3 november 2007
Trådstartare
Hejsan alla .. Kan börja med att berätta vad som är gjort ..
Motorn gick kalas innan, sen rasade motorn .. En kolv och en stake åt helvete ..
Plockade ner allt, bytte ramlager, vevlager, kolvar, nya FT stakar, alla packnignar, toppbultar, packboxar mm .. ja allt som en serriös motor-renovering ska göras på.
När vi satt ihopa motorn och svänghjulet så hissades motorn ner ..
Motorn startade och gick kanon efter 1min .. Lät som att den gick på 3 cylindrar först, men efter 1min så gick den på alla 4 igen ..
Efter det så slängde vi på växellådan och kardanen .. Nu startade bilen också, men gick inte så bra .. Stängde av den efter en stunds smågasande .. Skulle starta den senare mot kvällen, och då ville den inte alls (var kallt ute) .. Så vi puttade igång den .. Då startade den, men gick illa.. Efter lite småpumpande på gasen så gick den bra igen .. Så va ja ute och körde lugnt på kvarteret och sedan for vi in till stan .. Stängde aldrig av motorn, för ville ju komma hem haha .. Sen när jag kom hem lät ja den stå lite på tomgång igen .. (bilen går då mycket bättre än innan) .. Stänger sedan av bilen och går in och lägger mig ..
Lyckligast av alla så ska ja starta bilen dagen därpå (idag) .. Då går det inte alls .. Hur mycket ja enså nöter med startmotorn går den inte igång .. Tänder bara till i 1sek, för att sedan dö igen .. Kollar på soppamätaren, och den ligger nästan på reserven =/
Kan även tillägga att avgaserna är mycket svarta, och stiften är EXTREMT sotiga/svarta ..
Har nytt fördelarlock, rotor, tändstift .. Bytte inte kablarna, då dom inte är så gammla ..
Vet ni vad detta kan bero på? Vad ska ja börja med att felsöka .. Att sätta ihopa motorn va mycket lättare än detta ..
Kan även säga att ja har komptestat den, 10-10-10-10,5 .. Kan 4ans cylinder ha med allt och göra? Eller är det något annat?
Hoppas på lyckande svar iaf ..
Mvh Johan