2489
Sök

Etanol? Ska man vara rädd om miljön och spara några kronor?

46 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på att bygga en ny motor till min lilla golf. se bilder på ros_golf88

Blev lite sugen på att köra den nya motorn på Etanol, men då uppstod några frågor...

*Mår motorn bra av att köra på etanol? Är det någonting som slits mycket eller går sönder?
*Förrutom att jag är snällare mot miljön.. kommer jag att spara pengar på bränslet? Kommer ju trots allt att bra lite mer.
*Har hört att bilen blir lite piggare, kan detta stämma?
*Finns det några nackdelar med etanol?

Har hittat ett konverteringskit på www.misab.se --> Bränsle --> Etanlolkonvertering.

Slutligen: Tycker ni att jag ska konvertera bilen?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Anders

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

MED[liten]LEM
226 Inlägg
19 november 2007
#2
Hej
Det finns en kille som är duktig på etanol på motorforum.nu  han verkar ha svar på det mesta och stor egen erfarenhet av etanolkörning i olika fordon, jag tycker helt klart att du ska ta upp frågor med honom. Jag kör etanol i en saab från 73, och i en jetta-84, fungerar bra, förutom den lite högre förbrukningen, och lite svårare att starta när det är kallt, men det finns botemedel även mot det.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Smålänning
7 883 Inlägg
19 november 2007
#3
*Motorn tar (vad folk märkt) ingen skada alls av etaniolen. Ska t.om vara snällare än bensin.
*Nej, du lär inte spara mycket pengar.. Kanske lite om du konverterar på rätt sätt.
*Ja. Den blir piggare. Hur mycket beror dock på. Min saab blev väldigt mycket piggare, men en gammal med knasare blir det nog inte lika stor skillnad på.
*Ja. Bilen kan bli svårstartad när det är kallt, etanol är brandfarligare än bensin, drar mer soppa.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
19 november 2007
#4
Motorn ska väl inte ta nämnvärd skada av etanolen, inte vad man sett hittills. Vet dock att farsans 9-5 BioPower har ett tätare serviceintervall med byte av olja och tändstift.

Miljövänligare är det inte, regnskog skövlas enbart för att vi i norr ska känna oss lite nyttigare utan att egentligen vara det. Politikerna hakar bara på trenderna och sänker skatt på etanol för det är inne just nu.

Har för mig det går ganska jämt upp med E85 vs Bensin om i och med att den drar lite mer. Ska dock inte säga nått, men det är ju bara räkna på hur mycket du kör och hur mycket din bil drar nu. Man räknar väl med en ökning på 30%?

Effektökningen märkte jag då inte av i min bil, så slö som den var. Farsans 9-5:a får i alla fall en nämnvärd effektminskning med Bensin i tanken istället för E85, men det har ju [nog] med att styrsystemet sänker tändningen för att minska spikningar.

Nackdelarna med etanolen är ju en drastiskt försämrad kallstartsförmåga. Räkna med att få gnugga ett bra tag, om den ens startar. Har du tillgång till motorvärmare dynget runt är det ju inget problem.
Bränsleförbrukningen är ju en annan nackdel. Visst, det är billig än så länge. Men frågan är ju hur länge staten tänker låta det vara så.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

398 Inlägg
19 november 2007
#5
Jag tycker du skall konvertera för att det är kul att testa nya saker. Och bensinpriset kommer säkert nå nya höjder till sommaren...

Själv så skall jag konvertera min Firebird från 1968!
Senast redigerat av Formula (19 november 2007)

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

498 Inlägg
20 november 2007
#6
Du kan räkna med en ökning av bränsleförbrukningen på 30 eller 35% beroende på om bilen kan nyttja det högre oktantalet(turbo eller högkomp som ska köras på 98)
Så om bilen drar 30% mer så kan man räkna på det.
Ex (e85) 8,40 * 1,3= 10,92
Etanolen är ca en krona billigar per mil(om bilen drar 1L bensin per mil och bensinpriset är 12kr)
MEN!... En lambdastyrd motor är normalt sett bara tillåten att ändra bränslet +- 10%, vilket gör att den skulle gå för snålt på e85.
Man kan då blanda i 1/3 e85 och resten bensin och då få ett ökat bränslebehov på ca 10%, men detta ger då bara en besparing på ca 33öre per mil.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
20 november 2007
#7
Självklart ska du konvertera!

1. Bilen är snällare mot miljön, bränslet som sådan är bra, sen hur det tillverkas finns många metoder där alla etanolhatare naturligtvis fastnar för den värsta.

2. Bilen kommer att dra mer, men rätt optimerad kommer den att ha mer effekt också. Grundregel få du inte mer effekt har du optimerat fel. Finns även många trådar här på forumet om varför där bland annat jag svarar på frågor, så du får gärna prova att söka.

3. Nackdelar: Brandfarlighet, MYT! etnolen har en flampunkt på +10 grader. Det är bensinen i blandningen E85 som gör den lika expolsiv som bensin!!! Dock har etanolen ett bredare förbränningsområde som gör att den tål magrare blandningar bättre än bensin.

Som alla motorförändrigar så betyder det att vet du inte vad du gör, kan du skjuta motorn åt h--e.

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

46 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#8
Tack för svaren! Jättebra nu vet jag lite mer!

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

46 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#9
gregolt skrev:
Miljövänligare är det inte, regnskog skövlas enbart för att vi i norr ska känna oss lite nyttigare utan att egentligen vara det. Politikerna hakar bara på trenderna och sänker skatt på etanol för det är inne just nu.

Men här tycker jag att du har lite fel. Träden växer upp igen men oljan försvinner.
Dessutom släpper en bensinmotor ut koldioxid som påverkar växthuseffekten.

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

46 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#10
twin_cam skrev:
*Ja. Den blir piggare. Hur mycket beror dock på. Min saab blev väldigt mycket piggare, men en gammal med knasare blir det nog inte lika stor skillnad på.

Knasare.. jag antar att du menar förgasare?

Jag kommer att konvertera en GTi motor på 112hk och insprutning. Så det kanske blir lite skillnad?

Mvh Anders

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

46 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#11
enpatte skrev:
Du kan räkna med en ökning av bränsleförbrukningen på 30 eller 35% beroende på om bilen kan nyttja det högre oktantalet(turbo eller högkomp som ska köras på 98)
Så om bilen drar 30% mer så kan man räkna på det.
Ex (e85) 8,40 * 1,3= 10,92
Etanolen är ca en krona billigar per mil(om bilen drar 1L bensin per mil och bensinpriset är 12kr)
MEN!... En lambdastyrd motor är normalt sett bara tillåten att ändra bränslet +- 10%, vilket gör att den skulle gå för snålt på e85.
Man kan då blanda i 1/3 e85 och resten bensin och då få ett ökat bränslebehov på ca 10%, men detta ger då bara en besparing på ca 33öre per mil.

Jaha okej, men på www.misab.se där jag hittade koverteringskitet står det att jag måste ha lamda?

Mvh Anders

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

46 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#12
De flesta som svarat tycker att jag ska konvertera, så det får nog bli så!

Tack än en gång för alla svar! Uppskattas!

Mvh Anders

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

Smålänning
7 883 Inlägg
20 november 2007
#13
Stämmer bra som enpatte säger att en lamdastuyrd motor inte gillar för stor inblandning utan att få ett special "Brännvinschipp wink "
Saaben körde jag mellan 50 och 60% i, och visst blev den mycket piggare, men "Check engine" lös, för att etanol innehåller mer syre, vilket gjorde att värrdena från LMM och Lamdasonden inte stämde överens.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

46 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#14
Okej, men kan jag köra på endast etanol eller måste jag ha bensin i också?

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

629 Inlägg
20 november 2007
#15
Måste till lägga att etanolen är ett torrare bränsle än bensin och vilket leder till tätare serviceintervaller på nya bilar som skrevs av gregolt
Torrare bränsle = kräver mer smörjning = oljans smörj förmåga försvinner snabbare smile
Även packningar osv. tar mer skada av att de är ett torrt bränsle dock så finns där säkert
något material som klarar av det bättre än de som används idag!
Rätta mig om jag har fel!

Får gärna lägga upp bilder m,m på konverteringen!


46 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#16
Okej, känns som om jag vet ganska mycket om etanol nu!

Tack för alla svaren!

Självklart kommer bilder på koverteringen!

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

550 Inlägg
21 november 2007
#17
Etanol sparar inte ett skit på Miljön. De e spel för gallerierna.

En bil som drivs med etanol servas oftare. Så kör man lagom så blir det en extra service/år.
Sen förbrukar man med delar till sin bil och då måste lastbilar köra mer för att kunna leverera fer delar. Och lastbilar går inte på luft.
Sen eftersomatt bilen förbrukar mer bränsle då måste man köra till macken oftare och det förbrukar ju ännu mer km/år än vad man brukar. '
Sen tar det slut fortare i tankarna på bensin macken alltså måste lasbilen köra ditt oftare. Så E85 är en dålig nödlösning på koldioxidutsläpp.

Nej få fram bättre elbilar/vätgas bilar. Då kommer vi att börja spara på miljön.


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 november 2007
#18
ros_golf88 skrev:
Men här tycker jag att du har lite fel. Träden växer upp igen men oljan försvinner.
Dessutom släpper en bensinmotor ut koldioxid som påverkar växthuseffekten.

Vet du hur länge det tar för amazonas regnskog att växa upp igen? Gör den någonsin det?
Tror du det växer upp regnskog där bönderna odlar sina etanolplantor?
Och hur mycket koldioxid släpps inte ut när bönderna bränner skogen? smile

Visst är det bra att man tänker på naturen och förbrukar mindre olja och annat skit, men man får tänka längre än näsan räcker ibland.

The_Dude skrev:
Etanol sparar inte ett skit på Miljön. De e spel för gallerierna.

En bil som drivs med etanol servas oftare. Så kör man lagom så blir det en extra service/år.
Sen förbrukar man med delar till sin bil och då måste lastbilar köra mer för att kunna leverera fer delar. Och lastbilar går inte på luft.
Sen eftersomatt bilen förbrukar mer bränsle då måste man köra till macken oftare och det förbrukar ju ännu mer km/år än vad man brukar. '
Sen tar det slut fortare i tankarna på bensin macken alltså måste lasbilen köra ditt oftare. Så E85 är en dålig nödlösning på koldioxidutsläpp.

Nej få fram bättre elbilar/vätgas bilar. Då kommer vi att börja spara på miljön.

Word.
Senast redigerat av gregolt (21 november 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

550 Inlägg
21 november 2007
#19
gregolt skrev:
ros_golf88 skrev:
Men här tycker jag att du har lite fel. Träden växer upp igen men oljan försvinner.
Dessutom släpper en bensinmotor ut koldioxid som påverkar växthuseffekten.

Vet du hur länge det tar för amazonas regnskog att växa upp igen? Gör den någonsin det?
Tror du det växer upp regnskog där bönderna odlar sina etanolplantor?
Och hur mycket koldioxid släpps inte ut när bönderna bränner skogen? smile

Visst är det bra att man tänker på naturen och förbrukar mindre olja och annat skit, men man får tänka längre än näsan räcker ibland.

The_Dude skrev:
Etanol sparar inte ett skit på Miljön. De e spel för gallerierna.

En bil som drivs med etanol servas oftare. Så kör man lagom så blir det en extra service/år.
Sen förbrukar man med delar till sin bil och då måste lastbilar köra mer för att kunna leverera fer delar. Och lastbilar går inte på luft.
Sen eftersomatt bilen förbrukar mer bränsle då måste man köra till macken oftare och det förbrukar ju ännu mer km/år än vad man brukar. '
Sen tar det slut fortare i tankarna på bensin macken alltså måste lasbilen köra ditt oftare. Så E85 är en dålig nödlösning på koldioxidutsläpp.

Nej få fram bättre elbilar/vätgas bilar. Då kommer vi att börja spara på miljön.

Word.

Mycket av etanolen i här i Sveige kommer faktiskt från spannmål. Så det är inte all Skog som skövlas för Etanol. Men jag e fortfarande emot E85 då det inte är en bra lösning oavsett var den kommer ifrån.


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
21 november 2007
#20
Spannmål som odlas där regnskog växt förut. Ju mer bilar som konverteras ju mer ökar efterfrågan på etanol. Tillslut sitter vid där i skiten, en skog av spannmål istället för regnskog smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå


Sök