3923
Sök

Saab 900 2.0t -95 Turbon slår ifrån vid 400varv/högre tryck..

28 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
• Saab 900 2.0t -95

• 16000

• Hur yttrar sig felet?
Turbon slår ifrån när den kommer till början av det röda och varvet ligger på ca 4000..
Hur långt skall bar mätaren gå på en orginal 2.0t? ifall man utgår ifrån orginal mätaren?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet uppstår varje gång jag accelererar, känns som att den inte klarar trycket?
Kanske får för mycket tryck eller något sånt, för känns som att det är någon spärr/begränsning som går i när jag gasar, för det dör precis när bar mätaren kommer över till det röda.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Har inte gjort någon felsökning så allt är som det var när felet uppstod..

Kan även tillägga att den inte är trimmad på något vis, helt orginal..

Så det första jag undrar är ifall den verkligen skall gå så långt på bar mätaren?
Slår ifrån precis när den nått början av det röda, och då känns det som att den slår ifrån sen börjar ladda igen och slår ifrån på samma plats igen..

Har fått tips om att pvc? boxen eller va den hette kan vara fel på..

Snälla hjälp mig nu, är inte så kunnig på det här och vill ju ha lite kött på benen när jag får den genomtittad=)

Tack på förhand /Bumman

666 Inlägg
4 november 2007
det är så att den ska inte ladda mer än till det röda orginal. Men ligger den stabilt vid det röda så är allt som det ska, dessa mätarna är inte vidare exakta så om du har möjlighet så kan du koppla in en annan tyckmätare för att se så den ladda 0,8 bar +- 0,02bar

//Silver

Bilmekaniker
199 Inlägg
4 november 2007
Kolla vacumslangen till westgaten så den inte är sprucken eller av. Då laddar turbon mer än vad den ska och styrdonet kan då slå av bränslet för att skydda motorn.

2 164 Inlägg
4 november 2007
Låter som om du laddar för mycket.
Har du någon du kan låna EN MV (magnet ventil) av?
Kolla även så att slangarna till den är hela och fina.

MVH

F

28 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Saab_emil:s förslag låter mest troligt faktiskt. För det kan kännas som att den stänger av bensinen till turbon faktiskt..Fast jag kan inte så mycket om detta men vad jag tycker så kan det stämma...

Och ingen jag känner kör saab 900 eller har någon Magnet ventil att låna ut:/
Är en sådan dyr?
Ska kontrolera lite nogare imorgon med en som kan lite mer än jag om bilar..
Hoppas det kommer fram något då..
Ska kolla slangar o.s.v..

Fortsätt gärna ge förslag på vad som kan vara fel..

Tack för alla idéer, det gör sökandet efter felet mycket enklare:)

/boman

Bilmekaniker
199 Inlägg
4 november 2007
Finns 2 verktioner av magnetvetiler till saabar. tror att du har den billiga varianten (runt 300kr) Har för mig att det bara är 9000 som har den dyrare (runt 2000)

28 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Okej, om den bara kostar 300 så är det nästan värt att köpa en ny och testa, funkar det inte då så har jag iaf en ny magnet ventil:)
Men har mycket att testa nu, ska försöka skaffa lite tid till o meka imorgon..

Tacksam för fler förslag på lösningar..

Bilmekaniker
199 Inlägg
4 november 2007
Men kolla vakumslangarna som går från magnetvetilen först.

28 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Jo jo, kollar ju allt sånt innan jag börjar handla massa grejjer..
Ska även kolla runt ifall det finns någon i min närhet som kan få tag i en likadan saab under en dag så jag kan testa o låna lite delar..
Hoppas på att det bara är en slang eller något och att jag hittar det imorgon..

2 164 Inlägg
4 november 2007
Du har en T5 motor så du har den dyrare för runt 2000:-
De är inte först med og9-3 T7 motorn kom med den billigare MVn.
Men kolla slangarna först som sagt och sen tar du och testar med en MV som funkar och är de den så byt till en ny.
Men jag är nästan 100% säker på att de är MVn som är dålig på din bil.

MVH

F

28 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Okej, låter bra..Ungefär den ordningen jag tänkt mig att testa..
Brukar det ungefär bli det felet ifall MV'n är trasig eller?

Fortsätt gärna lämna idéer, skall börja felsöka ikväll eller imorgon..

Tack.

28 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Har hittat en som har en saab 900 2,3L -94, undrar ifall jag kan ta MV ifrån den eller det kanske bara sitter MV på turbo bilar?
Som ni hör är jag inte så jätte insatt i detta men gör mitt bästa för att lära mig..
Så finns det MV enbart på turbo bilarna? eller kan jag ta den ifrån 2,3L om de finns..
Eller kanske måste ta den ifrån en 900 2.0t av samma modell som min?

1 058 Inlägg
5 november 2007
Magnet ventilen har som funktion att styra "turbo trycket", den sitter enbart på bilar med turbo, dock inte på de flesta lätt tryckarna. för att se om det går att använda magnetventilen ska man kolla att dom för det första ser likadana ut och för det andra har samma art.nr (står gjutet i plasten). magnetventilen är samma på 900 med trionic 5 som på 9000. vet inte om detta gäller alla årsmodeller osv men jag har iaf lånat mv från en 900 2.0T till min 90002.3T och det funkar... hoppas detta hjälper dig i ditt problem.

PoLoud =D

28 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Jo tackar, nu får jag lite klarhet i det hela:)
Skall snart ut och kolla att slangar och sådant är helt, för ifall en slang var trasaig så kunde den överladda och då ströp den bränslet till turbon om jag inte minns helt fel vad någon skrev?
Och jag tycker det känns som att den stryper bränslet till turbon när den slår ifrån så att säga..

Så skall kolla allt som går att kolla utan att byta delar liksom..
Sen skall jag försöka få tag i någon som äger en likadan och hoppas att jag får låna lite delar.
Så massor med förslag jag kan kolla ikväll hade jag uppskattat riktigt mycket..
Håller på att sammanställa en liten lista på det jag ska ta reda på nu också..

Sök