2581
Sök

vill ha 350 hk i en b20 motor

905 Inlägg
26 november 2007
#21
MeloveGolf skrev:
urmakaren skrev:
Jo det är klart att jag ska ha en riktigt stor turbo och intercooler, och köpa grejor från kg-trimning. Men om jag köper en topp och kam från kg-trimning, weber 48, större bränsle pump, andra stakar och kolvar och allt är balanserat + andra små saker. och ladda på ganska bra är det då möjligt att få ut 350 hk ur b20 motorn, men jag vill helst inte borra upp motorn.

tacksam för svar!

har du trimmat motorer förut? bygga om en weber till turboförgasare och sedan justera allt mm är inte lätt en 48 lär inte räcka heller skulle nog rekommendera dig att
köpa ett riktigt sprut typ nira/Haltec/autronic och konvertera till insprut..
"Riktigt stor turbo" köp en turbo som passar till 350hk ingen lastbilsturbo för 700hk...

varför rekommendera såna där "fin" sprut till en b20? Du ska att han nog kommer dit han vill med både ms och vems vilka både liggger bra bit under halva dessa "fin" spruts pris.


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11981
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12599 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15213
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8969
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16684

finns hur mycket som helst du kna läsa dig till på savarturbo.se

mek
59 Inlägg
26 november 2007
#22
sprut är ju inte heller absolut tvång finns många som är duktiga när det gäller förgasar turbo på volvo här i sverige.. som sagt kolla på sävar mycket kunnigt folk där..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

2 122 Inlägg
26 november 2007
#23
loffe007 skrev:
Kirre skrev:
vet att jens lyckades få 504a hp på BAKhjulen när den bromsades och de är ca 570hp i motorn, men då äre inte mkt b20kvar big_smile

och om jag inte har fel så var väl detta på orginalborr?

jo de är fortfarande 2liter

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

59 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#24
beemern skrev:
HAHAHA XD. 350hk ur en b20, jaja...

jag skulle inte tro att det är så svårt att få upp den effekten på b20 alls, lite pill är det ju men det är klart att det går om bara plåbboken har råd med det:rolleyes:

59 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#25
räcker inte 48:or?, undrar inte om dom gör det, fast vet ju inte 100%. Jag vill ju helst ha förgasare istället för sprut, vilka förgasare kan man ha då då?
Vill helst göra detta på det billigaste sättet men inget klåp! Klarar en balanserad org vev 300-350 hästar, kan man i så fall ha M-stakar monterade på orginal veven?

Bilmekaniker
199 Inlägg
26 november 2007
#26
urmakaren skrev:
räcker inte 48:or?, undrar inte om dom gör det, fast vet ju inte 100%. Jag vill ju helst ha förgasare istället för sprut, vilka förgasare kan man ha då då?
Vill helst göra detta på det billigaste sättet men inget klåp! Klarar en balanserad org vev 300-350 hästar, kan man i så fall ha M-stakar monterade på orginal veven?

Finns inget billigt sätt...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 november 2007
#27
läs på savarturbos forum, dom har en viss förkärlek till att kräma ut så mkt som möjligt ur en b18/b20 tongue men visst de går, o fränt blir de big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

saab expert
248 Inlägg
26 november 2007
#28
dröm vidare jag har lyckats skrämma upp min saab i 200 hk å då är nästan allt gjort med den å kostnaderna har hållts nere en del men ändå har den kostat ca 50000kr med vxl låda å då är den ändå borrad till 2,2 liter å weber 45or


mek
59 Inlägg
26 november 2007
#29
rs niklas skrev:
dröm vidare jag har lyckats skrämma upp min saab i 200 hk å då är nästan allt gjort med den å kostnaderna har hållts nere en del men ändå har den kostat ca 50000kr med vxl låda å då är den ändå borrad till 2,2 liter å weber 45or

det finns många som gjort detta då givetvis med turbo.. den värsta sugspisen jag vet om har runt 270hk (om jag inte minns fel) och den bor i en grön amazon..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

245 Inlägg
26 november 2007
#30
får väl montera en sån där 16ventilare som nån tillverkade te b20in...var väl rätt skapligt med effekt te en sån

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

1 004 Inlägg
26 november 2007
#31
tias aka katten skrev:
får väl montera en sån där 16ventilare som nån tillverkade te b20in...var väl rätt skapligt med effekt te en sån

om du hittar en köp den.....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Smålänning
7 883 Inlägg
26 november 2007
#32
Förts och främst så kan man (nästan) aldrig säga B20, billigt och 350 hk i samma mening.

Först och främst så är B20 inte ens en Crossflowmotor, vilket betyer att på B20 så sitter insug och avgas på samma sida. Det betyder varm insugsluft. Kan lindras med avgasbandage, kan botas med B36 topp.

För det andra är B20 en Stötstångsmotor, vilket betyder att man inte kan varva lika mycket som en OHC utan att riskera att ha sönder nått.

För det tredje så är det i stort sett nästan omöjligt att få upp den effekten billigt med förgasare. Dessutom skulle det bli omåttligt soppatörstigt, även om det itne är några problem med soppan för trimmare, men den ska ju klara besiktningen också. Max 4,5% CO på tomgång. Enda rätta är sprut.

För det fjärde så är turbo eller kompressor obligatoriskt vid det effektutaget i den motorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

59 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
#33
twin_cam skrev:
Förts och främst så kan man (nästan) aldrig säga B20, billigt och 350 hk i samma mening.

Först och främst så är B20 inte ens en Crossflowmotor, vilket betyer att på B20 så sitter insug och avgas på samma sida. Det betyder varm insugsluft. Kan lindras med avgasbandage, kan botas med B36 topp.

För det andra är B20 en Stötstångsmotor, vilket betyder att man inte kan varva lika mycket som en OHC utan att riskera att ha sönder nått.

För det tredje så är det i stort sett nästan omöjligt att få upp den effekten billigt med förgasare. Dessutom skulle det bli omåttligt soppatörstigt, även om det itne är några problem med soppan för trimmare, men den ska ju klara besiktningen också. Max 4,5% CO på tomgång. Enda rätta är sprut.

För det fjärde så är turbo eller kompressor obligatoriskt vid det effektutaget i den motorn.

Tackar så mycket för informationen. men cromemolybden stötstänger ska hålla riktigt bra har jag hört. Men kommer den dricka så mycket soppa även om förgasarna är riktigt bra inställt? hur mycket mer effekt kan insprut göra tror ni? kommer det att bli billigare med insprut i slutändan ändå? Kom gärna med så många tips ni kommer på!!

2 118 Inlägg
26 november 2007
#34
finns ju nån snubbe i södra sverige me en röd amazon me strax över 300kusar utan snigel ;P dock så har han nått ovanligt marinblock som är borrat till 3.2liter wink
(såg de i en gammal bilsport när jag satt å sket ;D)

D.i.l.l.i.g.a.f

SKÅNING
1 215 Inlägg
26 november 2007
#35
urmakaren skrev:
Tackar så mycket för informationen. men cromemolybden stötstänger ska hålla riktigt bra har jag hört. Men kommer den dricka så mycket soppa även om förgasarna är riktigt bra inställt? hur mycket mer effekt kan insprut göra tror ni? kommer det att bli billigare med insprut i slutändan ändå? Kom gärna med så många tips ni kommer på!!

klart den tar en hel del soppa även om förgasarna är riktigt bra inställda med de effekt uttaget så behöver den soppa annars går den torrt/snålt och du bränner kolvarna, bensinen hjälper även till att kyla kolvarna

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Smålänning
7 883 Inlägg
26 november 2007
#36
urmakaren skrev:
twin_cam skrev:
Förts och främst så kan man (nästan) aldrig säga B20, billigt och 350 hk i samma mening.

Först och främst så är B20 inte ens en Crossflowmotor, vilket betyer att på B20 så sitter insug och avgas på samma sida. Det betyder varm insugsluft. Kan lindras med avgasbandage, kan botas med B36 topp.

För det andra är B20 en Stötstångsmotor, vilket betyder att man inte kan varva lika mycket som en OHC utan att riskera att ha sönder nått.

För det tredje så är det i stort sett nästan omöjligt att få upp den effekten billigt med förgasare. Dessutom skulle det bli omåttligt soppatörstigt, även om det itne är några problem med soppan för trimmare, men den ska ju klara besiktningen också. Max 4,5% CO på tomgång. Enda rätta är sprut.

För det fjärde så är turbo eller kompressor obligatoriskt vid det effektutaget i den motorn.

Tackar så mycket för informationen. men cromemolybden stötstänger ska hålla riktigt bra har jag hört. Men kommer den dricka så mycket soppa även om förgasarna är riktigt bra inställt? hur mycket mer effekt kan insprut göra tror ni? kommer det att bli billigare med insprut i slutändan ändå? Kom gärna med så många tips ni kommer på!!

Om du ska ha förgasare så är det enklare att ställa in med en komressor. Den ger jämt tryck, istället för stöt.
Det man har problem med bl.a med förgasarturbo är när laddet kommer. Sen måste dom oftast gå väldigt fett för att hänga med i svängarna. Och fet blandning är inte bra för motorn.
Det problemet har man inte med sprut, eftersom man mappar det som man vill och det reagerar snabbare på ökat ladd. M.a.o så kan bilen gå att köra på litern istället för minst 2 l/mil. Att du dessutom får ett MS för kanske 5000 med alla givare gör att det helt plötsligt känns dyrt att köpa weber 48:or för 3000 styck och sen trycktäta dom för kanske 1000 spänn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

22 Inlägg
26 november 2007
#37
men forttfarande så är det bra mycket fränare med 300 häst med förgasare än med sprut så:Dtongue

\,,/(> <)\,,/ Rakt 3tum är som ljuv musik för öronen:D\,,/(> <)\,,/

4 Inlägg
27 november 2007
#38
tänkte bara lägga in ett ord för stötstänger....går att varva nästan lika mycket med en stötstångsmotor som en med överliggande kam...men frågan är om det finns grejer till en b20 för att klara typ 9000varv, tvilvar jag på..varför hålla på och ösa pengar på en 2liters motor som kanske kommer leverera 250häst på 8000varv med typ inget vrid alls...kass körbarhet helt enkelt!haka i en v8 och märk att det går att få ut massa hästar på lågt varv och med stötstänger!!!varför tror ni folk som vill åka riktigt fort fortfarande kör med stötstänger och V8a? jo för volym bygger hästkrafter mycket billigare och driftsäkrare än höga varv eller överladd...

I would rather push my Mopar up the road, then drive a ricer!

118 Inlägg
27 november 2007
#39
Henta: Att åka fort med en 8:a är ungefär som att köpa sex. Säkert skönt det också, men vad är det för utmaning? wink

Angående ursprungliga frågan så är det klart det går! Jag utgår från att vi menar en överladdad motor. Som sagt så är det bara att gå in och söka på b20 på savarturbo.se så ska du se på fan. Håller bättre än dom flesta tror. Och det är tufft med stötstänger. smile

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 november 2007
#40
En kille på jobbet trimmade en b20 till 276 hk på hjulena big_smile endast mixtrat med toppen + förgasarn, han gjorde egen klamaxel bla, 16mm lyft på kamen e inte dåligt big_smile varvade 8000rpm



Sök