3057
Sök

volvo vs saab effekt

66 Inlägg
22 november 2007
AeroMalm skrev:
zoddan skrev:
Varför jämför ni gamla modeller? tongue

vill inte välja någon sida men ta t:ex S60R eller S80 T6

mot en saab 9-3 aero eller nått?

den nya aeron e inte att leka med.. v6a med turbo... kommer med 4hjulsdrift med.. säger hejdå till volvo då...

Sen kommer volvo med nya R modeller som förhoppningsvis piskar saaben :p !!!

424 Inlägg
22 november 2007
AeroMalm skrev:
den nya aeron e inte att leka med.. v6a med turbo... kommer med 4hjulsdrift med.. säger hejdå till volvo då...

S60 R awd, S80 T6 awd, S80 V8 awd.....

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 november 2007
saab
+
bygger bra motorer
kan bygga framhjulsdrift

-
kassa växellådor
tändkasseten går i ett kör

volvo
+
bygger bra motorer och växellådor (endast dom gamla nya rsar ju innan dom kommer från frabrik)
finns visa stilrena modeller

-
kan INTE bygga framhjlsdrivet
värdelös väghållning

är vad jag tycker
och skiter fullständigt i om andra inte tycker det
inte mitt problem att den nya V70 inte hinner med en gammal sunkig merca diesel från 86 lol

406 Inlägg
22 november 2007
saabs black turbo kommer bara att säljas i 500ex, men den ska vara bra grym, undrar om någon av saabs trimmfirmor kommer med chip till den?

:DPlattan i mattan:D

2 164 Inlägg
22 november 2007
Saab har ju samma effekt i aeron med 4x4 och 280 hk och ja de kommer komma flera med trim till V6an.
Finns ju dom som redan har beställt!

MVH

F

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
22 november 2007
pfa skrev:
AeroMalm skrev:
zoddan skrev:
Varför jämför ni gamla modeller? tongue

vill inte välja någon sida men ta t:ex S60R eller S80 T6

mot en saab 9-3 aero eller nått?

Nja R-modellerna har väl lagts ner? kommer väl bara vara ett R paket med lite kjolar och sånt...

205 Inlägg
22 november 2007
R_fused skrev:
pfa skrev:
AeroMalm skrev:

Nja R-modellerna har väl lagts ner? kommer väl bara vara ett R paket med lite kjolar och sånt...

Stämmer bra det!

blacken
22 november 2007
C70 skrev:
Jag tycker så här. Det är väl kul att Saab har en enda liten grej att komma med. Nämligen bra omkörningsprestanda. Med stenåldersmodeller och stenåldersteknik är omkörningsprestandan inte så mycket att komma med tyvärr....

Saab har ju sådan mappning och utväxling att omkörningarna kan gå snabbt.....Ta det lungt bara! Tryck inte för hårt. Motorerna och lådorna ska håla med (nej, ni kan itne säga annat, Saab har problem med båda).

Det är väl inte Saab som har problem med lådorna, för det är ju samma fabrikat till bägge bilarna ( iallafall automat). Utan det är mera "umpff" i Saab spisarna på låga varv vilker gör att grejorna inte håller så bra som det är tänkt smile

3 295 Inlägg
22 november 2007
blacken skrev:
C70 skrev:
Jag tycker så här. Det är väl kul att Saab har en enda liten grej att komma med. Nämligen bra omkörningsprestanda. Med stenåldersmodeller och stenåldersteknik är omkörningsprestandan inte så mycket att komma med tyvärr....

Saab har ju sådan mappning och utväxling att omkörningarna kan gå snabbt.....Ta det lungt bara! Tryck inte för hårt. Motorerna och lådorna ska håla med (nej, ni kan itne säga annat, Saab har problem med båda).

Det är väl inte Saab som har problem med lådorna, för det är ju samma fabrikat till bägge bilarna ( iallafall automat). Utan det är mera "umpff" i Saab spisarna på låga varv vilker gör att grejorna inte håller så bra som det är tänkt smile

sista meningen var helt korrekt.. det är det som dödar v-lådorna.. jag har nästan 480 nm redan vid 3000 v/min på min bil, det har börjat tugga lite hit och dit.

mvh johan

kylmekaniker
11 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
C70 skrev:

har man saab så går de köpa drevsats på www.maptun.se så de håller:cool:
saab för ingenjörer o volvo för svensson folket=)

Oscar

1 688 Inlägg
22 november 2007
Volvo och MB RULES skrev:
blacken skrev:
C70 skrev:

Så GM och FORD delar på växellådor? Eller vad menar du?

Både volvo och saab köper väl sina växellådor från getrag?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Move Your Mind
164 Inlägg
22 november 2007
Blir väl kallad besserwisser eller nåt, men kände att jag ville dela med mig av detta.

AirOne skrev:
Rushman skrev:
Saab gör jetplan, volvo gör traktorer...?

Jas som krachar hela tiden...håller sig varken stående på landningställen
eller kvar i luften..?

*är ju tvungen att försvara Volvo på nåt vis..*

Gripen har ju faktiskt bara kraschat, vad är det nu, 4-5 gånger totalt, och har flugit sen slutet av 80-talet om jag inte är helt fel ute. Fast å andra sidan så har ju amerikanarna rent krasst fler plan och därmed en markant ökad risk för krascher/haveri... wink
Värt att tillägga är att, (har nog sagts här redan innan, men ändå), Gripen är enda systemet av fjärde generationens jaktplan som är i aktiv tjänst. Rätt bra för lilla Sverige tycker jag.

mecamartin skrev:
Rushman skrev:

Vem gör motorn i JAS måntro?                 Volvo;)

Well, faktum är att Volvo RM12, som motorn så fint heter i Gripen, är i grund och botten en motor från General Electric (General Electric F404J), alltså nåt som jänkarna snickrar ihop, Volvo Flygmotor köper in och förfinar på X antal punkter och till sist sätter i ett nytt Gripen-plan.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket Volvo Flygmotor har med Volvo Personvagnar att göra? Lika mycket som Saab i Trollhättan har med Saab Technologies i Linköping att göra, dett vill säga inte mycket mer än ett gemensamt namn... wink

Btw, Saab gör inte dåliga växellådor, bara för jävla bra motorer.... tongue

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

Smålänning
7 883 Inlägg
22 november 2007
Ja, myten att saabs växellådor skulle vara säme än andras lär ju leva kvar i 20 år till... minst...
Men sen är faktumet; Ser man till ålder så är saab 9-5 med T7 mer haveridrabbad än 9000 med T5... (förutom växellådan) Tror inte att alumotorerna håller för det våldsamma vridet wink Sen så ska saabs sexväxlade låda vara fruktansvärt hållbar.

Jag tycker vi kan enas om att volvo och saab är bra bilar båda två och att alla andra borde lära av dom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 164 Inlägg
22 november 2007
För den som vill ha bättre lådor på sin 9000 så finns de ju satser nu som råder bot på de.
Men på de glada 80 talet så va de ju under all kritik va lådorna va dåliga. men de fanns gamla 4 växlade lådor som va jätte bra som många har tryckt i istället.
Men om vi håller oss till ämnet så är ju frågan nu om någon har tider på lite nyare modeller.

MVH

F

blacken
22 november 2007
herrsiba skrev:
Blir väl kallad besserwisser eller nåt, men kände att jag ville dela med mig av detta.

AirOne skrev:
Rushman skrev:

Jas som krachar hela tiden...håller sig varken stående på landningställen
eller kvar i luften..?

*är ju tvungen att försvara Volvo på nåt vis..*

Gripen har ju faktiskt bara kraschat, vad är det nu, 4-5 gånger totalt, och har flugit sen slutet av 80-talet om jag inte är helt fel ute. Fast å andra sidan så har ju amerikanarna rent krasst fler plan och därmed en markant ökad risk för krascher/haveri... wink
Värt att tillägga är att, (har nog sagts här redan innan, men ändå), Gripen är enda systemet av fjärde generationens jaktplan som är i aktiv tjänst. Rätt bra för lilla Sverige tycker jag.

mecamartin skrev:
Rushman skrev:

Vem gör motorn i JAS måntro?                 Volvo;)

Well, faktum är att Volvo RM12, som motorn så fint heter i Gripen, är i grund och botten en motor från General Electric (General Electric F404J), alltså nåt som jänkarna snickrar ihop, Volvo Flygmotor köper in och förfinar på X antal punkter och till sist sätter i ett nytt Gripen-plan.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket Volvo Flygmotor har med Volvo Personvagnar att göra? Lika mycket som Saab i Trollhättan har med Saab Technologies i Linköping att göra, dett vill säga inte mycket mer än ett gemensamt namn... wink

Btw, Saab gör inte dåliga växellådor, bara för jävla bra motorer.... tongue

Angående flygmotorn så kan man lugnt påstå att Volvo tog en medioker spis ,och byggde om den så att den funkar som den ska.

blacken
22 november 2007
Losgard skrev:
blacken skrev:

Och ZF.

2 164 Inlägg
22 november 2007
blacken skrev:
Losgard skrev:

Och ZF.

Saab köper endast automat lådorna från en tillverkare i japan.
Sen så görs dom manuella in house hos GM. Innan de hos saab.

MVH

F

348 Inlägg
22 november 2007
Tänk om istälelt att käbbla, så kunden dom gått ihop och fått ett stark SVENSKT bilmärke

Inte som det är nu, två biltillverkare, som mer och mer bara är Saab och Volvo till namnet medens resten är en annan bil

blacken
23 november 2007
Fredrik-79 skrev:
blacken skrev:
Losgard skrev:

Och ZF.

Saab köper endast automat lådorna från en tillverkare i japan.
Sen så görs dom manuella in house hos GM. Innan de hos saab.

MVH

F

Så ZF är japanska lådor???lollol

406 Inlägg
23 november 2007
BBR skrev:
Tänk om istälelt att käbbla, så kunden dom gått ihop och fått ett stark SVENSKT bilmärke

Inte som det är nu, två biltillverkare, som mer och mer bara är Saab och Volvo till namnet medens resten är en annan bil

Näe det ska vara som det är tycker jag, allt behöver en motpol, men visst kan man hjälpas åt med vissa utvecklingsstadier, men saab volvo gå ihop, Aldrig i livet,

:DPlattan i mattan:D

Sök