3440
Sök

bilen vill inte starta...

Lastbilschafför
86 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Körde sönder styrsevo och lite annat på bilen (volvo 240), körde in den i ett garage, bytte hela framvagnen....men nu vill bilen inte starta riktigt som den ska.
När man drar på starten så startar bilen fint, men så fort man släpper nyckeln så stannar den. vad kan detta bero på?? ha kollat säkringar å sånt å de verkar då hela.

Det är hårt att ligga på topp :D

Smålänning
7 887 Inlägg
5 november 2007
Låter som en felkoppling i tändningslåset.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilschafför
86 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Jo de e väl möjligt, men så vitt ja vet så ha ingen varit och rört i tändingslåset.
ha ju bara bytt framvagn och då lyft lite i motorn för att få den på fästena. så bilen ha ju stått still sen ja körde in den i garaget.

Det är hårt att ligga på topp :D

21 761 Inlägg
5 november 2007
Kolla så att kabeln från förkopplingsmotståndet till tändspolens stift 15 sitter där den ska, den kabeln ger spänning till tändspolen när tändningen är påslagen. Vid start så får tändspolen spänning från en annan kabel, från stift 16 på startmotorn om jag inte har helt fel.

Det innebär i så fall att tändspolen bara får spänning precis vid start, men när nyckeln går tillbaka i tändläge så kommer ingen spänning via förkopplingsmotståndet.

Är ju inte helt säker, men det skulle kunna vara den kabeln som inte har kontakt tror jag.

Förresten, prova att rulla igång bilen med tändningen påslagen, om motorn inte startar så är det mest troligt det felet. Men om motorn startar vid rullning, så vet jag däremot inte vad som kan vara fel.
Senast redigerat av Drönirettab (5 november 2007)

Sök