3368
Sök

Hjälp med montering av turbo? 200SX S13 GT28R

Kocken
487 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Har hållt på ett par timmar nu med att försöka montera turbo i min S13, men det går verkligen inte.

Det är en CA18DET och jag har ett motoria 3" avgassystem och en GT28R turbo. Det vanligaste brukar ju vara att man sätter ihop grenrör+turbo+downpipe först och sen sätter in hela det paketet i motorn, men han som sålde avgassystemet sa att man inte kunde det med det här systemet så man måste montera grenröret först.

Jag provade det men det funkade inte.

Sen plockade jag bort downpipen och försökte, utan vidare framgång.

Sen monterade jag ur grenröret och försökte sätta i grenrör+turbo på samma gång men det gick inte heller!

Motorfästet tar i kompressorhuset hela tiden.

Hur ska jag göra???
Senast redigerat av Bebbo (19 november 2007)


2 655 Inlägg
19 november 2007
#2
Du får massera motorfästet lite.. Det bästa är att montera ihop grenrör och turbo samtidigt.. Jobbigt att komma åt ena bulten till grenröret när turbon är monterad.

Sen kan du råka ut för att modifiera downpipen sen är allt sitter på plats.. Det råkade jag får när jag bytte mina turbos..

Kocken
487 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#3
massera motorfästet?


2 655 Inlägg
19 november 2007
#4
Jepp.. Vinkelslipen får massera lite av fästet.. kan använda hammaren till att snygga till kanten lite.. Kan låta lite oseriöst men det är ett sätt. Misstänker att du använder ett extraktor grenrör med? För då hamnar turbon lite längre ner än med original grenröret.

Kocken
487 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#5
menar alltså att jag ska kapa bort en bit av motorfästet?? låter lite drastiskt!

Ja, jag har ett extraktorgrenrör. Annars hade det nog vart lugnt!


2 655 Inlägg
19 november 2007
#6
Det går om man tar lite av ena hörnet av fästet.. Blev lite tajt men det gick. Jag kapade bort ca 5mm ute i hörnet.

Kocken
487 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#7
Vilken del av motorfästet menar du?

http://www.garaget.org/gallery/archive/16716/193610_5byo9t.jpg
Rita eller ringa gärna in! Vill vara säker innan man börjar gå lös med vinkelslip
Senast redigerat av Bebbo (19 november 2007)


Kocken
487 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#8
Har nu kapat en del men ännu inte fått det att funka. Har alla andra med den här kombinationen gjort samma sak?? kapat bort en del av plåtbiten med en skruv i, men måste nog ta en del av själva fästet, eller?


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
21 november 2007
#9
Du kan inte tilta motorn lite åt sidan genom att lägga nånting emellan vid motorfästet?


Kocken
487 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#10
insane_1 skrev:
Du kan inte tilta motorn lite åt sidan genom att lägga nånting emellan vid motorfästet?

Men hur blir det då sen när motorn tiltas tillbaka? Då lär väll hela turbon och grenröret knäckas...eller menar du att jag ska luta motorn lite och låta den sitta kvar i det lutandet på något vis? I så fall hur?


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
22 november 2007
#11
Bebbo skrev:
Men hur blir det då sen när motorn tiltas tillbaka? Då lär väll hela turbon och grenröret knäckas...eller menar du att jag ska luta motorn lite och låta den sitta kvar i det lutandet på något vis? I så fall hur?

Som jag förstår det så behövs det väl inte speciellt mkt för att turbon ska få plats? Tilta motorn åt sidan så turbon får plats och låt den vara tiltad. Bör ju gå att fixa en distans till motorfästet.


Kocken
487 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#12
ja, eller så får man väll fixa en platta att sätta emellan...


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
22 november 2007
#13
Bebbo skrev:
ja, eller så får man väll fixa en platta att sätta emellan...

Ja det var nåt sånt jag menade, fungerar ju som en distans smile


Kocken
487 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#14
men hur ska man få lutning på det då? tippar att dämparna inte är så mjuka att det bara är att trycka lite lätt? Så man inte bara lossar fästet på avgassidan och kör in distansen och skkruvar ihop så kanske resultatet bara blir att delarna hamnar ännu längre upp. Motsatt effekt alltså


4 670 Inlägg
22 november 2007
#15
vart går det emot på uppsidan? testa och slå ner det lite.. går det emot mycket eller bara några mm? de sidan som är emot hjulhuset. hur mycket slipade du ner det?
Senast redigerat av mickius (22 november 2007)


leo_m83
22 november 2007
#16
montera downpipen på turbon. Monte turbon inte mot grenröret. Du grenröret först mot alla skruvar. Sen skruvar du ditt turbon mot grenröret som hålls fast med 4 muttrar. Så gjorde jag i alla fall

Kocken
487 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#17
leo_m83 skrev:
montera downpipen på turbon. Monte turbon inte mot grenröret. Du grenröret först mot alla skruvar. Sen skruvar du ditt turbon mot grenröret som hålls fast med 4 muttrar. Så gjorde jag i alla fall

har redan provat det utan nån vidare framgång....


Kocken
487 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#18
mickius skrev:
vart går det emot på uppsidan? testa och slå ner det lite.. går det emot mycket eller bara några mm? de sidan som är emot hjulhuset. hur mycket slipade du ner det?

Har nog slipat ner ett par mm, men det ser ut att behövas mer än vad fästet är tjockt.


4 670 Inlägg
22 november 2007
#19
vart på fästet går det i?


4 670 Inlägg
22 november 2007
#20
Bebbo skrev:
mickius skrev:
vart går det emot på uppsidan? testa och slå ner det lite.. går det emot mycket eller bara några mm? de sidan som är emot hjulhuset. hur mycket slipade du ner det?

Har nog slipat ner ett par mm, men det ser ut att behövas mer än vad fästet är tjockt.

då är det ju nått som är åt helvete. vad har du för x-grenrör? ja har ifrån  xspower  och det passar kanon.. förra ägaren fick slipa ner lite. men det är kanske 3-4 mm bara



Sök