Hoj! denna tråd handlar om mitt projekt som är (som även rubriken säger^^) en 240 tic -81.
Bilder på åbäket:
Som synes är det inte vackert i motorrummet och speciellt inte elen och det är lika illa under instrumentpanelen:
Så det är lite att reda upp bara där...
Som "setupen" ser ut i dagsläget:
Original b21et med k-jet (som inte vill fungera som det ska och därför "blöddrar" bilen vid ca 4500-4800rpm och uppåt.)
R-sport IC sats
höjt laddtryck.
Öppen dumpventil (forge kopia)
2,5" system påskarvat en bit efter där downpipen slutar.
Rör på sig trots att den börjar blöddra när dem roliga varvtalen kommer.
http://www.garaget.org/video/bz2w8b6o5adtDär hör ni blöddret, och ja det sitter en övningskörningsskylt på!
detta kommer bli min 18års bil.
Nu till det som kommer att hända i vinter med den:
Kompprov först och främst.
Plocka lös massa delar (lysen, grill, stötfångare, inredning etc.)
Ska se över hjulupphängningen och se så att allt är i sin ordning/ ev fixxa så att det är i sin ordning
, vet redan nu att knutkorsen glappar så det ska bytas.
Se vart det behövs rostlagning på underredet (har bara hittat en hål i hjulhuset bak men har inte letat noga än så något dyker nog upp, är ju trots allt 26 år gammal bil^^) och sedan lägga på ny underredsmassa.
Plocka lös front plåtarna och slipa samt lacka dem.
Ta ur motorn och riva isär den och se så att bottendelen är OK och sen ska den få sig lite nya delar såsom:
405topp och k-kam (har hemma)
Tillbaka med Org grenröret och turbo (än så länge iaf)
740turbo insug med gröna spridare. (har hemma, se bild)
sen ska blocket, ventilkåpan, laddtrycksrören, remskivor + smådelar och naturligtvis motorrummet lackeras innan det sätts tillbaka i bilen och då skaren få nya motorkuddar och remmar och ny olja samt filter på en gång (lika bra att skämma bort den
, tänddelar är dock precis nybytta. )
Sen ska det på med ett Simota Racing sportluftfilter (har hemma, se bild)
Och MegaSquirt ska installeras, naturligtvis behövs diverse givare också, så det blir lite riktigt fart på maskin! ska försöka hamna på rätt sita om 200 hästars-sträcket, tänker ladda ca 1bar.
Förhoppningsvis får jag råd med ett 3" system också så man får ner avgasmotståndet lite men det är inte säkert då pengar inte flödar som student.
Sedan ska bilens kaross slipas ner och lackeras, kommer förmodligen att bli en annan blå färg men jag hinner nog ändra mig många gånger kanske eventuellt
Sen är det då återmontering, provstart och mappning som gäller och förhoppningsvis ska det gå utan besvär, men det gör det väl naturligtvis inte ^^
Kommer förmodligen att slänga på Väghållningssatts från GEmotorsport (gas dämpare och sänkningsfjädrar) som just nu sitter på min 240 cab (se galleri) som gått en säsong bara, dels för att sänka bilen och dels för att jag var riktigt nöjd med väghållningen i cabben (visserligen "några" kilo lättare än tic:en men) och att cabben bara kommer vara min glidar bil så går det utmärkt med kapade fjädrar på den
Säkerligen glömt en del som ska göras men bilder kommer upp på det mesta när det utförs så, hoppas på många kommentare samt även kritik!
På återseénde! //Marcus.