intemartin skrev:blacken skrev:intemartin skrev:
ja det var ju ett moget svar. men handen på hjärtat eller bibeln så krävs det ju inte så många hjärnceller att förstå att gud är påhittad, jag tror på helt andra saker. och gud användes ju förr som ett sätt att få svar på våra frågon, vem har satt dit dom blinkande sakerna på natthimlen ?
jo då säger man gud, vem gör så att det blåser, jo gud, det var ju lättare att bunta ihop alla frågor under ett tak och göra nån skapare ansvarig. som man då var tvungen att lyda och dyrka.
Så var det ju för, samma sak med svinkött detta betraktades först och främst som orent pgr av att det härsknade så fort i ökenvärme då fetthalten är liknande mäniskans och då höll ju får kött osv mkt längre då det hade lägre fetthalt och således så ansås det inte så bra att äta svinkött för det blev dåligt fort och gick inte att ha med på karavanerna i öknen. men idag har vi ju kylskåp så då försvinner ju liksom argumenten mot. men för så var det ju inte så konstigt att muslimer ansåg det vara ett sämre kött.
Det är ju klart att oftast är ju religion starkt knutet till nöd och fatigdom varav båda gjorde oss påminda om döden varje dag, således så får man ju fler att bli troende, i ett välmående sammhälle så behöver man inte påminnas lika starkt om detta.
Numera är det mesta förklarat vetenskapligt men inte vissa saker tex andar osv (kan säga att det spökar duktigt konstiga ljud läten, siluetter av männskor på vår gård vi har men vem fan orkar bry sig)
men så länge folk inte prackar på andra folk sin skit så är det ok med vad som helst
men då vissa som utövar religion tex kristendom, islam fanatiker krävar att alla andra ska lyda annars straffar gud dig (även om det går emot religionens grundtanke)
sen de kristna/muslimer som inte tycker att bögar ska få gifta sig
väx upp och skaffa er ett liv.
Så du kan alltså bortom allt tvivel,vetenskapligt garantera till 100% bevisa att Gud inte finns?
Sedan det däringa med griskött, så "glömde" du trikiner och annat smått och gott som griskött kan innehålla och som inte är fullt så nyttiga att glufsa i sig.
Sedan det med bögar och läbbor, så går jag på Darwin och "moder natur" linjen.
jadu jag kan med sunt förnuft garantera att gud inte finns och du om du inte visste det så är stor del av naturriket homosexuella det är faktisk helt naturligt. och det är inte så nyttigt att glufsa i sig kött eller huve taget och jag tvivlar att det är därför de gamla karavan gubbbar och gummorna tänkte på trikiner ??
En stor del av djuriket är INTE homosexuella. Du måste skilja på dominans beteende och homosexualitet. Ett homosexuellt beteende gagnar inte artens överlevnad och reproduktion. Och det där med "sunt förnuft" och människan är inte helt i paritet med varandra.
0
0
0
0