2439
Sök

vill ha 350 hk i en b20 motor

Chaufför
2 Inlägg
27 november 2007
#41
Vad jag vet om kg bygger en tokvärsting så får dom ut 240hk i motorn så 350 hk nä knappast

905 Inlägg
27 november 2007
#42
lasca skrev:
Vad jag vet om kg bygger en tokvärsting så får dom ut 240hk i motorn så 350 hk nä knappast

jo och kg kan juh allt och ingen kan göra det bättre än dom och det är juh för fan skillnad på sug motor och turbo motorn.

350hästar överladdat i en b20. behöver du ens rullvippor och sånt där lulllull?

Sidledesförare
268 Inlägg
27 november 2007
#43
Jag skulle vilja hävda att B20 lär vara en av de billigaste sugmotorerna att turbokonvertera och ta ut 350 hästar med. Ty det är ett välbeprövat koncept som pga. den uppsjö begagnade och hållbara delar faktiskt fungerar mycket bra.
Senast redigerat av Wezzli (27 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet

245 Inlägg
27 november 2007
#44
262turbo skrev:
tias aka katten skrev:
får väl montera en sån där 16ventilare som nån tillverkade te b20in...var väl rätt skapligt med effekt te en sån

om du hittar en köp den.....

finns väl inte många kvar, men var lite ironisk i det, men missade tongue

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

59 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#45
twin_cam skrev:
urmakaren skrev:
twin_cam skrev:
Förts och främst så kan man (nästan) aldrig säga B20, billigt och 350 hk i samma mening.

Först och främst så är B20 inte ens en Crossflowmotor, vilket betyer att på B20 så sitter insug och avgas på samma sida. Det betyder varm insugsluft. Kan lindras med avgasbandage, kan botas med B36 topp.

För det andra är B20 en Stötstångsmotor, vilket betyder att man inte kan varva lika mycket som en OHC utan att riskera att ha sönder nått.

För det tredje så är det i stort sett nästan omöjligt att få upp den effekten billigt med förgasare. Dessutom skulle det bli omåttligt soppatörstigt, även om det itne är några problem med soppan för trimmare, men den ska ju klara besiktningen också. Max 4,5% CO på tomgång. Enda rätta är sprut.

För det fjärde så är turbo eller kompressor obligatoriskt vid det effektutaget i den motorn.

Tackar så mycket för informationen. men cromemolybden stötstänger ska hålla riktigt bra har jag hört. Men kommer den dricka så mycket soppa även om förgasarna är riktigt bra inställt? hur mycket mer effekt kan insprut göra tror ni? kommer det att bli billigare med insprut i slutändan ändå? Kom gärna med så många tips ni kommer på!!

Om du ska ha förgasare så är det enklare att ställa in med en komressor. Den ger jämt tryck, istället för stöt.
Det man har problem med bl.a med förgasarturbo är när laddet kommer. Sen måste dom oftast gå väldigt fett för att hänga med i svängarna. Och fet blandning är inte bra för motorn.
Det problemet har man inte med sprut, eftersom man mappar det som man vill och det reagerar snabbare på ökat ladd. M.a.o så kan bilen gå att köra på litern istället för minst 2 l/mil. Att du dessutom får ett MS för kanske 5000 med alla givare gör att det helt plötsligt känns dyrt att köpa weber 48:or för 3000 styck och sen trycktäta dom för kanske 1000 spänn.

tack för tipsen. kompressor har jag inte råd med och jag tycker det är lite fränare med turbo även att det inte finns många som har kompressor till b20. kanske lutar åt att köra med sprut då. Om det båda är billigare att köpa plus att det är billigare i drift också. Fast det hade vart fränt med förgasare. Men är det inte lite krångligt att installera ett sprut till b20 då? kan man göra det själv om man är lite händig?. Är det någon som vet om det ger mer effekt också?.

59 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#46
BBAD skrev:
En kille på jobbet trimmade en b20 till 276 hk på hjulena big_smile endast mixtrat med toppen + förgasarn, han gjorde egen klamaxel bla, 16mm lyft på kamen e inte dåligt big_smile varvade 8000rpm

VA? hur gjorde han det då? han måste bäl ha mixtrat med toppn rejält mycket då eller? Vad var det för förgasare och hur mycket drack den milen?

Smålänning
7 883 Inlägg
27 november 2007
#47
urmakaren skrev:
Men är det inte lite krångligt att installera ett sprut till b20 då? kan man göra det själv om man är lite händig?.

Krånligt och krångligt... Är du händig så får du dit det utan hokus-pokusverktyg. Sen beror det på vad man själv anser krångligt också.
Ta inte illa upp nu, men om du backar för att försöka få på ett sprut på motorn kanske du ska sikta kring 170 - 200 hk istället. Nybörjar - Amatörnivån.

B20 kan dock utvecla häpnadsväckande effekt om man gör på rätt sätt.

OT: angående förgasare: Varför tror ni att dom uppfann sprutet? Inte var det för att det var sämre i alla fall.
Men jag kan hålla med om att förgasaturbo är fränt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

59 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#48
twin_cam skrev:
urmakaren skrev:
Men är det inte lite krångligt att installera ett sprut till b20 då? kan man göra det själv om man är lite händig?.

Krånligt och krångligt... Är du händig så får du dit det utan hokus-pokusverktyg. Sen beror det på vad man själv anser krångligt också.
Ta inte illa upp nu, men om du backar för att försöka få på ett sprut på motorn kanske du ska sikta kring 170 - 200 hk istället. Nybörjar - Amatörnivån.

B20 kan dock utvecla häpnadsväckande effekt om man gör på rätt sätt.

OT: angående förgasare: Varför tror ni att dom uppfann sprutet? Inte var det för att det var sämre i alla fall.
Men jag kan hålla med om att förgasaturbo är fränt.

tack för tipsen. jag sätter dit en turbo och massa trim så få jag se vad det blir för effekt men 300-350 är målet. över 200 hästar skulle jag iallafall velat komma över. får se hur mycket allt kostar, det plockar på rikitgt mycket:(

8 156 Inlägg
27 november 2007
#49
urmakaren skrev:
tack för tipsen. jag sätter dit en turbo och massa trim så få jag se vad det blir för effekt men 300-350 är målet. över 200 hästar skulle jag iallafall velat komma över. får se hur mycket allt kostar, det plockar på rikitgt mycket:(

Vad har du tänkt ha för turbo och trim?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 Inlägg
28 november 2007
#50
Rebel82: Att åka med turbo är väl som att tvinga till sig skönt sex?grejen med v8a är att man får bra drag utan massa tryck, fnys och pys...det är en riktig utmaning!!!

Underhållande läsning detta...man lär sig varje dag...350hästar ur en 2literssnurra för 20000papp...stötstångmotorer klarar ej höga varv...osv

Vad är det för bil den ska sitta i? hjulupphängning, bakaxel osv...om du nu lyckas kräma ur 350häst med överladd ur den stackars televerksmotorn så krävs det rejäla grejer för att få allt ner i backen och få det att hålla...specielt när den kommer ha en effektkurva som är som en moppemotor fram till 6000varv och sen fullt fnös....

I would rather push my Mopar up the road, then drive a ricer!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
28 november 2007
#51
urmakaren skrev:
BBAD skrev:
En kille på jobbet trimmade en b20 till 276 hk på hjulena big_smile endast mixtrat med toppen + förgasarn, han gjorde egen klamaxel bla, 16mm lyft på kamen e inte dåligt big_smile varvade 8000rpm

VA? hur gjorde han det då? han måste bäl ha mixtrat med toppn rejält mycket då eller? Vad var det för förgasare och hur mycket drack den milen?

vet inte exakt vad han gjorde med toppen men kan fråga honom, han e jävligt duktig på att arbeta med topparna, MAX portad och planad, räknade ut egna\eget förbränningsrum dubbla weber 45\45. va ca 1 mm mera lyft så hade ventilerna tagit i kolvarna

hur mycket den drack vet ha inte men kan tänka mig att den drack en hel del


24 Inlägg
28 november 2007
#52
ojoj. ja, vad ska man säga? mycke skrivet från folk som borde ha skitit i de.

att få ut ca 130 till 140 sugmotor-hk i en b20 är ingen svårighet för den händige. en sådan motor, med 1,5 bars laddtryck bör ge upp mot 350hk. och de är inget konstigt med de eller? är bara allt rätt dimensionerat och inställt med rätt grejor, så håller de. möjligtvis vevstakarna i de nyare b20 motorerna kan vara en svag länk, men i dessa motorer passar m-staken från b23 bra och håller bra. att varva med en b20 är heller ingen problem. 7000 varv/minut är inga problem om man har bra ventlifjädrar.

jag såg nån som hade skrivit att bränsleförbrukningen kommer bli hög. men en fyrtaktsmotor fungerar så smart att den inte drar mer bränsle än den effekt den ger ifrån sig vid tillfället, självklart med viss variation från motorn till motor.

b20 är förmodligen den bästa motorn du kan trimma om du vill ha ut mycke effekt för pengarna, till en rimlig nivå förstås. ska man upp i över 500 hk blir de dyrt oavsett vad man har för motor. går nånting sönder så finns de ju delar i princip gratis lite här och var.

59 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#53
Henta skrev:
Rebel82: Att åka med turbo är väl som att tvinga till sig skönt sex?grejen med v8a är att man får bra drag utan massa tryck, fnys och pys...det är en riktig utmaning!!!

Underhållande läsning detta...man lär sig varje dag...350hästar ur en 2literssnurra för 20000papp...stötstångmotorer klarar ej höga varv...osv

Vad är det för bil den ska sitta i? hjulupphängning, bakaxel osv...om du nu lyckas kräma ur 350häst med överladd ur den stackars televerksmotorn så krävs det rejäla grejer för att få allt ner i backen och få det att hålla...specielt när den kommer ha en effektkurva som är som en moppemotor fram till 6000varv och sen fullt fnös....

den ska sitta i en amazon, så sätter jag väl dit en annan bakaxel för det beövs nog. sen vet jag inte ifall man kan sätta dit en getrag låda, kan nog nli svårt. kanske bygger fyrlänk  också.

59 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
#54
T_Fahlgren skrev:
ojoj. ja, vad ska man säga? mycke skrivet från folk som borde ha skitit i de.

att få ut ca 130 till 140 sugmotor-hk i en b20 är ingen svårighet för den händige. en sådan motor, med 1,5 bars laddtryck bör ge upp mot 350hk. och de är inget konstigt med de eller? är bara allt rätt dimensionerat och inställt med rätt grejor, så håller de. möjligtvis vevstakarna i de nyare b20 motorerna kan vara en svag länk, men i dessa motorer passar m-staken från b23 bra och håller bra. att varva med en b20 är heller ingen problem. 7000 varv/minut är inga problem om man har bra ventlifjädrar.

jag såg nån som hade skrivit att bränsleförbrukningen kommer bli hög. men en fyrtaktsmotor fungerar så smart att den inte drar mer bränsle än den effekt den ger ifrån sig vid tillfället, självklart med viss variation från motorn till motor.

b20 är förmodligen den bästa motorn du kan trimma om du vill ha ut mycke effekt för pengarna, till en rimlig nivå förstås. ska man upp i över 500 hk blir de dyrt oavsett vad man har för motor. går nånting sönder så finns de ju delar i princip gratis lite här och var.

tack för tipsen. får bli m-stakar för dom håller skitbra! Är det samma längd på m-stakarna som orginal, det är det va? Ja det får bli en topp från kg-trimning slulle jag tro med dubbla ventilfjädrar så det ska nog hålla. Men nån skrev att det skulle dra mycket bensin om jag körde med förgasare, kanske inhandlar ett insprut till den. Med förhoppningar att bränsle förbrukningen ska vli bättre. Fast förgasare är ju mycket fränare!!

4 Inlägg
29 november 2007
#55
ja ibland undrar man hur folk får ihop motorer...ventil fjädrar väljer man efter kamaxelns specefikationer och inget annat!!!för hårda ventilfjädrar sliter söder kamen och för mjuka stänger inte tillräckligt snabbt vid höga varv...rätt ventil tryck verkar vara något som alla turbo trimmare förbiser...fan va synd det är att riktigt mototrtrimmning gott i graven...läs på innan ni börjar argumentera för/emot turbo...verkar vara många som bara laddar och tror att de får ut hästar genom en överlsags räkning på miniräknaren, fy fan!

I would rather push my Mopar up the road, then drive a ricer!

1 004 Inlägg
29 november 2007
#56
Henta skrev:
ja ibland undrar man hur folk får ihop motorer...ventil fjädrar väljer man efter kamaxelns specefikationer och inget annat!!!för hårda ventilfjädrar sliter söder kamen och för mjuka stänger inte tillräckligt snabbt vid höga varv...rätt ventil tryck verkar vara något som alla turbo trimmare förbiser...fan va synd det är att riktigt mototrtrimmning gott i graven...läs på innan ni börjar argumentera för/emot turbo...verkar vara många som bara laddar och tror att de får ut hästar genom en överlsags räkning på miniräknaren, fy fan!

skulle vilja påstå att det är önskat varvtal som är det viktiga.....ska man varava uppåt 8500 så nog fan är det bra och slippa ventilsläpp smile
Senast redigerat av 262turbo (29 november 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sidledesförare
268 Inlägg
30 november 2007
#57
urmakaren skrev:
T_Fahlgren skrev:
ojoj. ja, vad ska man säga? mycke skrivet från folk som borde ha skitit i de.

att få ut ca 130 till 140 sugmotor-hk i en b20 är ingen svårighet för den händige. en sådan motor, med 1,5 bars laddtryck bör ge upp mot 350hk. och de är inget konstigt med de eller? är bara allt rätt dimensionerat och inställt med rätt grejor, så håller de. möjligtvis vevstakarna i de nyare b20 motorerna kan vara en svag länk, men i dessa motorer passar m-staken från b23 bra och håller bra. att varva med en b20 är heller ingen problem. 7000 varv/minut är inga problem om man har bra ventlifjädrar.

jag såg nån som hade skrivit att bränsleförbrukningen kommer bli hög. men en fyrtaktsmotor fungerar så smart att den inte drar mer bränsle än den effekt den ger ifrån sig vid tillfället, självklart med viss variation från motorn till motor.

b20 är förmodligen den bästa motorn du kan trimma om du vill ha ut mycke effekt för pengarna, till en rimlig nivå förstås. ska man upp i över 500 hk blir de dyrt oavsett vad man har för motor. går nånting sönder så finns de ju delar i princip gratis lite här och var.

tack för tipsen. får bli m-stakar för dom håller skitbra! Är det samma längd på m-stakarna som orginal, det är det va? Ja det får bli en topp från kg-trimning slulle jag tro med dubbla ventilfjädrar så det ska nog hålla. Men nån skrev att det skulle dra mycket bensin om jag körde med förgasare, kanske inhandlar ett insprut till den. Med förhoppningar att bränsle förbrukningen ska vli bättre. Fast förgasare är ju mycket fränare!!

du bör ju överhuvudtaget inte fundera på bränslekonomin om du vill ha ut 350 hästkrafter

Man vet aldrig, före man vet

Meister
6 763 Inlägg
30 november 2007
#58
Wezzli skrev:
urmakaren skrev:
T_Fahlgren skrev:
ojoj. ja, vad ska man säga? mycke skrivet från folk som borde ha skitit i de.

att få ut ca 130 till 140 sugmotor-hk i en b20 är ingen svårighet för den händige. en sådan motor, med 1,5 bars laddtryck bör ge upp mot 350hk. och de är inget konstigt med de eller? är bara allt rätt dimensionerat och inställt med rätt grejor, så håller de. möjligtvis vevstakarna i de nyare b20 motorerna kan vara en svag länk, men i dessa motorer passar m-staken från b23 bra och håller bra. att varva med en b20 är heller ingen problem. 7000 varv/minut är inga problem om man har bra ventlifjädrar.

jag såg nån som hade skrivit att bränsleförbrukningen kommer bli hög. men en fyrtaktsmotor fungerar så smart att den inte drar mer bränsle än den effekt den ger ifrån sig vid tillfället, självklart med viss variation från motorn till motor.

b20 är förmodligen den bästa motorn du kan trimma om du vill ha ut mycke effekt för pengarna, till en rimlig nivå förstås. ska man upp i över 500 hk blir de dyrt oavsett vad man har för motor. går nånting sönder så finns de ju delar i princip gratis lite här och var.

tack för tipsen. får bli m-stakar för dom håller skitbra! Är det samma längd på m-stakarna som orginal, det är det va? Ja det får bli en topp från kg-trimning slulle jag tro med dubbla ventilfjädrar så det ska nog hålla. Men nån skrev att det skulle dra mycket bensin om jag körde med förgasare, kanske inhandlar ett insprut till den. Med förhoppningar att bränsle förbrukningen ska vli bättre. Fast förgasare är ju mycket fränare!!

du bör ju överhuvudtaget inte fundera på bränslekonomin om du vill ha ut 350 hästkrafter

Nää om man får ut 350hk ur en b20 så åker man nog inte så mycke lång turer precis.. Den lär ju inte hålla speciellt lång utan rejäl service


Sidledesförare
268 Inlägg
30 november 2007
#59
Må då vara hålla, vet man vad man sysslar med så håller det. Men desto mer hästkrafter, desto mer bränsle, räkna inte med någon 0.6 liter milen bil.

Man vet aldrig, före man vet

905 Inlägg
30 november 2007
#60
vet man vad man gör och trimmar upp en b20 till 350hp så håller denn nog ändå inte 20000 mil. skruva får man göra även om man vet vad man gör. bara mer eller mindre.


Sök