Provade 50W xenon i min BMW ikväll, samtidigt passade jag på att köpa nya strålkastarinsatser också.
H-vete vilken skillnad mot halogen! Köpte xenonbutikens 50W HID 4300kelvin. Blev ca 2000kr med frakten, leveranstiden var riktigt lång, ca 1.5vecka, bruksanvisningen var svårbegriplig, installationen busenkel och vips så var det klart för testning:
55W Halogen i ena helljuset och 50W HID i andra. När HID-ljuset tändes bokstavligen försvann de andra ljusbilderna i det vita havet!

Prövade att täcka för halogensidan på bilen och det blev i princip ingen skillnad i ljusintensitet.
Jag kan varmt rekomendera 4300K, de är riktigt vita utan något blått stick överhuvudtaget. Hade osram "cool blue" halogen innan vilka i princip endast är några snäpp under i "vithet" jämfört med 4300K. Vill man ha lite blåaaktigt ljus kanske man ska satsa på 5000-6000K. Funderar lite på att välja 6000K till halvljuset, men är rädd att det blir för blåaktigt. När det nu dessutom är olagligt att installera i halvljuset kanske det är dumt att dra uppmärksamheten till sig med väldigt blåaktigt sken?
Satsen jag köpte var en "budgetsats", ska halvljuset konverteras rekomenderas nog en lite mer påkostad sats eftersom halvljuset används betydligt oftare än helljuset.
Xenonkungen säljer ju 35W i tre olika kvaliteér: basic - standard - premium. Frågan är om man ska gå på premium eller standard? Vad tycker ni?
Tack för ordet.