3320
Sök

Ladda batteri

134 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#1
Vad blir det för skillnad om man skruvar upp påfyllningsskruvarna för vattnet eller har dom stänga under laddning av bil batteri?


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 november 2007
#2
Bra fråga, har ingen aning big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

134 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#3
Har heller ingen aning.. har laddat på båda sättena och märker ingen skillnad.. Men man ska vell helst skruva upp dom??..Eller har jag fel


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 november 2007
#4
Har väl nåt med att knallgasen som bildas vid laddning måste ut lr nåt tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

265 Inlägg
22 november 2007
#5
man ska skruva ut dom anars så kan det sprängas

nu med 470 hk

134 Inlägg
22 november 2007
Trådstartare
#6
Ja det är vell så.. Men kan inte vara så stor risk.. har Laddat med dom i skruvade mer än ur skruvade, ingen smäll än men det kanse kommer heheh:)


21 761 Inlägg
22 november 2007
#7
Om man har en laddare som inte är spänningsreglerad så kan laddspänningen stiga till 15-16V eller mer, då bildas mycket gas inuti batteriet och det blir ett högt tryck. Man bör öppna korkarna för att trycket ska kunna minska, men då försvinner det samtidigt en del syra eftersom gasen ventileras ut och man bör därför ha koll på syranivån så att den inte sjunker under plattorna.

Om man har en spänningsreglerad laddare, tex elektroniska laddare som automatiskt går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, så behöver man egentligen inte skruva upp korkarna eftersom spänningen brukar ligga under 15V och då blir trycket inte lika stort.
Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2007)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 november 2007
#8
man ska hälst öppna korkarna då du laddar batteriet, så knall gasen kommer ut o sen ska du gärna vänta en 30 min efter att du slagit av batteri laddaren så all gas får försvinna innan du tar bort kablarna eller sit dit dom på bilen, då jag för nu 2 månader sedan, sprängde ett lastbils batteri på just detta sätt.. har nu tinnitus på höger öra.. tongue

EDIT : var nog med så att du ser att syra nivån inte blir för låg så du tar död på cellerna..
Senast redigerat av The_Mechanic (22 november 2007)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

644 Inlägg
22 november 2007
#9
makaronisen skrev:
Har heller ingen aning.. har laddat på båda sättena och märker ingen skillnad.. Men man ska vell helst skruva upp dom??..Eller har jag fel

jaa man ska skruva upp dom så när man laddat klart ska man fylla på med destilerat vatte(tror jag de är man ha i batterier) men man ska iaf fylla upp de


120 Inlägg
22 november 2007
#10
hur ska man göra om man vill starta ett urladdat batteri? ska man fortfarande skruva upp korkarna? Är det lämpligt att tillsätta batterivatten i samband med laddningen? eller ska man göra det före?

är rädd att jag häller i samtidigt som knallgasen går ut.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 november 2007
#11
Mussie skrev:
hur ska man göra om man vill starta ett urladdat batteri? ska man fortfarande skruva upp korkarna? Är det lämpligt att tillsätta batterivatten i samband med laddningen? eller ska man göra det före?

är rädd att jag häller i samtidigt som knallgasen går ut.

häll i före du börjar ladda, sen laddar du de fullt, sen drar du ut de tills du har typ 11.8 V sen laddar du upp de igen o sen drar du ut de till 11.8 volt och gör så ett par ggr om, så då kan du få " igång" batteriet igen, men var noga med att du har rätt mängd vatten i batteriet, o korkarna uppskruvade..
Senast redigerat av The_Mechanic (22 november 2007)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

120 Inlägg
22 november 2007
#12
The_Mechanic skrev:
Mussie skrev:
hur ska man göra om man vill starta ett urladdat batteri? ska man fortfarande skruva upp korkarna? Är det lämpligt att tillsätta batterivatten i samband med laddningen? eller ska man göra det före?

är rädd att jag häller i samtidigt som knallgasen går ut.

häll i före du börjar ladda, sen laddar du de fullt, sen drar du ut de tills du har typ 11.8 V sen laddar du upp de igen o sen drar du ut de till 11.8 volt och gör så ett par ggr om, så då kan du få " igång" batteriet igen, men var noga med att du har rätt mängd vatten i batteriet, o korkarna uppskruvade..

jag tänkte hjälpa en kille att starta hans bil med hjälp av min. så det inte blir missförstånd.

ska jag då vid en sådan sorts laddning (2 bilar) hälla i batterivatten först och sedan starta bilen med korkarna uppskruvade?

120 Inlägg
22 november 2007
#13
jag har läst att batterivattnet skall vara 8mm över metallplattorna. Inte direkt lätt att få till det exakt med enbart ögonmått.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 november 2007
#14
Mussie skrev:
The_Mechanic skrev:
Mussie skrev:
hur ska man göra om man vill starta ett urladdat batteri? ska man fortfarande skruva upp korkarna? Är det lämpligt att tillsätta batterivatten i samband med laddningen? eller ska man göra det före?

är rädd att jag häller i samtidigt som knallgasen går ut.

häll i före du börjar ladda, sen laddar du de fullt, sen drar du ut de tills du har typ 11.8 V sen laddar du upp de igen o sen drar du ut de till 11.8 volt och gör så ett par ggr om, så då kan du få " igång" batteriet igen, men var noga med att du har rätt mängd vatten i batteriet, o korkarna uppskruvade..

jag tänkte hjälpa en kille att starta hans bil med hjälp av min. så det inte blir missförstånd.

ska jag då vid en sådan sorts laddning (2 bilar) hälla i batterivatten först och sedan starta bilen med korkarna uppskruvade?

jaha när de gäller Start-Hjälp då behöver du inte göra detta, trodde de var när du skulle ha liv i ett urladdat batteri o att de inte satt i en bil, men vi start hjälp så dra + till + o sen - på hjälpande bilen till den motagandes bil nån stans på blocket eller där de jordar bra, helst inte - till -... sen håller hjälpande bilen lite gas medans den andre försöker starta bilen som behöver hjälp. fått svar på din fråga ? smile

EDIT : jo kring 8mm över bly plattorna, men då fyller snubben på vatten när han fått ta sig hem eller till nån mack om de behövs..
Senast redigerat av The_Mechanic (22 november 2007)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

120 Inlägg
23 november 2007
#15
Men kan man tillsätta lite vatten innan man försöket få igång bilen?

Tack för ett utförligt svar.

21 761 Inlägg
23 november 2007
#16
The_Mechanic skrev:
Mussie skrev:
hur ska man göra om man vill starta ett urladdat batteri? ska man fortfarande skruva upp korkarna? Är det lämpligt att tillsätta batterivatten i samband med laddningen? eller ska man göra det före?

är rädd att jag häller i samtidigt som knallgasen går ut.

häll i före du börjar ladda, sen laddar du de fullt, sen drar du ut de tills du har typ 11.8 V sen laddar du upp de igen o sen drar du ut de till 11.8 volt och gör så ett par ggr om, så då kan du få " igång" batteriet igen, men var noga med att du har rätt mängd vatten i batteriet, o korkarna uppskruvade..

Att dra ur ett batteri ner till 11,8V flera gånger är inte bra, det bildas mycket sulfat på cellplattorna då. Ett helt urladdat batteri ska laddas upp relativt långsamt, men om det inte tar laddning så kan man försöka chocka igång det med höga spänningspulser.

I batteriernas skötselanvisningar så brukar det stå att man ska fylla på vatten efter det att batteriet har blivit fulladdat, det är för att det inte ska bli en massa syra ovanpå batteriet när det gasar vid laddningen. Jag brukar dock fylla på så att det blir lagom mycket vatten innan laddningen, det funkar lika bra.

Är det redan lite syra i batteriet innan laddningen så ska man fylla på så att det åtminstone täcker cellplattorna, sedan kan laddningen börja.

Ca 10mm över plattorna brukar det också stå i anvisningarna, men det behöver ju naturligtvis inte vara exakt. Huvudsaken är egentligen att nivån är över plattorna, om nivån ligger under så oxiderar den delen av plattorna som inte är täckt och skadan blir permanent vilket ger lägre kapacitet.

120 Inlägg
23 november 2007
#17
jaha tack tack. Det handlade mest om starthjälp för min del med två bilar.

man kan väl göra samma sak och fylla på vatten på den bilen som behöver hjälp. alltså INNAN m<an börjar start-hjälpen?

21 761 Inlägg
23 november 2007
#18
Det viktiga är att syran alltid ska ligga ovanför cellplattorna och att man har sett till att nivån är korrekt innan batteriet laddas upp av en laddare. Om man fyller på innan starthjälpen eller efter starthjälpen spelar ingen större roll, men man bör ändå fylla på direkt när man uptäcker det.

Man behöver inte/ska inte ha korkarna uppskruvade när man ger eller får starthjälp, det är endast vid laddning med en laddare som inte är spänningsreglerad som man bör ha korkarna uppskruvade.

Om nu laddaren ger en ganska hög laddspänning, tex över 15V, så ska man helst även koppla bort en batterikabel, annars finns risk att bilens elsystem tar skada av för hög spänning.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2007)

644 Inlägg
29 november 2007
#19
Mussie skrev:
hur ska man göra om man vill starta ett urladdat batteri? ska man fortfarande skruva upp korkarna? Är det lämpligt att tillsätta batterivatten i samband med laddningen? eller ska man göra det före?

är rädd att jag häller i samtidigt som knallgasen går ut.

Häll i före du laddar så fyller du efter du har laddat klart så borde det bli bra



Sök