Förts och främst så kan man (nästan) aldrig säga B20, billigt och 350 hk i samma mening.
Först och främst så är B20 inte ens en Crossflowmotor, vilket betyer att på B20 så sitter insug och avgas på samma sida. Det betyder varm insugsluft. Kan lindras med avgasbandage, kan botas med B36 topp.
För det andra är B20 en Stötstångsmotor, vilket betyder att man inte kan varva lika mycket som en OHC utan att riskera att ha sönder nått.
För det tredje så är det i stort sett nästan omöjligt att få upp den effekten billigt med förgasare. Dessutom skulle det bli omåttligt soppatörstigt, även om det itne är några problem med soppan för trimmare, men den ska ju klara besiktningen också. Max 4,5% CO på tomgång. Enda rätta är sprut.
För det fjärde så är turbo eller kompressor obligatoriskt vid det effektutaget i den motorn.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!