3067
Sök

Xenon i bilen = kung!

191 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#21
BAE skrev:
Sen finns det allt för många reflektorer utan den lilla metallkupan framför halvljus lampan och de bländas förjävligt på halvljus, i övrigt så bländar det minst i projektorlampor... ifall de är inställda riktigt.
// Tommy

Härligt, jag har projektorlins på mina halvljus! Mao borde jag kunna konvertera utan några "större problem". Skulle det vara så att folk anser att man bländar får man väl ställa ner ljusbilden alternativt helt enkelt demontera konverteringssatsen.smile

Det här med att HID har andra reflektorer är förmodligen endast marknadsföringstrix för att affärerna ska få sälja mera. Jag mätte avståndet från sockel till centrum på glödtråd respektive "gaskammare" och avståndet var exakt densamma dvs ljuskällan låg exakt i brännpunkten även på HID-lampan. wink

Den som läst lite optik vet att något annat än detta spelar ingen roll för en bra ljusbild på helljus. Och reflektorn tål HID lamporna enligt HIDförsäljarna, då tom en 50W HID har lägre värmeutveckling än en 55W halogen.

PS Ska man välja basic standard eller premium från xenonkungen? DS

E30 325 Rösta gärna...

6 851 Inlägg
9 november 2007
#22
_Spawned_ skrev:
Mig veteligen så är det inte alls förbjudet med 100W halogen i x-ljus.. Poliserna i stan har ju det ? så då verkar det konstigt att inte "svenssons" skulle få ha det..

Haha..vet inte om det kommenterats innan..men polisen får även köra för fort  i stan utan att få böter..får "svensson" det oxå då?
Finns väl lite olika lagar vad som gäller för utryckningsfordon vs. "svensson"..


Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
9 november 2007
#23
Foddaren skrev:
Provade 50W xenon i min BMW ikväll, samtidigt passade jag på att köpa nya strålkastarinsatser också.

H-vete vilken skillnad mot halogen! Köpte xenonbutikens 50W HID 4300kelvin. Blev ca 2000kr med frakten, leveranstiden var riktigt lång, ca 1.5vecka, bruksanvisningen var svårbegriplig, installationen busenkel och vips så var det klart för testning:

55W Halogen i ena helljuset och 50W HID i andra. När HID-ljuset tändes bokstavligen försvann de andra ljusbilderna i det vita havet!yikes Prövade att täcka för halogensidan på bilen och det blev i princip ingen skillnad i ljusintensitet.

Jag kan varmt rekomendera 4300K, de är riktigt vita utan något blått stick överhuvudtaget. Hade osram "cool blue" halogen innan vilka i princip endast är några snäpp under i "vithet" jämfört med 4300K. Vill man ha lite blåaaktigt ljus kanske man ska satsa på 5000-6000K. Funderar lite på att välja 6000K till halvljuset, men är rädd att det blir för blåaktigt. När det nu dessutom är olagligt att installera i halvljuset kanske det är dumt att dra uppmärksamheten till sig med väldigt blåaktigt sken?

Satsen jag köpte var en "budgetsats", ska halvljuset konverteras rekomenderas nog en lite mer påkostad sats eftersom halvljuset används betydligt oftare än helljuset.

Xenonkungen säljer ju 35W i tre olika kvaliteér: basic - standard - premium. Frågan är om man ska gå på premium eller standard? Vad tycker ni?

Tack för ordet.

rädd för det blåa i 6000 kelvin? jag har 10000 kelvin. wink

/Street

1 237 Inlägg
9 november 2007
#24
Tänkte skaffa 6000K xenon så fort jag fått lön hihi smile Nån som vet om det skall vara några problem att få det installerat på en Ford Mondeo -93? Tänkte köpa detta KIT :

http://www.nettivaraosa.com/simple_deal … g=2&PN[0]=list_dealer&PL[0]=http://www.nettivaraosa.com/listDealer.php&PN[1]=owner_part&PL[1]=simple_dealer/2.php?id_user=238017@id_template=2

lessen att sidan är på Finska men är från Finland så ^^

6 851 Inlägg
9 november 2007
#25
-Brandt- skrev:
100 watts lampor ger säkert ett helsikes starkt ljus, så länge reflektorn i strålkastaren håller. Med starkare lampor i ljuset så blir ju också reflektorn varmare. Och för hög värme bränner till sist isönder reflektorn och ljuset blir gradvis sämre och sämre.

Men som sagt, har nog aldrig hört talas om att nån stoppats av polisen p.g.a för starka lampor i helljuset. Så länge man bländar av när man möter nån bil så bryr sig nog inte polisen om det.

Så länge du kör med bilen är det inte så farligt med tex. 100W lampor på. Står du stilla så kan du bränna reflektorn..


BilstereoNörd
576 Inlägg
9 november 2007
#26
Det brukar ofta vara så klena kablar i bilens elsystem så att en 100wattare lyser inte fullt på orginal kablarna, försvinner några volt på vägen!
En bra investering är en reläsats så att man kan dra grova kablar typ 4mm2 till lamporna direkt från laddpolen på generatorn där finns 14,4volt. gör massor på ljusstyrkan..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

8 156 Inlägg
9 november 2007
#27
I dom gamla bilarna sitter ljusbilden i reflektorerna medan dom flesta nyare bilar har projektorglas som fixar till ljusbilden.
Sen har ju xenon-kiten ändrats lite med tiden. Dom dåliga kitten som gav usel ljusbild är väl borta nu kan man anta...

När det gäller reflektorn så spelar väl UV-strålningen mer roll än värmen?
Men xenonlamporn ska ju vara skärmade nuförtiden.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

191 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#28
Beställde premiumsatsen från en internetsida, till halvljuset. 4300K, 35W.

Det braiga med 4300K är att de knappt går att urskilja från vissa halogenlampor med blått glas! Dvs ser i princip lagligt ut, men lyser mkt mkt bättre! 4300K är tydligen den färgtempen som har allra högst ljusstyrka.

Ni som har 6000K, blir det inte en väldigt kall vit nyans för ögat? För att inte tala om 8-10-12K, måste ju lysa riktigt blått från dom, kan inte kännas skönt för ögat?

Men allvarligt vilken jäkla skillnad mot halogen! Det är nästan så att man funderar om man har parkeringslampor istället för halogen i halvljuset jämfört med helljusets HID lampor.

E30 325 Rösta gärna...

191 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#29
street skrev:
rädd för det blåa i 6000 kelvin? jag har 10000 kelvin. wink

Det finns lila xenon också, kanske något för dig smile

E30 325 Rösta gärna...

Entreprenör
1 286 Inlägg
9 november 2007
#30
Ja jag säger ju att det blir skillnad med xenon i bilen... Kul att det är fler o fler som börjar upptäcka det nu. smile

// Niklas Johansson

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
10 november 2007
#31
Foddaren skrev:
street skrev:
rädd för det blåa i 6000 kelvin? jag har 10000 kelvin. wink

Det finns lila xenon också, kanske något för dig smile

nej fy fan. blått ska det vara. över 10.000K blir lila.

/Street

191 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#32
Xenonkungens premium sats anlände idag! 4300kelvin, 35W. Satsen verkar överlag hålla hög kvalitet av sladdar och kontakter att dömma!

Imorgon blir det installation i projektorhalvljuset. Hoppas det inte kommer att blända, isåfall får jag ta bort satsen.

E30 325 Rösta gärna...

...
227 Inlägg
12 november 2007
#33
har kört med xenon ett bra tag nu och fan va det lyser big_smile fick dock på xenon i extraljusena igår o det va ju inte helt äckligt ! big_smile

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...

191 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#34
Tycker du att folk verkar bli bländade av ljuset? Jag håller med att det lyser som satan.

Dubbla 50W Hid i små orginalreflektorer lyser som två-tre stora halogen extraljus!

E30 325 Rösta gärna...

2 283 Inlägg
12 november 2007
#35
Hörde av en kompis vars kompis blivit stoppad för att Polisen tyckte det var häftigt och undrade var han kunde köpa sånna till sin 850.

(Han som blev stoppad hade tydligen 850 enligt min kompis)

R.I.P. Michael Jackson!

191 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#36
Pikey skrev:
Hörde av en kompis vars kompis blivit stoppad för att Polisen tyckte det var häftigt och undrade var han kunde köpa sånna till sin 850.

(Han som blev stoppad hade tydligen 850 enligt min kompis)

Vadå, skulle han ha till sin polisbil? haha, konstigt att dom inte tar sig en funderare på om det är lagligt när det är eftermonterat.

Hursomhelst, läste igår i instruktionerna att importbilar av vissa årsmodeller har dispans ang eftermontering av halvljusxenon, bara att man anger att det var monterat vid import av bilen.
Senast redigerat av Foddaren (13 november 2007)

E30 325 Rösta gärna...

191 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#37
En fråga: Säkringarna som följer med xenonsatserna är på 20A, är det för en HID eller för bägge?
Min bil har separata säkringar för höger och vänster hel och halvljus, alltså fyra säkringar totalt. Om 20A är för två HID så måste jag ju följdaktligen byta till 10A.

E30 325 Rösta gärna...

1337
1 343 Inlägg
13 november 2007
#38
Pikey skrev:
Hörde av en kompis vars kompis blivit stoppad för att Polisen tyckte det var häftigt och undrade var han kunde köpa sånna till sin 850.

(Han som blev stoppad hade tydligen 850 enligt min kompis)

Det lät som om detta var en historia som ändrats lite under spridningen.
en kompis kompis?

Alla poliser vet att det är olagligt!

I'm not a fighter, I'm a lover!

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 november 2007
#39
Hur är det med xenon i dimmarna när man eftermonterat. Lagligt eller ej? Kollas det på besiktningen?

Beställde en sats H3 Deep Blue från radicast.se

http://www.radicast.se/bilder/lightbox/ … lafyrk.jpg

Någon som har erfarenhet av de kiten?

Ang 100W i extraljusen så läste jag ett test mellan 7-8 populära modeller där de tog upp 55/100W och i nyskick så var det inte så stor skillnad, det handlade bara om 10-20-30 meter på mätningar över 300meter i diagram på ljusbilden altså 10% extra med 100W enligt testerna. De rekomenderade helt klart att ha 55W och spara på reflektorerna så fick man mest lyse i längden.

Lika det att torka av extraljusen efter en körning i vinterslask (kommer inte ihåg sträckan, inte allt för lång) så gjorde bara det ca 30% på ljuset som jämförelse.

Om någon vet vilket test jag snackar om så säg till för jag skulle vilja ha det. Svensk biltidning men kan nog vara ett år sen den var färsk...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Muttley
13 november 2007
#40
diamond_ skrev:
det är därför typ alla x-tralampor säljs med 100W !?!?!?!

När du har helljus på, då kan du typ ha en massa ljus på bilen. TOM Neonljus under bilen...

nej inte till och med neon!! har du inte förstått neon är olagligt hur du än vrider och vänder på de när du är i färd med din bil även om du har helljus parkeringsljus dimljus eller hur du nu vill ha det!!..


Sök