1946
Sök

1ohm, 2ohm eller 4ohm ???

21 761 Inlägg
10 november 2007
Nej, det låter inte heller rimligt tyvärr. Om steget ger ut 2000WRMS så drar det ca 174A om effekten är uppmätt vid 14,4V och att verkningsgraden är 80%, då rimmar det väldigt illa med bara 2x35A säkringar tycket jag.

155 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
hmm

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

tokfrans
982 Inlägg
10 november 2007
"han är blåst han är blåst, han har blivit lurad, han får gå hem med svansen mellan bena"

206 Inlägg
10 november 2007
Mitt Sinus Live SL-A3000 drar 300A vid 3000W....
men jag kör det i 2 ohm ca 1500W

tokfrans
982 Inlägg
10 november 2007
mrbad skrev:
Mitt Sinus Live SL-A3000 drar 300A vid 3000W....
men jag kör det i 2 ohm ca 1500W

fel.. bänkat vid 1%<THD ger det 1800wrms  12volt.. ;P

BilstereoNörd
576 Inlägg
10 november 2007
Losgard skrev:
BAE skrev:
evilaudio skrev:
säger bara HAHA.. mina RF steg som sitter i chevan  T20001 dB är avsäkrade me 250 amps ANL säkringar  i steget. = )   dom e specade 2000 wrms men lämnar nästan de dubbla.. big_smile

Nästan det dubbla, hur går det med 250Amps säkring?

Typ nästan 4000wrms, vad har vi kvar för batterispänning då? 10volt?
Sen sjunker verkningsgraden med lasten så är det digitalt så kanske det är 70%..

(4000w/0,7= 5714w) / 10volt = 571,4 Ampere..... Det går ju heller inte ihop!!
Inte ens vid 14,4volt  då det behöver 400Amp...

Men det är ju klart bättre än 70Amp för 3300wrms... haha
// Tommy

För att räkna om, och räkna rätt, börja med att ta 4000 * 0.7 för att få ut 70% av effekten =P
Helt plötsligt blir det 2800w, som vi sen delar på 12 volt, vilket blir 233 Amp. Och är steget avsäkrat i 250Amp så stämmer väl detta ganska korrekt?

Sen att man inte kan dela utgående effekt med ingående ström är en annan rolig faktor, du som ska va bilstereomästare smile

Så dessa siffror vi nyss fått fram är egentligen värda inget och 0 big_smile

De är helt korrekt angivna, för det första så var de 4000watt angivna som uteffekt på steget i fråga!
Med 70% verkningsgrad så får man räkna 4000w / 0.7 = 5714watt måste in i steget från batteriet för att få ut 4000w ur steget med 70% verkningsgrad..

(För dig som inte kan räkna ut verkningsgrad! Så kan du nu ta 5714w * 0,7 = ca 4000w)

Nu har vi alltså 5714watt som måste tas i från batteriet och alla som kan räkna hur spänning * Ampere = watt kan också vända på detta och dela 5714 / 12 = ca 476Amp..

Vet inte vart du har "lärt" dig din variant av verkningsgrads uppfattning..
Men det skulle iallafall innebära att ett steget bara drar 2800watt från batteriet och ger ut 4000watt, sitter det en liten kärnreaktor i steget då??

För här har du kommit på en unik uppfinning när du kan få ut mer än vad du matar in!!
Skulle göra alla elförbrukare glada om de kunde få 30% Energi gratis från ingenstans.

Så du får nog tänka om lite innan du hackar på en "bilstereomästare" lol
Du får komma ihåg att man räknar ström * spänning = watt och det är watt vi jämför på in och utgång för att få fram verkningsgrad.
// Tommy
Senast redigerat av BAE (10 november 2007)

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 287 Inlägg
10 november 2007
Det finns faktiskt en variant där man kan ta ut mera peak-effekt ur slutsteg än vad man matar in (under denna peak).

Jag har byggt sådana steg då jag jobbade som konstruktör och tricket är alltså att man laddar upp en extra "kondensatorbank" med extra energi i pauser eller låga partier i musiken så att man dynamiskt kan få massor med effekt.
Pss kan man bygga steg som drar 500W men i toppeffekt, "DUNK", kan ge långt över 1000W.

Ingen audiofilkvalitet men fullt fungerade som bas-steg i alla fall.

Det är fullt möjligt att slutstegstillverkare även idag använder sig av sådan "double-rail" eller "quad-rail" spänningsmatning.

/Göran

P.S Detta bryter inte mot några naturlagar eller nåt, man måste fortfarande tillföra mera energi än vad man matar ut, men bl a säkringsstorleken kan hållas nere.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 058 Inlägg
10 november 2007
men kör du på en ohm på ett steg som gillar det. kommer få mer power och du kommer inte sakna den där kontrollen alla snackar om.. tongue

PoLoud =D

1 058 Inlägg
10 november 2007
Sharky skrev:
Det finns faktiskt en variant där man kan ta ut mera peak-effekt ur slutsteg än vad man matar in (under denna peak).

Jag har byggt sådana steg då jag jobbade som konstruktör och tricket är alltså att man laddar upp en extra "kondensatorbank" med extra energi i pauser eller låga partier i musiken så att man dynamiskt kan få massor med effekt.
Pss kan man bygga steg som drar 500W men i toppeffekt, "DUNK", kan ge långt över 1000W.

Ingen audiofilkvalitet men fullt fungerade som bas-steg i alla fall.

Det är fullt möjligt att slutstegstillverkare även idag använder sig av sådan "double-rail" eller "quad-rail" spänningsmatning.

/Göran

P.S Detta bryter inte mot några naturlagar eller nåt, man måste fortfarande tillföra mera energi än vad man matar ut, men bl a säkringsstorleken kan hållas nere.

typ som det där FETA rockford steget som lämnar 15KW tongue drar max 350A vad jag har läst.

PoLoud =D

BilstereoNörd
576 Inlägg
10 november 2007
Jo Peakeffekt är ju inga problem det kan ju vara det dubbla mot den konstanta RMS effekten, i verkligheten så drar ju ett steg kanske hälften av maxströmmen när man spelar musik.
Finns idag steg som är strömbegränsade i omvandlaren så att de ger 500wrms konstant i 2ohm och 500wrms konstant i 1ohm, men de har en dynamisk rms effekt på 1000w i 1ohm tackvare lagrad spänning/ström i kondensatorbanken..
Förr fanns ett Proton steg med P.O.D (Power On Demand) som gav 2x85wrms konstant och 2x321wrms peak enligt "cuben"..

Men ska vi gå på konstant-effekten i RMS så drar det alltid mer effekt/watt in än det ger ut!
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 287 Inlägg
10 november 2007
BAE skrev:
Förr fanns ett Proton steg med P.O.D (Power On Demand) som gav 2x85wrms konstant och 2x321wrms peak enligt "cuben"..

Jepp, där har vi det. Olika tillverkare har valt att ge det olika namn.

BAE skrev:
Men ska vi gå på konstant-effekten i RMS så drar det alltid mer effekt/watt in än det ger ut!

Absolut!

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök