3158
Sök

Xenon i bilen = kung!

191 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#1
Provade 50W xenon i min BMW ikväll, samtidigt passade jag på att köpa nya strålkastarinsatser också.

H-vete vilken skillnad mot halogen! Köpte xenonbutikens 50W HID 4300kelvin. Blev ca 2000kr med frakten, leveranstiden var riktigt lång, ca 1.5vecka, bruksanvisningen var svårbegriplig, installationen busenkel och vips så var det klart för testning:

55W Halogen i ena helljuset och 50W HID i andra. När HID-ljuset tändes bokstavligen försvann de andra ljusbilderna i det vita havet!yikes Prövade att täcka för halogensidan på bilen och det blev i princip ingen skillnad i ljusintensitet.

Jag kan varmt rekomendera 4300K, de är riktigt vita utan något blått stick överhuvudtaget. Hade osram "cool blue" halogen innan vilka i princip endast är några snäpp under i "vithet" jämfört med 4300K. Vill man ha lite blåaaktigt ljus kanske man ska satsa på 5000-6000K. Funderar lite på att välja 6000K till halvljuset, men är rädd att det blir för blåaktigt. När det nu dessutom är olagligt att installera i halvljuset kanske det är dumt att dra uppmärksamheten till sig med väldigt blåaktigt sken?

Satsen jag köpte var en "budgetsats", ska halvljuset konverteras rekomenderas nog en lite mer påkostad sats eftersom halvljuset används betydligt oftare än helljuset.

Xenonkungen säljer ju 35W i tre olika kvaliteér: basic - standard - premium. Frågan är om man ska gå på premium eller standard? Vad tycker ni?

Tack för ordet.

E30 325 Rösta gärna...

Maskinförare
1 163 Inlägg
8 november 2007
#2
Själv har jag 2x 50W's xenon i mina x-ljus. och 35W's xenon i hel/halv ljus. 6000K
Jag har då aldrig haft problem med polis eller dyl. Och jag möter dom dagligen. ?!
Så inte behöver du oroa dig inte, om du nu inte har världens otur och möter sveriges grinigaste polis en dag.. men vad är oddsen.. däremot gillar jag inte folk som installerar 50W i halvljus ? om jag fattat det rätt..  det är fan som att jag skulle köra på helljus alltid..
ända nackdelen med xenon, är bara att folk tycker man har för bra lyse och brukar blinka med sina ljus.. så det är väl ända nackdelen ? som jag ser det.. sen byter man bara tillbaka halvljuset till halogen vid besiktningen..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

3 059 Inlägg
8 november 2007
#3
Ja sätter du det " i " bilen så är du ju med all säkerhet gatans kung asså.. snacka om läslampa.

Citat:
Xenon i bilen = kung!
Slutcitat


191 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#4
Vadå ska dom sitta någon annanstans?! Bling bling!

E30 325 Rösta gärna...

191 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#5
_Spawned_ skrev:
folk tycker man har för bra lyse och brukar blinka med sina ljus.. så det är väl ända nackdelen ?

Blinkar varenda bil på dig, kan det tänkas att de blir bländade? har du mött din egen bil på natten sett från en annan bil?

Är osäker på halvljuskonvertering då man inte vill åka omkring och blända folk. Sen är det mycket konstiga regler som tex strålkastarrengörare etc. Känns ungefär lika konstigt som att det är förbjudet med 100W halogen i extraljus. wierd.

E30 325 Rösta gärna...

Maskinförare
1 163 Inlägg
8 november 2007
#6
Mig veteligen så är det inte alls förbjudet med 100W halogen i x-ljus.. Poliserna i stan har ju det ? så då verkar det konstigt att inte "svenssons" skulle få ha det..
Och ja, jag har mött min egen bil.. jag anser då inte att det är bländande.. har ställt ner lamporna. det lyser "brett" framför bilen.. men inte så det bländar mötande trafik.. däremot är det så pass "stark" sken i xenon, så man kan nog lätt misstolka det till att nån kör med helljuset på.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

1 688 Inlägg
8 november 2007
#7
Foddaren skrev:
_Spawned_ skrev:
folk tycker man har för bra lyse och brukar blinka med sina ljus.. så det är väl ända nackdelen ?

Blinkar varenda bil på dig, kan det tänkas att de blir bländade? har du mött din egen bil på natten sett från en annan bil?

Är osäker på halvljuskonvertering då man inte vill åka omkring och blända folk. Sen är det mycket konstiga regler som tex strålkastarrengörare etc. Känns ungefär lika konstigt som att det är förbjudet med 100W halogen i extraljus. wierd.

Me tanke på det kraftigare ljuset kanske man borde göra en ljusinställning, vilket jag förmodar att väldigt få personer gör.
Det är också därför man enlgit lagkrav SKA ha automatisk nivåreglering på strålkastarna när man har xenon, bland annat big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2007
#8
sätter ni in xenon i era bilar så kan ni väl åtminstone ställa ner ljusbilen om ni har de i halvljuset för vissa konverterade bilar blänar ju grymt...ifall ni har ställbara lysen kan ni väl ställa dom på högsta när ni ställer ljusbilen och sedan sänka till hälften eller lite under i alla fall


191 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#9
_Spawned_ skrev:
Mig veteligen så är det inte alls förbjudet med 100W halogen i x-ljus..

Jo det är det..

Hursomhelst, jag har ju nivåreglering på bilen ifråga, kanske kan man då ställa ner ljuset lite vid mycket mötande trafik och sedan höja när man kör ute i buschen. Låter jobbigt iofs.

Någon som har halvljuskonverterat och åkt fast i poliskontroll?

E30 325 Rösta gärna...

8 156 Inlägg
9 november 2007
#10
_Spawned_ skrev:
Mig veteligen så är det inte alls förbjudet med 100W halogen i x-ljus.. Poliserna i stan har ju det ? så då verkar det konstigt att inte "svenssons" skulle få ha det..
Och ja, jag har mött min egen bil.. jag anser då inte att det är bländande.. har ställt ner lamporna. det lyser "brett" framför bilen.. men inte så det bländar mötande trafik.. däremot är det så pass "stark" sken i xenon, så man kan nog lätt misstolka det till att nån kör med helljuset på.

Det är inte olagligt med 100W. Däremot så är det väldigt svårt att hitta E-godkända lampor på 100W. Jag har iaf inte hittat några.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Maskinförare
1 163 Inlägg
9 november 2007
#11
Nä, förvisso.. men det anser jag som baggateller.. tongue
Jag har då mött polisen dagligen som sagt, och aldrig har dom sagt nått.. så jag tror då inte det, och jag har då aldrig hört nån som blivit stoppad för xenon, eller att dom klagat på xenon..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

8 156 Inlägg
9 november 2007
#12
Problemet med xenonkonverteringar, som jag förstått det,
är att reflektorn är anpassad efter glödtråden i halogenlampan,
vilket leder till att ljusbilden förändras en aning med xenon.
Den ljusbåge som genereras i xenonljuset skiljer sig ganska så mycket från den som genereras av en halogenlampa. Det är en anledning till att reflektorerna i xenon-utrustade bilar är så pass mycket mindre än motsvarande halogenreflektorer. Optiken är tydligen lite annorlunda också. Sen så har vi ju det här med klarglas också...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Noiseprojekt
9 november 2007
#13
Phaetoon skrev:
_Spawned_ skrev:
Mig veteligen så är det inte alls förbjudet med 100W halogen i x-ljus.. Poliserna i stan har ju det ? så då verkar det konstigt att inte "svenssons" skulle få ha det..
Och ja, jag har mött min egen bil.. jag anser då inte att det är bländande.. har ställt ner lamporna. det lyser "brett" framför bilen.. men inte så det bländar mötande trafik.. däremot är det så pass "stark" sken i xenon, så man kan nog lätt misstolka det till att nån kör med helljuset på.

Det är inte olagligt med 100W. Däremot så är det väldigt svårt att hitta E-godkända lampor på 100W. Jag har iaf inte hittat några.

100W lampor säljs enbart till personer med rallylicens...
så som jag ser det så är det inte godkänt att ha 100W eftersom dom inte säljs till gemene man..

Diamond
540 Inlägg
9 november 2007
#14
det är därför typ alla x-tralampor säljs med 100W !?!?!?!

När du har helljus på, då kan du typ ha en massa ljus på bilen. TOM Neonljus under bilen...

I'm Rick James Bitch!

8 156 Inlägg
9 november 2007
#15
Noiseprojekt skrev:
Phaetoon skrev:
_Spawned_ skrev:
Mig veteligen så är det inte alls förbjudet med 100W halogen i x-ljus.. Poliserna i stan har ju det ? så då verkar det konstigt att inte "svenssons" skulle få ha det..
Och ja, jag har mött min egen bil.. jag anser då inte att det är bländande.. har ställt ner lamporna. det lyser "brett" framför bilen.. men inte så det bländar mötande trafik.. däremot är det så pass "stark" sken i xenon, så man kan nog lätt misstolka det till att nån kör med helljuset på.

Det är inte olagligt med 100W. Däremot så är det väldigt svårt att hitta E-godkända lampor på 100W. Jag har iaf inte hittat några.

100W lampor säljs enbart till personer med rallylicens...
så som jag ser det så är det inte godkänt att ha 100W eftersom dom inte säljs till gemene man..

Dom finns att köpa på Biltema. Men ej E-godkända då förstås.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Maskinförare
1 163 Inlägg
9 november 2007
#16
Jag har då aldrig visat upp nån racinglicens på nåt ställe där jag köpt mina 100W's lampor tidigare.. ingenstans faktiskt. ?

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

8 156 Inlägg
9 november 2007
#17
diamond_ skrev:
det är därför typ alla x-tralampor säljs med 100W !?!?!?!

När du har helljus på, då kan du typ ha en massa ljus på bilen. TOM Neonljus under bilen...

Fastän du inte får ha neonljus monterat?
(I vägverkets föreskrifter så står det att BARA ljus som är godkända av vägverket är tillåtna...)

Det finns väldigt många icke E-märkta extraljus på marknaden.
När det gäller lampor så finns icke-godkända lampor i var och varannan butik.
När du köper ett 100W extraljuskit så brukar det stå att fjärrljusen är E-godkända.
Men det innebär inte att lamporna i dom är det...
Om du t.ex tittar in på Biltemas lampor så är majoriteten icke E-märkta och därför inte godkända...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
9 november 2007
#18
_Spawned_ skrev:
Jag har då aldrig visat upp nån racinglicens på nåt ställe där jag köpt mina 100W's lampor tidigare.. ingenstans faktiskt. ?

Är dom E-märkta då? Skulle inte tro det...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

BilstereoNörd
576 Inlägg
9 november 2007
#19
E-märkt är väl bara 55/60watt för hel/halvljus, 55watt för extraljus 12volt och 70watt 24volt för yrkestrafik..
En Europa standard enligt överenskommelse för att passa i alla europeiska länder..

En bra HID lampa med samma sockel som tex en vanlig H1 har sin ljuskälla på samma ställe.. Mindre reflektorer är bara en designsak behöver inte vara så stora för att det ska lysa bra med HID lampor.

Vad man stoppar i helljus och extraljus är mindre viktigt, man ska ju blända av till halvljus vid möten då anpassat till vägförhållandet och sin egen ljuskälla.. Så det är inte lika viktigt för polisen att kolla detta.. Men ifall man möter dem utan att blända av då blir det ju en annan sak..roll

Sen finns det allt för många reflektorer utan den lilla metallkupan framför halvljus lampan och de bländas förjävligt på halvljus, i övrigt så bländar det minst i projektorlampor... ifall de är inställda riktigt.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

-Brandt-
9 november 2007
#20
100 watts lampor ger säkert ett helsikes starkt ljus, så länge reflektorn i strålkastaren håller. Med starkare lampor i ljuset så blir ju också reflektorn varmare. Och för hög värme bränner till sist isönder reflektorn och ljuset blir gradvis sämre och sämre.

Men som sagt, har nog aldrig hört talas om att nån stoppats av polisen p.g.a för starka lampor i helljuset. Så länge man bländar av när man möter nån bil så bryr sig nog inte polisen om det.


Sök