Det som framförallt händer är att bilen riskerar att gå för snålt och alltså få ett förhögt lambdavärde. Alla bilar med katalysator är konstruerade för att köras på lambda = 1. Kör du med etanol i tanken kommer antalet kol och vätaatomer i förhållande till syret att minska och därmed ökar lambdavärdet. Du får alltså för mycket syre i cylindern även om du sprutar in exakt lika mycket mängd bränsleblandning.
Eftersom lambdavärdet ökar kommer alla bilar med lambdasond att försöka kompensera för detta genom att öka tiden som bilens insprutare är öppna. Har man redan en trimmad motor (fabrikstrimmad liksom bsr eller annat) kan spridarnasöppettider redan ligga nära max och då kommer motorstyrsystemet att felkoda när lambdasonden kallar på mer bränsle så att säga.
Ignorerar man den här varningen som kan komma som en blixt från klar himmel, d.v.s. du kör p lndsväg och kommer till en uppförsbacke och trycker till på gasen och hipp så tänds motorlampan. Då riskerar du blåsa sönder mycket dyra saker i din motor.
Det första som sticker vid magerkörning är katalysatorn. Sedan brukar kolvarna och framför allt avgasventilerna ge upp p.g.a. av att en för mager bränsle blandning ger för hög förbränningstemperatur. De som håller på med sådant här på riktigthar naturligtvis koll på allt sådant här.
Skiter man i sin katalysator kan man köra på en något magrare bränsleblandning då etanolens kylegenskaper är bättre än bensin. Det ända som händer då är att katalysatorn brinner upp bokstavligen, men resten av motorn klarar sig. Kliver man över den hårfina gränsen kommer man förstöra sin motor totalt.
Jag har sett exempel på kolvar som blivit så överhettade att jag hittat smälta metallfragment i turbon, eller för den delen insug sprängda i bitar på grund av en etanolblandning som bakänt. Båda p.g.a. för mager blandning, så ...
- Vet ni inte vad ni gör så skit i det och kör på bränslet er motor är byggd för.
Har ni nerver av stål och vågar leka med er motor ja då kan ni lära er mycket motorteori på att byta bränsle, läs på först annars kan ni utgöra en stor fara för både er själv och andra när motorn flyger i bitar.
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...