3395
Sök

Vart e respekten för lastbilar?

Skaune
10 november 2007
Trådstartare
Godmorgon!

Nu kanske många tycker jag e tjatig o gnällig, men jag måste ändå få yttra mig å denna punkt!

Jag är ju som sagt lastbilschaffis, ligger ute på vägarna o ser mycket.
VARJE dag sitter jag o blir förbannad och uppgiven över vardagsbilisten, denne vardagsbilist som gör sitt bästa för att locka ur en svordom ur min mun.
För att ta några exempel!

När jag ska göra en skarp vänstersväng på en vanlig väg, försöker att inte ligga alltför mycket åt vänster så att ev smitare ska kunna knö sig förbi på höger sida, jag har ju ett överhäng som sticker ut en bit när jag svänger. Meeeen varje gång jag väl får en lucka för min vänstersväng, kommer de nån liten personbil som ska upp på trottoaren o klämma sig förbi och jag får vänta med min sväng då jag måste ta hänsyn till överhänget!

När jag ska backa in någonstans från en väg, ja då kastar sig både fotgängare o bilar emellan, och där blir jag ståendes!

Ligger på motorvägen i sedvanlig ordning, håller mitt beskedliga tempo, bilarna kör om, MEN varför MÅSTE vissa snedda så fruktansvärt när när dom ska in i högerfilen igen? jag måste för fan ibland väja!

Och de här med att "oj där kommer en lastbil, bäst att jag smiter ut före honom i en korsning" jaha och då får jag stå på bromsen som en tok o sega mig upp i hastighet igen...

Kan dra många fler exempel, men nu får jag sluta gnälla! wink

Ursäkta mig, men idag gnälls det så mycket på lastbilsförarna o deras fordon, men de verkar ju logiskt o gnälla på de mest rutinerad på vägarna istället för att se sina egna brister? Respekten! Sluta tro att vi är i vägen, inse att de vi gör är att transportera det du tar för givet i affären, på byggarbetsplatsen, konserter, eller ja överallt!

fan va skönt o få de ur sig! japp ha en najs lördag nu då o tänkt till lite extra nästa gång du passerar ett större fordon! tack för mig! smile

C20LET
1 041 Inlägg
10 november 2007
störst går först vet jag, man har faktiskt respekt för de stora bilarna!
håller med dig att visa e för dumma som e ute i trafiken, man ser ju direkt om en stor bil vill göra en vänster sväng det räker oftast på att se på deras placering o brukar låta de gå först eftersom man vet att det e jobbat att styra runt en så stor bil!

har ibland kännt lika dant som du fast än jag har kört en liten skopbil på 17 kubikare o märkt samma saker som du har råkat ut för, men va ska man göra det finns ju allt gått om sånt folk över hela världen!

själv brukar jag uppskatta när en lastbil kör på vägrenen o släpper förbi mig på vägerna, men då tackar jag de genom att slå på varningsljusen o de blincker de tillbax mel hel ljusen!

som sagt visa e för dumma som e ute o kör helt enkelt!

Vi tycker olika vet jag, that's it

49 Inlägg
10 november 2007
Håller med! Kör inte själv lastbil men vet precis vad ni menar!

Folk verka skita fullständigt i alla andra i trafiken.. Hopplöst att man ska behöva tänka åt andra också när man kör.. sad

Kosmangyl
167 Inlägg
10 november 2007
Man ser så mycke var dag som medel bilisten gör så man slutar förvåna sig, själv så transporterar man ju bara en 250 till 300 mil i veckan med ett 25,25 ekipage, så man e ju en del i trafiken.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

2 600 Inlägg
10 november 2007
jag ha stor respekt för stora bilar bussar lastbilar nästa så man är rädd för dom men jag tackar nästan varje gång dom släpper för bi en smile  men en del skiter ju i vilket verka det som tyvärr =/

gör som jag kör gubba racer=)

Miklen
10 november 2007
Trådstartare
Ja har slutat reta mig på såna idioter.. Smäller d så smäller det, oavsett vems fel det är så är det förmodligen INTE JAG som får ONT... Att folk inte riktigt fattar är ju skrämmande men det är ju inte så svårt att få körkort..

Alla är egoister i trafiken. JAG ska fram fortast.. ser en bil som byter fil hela tiden å skapar kaos sen vid nästa rödljus står man lik förbannat antingen framför eller bakom just den bilen.. Om folk skulle tagga ner i trafiken så hade d funkat bättre.. Ett följdproblem är ju de ÄLDRE.. Dom klarar helt enkelt inte av d nya tempot..

Sen klarar inte människor av logik..dom fattar inte att en 24 metare kan ha lite problem i en snäv korsning å är därmed alldeles för dumma i huvudet för sitt eget bästa. Oftast så smäller det ju inte för yrkesförare har sån rutin men ibland brister d där me.. å återigen d e inte han som får ont..

Muttley
10 november 2007
Trådstartare
så länge de har respekt för mig så har jag de för dem! har faktiskt nästan blivit avtryckt!

Det var faktiskt på väg 21 i skåne mot perstorp håller exakt laglig hastighet, jag hade liksom småbarn i bilen då måste man köra försiktigare! Men när den här lastbilen kommer upp i röven på mig så ser jag bara strålkastarna på bilen. men sen ska han plöstligt köra om när de blir tvåfiligt, och köra tillbaka till högerfilen direkt när bara hytten var förbi mig.!  kunde blivit väldigt tråkig olycka.!  det var tyskreggat.

gör lastbilschaufförer på de viset så visar jag aldrig respekt! pga att jag hade småbarn i bilen så struntade jag i att följa efter han.

956 Inlägg
10 november 2007
vet precis hur det är..även fast jag är snickare själv...men dom flesta kompisar kör lastbil..så brukar åka med dom i bland..

eldus veldus

Teddan
2 495 Inlägg
10 november 2007
vilken tur att lastbilscahffisar är sånna änglar i trafiken då!!

senast igår så hadde jag lånat en bekants porsche cayenne, kommer i kapp en lastbil som har spännband hängandes efter sig.
jag blinkar flera ggr på honom men han bryr sig minst.
helt plötsligt så släpper spännbandet och missr precis den 12månader gamla porschen ..
kör upp brevid idioten och tutar för att signalera ..men han reflekterar inget.... om det ligger någon i bak å blinkar så borde man ju ta och fundera .

jag är ju ingen yrkes cahfför men ligger ute på vägarna hela veckorna.
tycker dom största idioterna i trafiken är vanliga svensson som inte har förståelse för bilar och lastbilar.
på andra plats kommer danska lastbilschaffisar.... dom e fan helt jävla kokta
tar för givet att mötande skall väjja bara för att dom skall köra om.

3dje plats så får nog taxichaffisarna hamna.

4de är alla sånna som jag resande/säljare som vägrar att lämna företräde genom att tex gå in på e vägren eller liknande

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

196 Inlägg
10 november 2007
jag förstår precis vad du menar.. o det är ju inte mycket roligare när det står "övningskör" där bak på lastbilen jag kör.. börjar fundera på vad fan jag gett mig in på.. jag som är så förbannat lättretad=(

C20LET
1 041 Inlägg
10 november 2007
visst finns det dårar som kör små bilar, men det finns ju de köra lastbilar med!
har flera gånger blivit omkörd på 70 väg av lastbilar som ligger på minns 90, har även vart med om att visa ligger ett par kilometer på vänstra filen o tänk er att de kör på linjen längst vänstra kanten o tänk på hur mycket stenskott man har fått o hur mycket damm o skit som flyger rakt in på de andra bilisterna!

Men som sagt det finns båda bra o dåliga förare i trafiken, men taxi bilarna tar ju rekord här i stockholm!

Vi tycker olika vet jag, that's it

CarCass
627 Inlägg
10 november 2007
Axor skrev:
Ligger på motorvägen i sedvanlig ordning, håller mitt beskedliga tempo, bilarna kör om, MEN varför MÅSTE vissa snedda så fruktansvärt när när dom ska in i högerfilen igen? jag måste för fan ibland väja!

Det gäller inte bara lastbilar... hela jävla rutan blir full med skit så fort nån lyckas köra om mig smile det ska alltid svängas in direkt när dom kommit om sad

Håller med dig, men de flesta som är ute och verkar komma från mars eller nån knasig planet. Vilka mongon det finns, ojoj..

Join the Evolution

Son Of Murphy
782 Inlägg
10 november 2007
Jag håller med dig!
Har precis tagit kortet, men alla dom sakerna du skrev råkade man ut för dagligen på bilskolan...
Efter man fick kortet tänker man sig för riktigt noga när man är i närheten av en lastbil, tänker själv hur man vill att folk ska göra! smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

874 Inlägg
10 november 2007
Har själv inget lastbilskort men jag har åkt med åtskilliga resor med min far som har kört lastbil hela mitt liv. Och under resorna med honom har man sett en himla massa kan jag säga. Visst alla lastbils chauförer kanske inte är änglar men vanliga billister är oftast värre. Folk struntar i att blända av på motorvägen, sniker in före vid omkörningar som trådstartaren beskrev väldigt bra. Tränger sig före i stadstrafik klämmer sig i mellan i rondell körning... ja listan kan göras lång. Det är faktiskt inte konstigt att många lastbils chaufförer utnyttjar sin storlek tillslut - störst går först.

Blir för mycket att skriva men jag har suttit å garvat ibland när farsan tröttnat och gett "tillbaka" i vissa situationer. Och innan nån börjar lipa så menar jag inte "ge tillbaka" på det sättet att nån kan komma till skada utan bara genom att ta sin rättmätiga plats i trafiken genom att stänga ute stressande små personbilar som nödvändigtvis alltid skall fram först tongue i vissa siutationer...

Nä jag har respekt för lastbilar ute i trafiken, jag själv ville bli det ett tag men tyvärr så har min ekonomi satt stopp och nu e jag för gammel och orkar inte ta mig an det tongue

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 november 2007
lastbilar är ju så mkt större än min bil så jag måste ha respekt för dom roll tongue

näe jag brukar respektera lastbilar.. eftersom till exempel om man ska köra om en lastbil med sitt stora släp så brukar dom vara så vänlig och lägga sig på sidan med sitta stora ekipage även fast dom inte måste det igentligen och vanliga personbilar INTE kan lägga sig på sidan så tycker jag att det är snällt gjort av lastbils chaffisarna och brukar därför respektera dom MKT mer än personbilar för dom brukar vara sjysstare i trafiken än personbilar smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 268 Inlägg
10 november 2007
Axor skrev:
Godmorgon!

Nu kanske många tycker jag e tjatig o gnällig, men jag måste ändå få yttra mig å denna punkt!

Jag är ju som sagt lastbilschaffis, ligger ute på vägarna o ser mycket.
VARJE dag sitter jag o blir förbannad och uppgiven över vardagsbilisten, denne vardagsbilist som gör sitt bästa för att locka ur en svordom ur min mun.
För att ta några exempel!

När jag ska göra en skarp vänstersväng på en vanlig väg, försöker att inte ligga alltför mycket åt vänster så att ev smitare ska kunna knö sig förbi på höger sida, jag har ju ett överhäng som sticker ut en bit när jag svänger. Meeeen varje gång jag väl får en lucka för min vänstersväng, kommer de nån liten personbil som ska upp på trottoaren o klämma sig förbi och jag får vänta med min sväng då jag måste ta hänsyn till överhänget!

När jag ska backa in någonstans från en väg, ja då kastar sig både fotgängare o bilar emellan, och där blir jag ståendes!

Och de här med att "oj där kommer en lastbil, bäst att jag smiter ut före honom i en korsning" jaha och då får jag stå på bromsen som en tok o sega mig upp i hastighet igen...

Kan dra många fler exempel, men nu får jag sluta gnälla! wink

Ursäkta mig, men idag gnälls det så mycket på lastbilsförarna o deras fordon, men de verkar ju logiskt o gnälla på de mest rutinerad på vägarna istället för att se sina egna brister? Respekten! Sluta tro att vi är i vägen, inse att de vi gör är att transportera det du tar för givet i affären, på byggarbetsplatsen, konserter, eller ja överallt!

fan va skönt o få de ur sig! japp ha en najs lördag nu då o tänkt till lite extra nästa gång du passerar ett större fordon! tack för mig! smile

bästa är att spärra av så dom inte kan ta sig förbi klarar dom sig förbi iaf så e det som som åker på det om du drar in i dom för att dom helt enkelt trängt sig förbi trots att du gjort vad du kunnat för att klara din sväng... men jag vet va du pratar om det är sorgligt att dom inte inser att det kan bli grymma konsekvenser om du råkar få bilen i kläm det behövs inte mkt...

som i förrgår fick en lastbilchaffis ett containerchassi rätt i hytten pga bromsarna låst sig på chassi-trailern och vägbanan är "hal" (dåligt material i asfalten) och resultatet blev mosad hytt på mötande lastbil.... då kan man ju se hur det slutar med en personbil då? chauffören klarade sig dock med lindriga skador.... som tur var.....

1 062 Inlägg
10 november 2007
De stora idioterna i trafiken är, och kommer alltid vara - Taxichaufförer.

Eftersom jag själv ibland kör o har kört tung last lastbil, så försöker jag alltid hjälpa dem när jag kör personbil. Hamnar jag bakom en tungdragare tex som lägger sig i högerfilen o blinkar vänster för att kunna få med trailern mellan refuger osv, lägger jag mig i vänsterfilen o blockar så ingen tränger in sig där och gör så att hela svängen blir omöjlig..... brukar vara uppskattat av chaffisarna när de uppfattar att man har lite koll.

Balla svenne som alltid skall fram först borde även börja tänka på att man inte stannar på 2m i 90 när de skall tränga sig in framför fronten när de byter fil......det finns en anledning till varför man lämnar lucka framför när man kör lastbil!!!
Senast redigerat av TLO (10 november 2007)

"You Go, we go!"

1 703 Inlägg
10 november 2007
Jag håller med er. Jag kör själv 25,25m samt 24m. Många bilister inser inte hur mycket plats en lastbil tar... antar att det är värst för dom själva när det väl händer nåt. Men ändå jobbigt som chaufför.

Senast igår skulle jag svänga i en tight korsning och låste upp båda filerna (trodde jag), vipps tryckte sig en personbil imellan och gjorde det omöjligt för mig att svänga. Tack!

537 Inlägg
10 november 2007
det som gör mig mest förbannad när jag kör lastbil är när bilister ska ut på motorvägen. Det är en accelrationsträcka som man åker ut på, 1 av 20 fattar det. vissa slänger sig ut precis framför bilen. "lätt å få stopp på 60 ton" vissa är skit förbannade för att man inte flyttar ut till omkörningsfilen. (svänger det lite höger kan man inte se om en bil ligger utanför)eller så ligger det en där och man kan inte flytta på sig)

varit rikigt nära två ggr att jag kör ihjäl några pga detta.

Tur att alla här på garaget är sådanna änglar i trafiken wink

Bra tråd, hoppas alla läser denna. cool

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

1 688 Inlägg
10 november 2007
Ska ja backa in någonstans så brukar ja ställa mig så ja kommer in så smidigt som möjligt, ibland kors över hela gatan, det får ta den tid och plats det tar, det är min arbetsplats smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök