3407
Sök

Kabel från slusteg till bas?

286 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Hej jag har en fråga som jag skulle vilja ha förklarat. JAg undrar varför jag kan ha 1.5 mm2 från slutsteget till basen medans jag ska 35mm2 från bateriet till slutsteget omvandlar slusteget signalen till nån annan spänning eller vad?

Kolla bild:

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … 06fh5g.jpg

OBS: Har bara ritat till bilden lite snabt så påpeka inte småfelen som t.ex. så har jag inte dragit jord!
Senast redigerat av 1Snake (2 november 2007)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

424 Inlägg
2 november 2007
Varför sätter du inte dit större? jag har 8mm2 till min bas och jag har bara 25mm2 till steget . big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

286 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
ehh jag köpte ett sånt kit blev mycket billigare kan man inte andvända 1.5mm2 då? isåfall så är dett en miss av dom som säljer kittet. :S

Var hittar du 8mm2?

Men igentligen så var min fråga hur detta fungerar med först tjock kabel sen smal?
Senast redigerat av 1Snake (2 november 2007)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
den tjocka är ju en strömkabel och den smala är ju en signal-kabel..det är ju inte alls samma sak

311 Inlägg
2 november 2007
ja kör med 2.5mm till min bas.. det är gränsfall, så du borde nog köpa en lite grövre

Pv med preppad b20..

- De är jag de.
354 Inlägg
2 november 2007
maximus skrev:
den tjocka är ju en strömkabel och den smala är ju en signal-kabel..det är ju inte alls samma sak

Nej han menar kabeln från slutsteg->bas.

Hmm.. hur ska jag förklara, för de första så görs spänningen om till väldigt mycket mer än 12v, därmed försinner de rätt mycket Amphere och då behövs de inte lika mycket kabelarea.. big_smile

Hoppas du förstod hmm wink
Senast redigerat av Killr0y_swe (2 november 2007)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
Killr0y_swe skrev:
maximus skrev:

Nej han menar kabeln från slutsteg->bas.

Hmm.. hur ska jag förklara, för de första så görs spänningen om till väldigt mycket mer än 12v, därmed försinner de rätt mycket Amphere och då behövs de inte lika mycket kabelarea.. big_smile

Hoppas du förstod hmm wink

jag vad han menade..

286 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
höjer dom, spänningen då efersom om man hade drivit basen på t.ex. 230 så hade det i prinsip inte behövts tjockare än 1.5mm2 kablar eftersom att basen ligger på 1200W och man säger att
och det bli typ 5A vilket är skit lite. eller har jag missuppfattat det? så det är signaler som jag trodde eller?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 november 2007
1Snake skrev:
höjer dom, spänningen då efersom om man hade drivit basen på t.ex. 230 så hade det i prinsip inte behövts tjockare än 1.5mm2 kablar eftersom att basen ligger på 1200W och man säger att
och det bli typ 5A vilket är skit lite. eller har jag missuppfattat det? så det är signaler som jag trodde eller?

fattar inte ett dugg vad du menar förutom det sista..men ja du driver inte högtalare med ström..det är signaler

21 761 Inlägg
2 november 2007
Steget matas med 12-14V likspänning, eftersom spänningen är ganska låg så blir strömmen hög för att få ut mycket effekt. Pluskabeln till steget är ju också ofta relativt lång, vilket gör att den måste vara grov så att spänningsfallet inte blir för stort.

Steget ger ut en sorts växelspänning till högtalaren, spänningen är betydligt högre än den inmatade spänningen till stegets nätdel. Högtalarens impedans gör att strömmen däremot inte blir lika hög som till nätdelen.

Kablarna till högtalaren är oftast kortare än plusmatningens kabel, då blir spänningsfallet inte lika stort heller.

Det där är en förenklad förklaring och kanske inte alltför korrekt, men den ger lite svar iaf hoppas jag.

286 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Steget matas med 12-14V likspänning, eftersom spänningen är ganska låg så blir strömmen hög för att få ut mycket effekt. Pluskabeln till steget är ju också ofta relativt lång, vilket gör att den måste vara grov så att spänningsfallet inte blir för stort.

Steget ger ut en sorts växelspänning till högtalaren, spänningen är betydligt högre än den inmatade spänningen till stegets nätdel. Högtalarens impedans gör att strömmen däremot inte blir lika hög som till nätdelen.

Kablarna till högtalaren är oftast kortare än plusmatningens kabel, då blir spänningsfallet inte lika stort heller.

Det där är en förenklad förklaring och kanske inte alltför korrekt, men den ger lite svar iaf hoppas jag.

Tack för svaret jag ville bara veta hur det fungerar för brukar vilja veta hur grejerna som jag köper fungerar. Men spänningsfallet blir inte lika högt om man ökar kablarna arean heller.

21 761 Inlägg
3 november 2007
Det är sant, ju större area desto mindre spänningsfall (vid samma kabellängd).

Sök