3012
Sök

Projekt volvo 240 TIC -81

645 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#1
Hoj! denna tråd handlar om mitt projekt som är (som även rubriken säger^^) en 240 tic -81.
Bilder på åbäket:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/ticrob.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/240tic.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/motorrumfore.jpg
Som synes är det inte vackert i motorrummet och speciellt inte elen och det är lika illa under instrumentpanelen:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/el1.jpg
Så det är lite att reda upp bara där...
Som "setupen" ser ut i dagsläget:
Original b21et med k-jet (som inte vill fungera som det ska och därför "blöddrar" bilen vid ca 4500-4800rpm och uppåt.)
R-sport IC sats
höjt laddtryck.
Öppen dumpventil (forge kopia)
2,5" system påskarvat en bit efter där downpipen slutar.
Rör på sig trots att den börjar blöddra när dem roliga varvtalen kommer.

http://www.garaget.org/video/bz2w8b6o5adt
Där hör ni blöddret, och ja det sitter en övningskörningsskylt på! sad detta kommer bli min 18års bil.

Nu till det som kommer att hända i vinter med den:

Kompprov först och främst.

Plocka lös massa delar (lysen, grill, stötfångare, inredning etc.)

Ska se över hjulupphängningen och se så att allt är i sin ordning/ ev fixxa så att det är i sin ordning wink, vet redan nu att knutkorsen glappar så det ska bytas.

Se vart det behövs rostlagning på underredet (har bara hittat en hål i hjulhuset bak men har inte letat noga än så något dyker nog upp, är ju trots allt 26 år gammal bil^^) och sedan lägga på ny underredsmassa.

Plocka lös front plåtarna och slipa samt lacka dem.

Ta ur motorn och riva isär den och se så att bottendelen är OK och sen ska den få sig lite nya delar såsom:
405topp och k-kam (har hemma)
Tillbaka med Org grenröret och turbo (än så länge iaf)
740turbo insug med gröna spridare. (har hemma, se bild)
sen ska blocket, ventilkåpan, laddtrycksrören, remskivor + smådelar och naturligtvis motorrummet lackeras innan det sätts tillbaka i bilen och då skaren få nya motorkuddar och remmar och ny olja samt filter på en gång (lika bra att skämma bort den wink, tänddelar är dock precis nybytta. )
Sen ska det på med ett Simota Racing sportluftfilter (har hemma, se bild)
Och MegaSquirt ska installeras, naturligtvis behövs diverse givare också, så det blir lite riktigt fart på maskin! ska försöka hamna på rätt sita om 200 hästars-sträcket, tänker ladda ca 1bar.
Förhoppningsvis får jag råd med ett 3" system också så man får ner avgasmotståndet lite men det är inte säkert då pengar inte flödar som student.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/740tinsugsimotafilterrpm.jpg

Sedan ska bilens kaross slipas ner och lackeras, kommer förmodligen att bli en annan blå färg men jag hinner nog ändra mig många gånger kanske eventuellt wink

Sen är det då återmontering, provstart och mappning som gäller och förhoppningsvis ska det gå utan besvär, men det gör det väl naturligtvis inte ^^ tongue

Kommer förmodligen att slänga på Väghållningssatts från GEmotorsport (gas dämpare och sänkningsfjädrar) som just nu sitter på min 240 cab (se galleri) som gått en säsong bara, dels för att sänka bilen och dels för att jag var riktigt nöjd med väghållningen i cabben (visserligen "några" kilo lättare än tic:en men) och att cabben bara kommer vara min glidar bil så går det utmärkt med kapade fjädrar på den wink

Säkerligen glömt en del som ska göras men bilder kommer upp på det mesta när det utförs så, hoppas på många kommentare samt även kritik!
På återseénde! //Marcus.
Senast redigerat av zajja (2 januari 2009)

//Marcus Saari

73 Inlägg
10 november 2007
#2
tja ser riktigt kul ut det här! själv har jag en 242-75:a med en b21et i som jag håller på att installera megasquirt i, det är mycket pill jobb men det blir bra när det är färdigt! lycka till


LillNaisarn
10 november 2007
#3
Hoppas att du fixar till den i fint org skick (förutom motorn då) smile

645 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#4
trulsson skrev:
tja ser riktigt kul ut det här! själv har jag en 242-75:a med en b21et i som jag håller på att installera megasquirt i, det är mycket pill jobb men det blir bra när det är färdigt! lycka till

Tackar, kollade in din bil och den ser bra ut! ser att du andvänder 740turbo insug du också smile

LillNaisarn skrev:
Hoppas att du fixar till den i fint org skick (förutom motorn då) smile

Jodå, den kommer se ut som den gör nu fast nylackad då... (ska väl på me nå andra fälgar också senare)
Jag har en fullbur till 240 så jag är smått sugen på att köra riktigt rally stuk genom att slänga ut all inredning, in med buren, 2 sportstolar och 4p bälten men iochmed att inredning är så fräsch (förutom dörrsidorna och stolarna fram men dem ska jag göra iordning) så blir det original.
Lägger in bilder på inredningen också (notera växelspaksknoppen wink ):
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tic7.jpg
Som synes är dörrsidor och stolarna slitna men annars är det i bra skick (r-sport klädseln är borta på passagerar stolen nu, satt r-sport klädsel i men det var i riktigt dåligt skick).
Bak och ser det dock bra ut:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tic9.jpg
och även taket är helt och riktigt, takluckan är tät och fin.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/tic10.jpg

så det blir till att fräscha upp det lite i fram, lär väl byta ut volvo original mätarna, iaf turbotrycksmätaren till en graderad.

//Marcus Saari

645 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#5
har knackat bort dämpningsmaterial från mitten på bagageutrymmet och sedan slipat där och nere i "baljerna" bak, en del ställen jag måste svetsa några småhål på och sen ska det målas... har varit något klör och svetsat där en gång och det är inte snyggt gjort, funderar på att göra om det som är gjort, måste iaf fylla i på en del ställen då det är lite utav ett fuskarbete/bara allmänt okunnighet... men har ingen plåt hemma nu så detta blir vid ett senare skede.
Vänster hjulhus:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/vhjulhus.jpg
Höger hjulhus:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/hhjulhus.jpg
Har lite slipning kvar att göra innan det är klart för svetsning/målning.

//Marcus Saari

20 Inlägg
10 november 2007
#6
Den där skulle du haft originallfärgen på om du ska måla om. Den är riktigt snygg.


645 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#7
Nystrom skrev:
Den där skulle du haft originallfärgen på om du ska måla om. Den är riktigt snygg.

Jag tycker den passar bra i blå fast kommer bli en annan nyans och inte matt mad
Färgen dem andvänt måste vara en jävulst dålig 1komponent med tanke på att bensin "tvättade" bort färgen (spillde när ja fyllde på med reservdunken och tog en trasa och skulle torka bort och all färg hamnade på den så måste slipa bort all blå färg innan man lägger på ny grund så det inte reser sig och jävlas.)

//Marcus Saari

645 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#8
Har knackat bort lite mer dämpningsmaterial...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dampmat1.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dampmat2.jpg
och borta...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dampmat12.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dampmat22.jpg
Blev en fin liten hög av allt när jag sopade ihop allt som knackats bort.. (ca 3kg tongue dock kanske inte riktigt anledning "lättning" som jag tagit bort det ^^ tongue )
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/dampmathog.jpg

Rosten som behöver svetsas i höger hjulhus (inget som behöver svetsas i vänstra):
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/rostsvets1.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/rostsvets2.jpg

här är ett exempel på hur fint rostlagningen av (antar) förra ägaren är gjord:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/rostsvets3.jpg

Men det blir nog bra när jag är klar, tror jag  :roll:

//Marcus Saari

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 november 2007
#9
Inte trevligt med 1k Färg hmm och matt va inge särkligt snyggt..
Men detta var intressant smile
Ja du lär ju slipa och göra ordentligt som du skrev så det inte reser sig..
Kommer följas smile
mvh kimpa


645 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#10
kimpan_90 skrev:
Inte trevligt med 1k Färg hmm och matt va inge särkligt snyggt..
Men detta var intressant smile
Ja du lär ju slipa och göra ordentligt som du skrev så det inte reser sig..
Kommer följas smile
mvh kimpa

Trevligt=) nej det är lite sliparbete innan man kan lacka karossen men jag har varit med om värre med min andra bil (se galleri på min 240 cab, den var det industrilack på och sedan på med 12kg spackel som fick handslipas av med långslip för att få det slätt och fint så det ordnar sig nog ändå big_smile )

//Marcus Saari

645 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#11
Har slipat överallt i bagaget nu med 180 papper.(förutom där maskin inte kom åt) så det är bara handjagning och svetsningen kvar och sen skare målas.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/slipbagage1.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/slipbagage2.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/slipbagage3.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/slipbagage4.jpg
Senast redigerat av zajja (13 november 2007)

//Marcus Saari

202 Inlägg
13 november 2007
#12
Kul projekt!  Blir den lika snygg som min gamla volvo? tongue 
http://www.garaget.org/gallery/archive/13576/13988/13576-67024.jpg


645 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#13
b0hman skrev:
Kul projekt!  Blir den lika snygg som min gamla volvo? tongue 
http://www.garaget.org/gallery/archive/ … -67024.jpg

Tackar! det hoppas jag, ska försöka så gott jag kan!
såhär blev motorrummet på cabben
http://www.garaget.org/gallery/archive/36583/20110/36583-107426.jpg
Så kanske, denna gång ska jag lacka motorrummet samma färg som karossen ska bli så big_smile (som du gjort, jag ville inte lacka motorrummet i 7 olika nyanser av silver som karossen blev lackad i på cabben så, tic:en blir dock enkelfärgad.. tongue )

//Marcus Saari

645 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
#14
Har inte hänt något p.g.a att vi byggt om i garaget men nu är det klart.
Har varit nere och handjagat lite, har väl hälften kvar ungefär.. tänkte få det gjort innan jag börjar svetsa.

//Marcus Saari

645 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
#15
Har gjort kompressionsprov och det visade:
1ans cylle: 7,5 bar
2ans cylle: 7,5 bar
3ans cylle: 7 bar
4ans cylle: 8,5 bar.

Duger att köra en säsong till på, ska ju ändå byta topp till 405toppen som jag tänker fräsa ventilsätena och slipa ventilerna och se till att dem är riktigt täta så får man ta kompprov efter det och se om det blivit jämnare/bättre eller ej.

//Marcus Saari

645 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#16
Varit nere och skruvat bort fronten etc.
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/frontborta2.jpg
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/frontborta.jpg
Denna kylare har sett sina bästa dar tror jag, ska bytas ut...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/frontborta4kylare.jpg
IC:n såg bra ut om än smutsig...
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/frontborta5ic.jpg
Litt less på att slipa bagageutrymme så ja börja somsagt med detta, både motorrum och bagage ska lackas samtidigt så....

//Marcus Saari

645 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#17
Varit nere och tagit bort k-jet bränslehuvudet, bränsleledningarna till spridarna, luftburken, tryckrören + nå småsaker (hinner inte så mycket varje kväll då jag kommer hem sent från skolan, diverse prov/skrivning som måste pluggas till + att man ska hinna käka och så...)
http://i150.photobucket.com/albums/s119/zajja/k-jetborta.jpg

//Marcus Saari

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 december 2007
#18
Ska du satasa på en grön bil? Tänkte på det, i och med att din bil är så gammal.

Lev livet, det kan ta slut fort

645 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#19
darkwizard skrev:
Ska du satasa på en grön bil? Tänkte på det, i och med att din bil är så gammal.

Antar att du frågar om jag ska lacka bilen grön (vad det skulle ha med åldern att göra?) men nej den kommer bli svart (sagt blå förut men då vi hade 4l blanksvart + tillhörande klarlack får det bli så, ett bekymmer mindre att lyfta plånkan för som inte är allt för stor som student.)

//Marcus Saari

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
6 december 2007
#20
zajja skrev:
darkwizard skrev:
Ska du satasa på en grön bil? Tänkte på det, i och med att din bil är så gammal.

Antar att du frågar om jag ska lacka bilen grön (vad det skulle ha med åldern att göra?) men nej den kommer bli svart (sagt blå förut men då vi hade 4l blanksvart + tillhörande klarlack får det bli så, ett bekymmer mindre att lyfta plånkan för som inte är allt för stor som student.)

Det jag menade med grön bil, är Ethanol konvertera. lol

Och ålder, menade jag med att den är ju, hmmm, 26 år gammal. Ingen kat, och inge massa krångel vid besiktning.

Lev livet, det kan ta slut fort


Sök