2269
Sök

Lite E30 prat

Långtradarchaufför
282 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#21
dra några e30-köp historier

BMW - Det stavas som det låter:)

.......
2 655 Inlägg
14 november 2007
#22
bmwmannen skrev:
dra några e30-köp historier

hehe ook, kan dra min...


började me att ja hade svårt för teorin och lessnade (läs å skrivsvårigheter) och kände att ja behövde ha nånting som fick upp min motivation att ta körkortet.
ja ville ha bmw e30 eller e28, morsan å hennes kille klagade å sa ja skulle börja me någe billigare, men sa bara "bmw eller ingenting" så börja ja kolla på blocket, tillslut hitta ja min kärlek, fanns i gbg, farsan bor i borås, perfekt tänker ja å ringer på en gång farsan o berättar å säger han ska ringa, då han kom hem och kollade anonnsen och lite sånt så ringde han och kollade, vi va nummer 2 då en bekant till han ville köpa bilen å försökte få tag på pengar. paniken växte å växte å gick å tänkte på bilen konstant ända tills på eftermiddan dan efter, då ringer farsan och hör, bilen e kvar å han åker för att kolla på den, han ville ha 15,000kr men hade bara 13500kr. farsan kollade, såg bra ut, berätta att de va ja som skulle ha den o att han bara hade 13500kr me sej då ja inte hade nå mer men han tog de å bilen va min,.och de va lyckligaste dagen i mitt liv tongue...

Långtradarchaufför
282 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
#23
kan väl lägga in min åså, ska inte va sämre.

jag hade en gammal e21a,(bilder finns på min sida) som det hela tiden alltid va nått som gick sönder, vilket jag blev ganska trött på och sa då till morsan, som då hade finansierat den, det här går inte, ja säljer den och skaffa en som jag hade som första bil, en e30 då.
kollade på blocket och autopower men det va svårt att hitta en under 10.000 som var fullt körklar och i relativt fint skick, men efter ett par månaders letande hittade ja en svart 320 från 86(min första va även en 86a) nere i blekinge, och han som ägde den då begärde 10.500 kr, men det va mkt nytt på den och mkt brännmatrial så jag slåg en pling till honom och prutade den till 8000, vilket va helt ok på en gång, så då tänkte ja att de kan va värt att kolla på den, så ja åkte ner å kollade på den, allt va ok, förutom att ett hjullager surrade bak men de va inge allvarligt, sen såg jag även att det var en s.k exklusive modell, vilket jag insåg att det var ingen vanligt e30 precis, och för 8 papp, så va f*n..kör till.
jag köpte den och tog hem den och samma dag la jag ut den här på garaget och installerade även ljudet som jag hade haft i e21an, fick det att funka efter vissa förändringar, så har nu haft den sen den 6 maj iår, och ska få den igenom besiktningen nu nästa vecka, sen får den hålla bäst den vill till jag tagit studenten till sommaren och fått ett hyfsat jobb, sen blir det nog en ny e30, kan aldrig slita mig ifrån dem

BMW - Det stavas som det låter:)

1 353 Inlägg
15 november 2007
#24
kan dra min historia också.

haft körkort i 8 månader nu, och E30'n är min 3'e bil smile
hade lagt ut min mercedes på blocket, och setat och spanat av blocket efter E30's jag vill ha.
till slut så hittade jag en som jag skulle ha. en 325'a för 11 000, som såg riktigt fin ut på bild.
Sålde mercan ca kl 16 på eftermiddagen, kl 19 satte jag och en polare oss i en bil och åkte till sveg, ca kl 22.30 stod jag och tittade på bilen.
ca 02.00 var vi hemma igen, och upp kl 05.00 och jobba, jippie tongue
fast man var glad över att äntligen äga en E30 iallafall smile


Vart ett köp på en gång, gick och letade hur mycket som helst, kunde inte hitta nån synlig rost överhuvudtaget.  och motorn skulle vara nyrenoverad, samt bytt kamrem.
och begärde endast 11000 för bilen. 
nu i efterhand så förstår jag varför den var så pass billig för E30 325...

den var sänkt med H&R kit enligt säljaren.
visade sig vara kapskiva och gummimellanlägg i fjädrarna.
bakaxeln satt löst
kardanstången hade kärvat ihop i mitten, där den ska glida var det tvärstopp = kardanstången blev böjd mer och mer när man körde i gupp.
jag körde ca 500 mil, sen blåste jag toppackningen, och kamremmen har nog inte blivit bytt senate 10 000 milen den heller...



Fast nu efter antal timmar av svordomar i garaget, och några tusen så börjar det likna nånting smile
enda jag saknar nu är en ny front, den som sitter där har fått varit med om en del..

och har faktiskt inte hittat nån rost på den än.

There's no replacement for displacement

176 Inlägg
15 november 2007
#25
själv har ja tagit mej an en 325ix touring, som jag fullkommligt massakrerar. 8st fulla säckar me inredning har åkt rätt ut, hålsågen har gått varm, isdäck e beställda.E helt övertygad att detta kommer bli en riktigt stygg isbil me 4-hjulsdrift o allt. Små saker kvar bara: den ska få andra spridare (535) kylet ska rätt bak (biltemapump) en huvudåge (gunnarsjö) lite hasplåtar, nån plexibit, nydraget avgas och 16"isdäck. Helgerån lr icke...I don´t really give a fuck. Kul kommer den bli. Efter den första lättning blev den riktigt rolig på asfalt-den bilen har helt klart alldeles för mycket skit monterat från början...Till slut måste ja instämma att e30 e helt underbara bilar,  och nu även representerade på isen!!!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

238 Inlägg
15 november 2007
#26
ja e30 är en fin bil..

tyvärr med endel toplock strul och toppackningar .:)kanske var på tidigare modeller ?

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
15 november 2007
#27
Mja, m20 motorn i allmänhet och 2,5 litern i synnerhet har känsliga toppar. Tyvärr hmm Men det drabbar ju mer än bara e30

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

.......
2 655 Inlägg
15 november 2007
#28
DrKamikaze skrev:
Mja, m20 motorn i allmänhet och 2,5 litern i synnerhet har känsliga toppar. Tyvärr hmm Men det drabbar ju mer än bara e30

de e konstigt, har aldrig märk nå problem, va lite strul me kylarvattnet på min i sommras och va ute och racade, bilen kokade 4gånger och hände inte ett skit. ja tror faktiskt de är lite överreklamerat de där me m20 topparna å de om ja ska va ärlig smile...

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
15 november 2007
#29
Har haft en sprucken m20b25 topp smile
Och det är ju som sagt just m20b25 som är känsligast...är inte lika stort problem på 2,0/2,3 men det händer där också smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

.......
2 655 Inlägg
15 november 2007
#30
DrKamikaze skrev:
Har haft en sprucken m20b25 topp smile
Och det är ju som sagt just m20b25 som är känsligast...är inte lika stort problem på 2,0/2,3 men det händer där också smile

haha ook tongue. de e väl bara ta de lungt de å inte köra den så varm så ska de väl hålla tongue...

63 Inlägg
15 november 2007
#31
min topp är sprucken:Peller den som sitter på nu iaf ska snart byta=)

TeeCeeracing.se

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
15 november 2007
#32
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:
Har haft en sprucken m20b25 topp smile
Och det är ju som sagt just m20b25 som är känsligast...är inte lika stort problem på 2,0/2,3 men det händer där också smile

haha ook tongue. de e väl bara ta de lungt de å inte köra den så varm så ska de väl hålla tongue...

Om det ändå vore så lätt tongue

Men är inte alltid p.g.a att den kokar eller så...har hört att det ofta beror på att det bildas luftfickor i kylkanalerna på toppen hmm

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

.......
2 655 Inlägg
15 november 2007
#33
DrKamikaze skrev:
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:
Har haft en sprucken m20b25 topp smile
Och det är ju som sagt just m20b25 som är känsligast...är inte lika stort problem på 2,0/2,3 men det händer där också smile

haha ook tongue. de e väl bara ta de lungt de å inte köra den så varm så ska de väl hålla tongue...

Om det ändå vore så lätt tongue

Men är inte alltid p.g.a att den kokar eller så...har hört att det ofta beror på att det bildas luftfickor i kylkanalerna på toppen hmm

jaså, de har ja aldrig hört tongue. men de är ju inte omöjligt...

.......
2 655 Inlägg
15 november 2007
#34
DrKamikaze skrev:
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:
Har haft en sprucken m20b25 topp smile
Och det är ju som sagt just m20b25 som är känsligast...är inte lika stort problem på 2,0/2,3 men det händer där också smile

haha ook tongue. de e väl bara ta de lungt de å inte köra den så varm så ska de väl hålla tongue...

Om det ändå vore så lätt tongue

Men är inte alltid p.g.a att den kokar eller så...har hört att det ofta beror på att det bildas luftfickor i kylkanalerna på toppen hmm

jaså, de har ja aldrig hört tongue. men de är ju inte omöjligt...


men om vi gåt in på att prata volymer då.



alla vet ju att en 325:a blir på 2,7liter om man toppdeckar blocket o stoppar i 324TD:s vevaxel o stoppar i. men har för mej ja läste på autopower nånstanns (hittar inte igen de) att om man slängde i 325 vev i en 320/323 motor att man fick 2,6 liter? nån som vet nått om detta?...

Långtradarchaufför
282 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#35
volymen blir väl större genom att plocka bort o-ringarna åså
Senast redigerat av bmwmannen (15 november 2007)

BMW - Det stavas som det låter:)

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
15 november 2007
#36
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:
beemern skrev:

haha ook tongue. de e väl bara ta de lungt de å inte köra den så varm så ska de väl hålla tongue...

Om det ändå vore så lätt tongue

Men är inte alltid p.g.a att den kokar eller så...har hört att det ofta beror på att det bildas luftfickor i kylkanalerna på toppen hmm

jaså, de har ja aldrig hört tongue. men de är ju inte omöjligt...


men om vi gåt in på att prata volymer då.



alla vet ju att en 325:a blir på 2,7liter om man toppdeckar blocket o stoppar i 324TD:s vevaxel o stoppar i. men har för mej ja läste på autopower nånstanns (hittar inte igen de) att om man slängde i 325 vev i en 320/323 motor att man fick 2,6 liter? nån som vet nått om detta?...

(blir 2,7l för mig i vinter tongue)

Men här har du länken till autopower

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=143592


bmwmannen: Vilka o-ringar?

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

.......
2 655 Inlägg
16 november 2007
#37
DrKamikaze skrev:
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:

Om det ändå vore så lätt tongue

Men är inte alltid p.g.a att den kokar eller så...har hört att det ofta beror på att det bildas luftfickor i kylkanalerna på toppen hmm

jaså, de har ja aldrig hört tongue. men de är ju inte omöjligt...


men om vi gåt in på att prata volymer då.



alla vet ju att en 325:a blir på 2,7liter om man toppdeckar blocket o stoppar i 324TD:s vevaxel o stoppar i. men har för mej ja läste på autopower nånstanns (hittar inte igen de) att om man slängde i 325 vev i en 320/323 motor att man fick 2,6 liter? nån som vet nått om detta?...

(blir 2,7l för mig i vinter tongue)

Men här har du länken till autopower

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=143592

ahaa, faan, trodde de va åt andra hållet sad. men då va de ju skit samma,. ioförsej så vet ja en bes gubbe som hade ett block me vev o kolvar åså till salu för 500kr :d. men då måste man ju ha en topp till de:(. nån som vet varför 320/323  topp inte passar på 325?...

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
16 november 2007
#38
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:
beemern skrev:
jaså, de har ja aldrig hört tongue. men de är ju inte omöjligt...


men om vi gåt in på att prata volymer då.



alla vet ju att en 325:a blir på 2,7liter om man toppdeckar blocket o stoppar i 324TD:s vevaxel o stoppar i. men har för mej ja läste på autopower nånstanns (hittar inte igen de) att om man slängde i 325 vev i en 320/323 motor att man fick 2,6 liter? nån som vet nått om detta?...

(blir 2,7l för mig i vinter tongue)

Men här har du länken till autopower

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=143592

ahaa, faan, trodde de va åt andra hållet sad. men då va de ju skit samma,. ioförsej så vet ja en bes gubbe som hade ett block me vev o kolvar åså till salu för 500kr :d. men då måste man ju ha en topp till de:(. nån som vet varför 320/323  topp inte passar på 325?...

Förbränningsrummen ser lite annorlunda ut och där är mindre ventiler på 320/323. Tror också att kylkanalerna är mindre på 320/323 (detta är bara vad jag tror dock), men det gör nog inget. Förbränningsrum kan man säkerligen slipa om och man kan också fräsa ur för större ventiler....om man nu är en jävel på sådant eller har bra kontakter och inte vill gå igenom helvetet med att hitta en 2,5 topp i bra skick wink

Du vet inte vad det var för block/kolvar? Letar nämligen efter dom gamla kolvarna som var till m20b25 motorn utan katt. :p
Senast redigerat av DrKamikaze (16 november 2007)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

terazzi
16 november 2007
#39
hatar bmw tongue men bmw e30 med m5 spis går wink den som sitter i e34 modellen av m5 smile

.......
2 655 Inlägg
16 november 2007
#40
DrKamikaze skrev:
beemern skrev:
DrKamikaze skrev:
(blir 2,7l för mig i vinter tongue)

Men här har du länken till autopower

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=143592

ahaa, faan, trodde de va åt andra hållet sad. men då va de ju skit samma,. ioförsej så vet ja en bes gubbe som hade ett block me vev o kolvar åså till salu för 500kr :d. men då måste man ju ha en topp till de:(. nån som vet varför 320/323  topp inte passar på 325?...

Förbränningsrummen ser lite annorlunda ut och där är mindre ventiler på 320/323. Tror också att kylkanalerna är mindre på 320/323 (detta är bara vad jag tror dock), men det gör nog inget. Förbränningsrum kan man säkerligen slipa om och man kan också fräsa ur för större ventiler....om man nu är en jävel på sådant eller har bra kontakter och inte vill gå igenom helvetet med att hitta en 2,5 topp i bra skick wink

Du vet inte vad det var för block/kolvar? Letar nämligen efter dom gamla kolvarna som var till m20b25 motorn utan katt. :p

hehe ook, ja men allt går ju slipa upp till större tongue. kanske hade varit värt å sätta en 325 topp på en 320/323 då? för de ska ju inte göra nån skillnad, kan ju bara gå värre om allt e lite grövre? tongue. nej vet inte, kan leta reda på bes papprena på brorsans bil å kolla va han hette så ska ja snacka me han om han jobbar idag (fredag)tongue för ja ska nämligen dit å snacka lite ang lite mods på min egen bil. kan ju ta reda på va de va för årsmod den kom ifrån åså kan ja ta hans namn å nummer igen då ja slängde gamla lappen tongue.



och jag söker massa sidor där dom säljer ekonomiplåt till e30, är de nån som vet nån bra sida?, behöver nämligen, nya trösklar hela vägen, åså div andra grejer, bra att ha massa sidor så man kan kolla priser åså big_smile...
Senast redigerat av beemern (16 november 2007)


Sök