Blir väl kallad besserwisser eller nåt, men kände att jag ville dela med mig av detta.
AirOne skrev:
Rushman skrev:
Saab gör jetplan, volvo gör traktorer...?
Jas som krachar hela tiden...håller sig varken stående på landningställen
eller kvar i luften..?
*är ju tvungen att försvara Volvo på nåt vis..*
Gripen har ju faktiskt bara kraschat, vad är det nu, 4-5 gånger totalt, och har flugit sen slutet av 80-talet om jag inte är helt fel ute. Fast å andra sidan så har ju amerikanarna rent krasst fler plan och därmed en markant ökad risk för krascher/haveri...
Värt att tillägga är att, (har nog sagts här redan innan, men ändå), Gripen är enda systemet av fjärde generationens jaktplan som är i aktiv tjänst. Rätt bra för lilla Sverige tycker jag.
mecamartin skrev:
Rushman skrev:
Saab gör jetplan, volvo gör traktorer...?
Vem gör motorn i JAS måntro? Volvo;)
Well, faktum är att Volvo RM12, som motorn så fint heter i Gripen, är i grund och botten en motor från General Electric (General Electric F404J), alltså nåt som jänkarna snickrar ihop, Volvo Flygmotor köper in och förfinar på X antal punkter och till sist sätter i ett nytt Gripen-plan.
Sen kan man ju fråga sig hur mycket Volvo Flygmotor har med Volvo Personvagnar att göra? Lika mycket som Saab i Trollhättan har med Saab Technologies i Linköping att göra, dett vill säga inte mycket mer än ett gemensamt namn...
Btw, Saab gör inte dåliga växellådor, bara för jävla bra motorer....