Lågmilad Volvo 740 GLT 16 VALVE 1988
Kört från 12500 mil till 14500.
+ Driftsäker (2 glödlampor och ett halvljusrelä har gått åt på ett år, ~200kr mot i övrigt påkostade ~40000)
+ Oerhört fräsch exteriört och interiört
+ Rolig motorkaraktär
+ Skönt motor/avgas-ljud för att vara fyrcylindrig
+ Väldigt lätt/enkelt att förbättra väghållning om man får tag i delar.
+ Lättmeckad
+ Ganska lågt vägbuller
+ Bra utrymmen
+ Bekväma stolar vid körning på rak väg
+ Bra komfort plan väg
- Dålig komfort ojämnt underlag (stel bakaxel
)
- Kostsamt i längden att förbättra väghållning (men kul!)
- Inte så värt bränslesnål med min körstil
- Dyra kamremsbyten (~5000-6000kr på verkstad)
- Varvar bara till 6000rpm
- Susar i dörrar
- Knakar i plast
- Obekväma stolar i kurvkörning (Volvos 'Sport' klädsel råder bot på detta, men snyggt? Ja och nej)
- Ingen 'känsla' i styrservon