2654
Sök

Ge mig på att renovera/trimma en B230F :)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
#1
Tjo i boet!

Jag har en Volvo 740 GL och jag tycker att den är lite seg...
Nu funderar jag på att skaffa en extra motor och renovera den samtidigt som jag slänger på lite trimm.
Saken är att jag aldrig har renoverat nån motor innan och har inte jätte koll på vad som bör bytas under renoveringen, därför tänkte jag höra med folket på garaget vad ni tycker och tänker. smile

Då till trimmet. Jag tänkte införskaffa en 530 topp (som ska portas och planas) med någon rolig kam, extraktorgrenrör + 2,5" efter katten och portat insug.
Vad kan jag mer skaffa/fixa? Spridare? Jag har hört att spridarna som sitter på B230F redan jobbar på vad dom max klarar.

Jag är trött idag så jag kanske har formulerat mig lite dålig med det bjuder jag på tongue
//Jocke


Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#2
Här är ett recept som jag har fått, kommentarer?

* polera kanalerna (i toppen)
* fräsa upp större förbränningsrum (toppen)
* ett steg större ventiler
* omslipad nisse hedlund kamaxel
plus 2.5" avgas

Vad är en "Nisse Hedlund"-kam? Och kan jag använda toppen som sitter på bilen eller borde jag skaffa en "530"-topp och sedan modifiera denna?
Vad kan detta gå lös på?

Jag ska _INTE_ köpa någon extra motor, ska använda den som sitter i bilen.
Jag ska ställa av bilen då jag har blivit av med körkortet tongue


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
29 november 2007
#3
om du ska renovera glöm inte alla lager och packningar.

luftfilter kanske ger nån häst?


Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#4
Det ska jag försöka att inte glömma tongue
En lite jobbigare fråga... Vilka lager och packningar behöver jag byta?

Luftfilter har jag liggande smile


376 Inlägg
29 november 2007
#5
samtliga lager och samtliga packningar. Annars ångrar du dig.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#6
Okey. Finns det några renoveringssatser? Jag har kollat lite men inte hittat något givande...
Hur är det med olje- och vattenpump? Måste dom bytas?


376 Inlägg
29 november 2007
#7
Är osäker. Men har för mig att mekonomen har? Men är dock inte säker. ja, dom bör bytas

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

106 Inlägg
29 november 2007
#8
MazterX skrev:
Här är ett recept som jag har fått, kommentarer?

* polera kanalerna (i toppen)
* fräsa upp större förbränningsrum (toppen)
* ett steg större ventiler
* omslipad nisse hedlund kamaxel
plus 2.5" avgas

Vad är en "Nisse Hedlund"-kam? Och kan jag använda toppen som sitter på bilen eller borde jag skaffa en "530"-topp och sedan modifiera denna?
Vad kan detta gå lös på?

Jag ska _INTE_ köpa någon extra motor, ska använda den som sitter i bilen.
Jag ska ställa av bilen då jag har blivit av med körkortet tongue

skaffa en 531 topp istället och rensa eller ta bort katten
Senast redigerat av freddeboyen (29 november 2007)

- De är jag de.
354 Inlägg
29 november 2007
#9
MazterX skrev:
Okey. Finns det några renoveringssatser? Jag har kollat lite men inte hittat något givande...
Hur är det med olje- och vattenpump? Måste dom bytas?

Om du söker på blocket så finns de ett företag (nånstans..) som säljer renoveringssatser för 5000:- och då är de alla packningar, lager och en effektivare oljepump (om ja inte minns fel) big_smile

Edit: Angående trim kan du kolla KG volvo trimning. wink
Senast redigerat av Killr0y_swe (29 november 2007)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

1 004 Inlägg
29 november 2007
#10
Killr0y_swe skrev:
MazterX skrev:
Okey. Finns det några renoveringssatser? Jag har kollat lite men inte hittat något givande...
Hur är det med olje- och vattenpump? Måste dom bytas?

Om du söker på blocket så finns de ett företag (nånstans..) som säljer renoveringssatser för 5000:- och då är de alla packningar, lager och en effektivare oljepump (om ja inte minns fel) big_smile

Edit: Angående trim kan du kolla KG volvo trimning. wink

rena rama rånet smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 november 2007
#11
För att lyfta toppen heter statsen, sotningssats, innehåller nästan alla packningar som behövs brukar kosta runt en 1000. Bottendelen behöver en oljetrågs sats eller kompletteringssats (kärt barn har många namn) brukar inte vara fullt så dyr och innehåller packningar + packboxar till nederdelen på motorn (blocket).

Kompletera med;Ramlager, Vevlager, Kamaxellager, Oljepump (Bör alltid bytas vid renovering).

När du ändå är nere och rotar i bottendelen på maskin, varför inte stroka den till 2,5 liter med marinvev + stakar?

Skaffa dig KG:s katalog. Ger dig mycket bra tips!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#12
zovix skrev:
För att lyfta toppen heter statsen, sotningssats, innehåller nästan alla packningar som behövs brukar kosta runt en 1000. Bottendelen behöver en oljetrågs sats eller kompletteringssats (kärt barn har många namn) brukar inte vara fullt så dyr och innehåller packningar + packboxar till nederdelen på motorn (blocket).

Kompletera med;Ramlager, Vevlager, Kamaxellager, Oljepump (Bör alltid bytas vid renovering).

När du ändå är nere och rotar i bottendelen på maskin, varför inte stroka den till 2,5 liter med marinvev + stakar?

Skaffa dig KG:s katalog. Ger dig mycket bra tips!

Mvh Magnus

Tackar tackar! smile Det var utförligt skrivet.

Jag är inte sugen på att lägga fullt så mycket pengar på en sugmotor tongue
Det får bli något värre projekt senare (Givetvis med turbo) big_smile

Jag har KG's katalog på datorn i PDF-format.
Senast redigerat av MazterX (29 november 2007)


Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#13
freddeboyen skrev:
skaffa en 531 topp istället och rensa eller ta bort katten

Vad är skillnaden mellan 530 och 531? Jag har hört att 530 är bättre till sugmotorer men det är ju inte säkert att det stämmer.

Förresten, får inte besiktningskillarna spel om jag kommer dit med en tom katt? Eller märks det inte på HC-värdena? (eller vad fan nu det heter)
Senast redigerat av MazterX (29 november 2007)


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
29 november 2007
#14
angående din topp fråga så har volvo inte någon turbo topp, alla toppar är sugisar wink har du 116Hk med 530 får du 136hk med 531 (har jag för mig iaf)

vad du kan göra med katten är beroende på årsmodell...

jag har en komplett rep-sats till B230F (hoppas iaf den fortfarande är komplett) (började själv på en renovering men det gick åt peppan när jag råkade fräta sönder kolvarna)


Stålverksarbetare
372 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#15
Ofan! Då blir det ju en 531 utan tvekan...
Sen blir det en vassare kam på med smile
Något tips på en bra sug-kam?

Xoff# Vad ingår i den satsen som du har och vart har du köpt den?
Senast redigerat av MazterX (30 november 2007)


Stålverksarbetare
372 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
#16
Någon som vet vad för kam som kan var lämplig till 531-toppen?


Forummoderator
26 339 Inlägg
1 december 2007
#17
MazterX skrev:
Någon som vet vad för kam som kan var lämplig till 531-toppen?

Beror på vad du vill ha ut av bilen?
Bra bottendrag med mera spelar mycket roll.

K-kam är rätt klassiskt men många skulle säkert säga vx-3.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
1 december 2007
#18
Om du nu ska ha extraktor så fär det lika bra att ha 2,5" katt med. Annars är katten 2,25" och resten 2,5". Kanske stryper en aning.

Vx-3 är en rätt skön kam, sitter orginalmonterad i min. Hyffsat bottendrag och vid ca 3500varv så börjar den dra lite mer. Annars så är v-kan ett billigt alternativ drar fint ifrån ca 3000varv till varvstopp wink
Senast redigerat av Marcus_89 (1 december 2007)


106 Inlägg
1 december 2007
#19
Har en V kam i min lite problem med att få tändningen rätt men när den står rätt så drar de som fan om man jämför mot orginal.

De med att rensa katten beror på vad du har för årsmodell innan 88 så säger dom ingenting.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
#20
Marcus_89 skrev:
Om du nu ska ha extraktor så fär det lika bra att ha 2,5" katt med. Annars är katten 2,25" och resten 2,5". Kanske stryper en aning.

Vx-3 är en rätt skön kam, sitter orginalmonterad i min. Hyffsat bottendrag och vid ca 3500varv så börjar den dra lite mer. Annars så är v-kan ett billigt alternativ drar fint ifrån ca 3000varv till varvstopp wink

Okey, men är inte sånna katter svindyra? tongue
V-kammen låter som ett trevligt allternativ till Vx3:an.
Vet nån om V-kammen har spår till fördelare då rotorn/fördelaren sitter bakpå motorn på kammen.



Sök