2756
Sök

Lita inte på handbromsen!!!

164 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
ska nu berätta varför du inte ska lita på handbromsen smile
kom hem från jobbet å parkerade bilen. hade i tankarna att jag skulle in å spela lite need 4 speed när jag plötsligt hör ett vrål av smärta ifrån garagelängan brevid lägenhets huset jag bor i. skyndar mig dit å hittar min granne fastklämd mellan sin bil å garage porten. det är en garage nedfart med unifär 30 graders lutning. full panik så hoppar jag in i hans bil å ska backa.     i med backen full fart bakåt till jag kommer upp för backen igen. (kör givetvis på en annnan bil mitt i allt kaos) nu börjar massa folk stå å glo ut igenom sina fönster men bara några få kommer ut.  mickael min kanadensiska granne ligger på marken å säger i can fel it crunshing in my legs. shit tänkte jag, det här e illa. jag lägger han på huven på bilen för det va det ända stället som inte va 3 minus hämtar filtar och väntar mest på att han ska gå in i chock.  han ligger nu på sjukhus med 2 brutna lårben och flera frakturer lite här å där.
som alla nu förstår så ställde han bilen i backen och skulle öppna garage porten när bilen kom farandes och han klämdes fast. allt detta pågrund av att alla litar på att biljävlen står kvar när man drar handbromsen.
Senast redigerat av sypher_44 (24 november 2007)

510 Inlägg
24 november 2007
sypher_44 skrev:
ska nu berätta varför du inte ska lita på handbromsen smile
kom hem från jobbet å parkerade bilen. hade i tankarna att jag skulle in å spela lite need 4 speed när jag plötsligt hör ett vrål av smärta ifrån garagelängan brevid lägenhets huset jag bor i. skyndar mig dit å hittar min granne fastklämd mellan sin bil å garage porten. det är en garage nedfart med unifär 30 graders lutning. full panik så hoppar jag in i hans bil å ska backa.     i med backen full fart bakåt till jag kommer upp för backen igen. (kör givetvis på en annnan bil mitt i allt kaos) nu börjar massa folk stå å glo ut igenom sina fönster men bara några få kommer ut.  mickael min kanadensiska granne ligger på marken å säger i can fel it crunshing in my legs. shit tänkte jag, det här e illa. jag lägger han på huven på bilen för det va det ända stället som inte va 3 minus hämtar filtar och väntar mest på att han ska gå in i chock.  han ligger nu på sjukhus med 2 brutna lårben och flera frakturer lite här å där.
som alla nu förstår så ställde han bilen i backen och skulle öppna garage porten när bilen kom farandes och han klämdes fast. allt detta pågrund av att alla litar på att biljävlen står kvar när man drar handbromsen.

har man bara bra klossar och spännd vajer så ska handbromsen ta .. Annars går den inte igenom besigtningen .. Han kanske inte drog den tillräckligt hårt, eller va den dålig ..

Beklgarar det som hänt .. Gjorde nog jävligt ont, och det va bra att du hjälpte han medans dom andra fegisarna inte gjorde nått .. Men handbromsen ska ju faktiskt fungera .. smile Mvh Johan

Teddan
2 495 Inlägg
24 november 2007
fy fan vilket öde ....

tur att han hadde en hjälpsam granne som dig.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

519 Inlägg
24 november 2007
Och sådär lär körskolorna ut att man ska parkera sina bilar, med handbromsen dragen och växeln i friläge... Skrämmande!

vaarala
184 Inlägg
24 november 2007
usch! fan va illa! tur att du sprang ut och kollade.. Då korar vi dig till dagens hjälte

1 833 Inlägg
24 november 2007
Jag parkerar alltid med 1an i. Ofta drar jag inte handbromsen alls.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
24 november 2007
Dagens ros till dig som sprang ut och hjälpte honom. Dock måste jag hålla med wimhed om att det är skicket på ens egna handbroms som avgör om något sådant här kan hända.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

study
772 Inlägg
24 november 2007
jag kan erkänn att jag läger alltid i växeln bättre safe the sorry ås att säga.

Ovejävel!
261 Inlägg
24 november 2007
En GULDPENG till Hondaraggarn smile Stjärna i kanten!!
Själv litar jag aldrig på handbromsen uan lägger i ettan också.

Kör du så dör du!

162 Inlägg
24 november 2007
Volvo och MB RULES skrev:
Alla som säger att man ska ha växeln i när man parkerar, jo visst, men inte när bilen är igång som den här killens var.

D e klart man inte kan ha växeln i när man parkerar när bilen e igång som du säger, då får man väll kärringstopp eller e ja helt slö i huvet?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
24 november 2007
DU har räddat ett liv. mycket starkt gjort! hoppas han blir bättre snarast.

Det här emd handbromsen.. det har hänt mig en gång under övnignskörnings tiden att jag drog åt handbromsen lite slarvigt när de va lite lutning.. och givet vis började bilen rulla. som tur va hjälpt 2pers att stanna bilen då så jag kunde hoppa in. Men sen dess drar man jämt åt handbromsen reiält o lägger i en växel..

Bmw osv..

2 283 Inlägg
24 november 2007
Du kan inte vara svensk, det finns inga svenskar som inte hjälper en när man behöver det... Speciellt inte en halvt främmande person.

R.I.P. Michael Jackson!

Sleeper
3 084 Inlägg
24 november 2007
Har som vana att alltid dra handbromsen och lägga i växeln än om jag står på plan mark (handbromsen tar typ ingenting men har vart inne på service nu och ska bessas på måndag). I detta fall låter det som att han ska parkera bilen i garaget och vem fan stänger bilen då..

aja hoppas det går bra för han.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

German Engineering
9 083 Inlägg
24 november 2007
körskolan jag är inskriven på har lärt ut mig att man ska dra åt handbromsen och lägga i friläge! sen dess har jag alltid gjort så, även när jag övninskör! men jag har en polare som brukar lägga i 1:an och drar åt handbromsen! men men vi är olika personer

det var jävligt tur att du kunde hjälpa den stackars gubben! hoppas han klarar sig!

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

348 Inlägg
24 november 2007
Tråkigt att höra

När jag var på rally i närheten i en uphill bana, så stog vi publiken nedenför en parkering som lutade lite. Rätt var det var när vi stod och tittade ser jag ur ögonvrån en vit 245:a kom ner från parkering utan förare! Den skenade bilen kör över en ung flicka...

Flickan är än idag förlamad.

Så förihelsicke läg alltid i en växel + handbroms när ni parkerar bilen, det kan rädda liv utan att det kostar er något.

En liten not är att på Saab kan du inte få ur nycklen utan att lägga i backen, bra säkerhetstänkande!

414 Inlägg
24 november 2007
Å fy fan! Jag parkerar alltid med 1:an i och drar i handbromsen med...

hej

Miklen
24 november 2007
Ja har man inte koll på sin bil kan d ju skita sig..

Ja litar fullt ut på min och parkerar ofta i mer eller mindre lut och lägger då inte i nån växel..

Krävs att gummit slutar greppa innan den rullar i princip.

Sköter man bara om grejorna så funkar dom. Med åtdragen handbroms ska ju inte bilen rulla av egen kraft va ja vet.. men annars händer ju lätt OLYCKOR.. dagens stressade samhälle..

Men för övrigt.. bra att du reagerade så impulsivt iaf!!
Senast redigerat av Miklen (24 november 2007)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 november 2007
Det blev för mkt text utan stor bokstav, punkt och radbrytningar, vaknade först nu, började läsa texten för 2 timmar sen.

296 Inlägg
24 november 2007
Står jag plant har jag i friläge och drar bara åt handbromsen, kommer nog ifrån att man gör så när man parkerar en lastbil.

1 268 Inlägg
24 november 2007
BBR skrev:
Tråkigt att höra

När jag var på rally i närheten i en uphill bana, så stog vi publiken nedenför en parkering som lutade lite. Rätt var det var när vi stod och tittade ser jag ur ögonvrån en vit 245:a kom ner från parkering utan förare! Den skenade bilen kör över en ung flicka...

Flickan är än idag förlamad.

Så förihelsicke läg alltid i en växel + handbroms när ni parkerar bilen, det kan rädda liv utan att det kostar er något.

En liten not är att på Saab kan du inte få ur nycklen utan att lägga i backen, bra säkerhetstänkande!

nyare saab behövs ingen växel i för att få ur nyckeln.... kanske måste vara men iaf inte backen som det va förr..

Sök