Visst finns det kärringar som inte kan köra bil, parkerar innan varje rondell och väntar en minut eller så innan de vågar sig in i rondellen, som behöver en kvart på sig att ta sig ut från en parkering osv, men det är inte dem jag stör mig värst på.
En missad p-plats är aldrig kul, det kan jag hålla med om, men när Evert 85 år kör rakt ut i en korsning utan att se sig om, eller försöker köra mot trafiken, missar stoppljus, drar sig åt vänsterkanten för att svänga höger UTAN att blinka och kör rakt in i rondeller utan att se sig omkring, då är det FARLIGT.
Fler farliga typer är de grabbar som tror att de äger vägen och alla ska anpassa sig efter dem. Kör mkt hästtransport och ibland väntar man bara på att det ska smälla. Jag kör INTE som någon bromskloss, ligger och vinglar mitt i gatan osv men jag kör fortfarande levande last, har längre bromssträcka än normalt och kan inte blåsa på fullt i kurvorna. Att det finns mongon som roar sig med att kasta sig in rakt framför mig med mycket snål marginal och gärna ställa sig på hejdaren för att själv ha avstånd till bilen framför mig när jag ligger i runt 90 på 70väg, det gör att jag börjar fundera på hur folk är funtade. Lämnar man lucka på m,er än fem meter så SKA det bara in en bil där, oavsett om det är en, två eller tre filer... Och helst ska det tvärbormsas. Annat poppis är att krypa upp så nära i röven på trailern att hästen skulle få sällskap om jag behövde bromsa.
Idag träffade4 jag dock tomten som fick mit att tro att världen är full av idioter... I lång ganska brant uppförsbacke kommer han på en påfart, lägger sig jämnsides med hästtrailern framför mig - som släpper av en aning för att visa att han kan gå in framför, då BROMSAR han och fortsätter ligga jämnsides med bil/trailer. Nu är han nere i 75 km/h på en påfart till 110väg och bil med släp/levande last får bromsa hårt för att idioten inte har minsta grepp om samarbete...
Hellre 20 missade p-platser än att vara nära att smälla med släp för att folk har hittat sitt körkort i ett kornflakes-paket...
Varför åka fort när man kan åka brett?