3626
Sök

Någon som är kristen?

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
laika skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:
Det finns bra saker den i också, inte så lite heller.

Det finns en hel del värderingar man absolut ska ta efter. Men det finns många uppenbara bevis på att snacket inte stämmer... å allt eftersom forskare upptäcker nya förklaringar om vår historia och div. fenomen kommer bibelns påhitt raseras. Och kristna kommer säga "Det är en högre makt du inte förstår" utan något konkret över huvud taget.

måste bara lägga mig och tracka på vetenskapen. Eller snarare människors höga tro på vetenskap. Varför förstår inte folk att Religion och Vetenskap är två helt skilda saker. Religionen försöker inte motbevisa vetenskapen och vice versa dom behandlar två olika ämnesområden. Annars hade det väl inte funnit teologer och Religionsvetare, då kund vi väl kallat dom för Vetenskapsmän (typ Biologer eller nått).

För övrigt så ger bara vetenskapen kvalificerade gissningar och modeller. Dessa är giltiga tills någon kommer med en ny modell som verkar stämma bättre. Vi har fortfarande noll koll på hur gravitationen fungerar trots att det är den mest uppenbara kraft som vi utsätts för hela tiden konstant. Än så länge finns det inget i Vetenskapen som motsäger religonen. Om du har hittat nått så är jag också nyfiken på vad det skulle vara.

Eftersom du så starkt påstår att vetenskapen upptäcker nya förklaring som raserar bibelns påhitt så kan väl du ge mig ett exempel på vad vetenskapen har kommit fram till som motbevisar religion.

intressant perspektiv då jag ser de som de rakt omvända. Kristna hittar på grejer tills vetenskapen motbevisar dom. Och den stora skillnaden är att vetenskap är som sagt spekulation, och man backar på det som sedan överbevisas. Religion "den enda sanna läran" är helt obestridelig och religiösa vägrar ge sig på en enda punkt utan sitter å slår pannan i bordet i vägran att se nåt annat.

ska tilläggas att jag inte är emot kristendomen. Tycker att det bara är bra att folk tar till sig och följer dom värderingar som står i bibeln. Kristna människor är i de flesta fall väldigt goda människor. Men hade alla helt utan vidsynthet hållt sig till religion, så hade vi inte ens  vetat något om jordens kretslopp, solsystemet eller än mindre stjärnor, galaxer o.s.v. Brahe å Kepler med flera hade ju lite problem med kyrkan...

Forskningen har mycket kvar att lära, men en sak är säker, och det är att religion absolut inte tillför ett smack inom vetenskap. Att vara nyfiken och ta reda på varför allt sker och hur allt fungerar är kanske så nära meningen med livet man kan komma, bortsett från fortplantning m.m.

Ett exempel jag tagit innan: I bibeln (på hebreiska) så står det att första varelsen på jorden var adam. Adam betyder människa på hebreiska. Så den första människans namn nämns inte någonstans, utan var bara ett översättningsfel. Kristna har gått å trott fel i hundratals år... Lite pinsamt?
Senast redigerat av Rushman (23 december 2007)

Sky´s the limit...

blacken
23 december 2007
Rushman skrev:
Jag tror att man vänder sig till religion när man inte har något annat att stötta sig mot. En sund människa med massor av vänner å ett "bra" liv, behöver inte religion i sitt liv imo.
Folk som söker och behöver något större, söker sig till religion --> tror <-- jag.

Helt rätt i det att man behöver riktiga vänner i sitt liv. dom får man mycken hjälp utav. Men det kommer tillfällen och situationer i ens liv som ingen kan "nå" in till en. Då är det bra att ha en tro att falla tillbaka på, typ, "fotspår i sanden"
Senast redigerat av blacken (23 december 2007)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:
Jag tror att man vänder sig till religion när man inte har något annat att stötta sig mot. En sund människa med massor av vänner å ett "bra" liv, behöver inte religion i sitt liv imo.
Folk som söker och behöver något större, söker sig till religion --> tror <-- jag.

Helt rätt i det att man behöver riktiga vänner i sitt liv. dom får man mycken hjälp utav. Men det kommer tillfällen och situationer i ens liv som ingen kan "nå" in till en. Då är det bra att ha en tro att falla tillbaka på, typ, "fotspår i sanden"

Exakt. Och vid dessa tillfällen är man svag enligt mig.
Senast redigerat av Rushman (23 december 2007)

Sky´s the limit...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:

D.v.s. nån att skylla på när man inte kan skylla på någon annan.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

blacken
23 december 2007
Rushman skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:

För att vara stark så måste man ha varit svag.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
Rushman skrev:
blacken skrev:

För att vara stark så måste man ha varit svag.

Absolut men när man sen är stark igen, borde man veta bättre än att vara kvar i mumbojumbotjafset

Sky´s the limit...

blacken
23 december 2007
John87 skrev:
blacken skrev:
Rushman skrev:

Vadå att skylla på?. Vänta bara tills den dagen när du får ett par grymma slag "under bältet" av ödet/livet så får du se.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
John87 skrev:
blacken skrev:

Vadå att skylla på?. Vänta bara tills den dagen när du får ett par grymma slag "under bältet" av ödet/livet så får du se.

Nu har du själv sagt att när man får slag under bältet och är svag, det är då man tyr sig till religionen... Å jag håller med, så vi är överens.

Sky´s the limit...

410 Inlägg
23 december 2007
Rushman skrev:
laika skrev:
Rushman skrev:

Det finns en hel del värderingar man absolut ska ta efter. Men det finns många uppenbara bevis på att snacket inte stämmer... å allt eftersom forskare upptäcker nya förklaringar om vår historia och div. fenomen kommer bibelns påhitt raseras. Och kristna kommer säga "Det är en högre makt du inte förstår" utan något konkret över huvud taget.

måste bara lägga mig och tracka på vetenskapen. Eller snarare människors höga tro på vetenskap. Varför förstår inte folk att Religion och Vetenskap är två helt skilda saker. Religionen försöker inte motbevisa vetenskapen och vice versa dom behandlar två olika ämnesområden. Annars hade det väl inte funnit teologer och Religionsvetare, då kund vi väl kallat dom för Vetenskapsmän (typ Biologer eller nått).

För övrigt så ger bara vetenskapen kvalificerade gissningar och modeller. Dessa är giltiga tills någon kommer med en ny modell som verkar stämma bättre. Vi har fortfarande noll koll på hur gravitationen fungerar trots att det är den mest uppenbara kraft som vi utsätts för hela tiden konstant. Än så länge finns det inget i Vetenskapen som motsäger religonen. Om du har hittat nått så är jag också nyfiken på vad det skulle vara.

Eftersom du så starkt påstår att vetenskapen upptäcker nya förklaring som raserar bibelns påhitt så kan väl du ge mig ett exempel på vad vetenskapen har kommit fram till som motbevisar religion.

intressant perspektiv då jag ser de som de rakt omvända. Kristna hittar på grejer tills vetenskapen motbevisar dom. Och den stora skillnaden är att vetenskap är som sagt spekulation, och man backar på det som sedan överbevisas. Religion "den enda sanna läran" är helt obestridelig och religiösa vägrar ge sig på en enda punkt utan sitter å slår pannan i bordet i vägran att se nåt annat.

ska tilläggas att jag inte är emot kristendomen. Tycker att det bara är bra att folk tar till sig och följer dom värderingar som står i bibeln. Kristna människor är i de flesta fall väldigt goda människor. Men hade alla helt utan vidsynthet hållt sig till religion, så hade vi inte ens  vetat något om jordens kretslopp, solsystemet eller än mindre stjärnor, galaxer o.s.v. Brahe å Kepler med flera hade ju lite problem med kyrkan...

Forskningen har mycket kvar att lära, men en sak är säker, och det är att religion absolut inte tillför ett smack inom vetenskap. Att vara nyfiken och ta reda på varför allt sker och hur allt fungerar är kanske så nära meningen med livet man kan komma, bortsett från fortplantning m.m.

Ett exempel jag tagit innan: I bibeln (på hebreiska) så står det att första varelsen på jorden var adam. Adam betyder människa på hebreiska. Så den första människans namn nämns inte någonstans, utan var bara ett översättningsfel. Kristna har gått å trott fel i hundratals år... Lite pinsamt?

Inte för att verka elak eller spydig på nått sätt men man är ganska enad inom vetenskap m.m. om att vetenskap och religion är två skilda saker. Sen så hittar inte kristna på saker bibeln och toran har skrivits och sedan har man inte lagt till något eller tatt bort nått därifrån. Så att påstå att kristna ändrar sig efter vetenskapen är fel då inget ändras över tiden med religionen.

Men att påstå att religion bromsar vetenskapliga framsteg är felaktigt. Det kanske var så historiskt under medeltiden. Men då var det MYCKET som var fel, hela samhället hade tagit jättekliv bak. Demokratin var ersatt av kungar och diktaturer, hygienen var i botten man hade inga fungerande städer som man hade under rommartiden. Så att hänvisa till medeltiden för att bevisa att kristna bromsar framsteg är onödigt då vi vet redan att det inte var fel på religionen utan hela samhället i stort. Se istället på det faktum att det har funnits en hel del kristna som vunnit nobelpriset. Sedan så får det att låta som att religiösa människor inte brinner för nått annat än gud. Nyfikenheten är försvinner inte för att du är troende och inte heller lusten att forska.

Men va bra att du upptäckt att Adam betyder människa på hebreiska, det gjorde nog de som översatt bibeln också. Jag menar hade dom inte upptäckte så hade väl inte du vetat om det. Jag tror inte att du behärskar hebreiskan så bra att du har gjort en helt revolutionerande upptäckt som vi andra inte har sett tidigare. Som tur är finns det ju notiser och ett trevligt uppslag lägst bak i bibeln där alla nyanseringar föklaras just så att man inte ska gå och tro att Adam är ett namn. Finns en hel del ord som saknar motsvarighet i dagens språk men dom är bra förklarade i slutet av bibeln. Fast jag kan tänka mig att du inte har öppnat bibeln och tagit dig tiden och upptäcka detta själv för då hade insett att kristna inte har levt i ovisshet. Det är snarare så att folk som inte har läst bibeln går och tror alla möjliga dumheter. Är inte det lite mer pinsamt??

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
John87 skrev:
blacken skrev:

Jag har fått min del av "slag under bältet" och jag tror inte att det blev sämre av att jag inte hade en gud att gråta till.

Men vissa kanske behöver någon omänsklig att prata med när dom känner sig ensamma.
Vi andra klarar oss fint utan.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
som jag tidigare sa så har jag inte läst bibeln särskilt noga nej. Och jag visste inte att dom längre bak i bibeln har förklarat detta angående adam, jag behärskar inte hebreiska nej, vad det nu har med saken att göra...

Och jag vet att bibeln är skriven för längesen, och jag påpekade just att kristna inte ändrar sig. Dom skulle aldrig ge med sig oavsett vilka bevis som står emot dom.
Och troende tillför forskning mycket lite, varken idag eller för 500 år sedan. För dom behöver inte forska. Det finns ju redan svar på "allt" 

Har du några svar angående otrogna kvinnor och dinosauriernas tid oxå?
Jag är här för att lära, och ifrågasätta, även om man oftast blir dödad i andra länder för detta när det gäller religion... ^^

Sky´s the limit...

DFFL
9 020 Inlägg
23 december 2007
blacken skrev:
John87 skrev:
blacken skrev:

Med andra ord så "behöver" man bara religionen när man är nere för räkning, sårbar och lättpåverkad?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

410 Inlägg
23 december 2007
John87 skrev:
blacken skrev:
John87 skrev:

Jag har fått min del av "slag under bältet" och jag tror inte att det blev sämre av att jag inte hade en gud att gråta till.

Men vissa kanske behöver någon omänsklig att prata med när dom känner sig ensamma.

fast religion är mer än att ha en gud att gråta till när det är jobbigt.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
laika skrev:
John87 skrev:
blacken skrev:

fast religion är mer än att ha en gud att gråta till när det är jobbigt.

Förr i tiden hade jag en låtsaskompis till samma syfte... sant faktiskt. Och inte så pjåkig liknelse heller för den delen..

Sky´s the limit...

CarCass
627 Inlägg
23 december 2007
laika skrev:
Men att påstå att religion bromsar vetenskapliga framsteg är felaktigt

Fel

Nej, självklart är det är Tor som drar fram när det åskar, det är Apollon som kom med dagen. osv osv

Hade man börjat tagot fram riktiga fakta så hade vi kanske kommit längre i vetskapen om världen. Sen att det inte blir rätt alla gånger är en annan sak. Vetenskapen kan släppa felaktiga fakta! Anledningen till att religionen inte kunnat motbevisats beror på att den inte tål att ifrågasättas, det för att den inte finns egentligen.

Join the Evolution

410 Inlägg
23 december 2007
Rushman skrev:
som jag tidigare sa så har jag inte läst bibeln särskilt noga nej. Och jag visste inte att dom längre bak i bibeln har förklarat detta angående adam, jag behärskar inte hebreiska nej, vad det nu har med saken att göra...

Och jag vet att bibeln är skriven för längesen, och jag påpekade just att kristna inte ändrar sig. Dom skulle aldrig ge med sig oavsett vilka bevis som står emot dom.
Och troende tillför forskning mycket lite, varken idag eller för 500 år sedan. För dom behöver inte forska. Det finns ju redan svar på "allt" 

Jag är här för att lära, och ifrågasätta, även om man oftast blir dödad i andra länder för detta när det gäller religion... ^^

Näh du drog ju till så hårt i slutet på om att alla kristna har levt i totalt ovetande om religionen dom tror på så jag antog att du var ett proffs på nått sätt med tanke på att du tyckte det skulle vara pinsamt för kristna att inte veta vad adam betyder.

Men varför ska man ändra sig? blir inte det mer motsägelsefullt om religion ändrar sig för minsta lilla? För övrigt så har du fortfarande inte fattat vad jag menade i mina tidigare inlägg där jag skrev att VETENSKAP OCH RELIGION ÄR TVÅ SKILDA SAKER! Religion är inte ute efter att tillföra vetenskapen nått precis som vetenskapen inte är ute efter att tillföra religionen något. Och religionen forskar inte människor gör det. Men bara för att det finns religion innebär inte det att människor slutar undra om hur världen fungerar. om vi ser det ur ett teologiskt perspektiv, så skapade gud världen och allt i den varför inte utforska och lära sig så mycket man kan om guds skapelse? Det rent ut förspråkas i bibeln. Då det klart och tydligt står att människan skapades för att styra över och ta hand om jorden. Alltså är det vår plikt enligt bibeln att lära oss så mycket vi kan om världen runt oss för att kunna sköta om den så bra det går.

Kolla bara hur det går när vi inte vet vad vi sysslar med. Hade vi vetat under industraliseringen att förbränning av olja skapar så många problem så det faktistk gör så hade vi inte byggt uppe hela vårt samhälle runt oljan och fossila bränslen. I vilka länder blir man dödad för att man ifrågasätter religionen? det är isånafall extremist stater som de flesta religiösa tar avstånd ifrån.

vad är det du undrar om otrogna kvinnor? Är väl ingen skillnad på dom och otrogna män. Dom bedrar sina respektive livskamrater vad är det som är så svårt greppa med det? Och dinosaurierna tror man levde på jorden för flera miljoner år sedan. fast det får man väl lära sig i grundskolan? fick jag göra iallafall

410 Inlägg
23 december 2007
CarCass skrev:
laika skrev:
Men att påstå att religion bromsar vetenskapliga framsteg är felaktigt

Fel

Nej, självklart är det är Tor som drar fram när det åskar, det är Apollon som kom med dagen. osv osv

Hade man börjat tagot fram riktiga fakta så hade vi kanske kommit längre i vetskapen om världen. Sen att det inte blir rätt alla gånger är en annan sak. Vetenskapen kan släppa felaktiga fakta! Anledningen till att religionen inte kunnat motbevisats beror på att den inte tål att ifrågasättas, det för att den inte finns egentligen.

men vaddå riktiga fakta vad syftar du på?? det är inte religionens fel att när man inte kunde förklara något så blandade man in tor och apollo m.m. Det var ju en direkt följd av att man inte kunde förklara det med vetenskapen som fanns på den tiden. Men modern religion gör inte anspråk på att ha nyckeln till all vetenskap som religion förr gjorde.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
23 december 2007
laika skrev:
Rushman skrev:

Näh du drog ju till så hårt i slutet på om att alla kristna har levt i totalt ovetande om religionen dom tror på så jag antog att du var ett proffs på nått sätt med tanke på att du tyckte det skulle vara pinsamt för kristna att inte veta vad adam betyder.

Men varför ska man ändra sig? blir inte det mer motsägelsefullt om religion ändrar sig för minsta lilla? För övrigt så har du fortfarande inte fattat vad jag menade i mina tidigare inlägg där jag skrev att VETENSKAP OCH RELIGION ÄR TVÅ SKILDA SAKER! Religion är inte ute efter att tillföra vetenskapen nått precis som vetenskapen inte är ute efter att tillföra religionen något. Och religionen forskar inte människor gör det. Men bara för att det finns religion innebär inte det att människor slutar undra om hur världen fungerar. om vi ser det ur ett teologiskt perspektiv, så skapade gud världen och allt i den varför inte utforska och lära sig så mycket man kan om guds skapelse? Det rent ut förspråkas i bibeln. Då det klart och tydligt står att människan skapades för att styra över och ta hand om jorden. Alltså är det vår plikt enligt bibeln att lära oss så mycket vi kan om världen runt oss för att kunna sköta om den så bra det går.

Kolla bara hur det går när vi inte vet vad vi sysslar med. Hade vi vetat under industraliseringen att förbränning av olja skapar så många problem så det faktistk gör så hade vi inte byggt uppe hela vårt samhälle runt oljan och fossila bränslen. I vilka länder blir man dödad för att man ifrågasätter religionen? det är isånafall extremist stater som de flesta religiösa tar avstånd ifrån.

vad är det du undrar om otrogna kvinnor? Är väl ingen skillnad på dom och otrogna män. Dom bedrar sina respektive livskamrater vad är det som är så svårt greppa med det? Och dinosaurierna tror man levde på jorden för flera miljoner år sedan. fast det får man väl lära sig i grundskolan? fick jag göra iallafall

Okej, vill du börja snacka dinosaurier och vetenskap så kan vi gärna göra det. Dessa ämnen är jag däremot delvis ganska insatt i. Som jag frågade tidigare så undrar jag hur man kan ha missat de 200 miljoner år dinosaurier härskade vår jord, och hur Gud tänkte när han för 65 miljoner år sedan raderade ut 96% av allt liv på våran jord. För oavett anledning, komet, vulkanutbrott som man än inte är säker på så låg ju allas våran mäktiga Gud bakom detta eller hur? Å det verkar lite elakt.. Men jag är säker på att det finns något "högre syfte" med detta oxå eller hur?

FAKTA: Hade Kyrkan fått bestämma så hade jorden varit i centrum, och allt annat kretsat kring jorden, och när astromomerna motbevisa kyrkans TRO för det är allt erat tjafs är, så ville dom döda dessa. Låter väl inte särsklit bibliskt eller?

Jag skiter i religion i vanliga fall. Jag ser er enbart som mindre vetande ärligt talat. Kanske låter trångsynt och cyniskt men så är min syn. Men inte fan är det forskare som går runt å knackar dörr och prackar på oss livets ord, jehovas vittne å sånt?
Inte är det vetenskapsmän som via sin tro dödar miljontals människor? Och står för större delen av allt krig som finns här på våran jord. Och detta är just för att när de olika religionerna motsätter sig varandra finns ingen lösning, eftersom det inte finns något konkret någonstans, det är tjafs mot tjafs, och våld är enda lösningen.

Det är när troende (i detta fallet inte kristna) kapar flygplan och kör in i byggnader som jag börjar störa mig litegrann, och i nyfikenhet ifrågasätta. Både Allah och Gud. Att skapa världskaos och sätta skräck i människor kan ju inte vara någon religions syfte eller hur?

Sky´s the limit...

blacken
23 december 2007
John87 skrev:
blacken skrev:
John87 skrev:

Vare sig du vill eller kan tro på det, så kan det hända saker och ting i ditt liv där du helt enkelt inte mäktar med "the end of line" så att säga.

CarCass
627 Inlägg
23 december 2007
Kanske var lite flummig, men 'riktiga' fakta. Alltså fakta det finns något bakom. Gravitationen, Herr Newton började med en teori vad den berodde på, sen Einstein. Vetenskapliga tester och uträkningar.

En gammal grek? som jag inte kommer ihåg namnet på  ansåg att det var att, säg stenen som du kastade upp i luften längtar hem till jorden och kommer tillbaka. Okej den kunde på nåt sätt förklara fenomenet men det var ändå taget ur luften.

Join the Evolution

Sök