2246
Sök

Lite E30 prat

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
25 november 2007
#61
För att ta reda på vad försäkring kostar bör du ringa runt/kolla runt på olika bolag.
För mig så var det billigare att helförsäkra bilen hos atava än vad det var med trafikförsäkring hos folksam/if/trygg hansa. Dom flesta har hemsidor där du bara matar in personnummer och registreringsnummer så får du ett förslag på vad det kostar.

Och här kan du kolla vad skatten kostar på ditt tilltänkta objekt
https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

.......
2 655 Inlägg
25 november 2007
#62
Jokk3 skrev:
beemern skrev:
Jokk3 skrev:
någon som vet hur försäkringen ligger till på en 320/325 e30 till årsmod -91? hur mycket kostar den om man är 18år halvförsäkring?
tänkte nämligen köpa en sådan smile

en 320 ligger på 820kr i månaden om den står på mej och ja e snart 21:P. sen beror de lite på vart man bor. hade den på morsan å då va de 260kr i månaden...

okej har en fråga till :p hur mycket ligger skatten på en 320 e30 ? tack för svaret smile

beror på vikten, min gick på 1250kr om år för att den väger 1250kg men nu är den lättad till 1050kg och kommer då efter reggbesiktning kosta 1050kr om år iställe big_smile...

3 Inlägg
25 november 2007
#63
Är riktigt intresserad av en e30, men osäker på vilken modell ja ska köpa.
Nån som kan tipsa om den man får mest bil får pengarna?!?!smile

MvH förvirrad

Bmw forever
191 Inlägg
25 november 2007
#64
Slave_joe skrev:
får väl visa upp min "pärla" innan jag monterade M3 breddarna.. en BMW 318i -87 big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/92/189342_kzhsj3.jpg

efter.. mattsvart och snabb som faen!


http://www.garaget.org/gallery/archive/92/189343_dnvr6w.jpg

Var köpte du  M3 breddarna?

''burn rubber not you soule''

Bmw forever
191 Inlägg
25 november 2007
#65
Foddaren skrev:
Härligt att det är lite snygga tjejer som också kör E30.

Nu när vi ändå har så många entusiaster samlade: Vad är E30ns svagaste punkt på respk. årsmodell?

318i:s m40 motor är helt värdelös...

''burn rubber not you soule''

.......
2 655 Inlägg
25 november 2007
#66
bmwmannen skrev:
kan säg en sak om en brist, det är när den nyare 320in som kom -88 med ett nyare insprutningssystem, helt kasst, den dricker ju mer än den gamla M20 motorn och är en aning långsammare, trots 4 x-tra hk

de va faan de värsta ja hört yikes, min drar inte äns litern yikes...

.......
2 655 Inlägg
25 november 2007
#67
Foddaren skrev:
När vi ändå snackar bränsleförbrukning, jag mätte upp förbrukningen över en hel tank på min 325a, långresa med medelhastighet på ca 100km/h. Gissa förbrukningen! 0,73 L/milen. Sjukt bra på en så gammal bil.

Nu har man beställt Its fun chip och de lovar ju ÄNNU lägre förbrukning.

Enligt specifikationerna dricker 320 MER soppa än 325, kanske tack vare utväxlingen på 320n?

tror mer på effekten, då ja märkt att min bil dricker mindre soppa nu än innan ja trimma. för en bil som har orginal säg 150hk åså trimmar man den till säg 230hk, då kommer den dra mindre för den orkar mer på mindre gas. sen beror de ju på hur tung fot man har efter de också om man fortsätter gasa. testade i sommar å kolla soppa förbrukning och me allt som sitter på min motor (kolla motorinfo) förutom 323 grejerna så drog den 48liter på 51mil och då körde ja om ganska många bilar, acc:ade fullt till 170-180km/h några gånger...

63 Inlägg
17 december 2007
#68
ja då är de så hära nu ska man snart börja med bilen och de ska göras masso säger inte riktigt vad än haha men ska bara handla hem de sista nu å väcka å fixa gas i svetsen så dra de igång kommer en tråd inom kort med bilder på de hela=)

TeeCeeracing.se

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 december 2007
#69
ingen som har en E30 med ganska rostfri kaross utan motor att sälja ?
behöver bara en kaross UTAN hål wink
tycker det är ganska sjyst att det kan vara 19 rosthål inne i bilen på golvet tongue och 7st i bagagen och 9st i motorrummet wink samt 1 på varje dörr hmm
men eftersom motorn bara tuffar vidare funderar jag på att köpa en kaross hehe
är ju ändå en rolig bil att leka med:)


Golfare
164 Inlägg
12 januari 2008
#70
Måste väcka tråden till liv lite tongue
är sugen på en e30 själv..såklart...har motstått bilen länge nog nu.

har surfat runt massa på div ställen för att få en liten överblick men tänkte höra lite försiktigt med nån här oxå när snacket är uppe, är grön som snusmumriken på bmw ;

har sett ut två ev bilar, båda är 320i (eftersom ja inte hittat nån 325:a för vettigt pris i närheten)
en 84:a och en 86:a.
86:an är den ja prioriterar.

men va ja fattat de som så ändrades bilen lite en smula 87/88?
Värt att vänta in/hitta en fin sådan istället?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 januari 2008
#71
E 30 är en underbar bil som har gjort sina prover och du ska inte tveka att köpa en sådan om du har möjligheter att hitta en.
Det gå lätt att ombygga och få en vrålåk om man önskar det
Kolla på (www.autopower.se) där du kan hitta mycket av det du önskar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Golfare
164 Inlägg
12 januari 2008
#72
alain skrev:
E 30 är en underbar bil som har gjort sina prover och du ska inte tveka att köpa en sådan om du har möjligheter att hitta en.
Det gå lätt att ombygga och få en vrålåk om man önskar det
Kolla på (www.autopower.se) där du kan hitta mycket av det du önskar.

Tack tack

Ja har vart där inne mkt och glott runt, haft lite svårt att hitta nått specifikt kring just skillnaderna mellan årsmodell-hoppet.
galvad kaross?

hur skiljer sej motorn/insprutningen mellan "kat-versionen" och 86 tex?

"Roligt" när hittar flertalet annonser där säljaren ägt bilen en månad innan försäljning..
men ja förstår att många av dessa bilar byter ägare som en annan byter t-shirt, men är inte ute efter en "rodellhund" i första hand precis..

272 Inlägg
12 januari 2008
#73
88 ändrades ganska mycket, 320 fick Motronic insprutning med integrerat tändsystem och vassare kam, så den går lite bättre/snålare än tidigare modell trots kat.
Karossen fick andra bakskärmar med lägre hjulhus och bakstam med andra lampor, fram blev det projektor strålkastare, och bilarna fick stötfångare i plast.

Men, har du provat en 325a, vill du inte ha en 320, motorn går och låter fint men är väldigt trött och drar mer soppa än vad den går, vanliga 318 är t.o.m snabbare 0-100 !!!

Åker helst på is =)

.......
2 655 Inlägg
12 januari 2008
#74
isakare skrev:
88 ändrades ganska mycket, 320 fick Motronic insprutning med integrerat tändsystem och vassare kam, så den går lite bättre/snålare än tidigare modell trots kat.
Karossen fick andra bakskärmar med lägre hjulhus och bakstam med andra lampor, fram blev det projektor strålkastare, och bilarna fick stötfångare i plast.

Men, har du provat en 325a, vill du inte ha en 320, motorn går och låter fint men är väldigt trött och drar mer soppa än vad den går, vanliga 318 är t.o.m snabbare 0-100 !!!

och fram o baksäten som va formad i såndär skum eller va de heter, istället för fjädrar som i gammla modellen. snyggare ratt, (den 4-ekrade) och lite annat småplock tongue.

sen de där me 318 vette faan, en 318IS gör de ja. men en vanlig 318 tror ja inte orkar lika bra. och min hade ja olättad i sommras o klarade 235km/h på mätarn me med ändast trimkam monterad. skulle vilja se en 318 klara de tongue.

sen drar ju 325 mindre för den har ju mer effekt = ork så den behöver inte varvas lika hårt och länge som en 320 för att få upp farten och då drar de ju lite mindre soppa...
Senast redigerat av beemern (12 januari 2008)

Golfare
164 Inlägg
13 januari 2008
#75
isakare skrev:
88 ändrades ganska mycket, 320 fick Motronic insprutning med integrerat tändsystem och vassare kam, så den går lite bättre/snålare än tidigare modell trots kat.
Karossen fick andra bakskärmar med lägre hjulhus och bakstam med andra lampor, fram blev det projektor strålkastare, och bilarna fick stötfångare i plast.

Men, har du provat en 325a, vill du inte ha en 320, motorn går och låter fint men är väldigt trött och drar mer soppa än vad den går, vanliga 318 är t.o.m snabbare 0-100 !!!

tack så mkt för infon!
Uppskattas!

den uppfattning ja fått av de ja läst är oxå att 320i mest köpes för att plutta ner 325:ans motor, (Nej inte alltid men mångt och mkt då) slog upp försäkringar på båda och 325:an va faktiskt billigare.

Tyvärr så växer inte reko 325:or på träd till "hyfsade priser", och just nu växer dom inte alls för utbudet är klent på till salu marknaden sad

har som sagt en 320i 84:a i närheten, avställd sen 02, obes och oskattad och sprucket grenrör. tycker den är lite väl dyr för skicket.
bilderna ser ju "fina" ut dock.
http://www.blocket.se/vi/14767095.htm?ca=15_s

325:an coupe 88:a och uppåt är den ja vill ha inser ja men då hakar man upp på 35 lackrisar minst för en relativt fin..
Man har ju hört att bilarna tål stryk och dom flesta har väll vid det här laget fått bekänna färg men en bil med 20-25 ägare för det priset..men visst, marknaden bestämmer.

angående strålkastarna fram föresten; är det helt andra fästen eller går det att använda tex 88:ans ljus på en 84 rakt av?

sen är det trummor bak på 320i va ja läst? (dom utan abs alltså)
stämmer detta?
Tycker de låter skumt..

hur är det med tex elektroniken föresten?
spökar den mer än någon annan?
hur är det med kylningen, hört en del om strul med viskokopplingen till fläckten?
Senast redigerat av Karl_Kravall (13 januari 2008)

.......
2 655 Inlägg
13 januari 2008
#76
tack så mkt för infon!
Uppskattas!

den uppfattning ja fått av de ja läst är oxå att 320i mest köpes för att plutta ner 325:ans motor, (Nej inte alltid men mångt och mkt då) slog upp försäkringar på båda och 325:an va faktiskt billigare.

Tyvärr så växer inte reko 325:or på träd till "hyfsade priser", och just nu växer dom inte alls för utbudet är klent på till salu marknaden sad

har som sagt en 320i 84:a i närheten, avställd sen 02, obes och oskattad och sprucket grenrör. tycker den är lite väl dyr för skicket.
bilderna ser ju "fina" ut dock.
http://www.blocket.se/vi/14767095.htm?ca=15_s

325:an coupe 88:a och uppåt är den ja vill ha inser ja men då hakar man upp på 35 lackrisar minst för en relativt fin..
Man har ju hört att bilarna tål stryk och dom flesta har väll vid det här laget fått bekänna färg men en bil med 20-25 ägare för det priset..men visst, marknaden bestämmer.

angående strålkastarna fram föresten; är det helt andra fästen eller går det att använda tex 88:ans ljus på en 84 rakt av?

sen är det trummor bak på 320i va ja läst? (dom utan abs alltså)
stämmer detta?
Tycker de låter skumt..

hur är det med tex elektroniken föresten?
spökar den mer än någon annan?
hur är det med kylningen, hört en del om strul med viskokopplingen till fläckten?

vet inte hur dy lyckats få en 325 billigare i försäkring än en 320 men aja ingenting e omöjligt säger man ju.
tycker inte den där va så värst dyr om man kollar på skickat åså. e30 stiger ju bara i pris hela tiden då dom e mer populär nu än någonsin.

strålkastare passar inte överhuve taget från 88-91 till 82-87 karossen. samma gäller baklyserna. däremot så kan man byta frontplåten under kofångarn och kofångarn från 88-91 till äldre modellerna 82-87. men bak passar inte.

ja hade trumma på min från början, men håller på att byta nu, och som ja har förstått de så är de bara touring och 325 som har de orginal. kanske e tillval på de klenare, ja har ingen aning.

elektroniken e de mest lättmekade du kan hitta på ett bilmärke. har aldrig haft så lätt å meka å komma åt som på en bmw nångång.

och kylningen, den funkar bra om man kör som folk, men märke de i sommras då ja låg å körde 235km/h nån kilometer så ville den gärna bli lite varm, men de har ja löst nu genom att ta en kylare från en e28 528/535, passar rätt över ocj kyler bättre. viskokopplingen slits ju som allt annat, min funkade fint och den har då suttit där i 25tusen mil nu tills ja kapa av den å montera elfläkt tongue...

hoppas du fick svar på de du ville nu smile...

Golfare
164 Inlägg
13 januari 2008
#77
beemern skrev:
tack så mkt för infon!
Uppskattas!

den uppfattning ja fått av de ja läst är oxå att 320i mest köpes för att plutta ner 325:ans motor, (Nej inte alltid men mångt och mkt då) slog upp försäkringar på båda och 325:an va faktiskt billigare.

Tyvärr så växer inte reko 325:or på träd till "hyfsade priser", och just nu växer dom inte alls för utbudet är klent på till salu marknaden sad

har som sagt en 320i 84:a i närheten, avställd sen 02, obes och oskattad och sprucket grenrör. tycker den är lite väl dyr för skicket.
bilderna ser ju "fina" ut dock.
http://www.blocket.se/vi/14767095.htm?ca=15_s

325:an coupe 88:a och uppåt är den ja vill ha inser ja men då hakar man upp på 35 lackrisar minst för en relativt fin..
Man har ju hört att bilarna tål stryk och dom flesta har väll vid det här laget fått bekänna färg men en bil med 20-25 ägare för det priset..men visst, marknaden bestämmer.

angående strålkastarna fram föresten; är det helt andra fästen eller går det att använda tex 88:ans ljus på en 84 rakt av?

sen är det trummor bak på 320i va ja läst? (dom utan abs alltså)
stämmer detta?
Tycker de låter skumt..

hur är det med tex elektroniken föresten?
spökar den mer än någon annan?
hur är det med kylningen, hört en del om strul med viskokopplingen till fläckten?

vet inte hur dy lyckats få en 325 billigare i försäkring än en 320 men aja ingenting e omöjligt säger man ju.
tycker inte den där va så värst dyr om man kollar på skickat åså. e30 stiger ju bara i pris hela tiden då dom e mer populär nu än någonsin.

strålkastare passar inte överhuve taget från 88-91 till 82-87 karossen. samma gäller baklyserna. däremot så kan man byta frontplåten under kofångarn och kofångarn från 88-91 till äldre modellerna 82-87. men bak passar inte.

ja hade trumma på min från början, men håller på att byta nu, och som ja har förstått de så är de bara touring och 325 som har de orginal. kanske e tillval på de klenare, ja har ingen aning.

elektroniken e de mest lättmekade du kan hitta på ett bilmärke. har aldrig haft så lätt å meka å komma åt som på en bmw nångång.

och kylningen, den funkar bra om man kör som folk, men märke de i sommras då ja låg å körde 235km/h nån kilometer så ville den gärna bli lite varm, men de har ja löst nu genom att ta en kylare från en e28 528/535, passar rätt över ocj kyler bättre. viskokopplingen slits ju som allt annat, min funkade fint och den har då suttit där i 25tusen mil nu tills ja kapa av den å montera elfläkt tongue...

hoppas du fick svar på de du ville nu smile...

Tackar tackar smile

Ja, ja har ingen teori heller varför 325:an va billigare för mej, kollade detta flera ggr och If (har ja för mej) va billigare på 325:an än 320, om de har att göra med olycks statistik eller nått vete fan men de va iallafall skillnad åt "rätt håll" wink

eftersom ja hajat att 87 och neråt har relativt pissljus så är det nått man får sätta igång och pilla med på en gång vid ett köp när det är svart som i graven och man ska bruka bilen.
Säkert rätt "lätt-löst" men många bäckar små..

Sen om de faller på en E30 får det bli en 325:a 88:a och uppåt, kanske en 320 om den faller rätt.
Fördelarna verkar överväga, orkar inte sätta igång nått större projekt det första man gör..
de leder bara till större  och sånt har ja inte tid med wink

får åka i min "deathtrap k10 Micra" tills ja hittar nått som faller mej i smak med andra ord.
drar ju lite iallafall lol

316-318 modellerna är inte tänkbara, snittförbrukningen lär väll ändå bli rätt hög, kanske något mindre med 16 v versionen men...nej, 6 är 6 wink

Hur många brukare har ni haft på era bilar innan den hitta rätt ?
hitta en 89:a som hade 37 st (!) till salu för ett tag sen.

.......
2 655 Inlägg
13 januari 2008
#78
Karl_Kravall skrev:
beemern skrev:
tack så mkt för infon!
Uppskattas!

den uppfattning ja fått av de ja läst är oxå att 320i mest köpes för att plutta ner 325:ans motor, (Nej inte alltid men mångt och mkt då) slog upp försäkringar på båda och 325:an va faktiskt billigare.

Tyvärr så växer inte reko 325:or på träd till "hyfsade priser", och just nu växer dom inte alls för utbudet är klent på till salu marknaden sad

har som sagt en 320i 84:a i närheten, avställd sen 02, obes och oskattad och sprucket grenrör. tycker den är lite väl dyr för skicket.
bilderna ser ju "fina" ut dock.
http://www.blocket.se/vi/14767095.htm?ca=15_s

325:an coupe 88:a och uppåt är den ja vill ha inser ja men då hakar man upp på 35 lackrisar minst för en relativt fin..
Man har ju hört att bilarna tål stryk och dom flesta har väll vid det här laget fått bekänna färg men en bil med 20-25 ägare för det priset..men visst, marknaden bestämmer.

angående strålkastarna fram föresten; är det helt andra fästen eller går det att använda tex 88:ans ljus på en 84 rakt av?

sen är det trummor bak på 320i va ja läst? (dom utan abs alltså)
stämmer detta?
Tycker de låter skumt..

hur är det med tex elektroniken föresten?
spökar den mer än någon annan?
hur är det med kylningen, hört en del om strul med viskokopplingen till fläckten?

vet inte hur dy lyckats få en 325 billigare i försäkring än en 320 men aja ingenting e omöjligt säger man ju.
tycker inte den där va så värst dyr om man kollar på skickat åså. e30 stiger ju bara i pris hela tiden då dom e mer populär nu än någonsin.

strålkastare passar inte överhuve taget från 88-91 till 82-87 karossen. samma gäller baklyserna. däremot så kan man byta frontplåten under kofångarn och kofångarn från 88-91 till äldre modellerna 82-87. men bak passar inte.

ja hade trumma på min från början, men håller på att byta nu, och som ja har förstått de så är de bara touring och 325 som har de orginal. kanske e tillval på de klenare, ja har ingen aning.

elektroniken e de mest lättmekade du kan hitta på ett bilmärke. har aldrig haft så lätt å meka å komma åt som på en bmw nångång.

och kylningen, den funkar bra om man kör som folk, men märke de i sommras då ja låg å körde 235km/h nån kilometer så ville den gärna bli lite varm, men de har ja löst nu genom att ta en kylare från en e28 528/535, passar rätt över ocj kyler bättre. viskokopplingen slits ju som allt annat, min funkade fint och den har då suttit där i 25tusen mil nu tills ja kapa av den å montera elfläkt tongue...

hoppas du fick svar på de du ville nu smile...

Tackar tackar smile

Ja, ja har ingen teori heller varför 325:an va billigare för mej, kollade detta flera ggr och If (har ja för mej) va billigare på 325:an än 320, om de har att göra med olycks statistik eller nått vete fan men de va iallafall skillnad åt "rätt håll" wink

eftersom ja hajat att 87 och neråt har relativt pissljus så är det nått man får sätta igång och pilla med på en gång vid ett köp när det är svart som i graven och man ska bruka bilen.
Säkert rätt "lätt-löst" men många bäckar små..

Sen om de faller på en E30 får det bli en 325:a 88:a och uppåt, kanske en 320 om den faller rätt.
Fördelarna verkar överväga, orkar inte sätta igång nått större projekt det första man gör..
de leder bara till större  och sånt har ja inte tid med wink

får åka i min "deathtrap k10 Micra" tills ja hittar nått som faller mej i smak med andra ord.
drar ju lite iallafall lol

316-318 modellerna är inte tänkbara, snittförbrukningen lär väll ändå bli rätt hög, kanske något mindre med 16 v versionen men...nej, 6 är 6 wink

Hur många brukare har ni haft på era bilar innan den hitta rätt ?
hitta en 89:a som hade 37 st (!) till salu för ett tag sen.

hehe ook, lät lite knepigt att den va billigare faktiskt. borde ju ha me statestiken att göra då isåfall, men tycker de e fler som borde kört åt helsike me en 325 tongue.

ja de går ju att bygga om lite så nyare lyktorna passar och annat men då måste du köpa ne ny "frontram" eller va den kallas, plåtdelen som sitter runt kylare o de man skruvar huven i och de. ja har beställt en sån och den plåten går på 1800kr så ska man inte renovera hela bilen så är de ju ingen mening egentligen.

faan en micra:O kom inte hit för ja vill inte bli ifrånkörd av dej sad så håll dej där du e tongue..


ska du ha nån som inte är 6:a i så är de ju 318IS dom går rätt ok, men en vanlig 316/318 e värdelösa. som du säger, en 6:a är ju en 6:a.

minns inte på min men har för mej ja e ägare nr 14, vet att den gått nere i södra sverige en hel del år, de 3 ägarna innan mej har bott i göteborgs området iallfall. konstigt ingen på garaget sagt att de känner igen den än tongue...

272 Inlägg
13 januari 2008
#79
Nä, stopp nu. Strålkastarna passar rakt av, men det ska vara en komplett strålkastare med monteringsramen i plast, på tidigare bilar är den i plåt. Och man måste oxå ha elkontakterna, enklast är att ta dom från en skrotad bil.

Det skilljer oxå på -88ans och 89- halvljusstrålkastare, 88an har p-ljuset upptill, 89- har det nertill och den har en öppning i underkant av reflektorn, det ser ut som munnen på en "smil gubbe".

Det roliga med e30 är just att så många prylar passar mellan dom olika modellerna, förutom bakskärmarna (som ju är svetsade i karossen) så är det inga problem att bygga en M3a av en 316 bara man hittar delarna.

Min egen bil innehåller bla. huv, skärmar, baklucka från 316, styrservo och diff från M3, motor från en 525a.

Åker helst på is =)

272 Inlägg
13 januari 2008
#80
Här ser ni skillnaden på 88ans och 89- halvljus, tyvärr var ju 89ans strålkastare väldigt dålig, men jag tror ni ser skillnaden iaf.

http://www.garaget.org/gallery/archive/36238/4429/36238-50396.jpg

Ni ser oxå skillnaden på en normal och en låg E30 smile
Senast redigerat av isakare (13 januari 2008)

Åker helst på is =)


Sök