2579
Sök

Dålig bromsverkan parkeringsbroms SAAB 9000 cs 2,3 -93

158 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Idag var jag på besiktningen och jag kom därifrån med ett tråkigt besked, min vänstra parkeringsbroms har inte tillräcklig bromsverkan.

Jag har en SAAB 9000 cs 2,3 -93 och jag undrar vad detta kostar att åtgärda, kan man göra det själv? hur svårt är det isåfall?

tacksam för svar!

/R

IT-Tekniker
376 Inlägg
2 november 2007
#2
Det är väl bara att byta handbromsbackar ? eller? smile


158 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
#3
okej, det säger mig nada smile svårt? kostar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 051 Inlägg
2 november 2007
#4
det är samma belägg till vanliga bromsen som handbromsen dock inte ovanligt att det kärvar
iallfall inte om det ser ut som på 88b 9000 där sitter det en insex skruv på oket som man spänner åt handbromsen kan vara värt att ta och testa att spänna den
den sitter bakom en täckplast som man får peta bort

Kör fort så hinner inget hända...

2 164 Inlägg
2 november 2007
#5
de sitter bakom en täckbult av storlek 14 om de är okej och innanför de är de en insex av storleken 4.
Byt bromsar när du ändå håller på och skuva ut och in kolven i oket några gånger så de inte går för trögt innan du monterar de igen och sen.
Sen är de insex 7 för att ta bort oken och de sitter bakom en plast plugg.
Glöm inte stål borsten och rengör ordentligt.

MVH

F


164 Inlägg
14 mars 2009
#6
Jag har en fråga angående besiktningen (ledsen att jag tar upp en gammal tråd men kände inte för att skapa en ny) Min parkeringsbroms låser ena hjulet och bromsar bara ner det andra, Är det tillräckligt för att gå igenom besiktningen?  OBS det är min Saab 99 -83 jag syftar på då.



Sök