2731
Sök

Ev motorbyte i 740Tic till 16V turbo

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
Tjena, har en 740 tic, och tänkte stoppa i en 16V turbomotor i den , tänkte bara höra om någon vet hur det blir med elsystemet , är väl inte direkt bara att stoppa i vad jag vet, är alltså en vanlig 16V motor i grunden som är turbokonverterad,

När jag ändå skriver så undarar jag också om någon vet något ställe där dom förstärker v-lådor?

Tacksam för svar

10 287 Inlägg
12 november 2007
Jag förstår inte riktigt: "om elsystemet bara är att stoppa i", eller om du undrar över huruvida det bara är att stoppa i en 16V turbomotor och behålla ditt gamla elsystem (motronic).

Om du hade tänkt behålla ditt gamla Motronic så tror jag det är svårt att hitta någon som har tagit fram chip till 16V turbo. Fast chip överhuvudtaget är nog rätt jobbigt eftersom du sannolikt behöver mappa ordentligt.

Jag skulle nog säga att ett eftermarknadssprut och en riktig mappning krävs då dessa 16V turbomaskiner byggda på B234 är väldigt känsliga både på tändläge och soppa.

Förstärka låda? Stoppa i en BMW Getrag eller en M90 så slipper du hålla på med att förstärka lådor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag förstår inte riktigt: "om elsystemet bara är att stoppa i", eller om du undrar över huruvida det bara är att stoppa i en 16V turbomotor och behålla ditt gamla elsystem (motronic).

Om du hade tänkt behålla ditt gamla Motronic så tror jag det är svårt att hitta någon som har tagit fram chip till 16V turbo. Fast chip överhuvudtaget är nog rätt jobbigt eftersom du sannolikt behöver mappa ordentligt.

Jag skulle nog säga att ett eftermarknadssprut och en riktig mappning krävs då dessa 16V turbomaskiner byggda på B234 är väldigt känsliga både på tändläge och soppa.

Förstärka låda? Stoppa i en BMW Getrag eller en M90 så slipper du hålla på med att förstärka lådor.

/Göran

Tänkte förstärka en M90;)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
13 november 2007
Så mkt kräm får du inte så de behövs.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
speedfreak racing skrev:

Tror du det håller?tongue

10 287 Inlägg
13 november 2007
Mig veterligt finns det inget sätt att förstärka själva lådan, dvs få den att hålla för mera vridmoment. Det som görs är att svetsa synkring (3:ans) så att man inte slår loss den lika lätt.

/Göran

Rooth07 skrev:
Tänkte förstärka en M90;)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
13 november 2007
Rooth07 skrev:
speedfreak racing skrev:

Tror du det håller?tongue

Ja de tror ja.. Så lä'nge du inte håller på men banzai växlingar.. Men de du kan göra är ju de som sharky skrev över mej. Svetsa treans synkring..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

2 924 Inlägg
13 november 2007
Väldigt mycket beror ju på ditt körsätt, man kan rasa nästan vilken vxllåda som helst om man hanterar den fel...

~ Life is short, have FUN! ~

2 122 Inlägg
13 november 2007
om du ska köra 16v turbo rekomenderar jag data sprut tex ett billigt som megasquirt

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

1 688 Inlägg
13 november 2007
Det enklaste vore att montera en 16v topp på din 8ventils turbo-motor.
Byter du dessutom kolvar och stakar så kan du fläska på med lite ladd, t.ex 1.6 bar å få ut gott med hk big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

39 Inlägg
14 november 2007
m90 går sönder!! jag hart kört sönder min..även den svetsad!

köpt ett vettigt sprut, som du kan få lite support på! supporten på ms e lika vanligt som tänder på en höna.

jag skulle satsa på ett vems om budgeten e låg? annars ett autronic!! börjar finnas billiga smc nu mera.

mvh

Sök