tiden före sig själv eftersom Gud då inte existerade. Att ens använda ordet "då" i den meningen blir även det ohållbart eftersom det inte kan ha funnits någon dåtid innan Tiden fanns. Samtidigt kan ingenting ha skapats före Tiden, eftersom definitionen på Tid är förändring, och utan Tid kan alltså ingenting förändras (skapas, förgöras, omvandlas, etc). Återigen ett hinder som är oöverstigligt för det mänskliga psyket att förstå.

I sista änden är det mer eller mindre omöjligt att binda gudsbegreppet vid mänskliga termer, eftersom Gud inte behöver ha det minsta med logik eller förnuft att göra. Det finns alltid en utväg för tro. Det är väl troligtvis däri dess charm och styrka ligger...

Denna diskussion om religionens/trons och Guds vara eller icke-vara kan och kommer troligtvis att pågå i all oändlighet, eftersom alla parter argumenterar från en grund som inte innehåller något av vetande. Alltihop handlar om tro, övertygelse, gissningar och filosofier, och sådana argument kan inte vinna en diskussion åt någondera parten i debatten.

Det får räcka för ikväll tror jag...

Jag kan hålla med dig att den saker och ting angående den kristna läran och tron är lite "skumma". och verkar vara lite otroliga, det finns mycket som man inte kan förklara i det hela. men en sak vet jag bortom all säkerhet att om inte Gud eller Jesus hade funnits, så hade jag inte levt idag och det är ett faktum som INGEN kan resonera bort, hur mycket dom än vill.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 december 2007
blacken skrev:
Jag kan hålla med dig att den saker och ting angående den kristna läran och tron är lite "skumma". och verkar vara lite otroliga, det finns mycket som man inte kan förklara i det hela. men en sak vet jag bortom all säkerhet att om inte Gud eller Jesus hade funnits, så hade jag inte levt idag och det är ett faktum som INGEN kan resonera bort, hur mycket dom än vill.

Det går egentligen inte att debattera om detta då det inte går att övertyga en kristen eller troende om att Gud inte finns.

Sen, låt bli att citera sådär långa inlägg så är du snäll smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

93 Inlägg
22 december 2007
Deathcore skrev:

Det är inte ens någon troende som försöker, har frågat en präst detta för några årsedan, frågade även några Jehovas som knackade på för ett tag sedan, bara massa bortförklaringar.

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
22 december 2007
är ju konformerad så jag är väl kristen då...

/Street

Sök