2411
Sök

Etanol? Ska man vara rädd om miljön och spara några kronor?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 november 2007
#21
The_Dude skrev:
Etanol sparar inte ett skit på Miljön. De e spel för gallerierna.

En bil som drivs med etanol servas oftare. Så kör man lagom så blir det en extra service/år.
Sen förbrukar man med delar till sin bil och då måste lastbilar köra mer för att kunna leverera fer delar. Och lastbilar går inte på luft.
Sen eftersomatt bilen förbrukar mer bränsle då måste man köra till macken oftare och det förbrukar ju ännu mer km/år än vad man brukar. '
Sen tar det slut fortare i tankarna på bensin macken alltså måste lasbilen köra ditt oftare. Så E85 är en dålig nödlösning på koldioxidutsläpp.

Nej få fram bättre elbilar/vätgas bilar. Då kommer vi att börja spara på miljön.

Word


550 Inlägg
21 november 2007
#22
gregolt skrev:
Spannmål som odlas där regnskog växt förut. Ju mer bilar som konverteras ju mer ökar efterfrågan på etanol. Tillslut sitter vid där i skiten, en skog av spannmål istället för regnskog smile

Nu har vi alldrig haft rengskog i Sverige så det är ingen fara med vår inhemsk odlade E85.


40 Inlägg
22 november 2007
#23
etanol e skit bra om man har turbo du slipper ha intecooler . de var en mycket erfaren turbo byggare som sa de till mej så tror att de stämmer

bmw följer inte utvecklingen .bmw leder den

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 november 2007
#24
smeten skrev:
etanol e skit bra om man har turbo du slipper ha intecooler . de var en mycket erfaren turbo byggare som sa de till mej så tror att de stämmer

Det är skitsnack. Oavsett om du kör bensin eller E85 så är det ingen hit att ladda in 200grader varm luft i motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
22 november 2007
#25
Nu har vi alldrig haft rengskog i Sverige så det är ingen fara med vår inhemsk odlade E85.

Nu är det ju så att största andelen etanol tillverkas utomlands med utomländska grödor.

Brasilien är världens största producent med cirka 14 miljoner kubikmeter per år baserat på sockerrör. USA är hack i häl och där är råvaran främst majs. Kina satsar nu också stort, mest med majs. I Europa är Spanien ledande.

Källa: Biofuel Region

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

46 Inlägg
23 november 2007
Trådstartare
#26
Tack for svaren! sjalv sa vet jag inte hur och var E85 framstalls... men tack anda!

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 november 2007
#27
I den här frågan är det viktigt att poängtera att det är skillnad på koldioxid och koldioxid. Gasen som sådan är densamma, men skillnaden är hur den produceras eller rättare sagt varifrån råvarerna kommer.

En bensin och dieselmotor producerar koldioxid som är så kallad fosil koldioxid. Det betyder att hade vi inte tagit upp fosila bränslen hade den bundna koldioxiden aldrig släppts ut, medans koldioxid från t.ex. etanol eller något annat biobränsle redan finns i omlopp i atmosfären. D.v.s. att det globalt sett inte tillförs någon ny mängd koldioxid. Därför är etanolbilen miljövänligare även fast den på pappret släpper ut mer koldioxid.

Det är sant att det skövlas regnskog för att producera etanol, men mestadelan av den etanol vi använder i sverige kommer från vårt eget jordbruk (agrol i Norrköping), våra egna pappaersbruk och även från vår egen skog.

Att etanolen sliter mer på motorn vill jag bestämt dementera. Att motoroljan skulle försvinna och att det är därför man behöver serva oftare är också fel. Problemet är att närm man inte kör motorn driftvarm kommer etanolen inte att förgasas ur oljan och därför har tillverkarna lagt oljebytesintervallerna tätare för att motverka att visositeten hos oljan blir för låg (oljan förlorar sin smörjande förmåga, blir för lättflytande, utspädd av etanol.)

Packningar och slangar klarar sig ofta mycket bättre i en etanolmotor än i en bensinmotor.

Ang. laddluftkylare och etanol. Svaret är att etanolen har betydligt mycket bättre kylande egenskaper än bensin, vilket innebär att om du trycker in 200grader varm luft i insugningsgrenröret och sen sprejar den med en etanoldimma från spridarna kommer temperaturen att sjunka drastiskt, kanske t.o.m. så lågt som ner till normal rumstemperatur.

Har du en sugmotor konverterad till etanol och räknar på 20 grader i insugningsgrenröret och på hur mycket energi etanolen kan ta upp, skulle man hamna på en luft temperatur på ca -30 i cylindern. Så lågt sjunker man inte med bensin!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

40 Inlägg
26 november 2007
#28
torpis skrev:
smeten skrev:
etanol e skit bra om man har turbo du slipper ha intecooler . de var en mycket erfaren turbo byggare som sa de till mej så tror att de stämmer

Det är skitsnack. Oavsett om du kör bensin eller E85 så är det ingen hit att ladda in 200grader varm luft i motorn.

jag tror faktiskt inte att de är nånstörre fara har snacka med en som kör dragracing ¨han har ingen intercooler och efter nårra repor så kan du fortfarande ta på cylindrarna  detta är dock en mc men de är ju samma motorprinsip så de borde vara samma sak

bmw följer inte utvecklingen .bmw leder den

486 Inlägg
26 november 2007
#29
Eftersom denna tråden verkar ha blivit någon + eller - till Etanol så tar jag mig friheten att klistra in en text från forumet på Etanol.nu.

Skrivet av karlmb:

1. Att klanka ned på transporter av etanol håller ju bara inte. De är minst lika effektiva som för olja. (OK lite mindre då).

2. Dessutom är de mkt mindre skadliga för miljön eftersom en oljekatastrof inte kan uppkomma med ett etanolskepp som sjunker.

3. Tillverkning av etanol i Brasilien är nära nog det mest effektiva sättet att samla in solenergi direkt till kemisk energi som finns. Alla andra kända solfångartekniker är löjligt långt efter.

4. Etanol är ett flytande bränsle som kan användas i alla bensinbilar.
Flytande bränsle är lättare att hantera och ger högre motoreffekt i förbränningsmotorer.

5. Avgaserna blir renare än med bensin, dvs det renaste vi känner till.
Skulle bränsleceller slå igenom kan de drivas av etanol.

6. Etanol är bättre än biogas eller naturgas eftersom det kan fraktas i vanliga tankbilar och lagras i vanliga mackar.

7. Biogas kan vi ha till fasta pannor där inte infrastrukturen behöver bli så dyr som för fordon. Den räcker dessutom troligen inte till mer än till alla kraftvärmeverk + stadsbussar och sopbilar i de större städena där den kan produceras.

8. Tillverkning av etanol i kallare länder är även den konkurrenskraftig, de där rapporterna från USA är bara lobbyistmat. Visst finns det mer elller mindre effektiva sätt, men om man driver maskiner osv på biodrivmedel så blir netto CO2 långt lägre än för motsvarande raffinering och transport av olja.

9. Miljöpåverkan vid oljeutvinning är stor, både i djungelområden och på havsbotten.

10. Hur kan man av ens ekonomiska skäl förespråka oljedrivmedel när de är så nära att ta slut?
Det är ju naivt att tro att priset på t.ex. bensin eller diesel kommer att ligga kvar på ca 10 SEK/liter om 10 år.
Då är det ju rent korkat att köpa en ny bil som bara kan använda bensin eller diesel idag.

11. Diesel, även biodiesel(!), ger mer avgaser, även de allra senaste modellerna som säljs idag släpper ut massor av NOx jfrt med en katalysatorrenad bensin- eller etanolbil.

12. Naturgas? Att bygga fast samhället i en dyr gasinfrastruktur som om den används leder till endast ca 20% lägre Co2 utsläpp än för bensin/olja, är det vettigt?

13. All fossilbaserad energi har lett och leder i ökande grad till krigföring eftersom det är ock kommer att bli en bristvara i ökande grad. En stor del av de krig och terrorism som finns idag beror på världens oljeberoende. Med många producerande länder kommer etanolbaserat jordbruk att minska spänningarna i världsekonomin drastiskt!

14. Sockerörrsodling är ett mkt bra sätt att bruka jorden (kräver t.ex. ingen gödsel, kväve hämtas ur luften!), även för fattiga människor.
Med sådant jordbruk kan mkt fattigdom och svält elimineras, detta försöker de som rapporterar om höjda majspriser i Mexico att kamouflera.

15. Med flytande biodrivmedel behöver vi inte investera särskilt mkt i samhället för att snabbt ställa om till CO2-neutrala alternativ.
Eftersom den slutliga lösningen ännu inte är framme är det endast flytande bränslen som vi borde satsa på i nuläget.
Med alkoholer kan vi snabbt göra ngt och ändå ha full handlingsfrihet att snabbt byta till andra lösningar på några få år.
Detta till skillnad från alla gasalternativ.



smeten skrev:
torpis skrev:
smeten skrev:
etanol e skit bra om man har turbo du slipper ha intecooler . de var en mycket erfaren turbo byggare som sa de till mej så tror att de stämmer

Det är skitsnack. Oavsett om du kör bensin eller E85 så är det ingen hit att ladda in 200grader varm luft i motorn.

jag tror faktiskt inte att de är nånstörre fara har snacka med en som kör dragracing ¨han har ingen intercooler och efter nårra repor så kan du fortfarande ta på cylindrarna  detta är dock en mc men de är ju samma motorprinsip så de borde vara samma sak

Vill absolut inte vara oförskämd, men ser du någon skillnad på en personbil och en dragracing MC?


// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

46 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#30
Tomas_H skrev:
Eftersom denna tråden verkar ha blivit någon + eller - till Etanol så tar jag mig friheten att klistra in en text från forumet på Etanol.nu.

Skrivet av karlmb:

1. Att klanka ned på transporter av etanol håller ju bara inte. De är minst lika effektiva som för olja. (OK lite mindre då).

2. Dessutom är de mkt mindre skadliga för miljön eftersom en oljekatastrof inte kan uppkomma med ett etanolskepp som sjunker.

3. Tillverkning av etanol i Brasilien är nära nog det mest effektiva sättet att samla in solenergi direkt till kemisk energi som finns. Alla andra kända solfångartekniker är löjligt långt efter.

4. Etanol är ett flytande bränsle som kan användas i alla bensinbilar.
Flytande bränsle är lättare att hantera och ger högre motoreffekt i förbränningsmotorer.

5. Avgaserna blir renare än med bensin, dvs det renaste vi känner till.
Skulle bränsleceller slå igenom kan de drivas av etanol.

6. Etanol är bättre än biogas eller naturgas eftersom det kan fraktas i vanliga tankbilar och lagras i vanliga mackar.

7. Biogas kan vi ha till fasta pannor där inte infrastrukturen behöver bli så dyr som för fordon. Den räcker dessutom troligen inte till mer än till alla kraftvärmeverk + stadsbussar och sopbilar i de större städena där den kan produceras.

8. Tillverkning av etanol i kallare länder är även den konkurrenskraftig, de där rapporterna från USA är bara lobbyistmat. Visst finns det mer elller mindre effektiva sätt, men om man driver maskiner osv på biodrivmedel så blir netto CO2 långt lägre än för motsvarande raffinering och transport av olja.

9. Miljöpåverkan vid oljeutvinning är stor, både i djungelområden och på havsbotten.

10. Hur kan man av ens ekonomiska skäl förespråka oljedrivmedel när de är så nära att ta slut?
Det är ju naivt att tro att priset på t.ex. bensin eller diesel kommer att ligga kvar på ca 10 SEK/liter om 10 år.
Då är det ju rent korkat att köpa en ny bil som bara kan använda bensin eller diesel idag.

11. Diesel, även biodiesel(!), ger mer avgaser, även de allra senaste modellerna som säljs idag släpper ut massor av NOx jfrt med en katalysatorrenad bensin- eller etanolbil.

12. Naturgas? Att bygga fast samhället i en dyr gasinfrastruktur som om den används leder till endast ca 20% lägre Co2 utsläpp än för bensin/olja, är det vettigt?

13. All fossilbaserad energi har lett och leder i ökande grad till krigföring eftersom det är ock kommer att bli en bristvara i ökande grad. En stor del av de krig och terrorism som finns idag beror på världens oljeberoende. Med många producerande länder kommer etanolbaserat jordbruk att minska spänningarna i världsekonomin drastiskt!

14. Sockerörrsodling är ett mkt bra sätt att bruka jorden (kräver t.ex. ingen gödsel, kväve hämtas ur luften!), även för fattiga människor.
Med sådant jordbruk kan mkt fattigdom och svält elimineras, detta försöker de som rapporterar om höjda majspriser i Mexico att kamouflera.

15. Med flytande biodrivmedel behöver vi inte investera särskilt mkt i samhället för att snabbt ställa om till CO2-neutrala alternativ.
Eftersom den slutliga lösningen ännu inte är framme är det endast flytande bränslen som vi borde satsa på i nuläget.
Med alkoholer kan vi snabbt göra ngt och ändå ha full handlingsfrihet att snabbt byta till andra lösningar på några få år.
Detta till skillnad från alla gasalternativ.

// Tomas

Mycket bra inlägg! Fler sådana tack!

Mvh Anders

VW Golf mkII VR6 -88 Fullt godkänd på SBP.
VW Golf VR6 -93 Bruksbilen.


Sök