Ska försöka förklara lite vad jag tror och har läst/hört.
För det första, med skapelsen: Det står i bibeln att Gud skapade världen på 6 dagar. Men det är inte säkert att det var dagar som vi räknar som dagar. I bibeln står det att för Gud så är en dag som tusen år, och tusen år som en dag! Det kan alltså tagit en aning längre än en vanlig vecka...
En sak som är ganska häftigt är ju att Bibeln beskriver hur universum, jorden, djur och allt skapades i exakt samma ordning som vetenskapen på senare år kommit fram till. Och det var ju inte igår som gamla testamentet skrevs precis...
Att det finns så mycket ondska i världen tror jag är pga att Gud skapade människan med en fri vilja, han vill att vi ska vara någon sprattelgubbe som han håller trådarna i.
När Adam och Eva åt av kunskapens träd, den förbjudna frukten (det står inte att det var ett äpple), så var det liksom ett uppror mot Gud, inte bara att de tog en frukt de inte fick. De ville klara sig utan Gud och inte ha honom "över" sig. Det var så det "startade" och ondskan kom in i världen.
Det var någon som frågade om dinosaurier innan. Jag har hört en teori angående detta, som jag inte på något vis kan säga om den är sann lr inte, men lite intressant är den:
Innan Noas ark så hade det inte regnat och människor blev också mycket äldre (och då att dinosaurier fanns). Att det inte regnade förklaras då med att det var ett annat lufttryck på jorden som gjorde att det var fuktigt utan att det regnade. Att sedan syndafloden kom och det regnade i 40 dygn var för att Gud ändrade på lufttrycket så att det blev som det är idag. Detta pallade då inte dinosaurierna och människan livslängd kortades också ner.
De flesta kristna tror att jorden "bara" är ett antal tusen år gammal. Stora barriärrevet, värdens största korallrev, och världen äldsta träd tros båda vara 4200-4300 år gamla.
http://www.chick.com/bc/1999/stalactites.asp , lagom efter syndafloden då? Där står också att: "Minerals being washed into the ocean by erosion would bring the salt content of the ocean to its present level in less than 5,000 years!"
Har också läst att det finns 270 olika folk med historier om en stor flod på jorden. Slump?
Sedan så undrar jag var bevisen finns på att människan en gång varit apa, att vi utvecklats?? Borde ju finnas massor med skellet från alla dessa miljoner år? Och hur många har vi hittat? Vad jag vet NOLL!?
Sista nu: Gamla testamentet var komplett flera hundra år innan Jesu födelse. Ändå så har ca 300 profetior om Jesus från GT uppfyllts när han levde på jorden! Någon har räknat ut att sannolikheten att någon människa skulle kunna uppfylla detta är 1 på 84 med 131 nollor efter...
Bibeln har också en otrolig trovärdighet historiskt, vad jag vet har inget kunnat bevisats som fel angående fakta.