1472
Sök

Vart Ska Jag Börja?? Trim (Volvo)

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 november 2007

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

57 Inlägg
5 november 2007
många inlägg mycket intryck.. killen ska bygga sin första puffra och då är de mycket nya sakaer som ska läras in.. men rekomenderar starkt att kolla på öman o amir s motor koncept. inte för mycket krångel och inte värsting prylar rakt igenom. mycket orginal går att änvända. men en riktig bottendel med framför allt nya stakar och helst nya kolvar på ett ny borrat block.. dom tål mycket stryk rödblockarna bara dom får soppa...

RT MOTOR.SE
motor byggen , renoveringar och om byggnader
TIG svetsning, tillverkning av grenrör omsvetsning av insug och tryckrör

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
6 november 2007
Trådstartare
Ofan, tror att det faktiskt är ett senare block i den... men ska ta kontakt med han som satte i motorn samt som vet vilken årsmodell det är....

Måste hålla me R_uda, ganska mycket intryck och folk säger än det ena än det andra.... har iaf bestämt mig att det INTE blir någon 16v topp på den... 531-toppen jag har på räcker gott och väl till mitt mål big_smile sen så vill jag helst vara kompis med besiktningen utan att få problem.. big_smile

Så det kommer iaf bli en ganska hetsig bil till slut... ska se vad man kanske kan börja kolla upp i helgen!! några tips på vad som kan hjälpa att bestämma bl.a motor o sånt som ja kan kolla då....

Mvh Dee

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

Rutinerad förare av "Röda Faran"
95 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
tja igen, lite uppdatering...

Motorn är ifrån -88 alltså en b230ft årsmodell 1988 big_smile

Kam ska inhandlas nu nästa vecka o det verkar faktiskt ganska lovande big_smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!

TurboFreaK
14 Inlägg
15 november 2007
Jag hade ju köpt mej en T5motor och rakställt den blir mycket billigare än att bygga 450hk B230 kan jag lova dej....är du medveten om va du gör så är de inte så pilligt å få i en sån motor istället får bygga om sumpen och lite så men inga större ingrepp:D...de är iallafall vad jag hade gjort....lycka till big_smile

"Drift U Later"
-Team Overloaded-

9 Inlägg
15 november 2007
hmm. köp en cheva big block å lura bilprovningen att det är en rover 8a....

Sidledesförare
268 Inlägg
15 november 2007
Jag kan följa jargongen här på Garaget.org och räkna upp alla möjliga uttryck av åtgärder du kan vidta för att få mer hästkrafter, men faktum är att det ger dig ingenting i slutändan att höra ord som: "porta, nytt grenrör, större ic, 3" avgas, ny bränslepump". Av erfarenhet vet man att sådana tomma ord inte ger ett skit, skaffa istället en djupare förståelse för motorn och vad som är viktigt vid turboladdning om det nu är den valda inriktningen, då kommer du inte behöva ställa sådana frågor. Anledningen till att jag tycker detta är för att det bara är du som har en djupare förståelse för hur du har tänkt använda bilen, vad som är viktigt för dig. Ska då någon annan som förmodligen inte heller kan någonting sitta och trolla fram ett recept som ska bli rätt för dig? Det håller inte.

Ett praktexempel från den här tråden är ju betongfyllning, varför i hela hellvetet skulle man göra det?
Senast redigerat av Wezzli (16 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

1 004 Inlägg
15 november 2007
Wezzli skrev:
Jag kan följa jargongen här på Garaget.org och räkna upp alla möjliga uttryck av åtgärder du kan vidta för att få mer hästkrafter, men faktum är att det ger dig ingenting i slutändan att höra ord som: "porta, nytt grenrör, större ic, 3" avgas, ny bränslepump". Av erfarenhet vet man att sådana tomma ord inte ger ett skit, skaffa istället en djupare förståelse för motorn och vad som är viktigt vid turboladdning om det nu är den valda inriktningen, då kommer du inte behöva ställa sådana frågor. Anledningen till att jag tycker detta är för att det bara är du som har en djupare förståelse för hur du har tänkt använda bilen, vad som är viktigt för dig. Ska då någon annan sitta och trolla fram ett recept som ska bli rätt för dig? Det håller nog inte.

Ett praktexempel från den här tråden är ju betongfyllning, varför i hela hellvetet skulle man göra det?

ta mig fan det klokaste jag har läst här på länge smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 058 Inlägg
16 november 2007
ovanstående är det bästa någon sagt i denna tråden, alldeles för många här som inte har så stor förståelse för hur en motor egentligen fungerar.

PoLoud =D

3 Inlägg
12 december 2008
Om du ska lägga ner en massa pengar så byt din bil mot en 760 och sen slänger du i en t5 motor, Men du köper givetvis en renoverad t5, sen behöver du bara chip steg 3 annan bränsle pump öppet filter och 3" system. kanske andra spridare osv. sen har du typ en 340-350, jag lovar dig med en 5a över 300+ Det är ren kraft!

80 Inlägg
12 december 2008
Ja vissa recept på motorer som har rabblats upp här är ju värre än vad som sitter i många 500 hk bilar, och då menar jag 500 hk på hjulen. Men dom kanske  inte håller en evighet, men det gör inte en bling bling motor heller om det blir spikninar. Men det där med att betongfylla behöver du absolut inte göra. Bygg så enkelt som möjligt och uppgradera eftersom, annars finns det riskt att motorn aldrig blir klar. Kika in på savarturbo.se där finns det folk som vet vad dom pysslar med och kan ge dig ett bra fungerande recept på motor.

Second place is the first looser!!

297 Inlägg
13 december 2008
Wezzli skrev:
Jag kan följa jargongen här på Garaget.org och räkna upp alla möjliga uttryck av åtgärder du kan vidta för att få mer hästkrafter, men faktum är att det ger dig ingenting i slutändan att höra ord som: "porta, nytt grenrör, större ic, 3" avgas, ny bränslepump". Av erfarenhet vet man att sådana tomma ord inte ger ett skit, skaffa istället en djupare förståelse för motorn och vad som är viktigt vid turboladdning om det nu är den valda inriktningen, då kommer du inte behöva ställa sådana frågor. Anledningen till att jag tycker detta är för att det bara är du som har en djupare förståelse för hur du har tänkt använda bilen, vad som är viktigt för dig. Ska då någon annan som förmodligen inte heller kan någonting sitta och trolla fram ett recept som ska bli rätt för dig? Det håller inte.

Varje gång jag går inte på detta forum, så undrar jag vart alla bilar som folk helt uppenbarts abbar tar vägen.

Om nu nån i denna tråd verkligen vill veta hur man bygger en budget turbomotor så rekommenderar jag en google.se och sökordet sävar.

Eller så köper du ett lustgassystem och får nån som kan att montera det åt dig.

Sök