3540
Sök

imbecilla Dieselägare

527 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#1
Jag har alltid undrat varför folk med dieselfordon aldrig stänger av sina fordon.
Finns det någon vettig förklaring bakom detta beteende?
Förbannat irriterande med dieselbilar/bussar/lastbilar som står vid mackar, parekeringar och rastställen och tickar på tomgång.

Vad jag vet så mår en bensinare inte bra av att gå på tomgång för länge, tomgång är det varvtal som är mest skadligt för en bensinmotor, är det annat för en dieselmotor?

Är detta beteende ens lagligt?

Rubrik rättstavad.
/Moderator

1 723 Inlägg
21 november 2007
#2
jagh ar hört nåt om att det är svårt att starta dem när det är kallt ute, och därför står de på (under vintern). Men det låter ju korkat det med. köp en bil som går att starta istället då.

Gillar de som låter bilen va på när de går in och storhandlar. Och det har jag sett flera gånger, inget som hittas på.

huh?
10 427 Inlägg
21 november 2007
#3
Njaa.. dieseln lär ju värmas/glödgas lite först om den ska tända.
Men så extremt svårtstartade är dom väl inte.

När man gjorde lumpen var det nog 80% tomgång och 20% körning med såna här:
http://www.soldf.com/images/s_cv9040_2.jpg

wink


Sidledesförare
268 Inlägg
21 november 2007
#4
Jag tycker folk överhuvudtaget kör sina bilar på tomgång för mycket, vad fan är poängen?

Man vet aldrig, före man vet

527 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#5
Why?

407 Inlägg
21 november 2007
#6
Om man precis startat upp bilen precis, ska en relativt kort bit och tar en sväng förbi macken för att köpa cigg brukar så brukar jag ibland låta bilen stå på. Det är för att motorn ska nå arbetstemperatur så man hinner dra på något dit man är på väg:) Men kan inte säga att jag gör det alltför ofta...

417 Inlägg
21 november 2007
#7
Det är högre kompression i dieslar jämfört bensinmotorer, vilket sliter på batterierna när de ska startas. Det är bl.a därför dieselbilar ofta har större battrier... dessutom tar det längre tid för dom att värma upp kylvattnet så man kan få in värme i kupén på vintern p.g.a lägre arbetstemperatur... Där har du några grejer varför de håller igång.. Lagligt? nja, många kommuner har max 1 min tomgångskörning.

mvh/Jocke

60 Inlägg
21 november 2007
#8
ja inte tar då en diesel motor skada av de på samma sätt som en bensinare.
gammal dieselmotor tar nog ingen skada alls enda är väl att den kan sota igen om den får stå för länge, men då är de väääldigt många timmar som gäller.

skönt me varm bil tongue


1 072 Inlägg
21 november 2007
#9
Ja kommer ihåg en resa till GBG för bra många år sen.. Ja och en polare skulle åka med hans far.. Problemet va att bilen inte startade alla gånger så bilen stod på tomgång från den timman han kom från jobbet på fredagen till lörda morgon haha.. Vem som helst skulle kunna tagit bilen då de bor precis i gettot smile Men miljöförstöring alá ingen nytta..


Oseriös Aktör
592 Inlägg
21 november 2007
#10
Ni har väl tomgångslag i Svergie också eller.?? Jag brukar iallafall ha igång bilen en stund innan jag kör iväg om jag har möjlighet för att det ska vara nyttigare än att glöda igång och sen blåsa iväg direkt. Man märker också om den varit igång 5 min så går den mjukare.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
21 november 2007
#11
jo men man vill ju nå rätt temperatur i motorn innan man drar iväg, o sen e de ju lite onödigt å sitta i bilen några minuter å kyla turbon, å sen glöda å starta smile lika bra å ha bilen å stå på tomgång om man nu står en stund. e ju hälsosammast för allt på så vis smile ...utom miljön då, men gamla mb har ändå så bra avgasvärden wink


Whitetrash
589 Inlägg
21 november 2007
#12
Installera dieselvärmare, eller eberspächer..varmt i bilen, varm motor...fina grejer.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
21 november 2007
#13
Loffe123 skrev:
Vad jag vet så mår en bensinare inte bra av att gå på tomgång för länge, tomgång är det varvtal som är mest skadligt för en bensinmotor

Är det sant?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

DFFL
9 020 Inlägg
22 november 2007
#14
John87 skrev:
Loffe123 skrev:
Vad jag vet så mår en bensinare inte bra av att gå på tomgång för länge, tomgång är det varvtal som är mest skadligt för en bensinmotor

Är det sant?

Kan det väl inte vara?
Tror nog att bilen "föredrar" 800 varv/min framför 6000 varv/min.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 november 2007
#15
FireTraXX skrev:
John87 skrev:
Loffe123 skrev:
Vad jag vet så mår en bensinare inte bra av att gå på tomgång för länge, tomgång är det varvtal som är mest skadligt för en bensinmotor

Är det sant?

Kan det väl inte vara?
Tror nog att bilen "föredrar" 800 varv/min framför 6000 varv/min.

Just min tanke. Lät lite konstigt tyckte jag..
Måste ju fråga, annars får man inget veta smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

539 Inlägg
22 november 2007
#16
om jag minns rätt, motorn dricker i snitt 1l/timme på tomgång. 2-4 kronor för 10-20min tomgång är inte så farligt smile man sparar på startmotorn o batteri smile och bilen är dessutom lika varm när man är tillbaka smile

527 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#17
En bensinmotor mår bäst när den har motstånd och något högre vartal än tomgång, dock inte tomvarv på 6000rpm.
Tomgång sotar igen en bensinare ganska snabbt också.
Att starta en bensinare en kall dag och sen låta den stå på tomgång medans man skrapar rutorna är idioti för motorn. Smörjningen kommer aldrig igång riktigt, har man rejäl otur och det är riktigt kallt och man har en medioker olja så kan motorn rent av skära. Det en bensinmotor mår bäst av är att starta och sen nästan omgående åka iväg.
Vid 5-6000rpm så fungerar iallafall smörjningen optimalt, den har optimal arbetstemperatur och motorn sotar knappast inte igen, men det gör den vid tomgång.

1 703 Inlägg
22 november 2007
#18
Att motorn helt sonika skär ihop på tomgång faller jag inte för.
Ur miljösynpunkt dock, så tar katten längre tid på sig att komma upp i optimal temperatur när du står på tomgång.


DFFL
9 020 Inlägg
22 november 2007
#19
Måste bara säga detta:
Ändra rubriken, när man stavar fel till imbecill så kan man lika gärna köpa en dieselbil och ställa på tomgång.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Klyphuggare
328 Inlägg
22 november 2007
#20
Ingen som har hört utrycket "stäng aldrig av en diesel"? Jag brukar då gå ut 10 minuter innan jag ska åka och starta upp om jag har tid. Det är ju inte helt fel att sätta sig i en varm bil och det är värt den lilla slant den suger i sig på tomgång. Fast har ju även handgas så jag kan ge på lite mer gas vid kallare väderlek.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt


Sök