2170
Sök

Ca 18-19liter på 1.5mil? 740 Tic -87a .. "För fet blandning kanske hehe ..)

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#1
Hejsan alla .. Kan börja med att berätta vad som är gjort ..

Motorn gick kalas innan, sen rasade motorn .. En kolv och en stake åt helvete ..
Plockade ner allt, bytte ramlager, vevlager, kolvar, nya FT stakar, alla packnignar, toppbultar, packboxar mm .. ja allt som en serriös motor-renovering ska göras på.

När vi satt ihopa motorn och svänghjulet så hissades motorn ner ..
Motorn startade och gick kanon efter 1min .. Lät som att den gick på 3 cylindrar först, men efter 1min så gick den på alla 4 igen ..

Efter det så slängde vi på växellådan och kardanen .. Nu startade bilen också, men gick inte så bra .. Stängde av den efter en stunds smågasande .. Skulle starta den senare mot kvällen, och då ville den inte alls (var kallt ute) .. Så vi puttade igång den .. Då startade den, men gick illa.. Efter lite småpumpande på gasen så gick den bra igen .. Så va ja ute och körde lugnt på kvarteret och sedan for vi in till stan .. Stängde aldrig av motorn, för ville ju komma hem haha .. Sen när jag kom hem lät ja den stå lite på tomgång igen .. (bilen går då mycket bättre än innan) .. Stänger sedan av bilen och går in och lägger mig ..

Lyckligast av alla så ska ja starta bilen dagen därpå (idag) .. Då går det inte alls .. Hur mycket ja enså nöter med startmotorn går den inte igång .. Tänder bara till i 1sek, för att sedan dö igen .. Kollar på soppamätaren, och den ligger nästan på reserven =/

Kan även tillägga att avgaserna är mycket svarta, och stiften är EXTREMT sotiga/svarta ..

Har nytt fördelarlock, rotor, tändstift .. Bytte inte kablarna, då dom inte är så gammla ..


Vet ni vad detta kan bero på? Vad ska ja börja med att felsöka .. Att sätta ihopa motorn va mycket lättare än detta ..
Kan även säga att ja har komptestat den, 10-10-10-10,5 .. Kan 4ans cylinder ha med allt och göra? Eller är det något annat?

Hoppas på lyckande svar iaf ..

Mvh Johan


V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
3 november 2007
#2
Låter skumt, men enligt komptestet så e de väl ganska normalt att de kan skilja lite, e de inte mer än de så brukar man ju inte oroa sig

V8 - 4 Life

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#3
Mrjockos skrev:
Låter skumt, men enligt komptestet så e de väl ganska normalt att de kan skilja lite, e de inte mer än de så brukar man ju inte oroa sig

nej, det va ju endå bättre än innan .. Då hade jag bara 5 i ettan ^^ .. Men har du en susning om vad det kan vara som göra att motorn dränks i bensin? Alla pumpar går ju som vanligt .. Mvh Johan


Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
#4
Kompet verkar ju bra iaf. Låter ju defenetivt som den får för mycket soppa. tongue Är det någon spridare som hängt sig kanske? Bilen går bra för övrigt? den är inte segare eller rycker ibland eller något sådant?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#5
Micke754 skrev:
Kompet verkar ju bra iaf. Låter ju defenetivt som den får för mycket soppa. tongue Är det någon spridare som hängt sig kanske? Bilen går bra för övrigt? den är inte segare eller rycker ibland eller något sådant?

Just nu går den inte alls =/ Men om man rengör stiften så går den igång .. Då går den faktiskt fint .. Men det är de att den sotar igen stiften direkt .. Lite jobbigt ifall man ska köra 2-5min med smågas och sedan rengöra stiften igen wink hehe .. Mvh Johan


Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
#6
Haha, jo det låter ganska jobbigt. tongue Du kan ju börja felsöka vid spridarna och gå bakåt så att säga. Men är ganska konstigt att alla stift blir sotiga om det skulle vara spridarfel eftersom att det inte är särskilt ofta man hör att alla spridare hänger sig samtidigt. tongue Men man vet ju aldrig..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

948 Inlägg
3 november 2007
#7
tänkte på kallstarten sitter det en "extra" spridare under insuget eller är det styrenheten som sköter det?

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#8
TobbeTT skrev:
tänkte på kallstarten sitter det en "extra" spridare under insuget eller är det styrenheten som sköter det?

Hmm, det sitter något där .. Kan inte säga OM det är kallstartsventilen .. Men där sitter något som lignar en givare, med en blå kontakt .. Likadan kontakt som på dom övriga spridarna .. smile


948 Inlägg
3 november 2007
#9
om det är den som kan spöka

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#10
Ska jag bara koppla ut den då? Eller ska man testa med en annan .. Har ju en hel 16v ja kan ta lite saker ifrån och testa .. För det mesta stämmer ju med 16v och Turbo hehe .. Tror du att det passar? Mvh Johan .. (testade innan att spraya kontaktspray i alla elsaker)

TobbeTT skrev:
om det är den som kan spöka


948 Inlägg
3 november 2007
#11
wimhed skrev:
Ska jag bara koppla ut den då? Eller ska man testa med en annan .. Har ju en hel 16v ja kan ta lite saker ifrån och testa .. För det mesta stämmer ju med 16v och Turbo hehe .. Tror du att det passar? Mvh Johan .. (testade innan att spraya kontaktspray i alla elsaker)

TobbeTT skrev:
om det är den som kan spöka


det vågar jag faktiskt inte svara på har aldrig greja med det, men anledning var ju att den gick fett och då tänkte jag på att äldre b230 har kallstart spridare..men det är väl bara att testa se om det funkar..och om det är nån temp givare som kan strula med som kanske tror att motorn är kall hela tiden???roll

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#12
TobbeTT skrev:
wimhed skrev:
Ska jag bara koppla ut den då? Eller ska man testa med en annan .. Har ju en hel 16v ja kan ta lite saker ifrån och testa .. För det mesta stämmer ju med 16v och Turbo hehe .. Tror du att det passar? Mvh Johan .. (testade innan att spraya kontaktspray i alla elsaker)

TobbeTT skrev:
om det är den som kan spöka


det vågar jag faktiskt inte svara på har aldrig greja med det, men anledning var ju att den gick fett och då tänkte jag på att äldre b230 har kallstart spridare..men det är väl bara att testa se om det funkar..och om det är nån temp givare som kan strula med som kanske tror att motorn är kall hela tiden???roll

Har läst det där med tempgivaren också .. Ganska dyr .. Men kanske kan vara värt ett försök hehe .. På toppen sitter det 3st givare på högra sidan under insuget .. Vilken av dom är det? Mvh Johan .. Ingen annan som vet vad som kan vara fel?


Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
#13
vad händer om du startar bilen, låter den gå varm, och sen drar ut kontakten till kallstartspridaren? för om den fortsätter att pumpa så är det klart att bilen blir sur/drar mycket soppa. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

20 Inlägg
3 november 2007
#14
Tycker du ska byta stift... säkert NGK som du har nu?

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#15
Micke754 skrev:
vad händer om du startar bilen, låter den gå varm, och sen drar ut kontakten till kallstartspridaren? för om den fortsätter att pumpa så är det klart att bilen blir sur/drar mycket soppa. tongue

Hinner inte komma så långt idag =/ Den startar bara till i 1sek i nuläget .. Annars hade jag kunnat testa det .. Kan även tillägga att tomgångsmotorn brummade länge idag, fast bilen inte var igång .. endast med tändningen på läge II .. Vibrerade så mycket att det kändes i tryckrören ..


510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#16
Freddefrost skrev:
Tycker du ska byta stift... säkert NGK som du har nu?

ja det är det .. Hade sånna innan med .. Och dom har alltid fungerat bra .. Så köpte nya likadana igen .. Mvh Johan ..


Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
#17
Kan det vara så att tomgångsmotorn hakat upp sig kanske? fast då hade du kanske märkt det tidigare också.. Men prova att byta stift så kanske bilen startar iaf. För om det gårr för fett förut så kan stiften ha kortslutits.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

510 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
#18
Micke754 skrev:
Kan det vara så att tomgångsmotorn hakat upp sig kanske? fast då hade du kanske märkt det tidigare också.. Men prova att byta stift så kanske bilen startar iaf. För om det gårr för fett förut så kan stiften ha kortslutits.

Ja det kanske kan vara tomgångsmotorn iom att jag har en tomgång på mellan 2000-2500 varv/ min .. va nyss ute och rengjorde tändstiften och då startade bilen direkt .. bilen gick bra och när jag drog ut lufmassemätaren så gick bilen bra i ca 10 sek och sen gick den dåligt igen .. testade att ta bort kontakten till det som jag tror är kallstartventilen, bilen dog .. någon som har förslag på vad felet är? Mvh Johan


510 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
#19
Ingen som vat något? Mvh Johan


Diktator
433 Inlägg
4 november 2007
#20
Det var ju lite väl hög tomgång, tongue Och om tomgångsmotorn går hela tiden så är det inte så konstigt att den drar mycket soppa. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?


Sök