laika skrev:Rushman skrev:blacken skrev:Det finns bra saker den i också, inte så lite heller.
Det finns en hel del värderingar man absolut ska ta efter. Men det finns många uppenbara bevis på att snacket inte stämmer... å allt eftersom forskare upptäcker nya förklaringar om vår historia och div. fenomen kommer bibelns påhitt raseras. Och kristna kommer säga "Det är en högre makt du inte förstår" utan något konkret över huvud taget.
måste bara lägga mig och tracka på vetenskapen. Eller snarare människors höga tro på vetenskap. Varför förstår inte folk att Religion och Vetenskap är två helt skilda saker. Religionen försöker inte motbevisa vetenskapen och vice versa dom behandlar två olika ämnesområden. Annars hade det väl inte funnit teologer och Religionsvetare, då kund vi väl kallat dom för Vetenskapsmän (typ Biologer eller nått).
För övrigt så ger bara vetenskapen kvalificerade gissningar och modeller. Dessa är giltiga tills någon kommer med en ny modell som verkar stämma bättre. Vi har fortfarande noll koll på hur gravitationen fungerar trots att det är den mest uppenbara kraft som vi utsätts för hela tiden konstant. Än så länge finns det inget i Vetenskapen som motsäger religonen. Om du har hittat nått så är jag också nyfiken på vad det skulle vara.
Eftersom du så starkt påstår att vetenskapen upptäcker nya förklaring som raserar bibelns påhitt så kan väl du ge mig ett exempel på vad vetenskapen har kommit fram till som motbevisar religion.
intressant perspektiv då jag ser de som de rakt omvända. Kristna hittar på grejer tills vetenskapen motbevisar dom. Och den stora skillnaden är att vetenskap är som sagt spekulation, och man backar på det som sedan överbevisas. Religion "den enda sanna läran" är helt obestridelig och religiösa vägrar ge sig på en enda punkt utan sitter å slår pannan i bordet i vägran att se nåt annat.
ska tilläggas att jag inte är emot kristendomen. Tycker att det bara är bra att folk tar till sig och följer dom värderingar som står i bibeln. Kristna människor är i de flesta fall väldigt goda människor. Men hade alla helt utan vidsynthet hållt sig till religion, så hade vi inte ens vetat något om jordens kretslopp, solsystemet eller än mindre stjärnor, galaxer o.s.v. Brahe å Kepler med flera hade ju lite problem med kyrkan...
Forskningen har mycket kvar att lära, men en sak är säker, och det är att religion absolut inte tillför ett smack inom vetenskap. Att vara nyfiken och ta reda på varför allt sker och hur allt fungerar är kanske så nära meningen med livet man kan komma, bortsett från fortplantning m.m.
Ett exempel jag tagit innan: I bibeln (på hebreiska) så står det att första varelsen på jorden var adam. Adam betyder människa på hebreiska. Så den första människans namn nämns inte någonstans, utan var bara ett översättningsfel. Kristna har gått å trott fel i hundratals år... Lite pinsamt?
Senast redigerat av Rushman (23 december 2007)
Sky´s the limit...
0
0
0
0