Eftersom denna tråden verkar ha blivit någon + eller - till Etanol så tar jag mig friheten att klistra in en text från forumet på Etanol.nu.
Skrivet av karlmb:
1. Att klanka ned på transporter av etanol håller ju bara inte. De är minst lika effektiva som för olja. (OK lite mindre då).
2. Dessutom är de mkt mindre skadliga för miljön eftersom en oljekatastrof inte kan uppkomma med ett etanolskepp som sjunker.
3. Tillverkning av etanol i Brasilien är nära nog det mest effektiva sättet att samla in solenergi direkt till kemisk energi som finns. Alla andra kända solfångartekniker är löjligt långt efter.
4. Etanol är ett flytande bränsle som kan användas i alla bensinbilar.
Flytande bränsle är lättare att hantera och ger högre motoreffekt i förbränningsmotorer.
5. Avgaserna blir renare än med bensin, dvs det renaste vi känner till.
Skulle bränsleceller slå igenom kan de drivas av etanol.
6. Etanol är bättre än biogas eller naturgas eftersom det kan fraktas i vanliga tankbilar och lagras i vanliga mackar.
7. Biogas kan vi ha till fasta pannor där inte infrastrukturen behöver bli så dyr som för fordon. Den räcker dessutom troligen inte till mer än till alla kraftvärmeverk + stadsbussar och sopbilar i de större städena där den kan produceras.
8. Tillverkning av etanol i kallare länder är även den konkurrenskraftig, de där rapporterna från USA är bara lobbyistmat. Visst finns det mer elller mindre effektiva sätt, men om man driver maskiner osv på biodrivmedel så blir netto CO2 långt lägre än för motsvarande raffinering och transport av olja.
9. Miljöpåverkan vid oljeutvinning är stor, både i djungelområden och på havsbotten.
10. Hur kan man av ens ekonomiska skäl förespråka oljedrivmedel när de är så nära att ta slut?
Det är ju naivt att tro att priset på t.ex. bensin eller diesel kommer att ligga kvar på ca 10 SEK/liter om 10 år.
Då är det ju rent korkat att köpa en ny bil som bara kan använda bensin eller diesel idag.
11. Diesel, även biodiesel(!), ger mer avgaser, även de allra senaste modellerna som säljs idag släpper ut massor av NOx jfrt med en katalysatorrenad bensin- eller etanolbil.
12. Naturgas? Att bygga fast samhället i en dyr gasinfrastruktur som om den används leder till endast ca 20% lägre Co2 utsläpp än för bensin/olja, är det vettigt?
13. All fossilbaserad energi har lett och leder i ökande grad till krigföring eftersom det är ock kommer att bli en bristvara i ökande grad. En stor del av de krig och terrorism som finns idag beror på världens oljeberoende. Med många producerande länder kommer etanolbaserat jordbruk att minska spänningarna i världsekonomin drastiskt!
14. Sockerörrsodling är ett mkt bra sätt att bruka jorden (kräver t.ex. ingen gödsel, kväve hämtas ur luften!), även för fattiga människor.
Med sådant jordbruk kan mkt fattigdom och svält elimineras, detta försöker de som rapporterar om höjda majspriser i Mexico att kamouflera.
15. Med flytande biodrivmedel behöver vi inte investera särskilt mkt i samhället för att snabbt ställa om till CO2-neutrala alternativ.
Eftersom den slutliga lösningen ännu inte är framme är det endast flytande bränslen som vi borde satsa på i nuläget.
Med alkoholer kan vi snabbt göra ngt och ändå ha full handlingsfrihet att snabbt byta till andra lösningar på några få år.
Detta till skillnad från alla gasalternativ.
smeten skrev:
torpis skrev:
smeten skrev:
etanol e skit bra om man har turbo du slipper ha intecooler . de var en mycket erfaren turbo byggare som sa de till mej så tror att de stämmer
Det är skitsnack. Oavsett om du kör bensin eller E85 så är det ingen hit att ladda in 200grader varm luft i motorn.
jag tror faktiskt inte att de är nånstörre fara har snacka med en som kör dragracing ¨han har ingen intercooler och efter nårra repor så kan du fortfarande ta på cylindrarna detta är dock en mc men de är ju samma motorprinsip så de borde vara samma sak
Vill absolut inte vara oförskämd, men ser du någon skillnad på en personbil och en dragracing MC?
// Tomas