2563
Sök

6x9 utan steg?

272 Inlägg
16 november 2005
Tiaz skrev:
mr_loffe skrev:
Watt säger inte så mkt heller. De värsta slutstegen i hifi världen ligger med effekter runt 5-6W.

Det undrar jag vad det är för steg isf..

Ska nog omformulera mig lite där. Jag menar alltså att med ett bra slutsteg så räcker det med typ 5 watt för att dra på rejält. Så watten är inte alltid det viktiga. Ampere kan vara minst så viktigt i vissa samanhang. Läste en artikel för några år sen i Hifi&musik. Där lyssnade de på en anläggning för över 1.000.000 kr. och då producerade slutstegen 4.2 watt och det var fullt tillräckligt. Tror det var någon typ av elektrostathögtalare som var lättdrivna iofs.

Mvh Loffe

103 Inlägg
17 november 2005
Zwish:

Köp en kabel adapter så har du fler lågnivå utag. Kostar 40-70kr på elekotronik butiker.

75 Inlägg
17 november 2005
Deejay_Alive skrev:
calibra_nox skrev:
En sak som ni ska tänka på, när ni kör högtalare utan steg, är att stereons 4x50w är maxvärdet... ni får egentligen ut ca 15-19w rms tongue
så ett steg är ju det optimala smile

om du köper den på hobbex ja tongue riktiga huvuseneheter har 50 watt rms med mosfet del

4x50Watt RMS i huvudenheten? Skojar du? Hur skall du leda bort all den värmen tex? Som sagt RMS är 15-25W (ca) Kolla bara på inomhusgrejer, hur stor en 200W baslådeförstärkare är./Robin

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

719 Inlägg
17 november 2005
sexnior kan låta bra på HU gäller alla högtalare, men har du hört dom med steg så tycker man inte att det var så bra ändå skillnaden är enorm.

live free, die young.

98 Inlägg
18 november 2005
6x9or kan nog drivas på stereon, men tror att du skulle föredra att ha ett 2 kanals och sätta dom på. Du kommer inte ångra dig!

IT-Tekniker
144 Inlägg
18 november 2005
körde mina på steg innan, stereo nu. grym skillnad men eftersom jag har basen nu istället så sörjer jag inte så mkt.

4 571 Inlägg
18 november 2005
Deejay_Alive skrev:
calibra_nox skrev:
En sak som ni ska tänka på, när ni kör högtalare utan steg, är att stereons 4x50w är maxvärdet... ni får egentligen ut ca 15-19w rms tongue
så ett steg är ju det optimala smile

om du köper den på hobbex ja tongue riktiga huvuseneheter har 50 watt rms med mosfet del

men nu får du fan ta å ge dig! har inte sett en enda tråd som du skrivit nått av värde.. Snälla för min skull skriv inte om du inte ska säga nått vettigt.

åter till ämmnet.  jag kunde driva 6x9 på min clarion cd på 4x51w utan problem den största skillnaden när jag köpte steg till dom var att basen gick att ställa upp lite mer men har man en baslåda så är det inte nödvändigt att köra 6x9 på steg om man inte har 4 kanals då för då är det inte så bäsigt att dra om kablarna

71 Inlägg
18 november 2005
Det var ju lustigt att min rockford hu är uppmätt till 4*52 watt RMS då..

10 287 Inlägg
18 november 2005
Okej, då tar vi hela storyn om "RMS" då....

"RMS" är kul i och för sig att veta men för att få hela bilden så behöver man veta vid:
- Vilken matningsspänning
- Vilken belastningsimpedans
- Per kanal eller alla kanaler drivna samtidigt
- Vilken THD
- Vilken omgivningstemperatur
- Serieexemplar eller s.k "guldägg", dvs speciellt trimmade/utvalda enheter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Saab raggare : )
887 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
Yariemi skrev:
Zwish:

Köp en kabel adapter så har du fler lågnivå utag. Kostar 40-70kr på elekotronik butiker.

hm.. funkar de o göra så då?yikes de blir inte typ.. ½ till ena, ½ till andra lr nått ?

Turbo.. Because Im worth it :)

Butiksägare BRL Jönköping
40 Inlägg
18 november 2005
effekten i stereon räcker till att driva ett par lättdrivna 6*9or med men har du lite värre högtalare så är ju steg att rekomendera

6 851 Inlägg
18 november 2005
Deejay_Alive skrev:

Kan du sätta in orignal intyget på garaget (en bild) då..för det har jag väldigt svårt att tro på.!
Senast redigerat av Tiaz (18 november 2005)

Saab raggare : )
887 Inlägg
18 november 2005
Trådstartare
Tiaz skrev:
Deejay_Alive skrev:

Kan du sätta in orignal intyget på blocket då..för det har jag väldigt svårt att tro på.!

Nuuu va de ju såhär att jag inte vill veta sånt där.. ta de i nån annan tråd lr privata medelande. Jag vill bara veta om de går bra o köra 6x9or på stereon, och nu också om man kan dela på lågutgången så man kan ha 2 steg

Turbo.. Because Im worth it :)

Team Tondöv
649 Inlägg
18 november 2005
Deejay_Alive skrev:

Finns inte en sportmössa att den är!!!!!!!

71 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
Deejay_Alive skrev:

som tiaz sa, VISA INTYG PÅ DET!! du har inte ens bil, inte ens körkort om jag skulle kunna tro lite själv, du är trummis i ett garageband, inte ens färdig i elskolan, du har ingen praktisk erfarenhet.

lyssna på dom som kan nåt istället för att tjäfta emot!
börjar bli bra trött på att se att du tror att du är kung över allt.

vi har en moderator här inne, som jag anser är helt grym på det mesta härinne.

"sharky" kallas han. lyssna o ta åt dig. han har som sagt jobbat med o är ingenjör.
så sluta skriv om det inte är nåt vettigt du har att säga!

hehe lite gubbe i turktaxi , ta det lugnt , som sagt.. serviceteknikerns farsa är föredetta sasca dommare.. han kan grejerna.. tongue

71 Inlägg
18 november 2005
bmw750 skrev:
sasca suger... dom är ev inte kvar nästa år, med tanke på många andra tävlar under emma istället..

turktaxi?? kom tillbaka när du själv har bil... sen till det andra har jag sålt den, för att såna som dig tror att du kan nåt, så jag tappa lusten...

men en ak skall du veta, det finns inte en sportkeps att din kenwood spelar såpass, återkom med intyg, SPÅN! sluta nu o tjfsa med oss vuxna..

för att varken du, eller serviceteknikern eller hans pappa kan komma fram med det pappret..

sen till alla andra av dina "kunskaper" är bara blöjmat...

jag hade ingen kenwood , har aldrig haft.. nu är du i nattmössan igen.. det var en rockford som spelar såpass , tror du mig inte?? mät en själv..

21 761 Inlägg
18 november 2005
Edge83 skrev:
Driver mina 6x9, (jbl), direkt från sterion 4x50W, funkar finfint. wink
Det är lite skillnad mellan 6x9 och 6x9.. tongue
Det blir bättre ljud om de är "lättdrivna"..
Enligt BRL Electronics så är tex. Ligtning Audios 6x9 lättare att driva än Sonys 6x9.. som ett ex.

6x9 brukar vara lättdrivna men det finns förstås undantag.

Angiven känslighet är något man får ta med en nypa salt. Som jag har skrivit i andra trådar så kan det skilja ganska mycket mellan basen och diskanten.
Det verkar som tillverkarna oftast anger diskantens känslighet.

Jag personligen litar inte mycket på värdena.

Team Tondöv
649 Inlägg
18 november 2005
Det spelar ingen roll om så serviceteknikerns farsa är president i USA, din Rockford krämar aldrig ur sig 4*52W RMS ändå! Inget att hålla på och tjafsa om..

6 851 Inlägg
19 november 2005
zwich skrev:
Nuuu va de ju såhär att jag inte vill veta sånt där.. ta de i nån annan tråd lr privata medelande. Jag vill bara veta om de går bra o köra 6x9or på stereon, och nu också om man kan dela på lågutgången så man kan ha 2 steg

Lessen mannen, men känns som inte så många lyssnar på dej. Jag kan bara säga så att det funkar att driva 6x9 på HU. men steg är att föredra.
Inga problem med att splitta lågnivån till 2. Men ljudet kommer ej att bli lika rent som om du hade haft en sep.lågnivå/ steg.
Men det du undrade över från början, inga prob.

71 Inlägg
19 november 2005
bmw750 skrev:
Deejay_Alive skrev:
bmw750 skrev:
sasca suger... dom är ev inte kvar nästa år, med tanke på många andra tävlar under emma istället..

turktaxi?? kom tillbaka när du själv har bil... sen till det andra har jag sålt den, för att såna som dig tror att du kan nåt, så jag tappa lusten...

men en ak skall du veta, det finns inte en sportkeps att din kenwood spelar såpass, återkom med intyg, SPÅN! sluta nu o tjfsa med oss vuxna..

för att varken du, eller serviceteknikern eller hans pappa kan komma fram med det pappret..

sen till alla andra av dina "kunskaper" är bara blöjmat...

jag hade ingen kenwood , har aldrig haft.. nu är du i nattmössan igen.. det var en rockford som spelar såpass , tror du mig inte?? mät en själv..

okej rockfors.. et misttag av mig... du kan ta din rockford o lyfta den till höjderna.. det kommer aldirg att hända att den lev det..
så är det bara..
skaffa dig ett bättre rykte, o gör nåt för din egen utveckling..
för att du vet inte vad du pratar om..
nattmössan om  man skall uttrycka det ur dina ord..
som sagt, du kan inte stereo. så är det bara.
FACE IT!

nej jag kan ju inte det tongue , och du ska påstås vara leverantör och vet inte ens vad verkningsgrad är tongue

Sök