3075
Sök

Någon som är kristen?

Makaronborrare
993 Inlägg
23 december 2007
Phaetoon skrev:
calibra1992 skrev:
Hade vi alla  härstammat från Adam och Eva hade vi i dag varit så inavlade att vi haft 82 stortår, 32 armar och 5 ben när vi föddes. Nej skämt åsido. Även om jag har svårt att fatta hur man kan tro på all denna skit i dag så bryr jag mig inte om dom som har sin tro så länge dom behåller den för sig själva. Är det något jag hatar så är det såna som ska försöka pracka på andra deras inskränkta åsikter. Och dom finns det tyvärr gott av i vårat samhälle

Eller Ask och Embla som det hette innan kristendomen kom till Sverige...

Ja precis. Och vad man än tycker om alla dessa religioner så har människan alltid haft ett behov av något att dyrka och tro på.

16 197 Inlägg
23 december 2007
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
FireTraXX skrev:

Allting är relativt.
Eftersom att jag anser att alla religioner avviker från MITT tänkande så är alla religiösa grupper sekter i mina ögon.

Allting är inte så "relatift" som det gör gällande av allmänheten. Det finns ramar och hörnstenar i allt också.  Strutsmentaliteten är ganska så vanligt förekommande.

Det är precis så relativt som jag vill att det ska vara.
Religion kommer aldrig att vara normalt för mig, utan kommer alltid att vara en avvikelse ifrån mina normer.
Därav så bestämmer jag själv hur jag vill se på t.ex kristendomen och om jag anser den vara en sekt eller ej.

Det är helt upp till mig, precis som det är upp till dig att tro på Kalle anka om du vill det.

så jävla RÄTT!!!

"Testar man inte så får man aldrig veta"

blacken
23 december 2007
evilaudio skrev:
FireTraXX skrev:
blacken skrev:

Allting är inte så "relatift" som det gör gällande av allmänheten. Det finns ramar och hörnstenar i allt också.  Strutsmentaliteten är ganska så vanligt förekommande.

Religion kommer aldrig att vara normalt för mig, utan kommer alltid att vara en avvikelse ifrån mina normer.
Därav så bestämmer jag själv hur jag vill se på t.ex kristendomen och om jag anser den vara en sekt eller ej.

Det är helt upp till mig, precis som det är upp till dig att tro på Kalle anka om du vill det.

så jävla RÄTT!!!

Och samma sak gäller för mig

blacken
23 december 2007
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
FireTraXX skrev:

Det är strutsmentalitet.

Och det är det inte att enbart tro på sin egen gud och inte på alla andras?

Det ät "lite" skillnad på att ha ett öppet sinne och att inte ha det

blacken
23 december 2007
evilaudio skrev:
e de inte bättre å "tro" på sig själv än å tro på "nån annan"??

Det är faktiskt en av hörnstenarna i den kristna läran att ha en tro på sig sjäv.

DFFL
9 020 Inlägg
23 december 2007
Öppet sinne?
För att jag vägrar tro på något som jag inte får se förräns jag är död?

Du kan ju prova vidga vyerna och inse att religion är trams och borde bannlysas.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
23 december 2007
FireTraXX skrev:
Öppet sinne?

Du kan ju prova vidga vyerna och inse att religion är trams och borde bannlysas.

Vadå vidga vyerna?, tror du att jag har levt i en glasburk eller varit instängd i slutet rum i hela mitt liv?

DFFL
9 020 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Öppet sinne?

Vadå vidga vyerna?, tror du att jag har levt i en glasburk eller varit instängd i slutet rum i hela mitt liv?

Nej, men du kan ju försöka se felen med religion istället för att vägra ta in frågor från andra om det.
För precis som alla andra religiösa samfund så snirklar ni er runt frågor om varför...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Makaronborrare
993 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
evilaudio skrev:

Det är faktiskt en av hörnstenarna i den kristna läran att ha en tro på sig sjäv.

Isåfall har den tron på sig själv väldigt stora begränsningar då man måste leva sitt liv efter bibeln och inte kan göra som man själv vill?

CarCass
627 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Öppet sinne?

Ställ dig frågan om du hade trott på Islam om du blev född i Irak..

Jag menar:
Dop, medlemskap i svenska kyrkan (Utan medgivande, ofta pga att man inte ens kan prata)
Kyrkans barntimmar?
Skolavslutningar med präst i kyrkan
Äktenskap
osv osv

Ibland undrar jag hur det blivit om alla fick göra aktiva val av religion.. När du köper bil eller något så antar jag att du provar först. Med religion så tar man efter föräldrar, samhället och är mer eller mindre påtvingad de kristna(eller valfri religion) seder och traditioner och tro/övertygelse

blacken skrev:
evilaudio skrev:

Är det därför man tackar gud för maten? Bordsbön. Jag menar du har köpt maten själv som någon anna människa jobbar för att få fram.
Lika om man råkar vinna på triss, då är det guds förtjänst..
Är du med i en bilolycka och överlever är det gud som skyddat dig

*suck*roll
Senast redigerat av CarCass (23 december 2007)

Join the Evolution

16 197 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
evilaudio skrev:

aha så de säger du... ja anser att e man säker i själv så behöver man inte tro på en massa hokus pokus..

att tro på de som står i bibeln(ella andra religiösa böcker) e som att tro på de som stå i "skallertidningar" elle som att tro på tomten..

blacken
23 december 2007
calibra1992 skrev:
blacken skrev:
evilaudio skrev:

Isåfall har den tron på sig själv väldigt stora begränsningar då man måste leva sitt liv efter bibeln och inte kan göra som man själv vill?

Tvärt om du kan leva ditt liv som du vill.

Långtradarchaffis
224 Inlägg
23 december 2007
Alla tycker och tänker olika, så är det bara, det kommer man inte ifrån. Låt dom som vill tro på gud m.m göra det. Hur skulle samhället se ut om ALLA trodde, tänkte och gjorde likadant?    Jag personligen är inte kristen eller något sånt men ja har inget emot kristendom och liknande så länge folk inte knackar dörr eller liknande och försöker pracka på en att bli kristenl och så länge det inte skapar problem i vårat samhälle.  Kristendomen har funnits i sverige hur länge som helst och det har funkat felfritt, så varför skulle de inte fungera nu ? Som sagt, låt folk tro och tycka vad dom vill smile

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

16 197 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
calibra1992 skrev:
blacken skrev:

så man kan leva sitt liv som man vill om man ska leva efter bibeln??  säkert INTE!!!!

16 197 Inlägg
23 december 2007
Rlundgren skrev:
Alla tycker och tänker olika, så är det bara, det kommer man inte ifrån. Låt dom som vill tro på gud m.m göra det. Hur skulle samhället se ut om ALLA trodde, tänkte och gjorde likadant?    Jag personligen är inte kristen eller något sånt men ja har inget emot kristendom och liknande så länge folk inte knackar dörr eller liknande och försöker pracka på en att bli kristenl och så länge det inte skapar problem i vårat samhälle.  Kristendomen har funnits i sverige hur länge som helst och det har funkat felfritt, så varför skulle de inte fungera nu ? Som sagt, låt folk tro och tycka vad dom vill smile

man får inte tro elle tycka som man vill i detta land tyvär...  de sägs att vi har yttrandefrihet men de e ju bara skit snack.

Långtradarchaffis
224 Inlägg
23 december 2007
evilaudio skrev:
Rlundgren skrev:

man får inte tro elle tycka som man vill i detta land tyvär...  de sägs att vi har yttrandefrihet men de e ju bara skit snack.

Nej jag kan hålla med dig på en del punkter där med att man inte får tro eller tycka vad man vill.   

Men angående kristendomen som just den här tråden handlade om så är väll det här med ýttrandefrihet inget problem? Eller har ja fel?

Vad syftade du på med yttrandefrihet, hade det med kristendom att göra eller var det något helt annat?

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

blacken
23 december 2007
CarCass skrev:
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Öppet sinne?

Ställ dig frågan om du hade trott på Islam om du blev född i Irak..

Jag menar:
Dop, medlemskap i svenska kyrkan (Utan medgivande, ofta pga att man inte ens kan prata)
Kyrkans barntimmar?
Skolavslutningar med präst i kyrkan
Äktenskap
osv osv

Ibland undrar jag hur det blivit om alla fick göra aktiva val av religion.. När du köper bil eller något så antar jag att du provar först. Med religion så tar man efter föräldrar, samhället och är mer eller mindre påtvingad de kristna(eller valfri religion) seder och traditioner och tro/övertygelse

blacken skrev:
evilaudio skrev:

Är det därför man tackar gud för maten? Bordsbön. Jag menar du har köpt maten själv som någon anna människa jobbar för att få fram.
Lika om man råkar vinna på triss, då är det guds förtjänst..
Är du med i en bilolycka och överlever är det gud som skyddat dig

*suck*roll

Jag har valt min tro utifrån mina egna erfarenheter och av fri vilja. Det finns INGEN på denna jord som kan får mig att tro mot min vilja eller tvinga mig att tro.

Barndop är inte en kristen gärning. utan dopet ska man göra när man är "syndamedveten" dvs när du är vuxen nog att fatta dina egna beslut och lever ditt eget liv.
Om någon ger dig något, tackar man inte för det då? I mitt fall så tackar jag för ett nytt liv istället för det som jag kastade bort.
Det är inte helt omöjligt att Gud ingriper vid en del tillfällen i ens liv, och du behöver inte ens vara troende när det sker.

blacken
23 december 2007
evilaudio skrev:
blacken skrev:
calibra1992 skrev:

så man kan leva sitt liv som man vill om man ska leva efter bibeln??  säkert INTE!!!!

skulle rekommendera att du läser Bibeln så kan du se att man kan leva hur normalt som helst.

16 197 Inlägg
23 december 2007
Rlundgren skrev:
evilaudio skrev:
Rlundgren skrev:

Nej jag kan hålla med dig på en del punkter där med att man inte får tro eller tycka vad man vill.   

Men angående kristendomen som just den här tråden handlade om så är väll det här med ýttrandefrihet inget problem? Eller har ja fel?

Vad syftade du på med yttrandefrihet, hade det med kristendom att göra eller var det något helt annat?

syftade nog i största allmänhet.. blev kanske lite OT men blir så "sur" när ja läser tråden.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
23 december 2007
Sjukt intressant fråga igentligen, Är själv satanist, (ej djävulsdyrkjare, tål att sägas.)
Den enda guden jag finner är mig själv. Då jag själv gör mina egna val, min fria vilja kan göra mig både till ond eller god, eller bara handla på sunt förnuft.

Anser själv att all form av religion är lögn och hyckleri, oftast för tjäna fördelar, få ut din vilja eller makt över människor som är för blinda för att se sanningen.

Religion är roten till mycket ont, och kommer alltid att vara så då svaga människor gärna följer de starkare.

Detta ämnet har och kommer diskuteras i all framtid, då det förmodligen är omöjligt att finna bevis på gud´s  existens

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Sök